Hej, jeg står og har brug for et nyt apparat, vælger jeg at bruge da jeg ikke ved noget om hifi udstyr generelt og bliver dybt forvirret når jeg ser navne som receiver/forforstærker/forstærker på noget jeg ville betegne som en ting i min uvidenhed :p
Det jeg har nu er vel en surround receiver, den kan lidt af hvert, men jeg har egentlig kun brug for stereo. Surround er bare en ubrugt bonus. Der er tale om en 6 år gammel Eltax jeg købte på tilbud i Bilka fordi jeg gik over til at bruge et uforstærket lydkort. Den er dog ved at dø, og da jeg er komplet idiot på området så tænkte jeg jeg ville spørge lidt rundt.
Jeg kan se den slags ting er blevet betydeligt mere avanceret de sidste par år, hvilket kun er godt. Jeg har en forestilling om at jeg med et af disse nu kan route min Xbox 360 ind i "forstærkeren" igennem HDMI, afspille lyden den vej, og køre billedet videre til min skærm. Dette ville være perfekt.
Det eneste jeg har sluttet til er Xbox 360 og PC. PC bliver brugt til alt, musik, spil, film, TV. Jeg har ikke nogen planer om at sætte surround op.
Pt. er budget max 2500, og der fandt jeg på hifipriser.dk en
Harmon Kardon AVR 142, der så interessant ud. Den har alle de ting jeg har brug for, og virker til at have en fornuftig pris. Jeg kunne ikke finde nogen review af den, men jeg kan kun forestille mig den er bedre end de tilsvarende prissatte Sony og så videre aparater.
http://www.hifipriser.dk/Search/Products.aspx?q=&qft =&s=popularity&cpath=4-40-338&qt=Fql &nf=price%3a[79%3b2524] %C2%A7strmatrix12%3a^%22Ja+%C2%A40.0000000000%22%24%C2%A7str matrix8%3a^%22Ja+%C2%A40.0000000000%22%24%C2%A7intmatrixmax2 0%3arange%281.0000000000%2c+max%2c+from%3d%22GE%22%2c+to%3d% 22LE%22%29%C2%A7specifictaxonomy%3a^Lyd|40%2fForst%C3%A6rker |338%24
Så, mit spørgsmål er, er det dumt at smide penge efter den? Er der et eller andet vidunder produkt i den prisklasse man ikke lige kender til, eller andre betragtninger. Ideer som "giv 1000 kr mere og få et super produkt" er ligegyldige. Jeg har ikke flere penge at gøre med, og jeg har heller ikke udsigt til flere til den slags formål. Jeg har desuden heller ikke verdens bedste højtalere, der også står til en opgradering, men som sagt så er der ikke budget til det p.t.
På forhånd tak :)