| Forfatter |
|
pepsi Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 81
|
| Sendt: 20 August 2010 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Nu har jeg med stor interesse læst den nyere artikel på hifi4all omkring test af dac. Nu er det så mit store 1000 kr. spørgsmål kommer.
Jeg har selv en dac 100sig fra Stello, kan det virkelig passe at blot ved at skrue andre ben(undskyld udtrykket ) på denne, vil lydbilledet forandre sig på så dramatisk vis, som beskrevet.
Hvad skulle nye ben gøre, ud over at løfte den 1 - 2 cm højere op, fra hylden den står på?
Håber i kan hjælpe
|
| Til top |
|
| |
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
| Sendt: 20 August 2010 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
pepsi skrev:
|
Hej,
Nu har jeg med stor interesse læst den nyere artikel på hifi4all omkring test af dac. Nu er det så mit store 1000 kr. spørgsmål kommer.
Jeg har selv en dac 100sig fra Stello, kan det virkelig passe at blot ved at skrue andre ben(undskyld udtrykket ) på denne, vil lydbilledet forandre sig på så dramatisk vis, som beskrevet.
Hvad skulle nye ben gøre, ud over at løfte den 1 - 2 cm højere op, fra hylden den står på?
Håber i kan hjælpe
|
|
|
Tjaaah, du kunne jo evt. prøve selv ! 
|
| Til top |
|
| |
Moke Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 20 August 2010 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
pepsi skrev:
Hej,
Håber i kan hjælpe |
|
|
Teorien er at man fjerner vibrationer fra underlaget, så elektronikken og mekanikken ikke ryster. I hvilken grad det kan høres og om det lyder bedre eller værre, er der lige så mange meninger om, som der er mennesker. Jeg syntes personligt at det kan gøre en verden til forskel, men der er jo en masse parametre der spiller ind, så du må nok selv prøve dig frem.
|
| Til top |
|
| |
Strandvaskeren Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 20 August 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inden du hiver tegnebogen frem, hvad så med at forsøge med nogle billige løsninger først? For eksempel, start med at prøve om du kan høre forskel på når DAC'en står direkte på din stereobænk og når du lægger en pude under. Herefter prøver du med 2-3 delvist fladtrykte lokumsruller som afkobling. Gør også et forsøg med en stribe korkpropper. Hvis du kan høre forskel på de forskellige opstillinger er du klar til at kaste dig ud i eksperimenter med de mere officielle hifi afkoblinger for at finde den der lyder bedst. På den anden side, hvis hele molevitten lyder ens behøver du nok ikke spekulere mere over emnet..
|
| Til top |
|
| |
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
| Sendt: 20 August 2010 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et sæt SD fødder koster 125,- for et sæt ! Det skulle være til at overse for de fleste ! 
Hvis dit anlæg er i stand til at formidle forskellen og du kan høre den, må det vel betegnes som en win win situation ! 
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 20 August 2010 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
afkobling og tilkobling er vigtigt indenfor hifi! Og det er desuden en meget billig metode til at få mere dynamik fra sit anlæg...
Ved højttalere er det måske endnu mere vigtigt, end med de øvrige hifi-komponenter. Prøv at lave forsøg med af-/tilkobling af dine højttalere...
Hvis du har betongulv, skal der tilkobles og det gøres med spikes. Formålet er bl.a. at få højttaleren til at stå så fast, at enhederne ikke skal/kan bruge energi på at flytte højttaleren. Således vil den energi, der ellers ville være brugt på at flytte højttlaeren, blive overført til luften og dermed bidrage til mere dynamik og "punch" - og ikke mindst i basområdet vil man bemærke at det mudrer mindre.
Ved trægulv og lignende bløde underlag,skal der derimod afkobles og det gøres med fx fliser, måtter, og fødder af diverse materialer. Formålet med afkobling er, at vibrationerne fra enhederne ikke skal forplante sig i gulvet, men derimod overføres til luften. Effekten af afkobling vil give en oplevelse af mere ro i lyden og lydbilledet, og man vil ligeledes erfare at bassen bliver mere kontrolleret.
Afkobling kan også overdrives! Og dette vil medføre en kraftig nedsat dynamik! Det vil give masser af ro, men manglen på dynamik vil blive for stor!
Af- og tilkobling er noget man bør bruge en del tid på, for at finde et optimalt resultat! Generelt kan man sige, at med hårde underlag skal man tilkoble, og ved bløde underlag skal man afkoble..
Jeg har selv i lang tid, spillet med let afkobling hvor jeg egentlig burde have haft tilkoblet. Jeg har bare aldrig liiiige fået det prøvet, er den dumme undskyldning! Jeg har haft spikes liggende hele tiden, men det var først ved et besøg af andre "nørder" herfra, at det blev prøvet. Og SIKKE en effekt...

|
| Til top |
|
| |
torsteinowich Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 21 August 2010 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvor vigtigt mener folk generelt at afkobling af audioelektronik (uden bevægelige dele) er? Jeg har lige forsøgt at stille min DAC direkte på gulvet uden fødder. Det giver helt
sikkert vibrationer, da jeg selv kan mærke det i fødderne når jeg spiller musik. Jeg kunne ikke høre nogen effekt af afkobling (DAC på en blød pude). Nu er jeg lidt forkølet
og det er gået lidt i ørerne så jeg ved ikke om jeg ville kunne høre forskel på en god dag. Der var i hvert ikke en verden til forskel.
Hvad er teorien bag? Induktion som følge af vibrationerne? Påvirkning af halvledere eller kondensatorer? Kan effekten måles direkte på signalet eller påvises ved en AB test?
|
| Til top |
|
| |
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 21 August 2010 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk også på graden af selveksponering hos anmelderen....den er ret udtalt, specielt her på siden
|
| Til top |
|
| |
Strandvaskeren Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 21 August 2010 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frankie skrev:
Et sæt SD fødder koster 125,- for et sæt ! Det skulle være til at overse for de fleste !
Hvis dit anlæg er i stand til at formidle forskellen og du kan høre den, må det vel betegnes som en win win situation !  |
|
|
Til gengæld er det 125 lige i kloakken hvis ikke det virker, så jeg holder fast ved forslaget om korkpropper, der har man i det mindste fornøjelse af anskaffelsen uanset om det kan høres eller ej.. 
|
| Til top |
|
| |