Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 19:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Audyssey - hvorfor skrue så langt ned? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
S.S.DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 17 August 2010 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Receiver: Onkyo TX SR 508 - 7.1
Front: XTZ 89 gulvhøjtaler
Center: XTZ 89 center
Surround: XTZ 80 satellite
Sub: Gammel Sony aktiv

Når jeg kører Audyssey programmet med mikrofon setuppet, så giver den følgende resultater:

Sp Config:

Sub: Yes
Front: Small
Center: Small
Surround: Small
Crossover: 120Hz
Double Bass: Off

Sp Distance - har den ramt meget spot on.

Level Cal:

Left: -8dB
Center: -10dB
Right: -9dB (Står i et hjørne, modsat left - så det er nok også meget godt ramt)
Surr Right: -12dB
Surr Left: -11dB (Er lidt længere væk end right - meget godt ramt igen).
Subwoofer: -12dB (meget overrasket da det er en gammel svend (10 år?) og jeg vil gætte på at enheden inde i er maks de 5½")

Men dét jeg ikke forstår;

Jeg vil selv mene at fronterne er Large. De kan producere masser af bass! Hvis jeg nu selv synes de skal være Large, hvad vil I så anbefale Crossover at stå til?

Ang. Level Cal, er det så i orden at tage udgangspunkt i feks. Left: -8dB - og så skrue den op til 0dB - og her efterfølgende skrue de resterende op med +8dB ? Det giver vel det samme? Det er vel differencen mellem højtalerne der er vigtige eller har jeg misforstået noget?

På forhånd mange tak.

Mvh
Stig
Til top Vis S.S.DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.S.DK

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 August 2010 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Hej Stig.

Med hensyn til "small", så skyldes det er mange forstærkere automatisk vælger small når der er sat en sub til. I nogle SKAL man endda vælge det, for at den kan finde ud af den rigtige crossover frekvens. Jeg ser dog ikke noget problem i at du manuelt sætter dem til large og ser om du kan høre forskel.

Med hensyn til niveauet, så kan jeg ikke give dig en fornuftig forklaring på hvorfor den har gjort sådan. Jeg ville dog ikke selv have nogle reservationer med at gøre som du selv foreslår.

Muligvis skal du lige kigge manualen igennem igen og se om der står noget om hvilket niveau du selv skal have sat den til inden audyssey går igang (blot en tanke).

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

KillRoy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 17 August 2010 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

S.S.DK skrev:
Receiver: Onkyo TX SR 508 - 7.1
Front: XTZ 89 gulvhøjtaler
Center: XTZ 89 center
Surround: XTZ 80 satellite
Sub: Gammel Sony aktiv

Når jeg kører Audyssey programmet med mikrofon setuppet, så giver den følgende resultater:

Sp Config:

Sub: Yes
Front: Small
Center: Small
Surround: Small
Crossover: 120Hz
Double Bass: Off

Sp Distance - har den ramt meget spot on.

Level Cal:

Left: -8dB
Center: -10dB
Right: -9dB (Står i et hjørne, modsat left - så det er nok også meget godt ramt)
Surr Right: -12dB
Surr Left: -11dB (Er lidt længere væk end right - meget godt ramt igen).
Subwoofer: -12dB (meget overrasket da det er en gammel svend (10 år?) og jeg vil gætte på at enheden inde i er maks de 5½")

Men dét jeg ikke forstår;

Jeg vil selv mene at fronterne er Large. De kan producere masser af bass! Hvis jeg nu selv synes de skal være Large, hvad vil I så anbefale Crossover at stå til?

Ang. Level Cal, er det så i orden at tage udgangspunkt i feks. Left: -8dB - og så skrue den op til 0dB - og her efterfølgende skrue de resterende op med +8dB ? Det giver vel det samme? Det er vel differencen mellem højtalerne der er vigtige eller har jeg misforstået noget?

På forhånd mange tak.

Mvh
Stig

Kan du ikke bare lægge f.eks +8db til alle kanaler ? så burde det vel stadig være ens højde i alle højtalere

Til top Vis KillRoy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KillRoy

S.S.DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 August 2010 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

KillRoy skrev:

Kan du ikke bare lægge f.eks +8db til alle kanaler ? så burde det vel stadig være ens højde i alle højtalere

Det er lige præcis dét jeg har gjort ;) Jeg har sat Front til Large og Crossover til 100Hz. Synes det lyder ganske fint - højtalerne mangler stadig at blive spillet helt til så det er svært at bedømme.

Tak for hjælpen til jer begge.

Mvh
Stig
Til top Vis S.S.DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.S.DK

KillRoy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2007
Sendt: 17 August 2010 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

S.S.DK skrev:
KillRoy skrev:

Det er lige præcis dét jeg har gjort ;) Jeg har sat Front til Large og Crossover til 100Hz. Synes det lyder ganske fint - højtalerne mangler stadig at blive spillet helt til så det er svært at bedømme.

Tak for hjælpen til jer begge.

Mvh
Stig

HAHA!! jeg havde slet ikke læse den nederste del af din post åbenbart!!

men velbekommen da...

Til top Vis KillRoy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KillRoy

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 17 August 2010 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

mht. højttalerstørrelsen og Audyssey, så mener jeg (er ikke 100% sikker), at den indstiller størrelsen på baggrund af det -3dB punkt den måler på den enkelte højttaler (jeg er ikke helt sikker på hvornår den mener den er stor eller lille, men jeg tror det er over/under 50 el 60 Hz).

Mht. niveau'et, så indstiller receiveren lydstyrken efter at et givent punkt på volumeskalaen skal være reference niveau (75dB) 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes