Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Sample-rate og bit-størrelse på lydudgang (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gråskov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 25 August 2010 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har et generelt spørgsmål angående lyd fra min macbook til min forstærker.

Jeg bruger optisk S/PDIF udgang fra min macbook til min forstærker til at overføre lyd med.
Min forstærker kan klare 24-bit og 96.000 kHz signaler som min macbook også er i stand til at sende ud i. Da stort set alt min musik er i 16-bit og 44.100 kHz er mit sprøgsmål nu om der sker noget ved at sidde outputtet fra macbooken til hele
tiden at køre den højere bit-rate (24-bit) og højere sample-rate (96.000kHz) (er ikke umiddelbart i stand til at høre om der
er forskel, men vil gerne være sikker).
Og hvad sker der helt nøjagtigt ved at bruge en anden bit- og sample rate som output når min lyd (normalt) er i lavere rate?
Jeg leder selvfølgelig efter bedste lydkvalitet, så det kunne være fint hvis der ingen forskel er, så jeg kan sidde den til den
høje permanet (og hvis man på et tidspunkt skulle afspille noget højere bit og sample-rate musik end alm. cd-kvalitet).

Hvis nogle har nogle links til information omkring dette eller egen erfaring/viden, ville det være dejligt :)

En anden grund til spørgsmålet, er at jeg overvejer at købe noget musik på nettet hos Copenhagen Records som udgiver
deres musik i 24-bit (og måske 96.000kHz - ved jeg dog ikke). Så hvis jeg nu køber der og skifter mellem de to bit/sample-
rate formater (i iTunes f.eks), vil jeg helts undgå af skifte output hele tiden (skal gøre manuelt).

På forhånd tak.
Til top Vis Gråskov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gråskov

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 August 2010 kl. 02:13 | IP-adresse registreret  

Lad os starte med bitdybden. Hvis du sætter din Mac til at upsample 16 bit til 24 bit, rykkes de 16 bits op til de 16 "most
significant bits" og de resterende 8 bits ned mod "least significant bit" sættes til 0. Med andre ord, det ændrer ikke på lyden.
Hvis du bruger volumenkontrollen i fx. iTunes er det en stor fordel at der er 24 bits at arbejde med. Hvis din Mac er sat til 16 bit
(på den digitale udgang), og du bruger volumenkontrollen i fx. iTunes skæres der "least significant bits" væk.

Med hensyn til samplingfrekvens kommer det mest an på den DAC der anvendes. Nogle lyder bedst i 44.1 andre bedst i
upsampling som fx. 96 kHz. Jeg kan fx. ikke høre forskel på om det er min Mac eller min DAC der opsampler til 96 kHz.
Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers

Gråskov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2010 kl. 02:33 | IP-adresse registreret  

Hej eggers.

Tak for dit hurtige svar

Det med bits'ne kan jeg godt forstå, og har jeg vist også læst et andet sted.

Min forstærker er en Harman/Kardon AVR8500 hvis det hjælper noget. DAC'en upsampler vel ikke noget signal på noget
tidspunkt? (jeg er ikke inde i lyd på sådan et niveau , men en DAC konverterer kun et digitalt signal til analogt ikke?
(og piller derved ikke ved sample-frekvensen).

Spørgsmålet er vel egenligt om det at mac'en skal upsample 44.100kHz til 96.000kHz har nogen negative effekter på
lydkvaliteten?

Måske er jeg helt forkert på den

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 August 2010 kl. 04:01 | IP-adresse registreret  

Nogle DACs upsampler. Om 'native' sample rate, Mac'ens upsampling eller DACens upsampling lyder bedst kommer an på
komponenterne. Det er bare at prøve sig frem.
Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers

Gråskov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2010 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Har prøvet mig lidt frem, og synes at det giver en bedre lyd når jeg sidder mac'ens output til 96.000kHz. Måske man skulle
prøve en lille blindtest, for at være sikker

Tak for hjælpen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes