Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: et helt nyt setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
voldsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 28 August 2010 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Godaften

Vil først sige at jeg er helt ny her på siden men ikke helt ny indenfor Hi-fi verden men jeg vil til at kører digitalt istedet for min gamle yamaha cd afspiller som lige er stået af og da min forstærker heller ikke er noget at skrive om så vil jeg ha noget nyt over hele linen, så har brugt mange timer på nettet og læst div tests og lign.

Jeg er kommet til dette setup men har brug for jeres hjælp til at hører om det er helt ude i skoven eller hvad.

forstærker Harman Kardon HK980
højtaler: ? ved det ikke helt fordi jeg vil kun kører stereo og mit værelse er på 10kvm og er fuldstædig 4kantet med mustens vægge så det er her jeg gerne vil ha lidt hjælp af jer, mit budget er på 2000kr og jeg vil gerne ha reolhøjtaler eller er det dumt?

derudover så jeg har tænkt mig at købe en Sonos ZP90 og en Sonos CR200 controller og så en NAS HD men kan jeg forbinde en Sonos ZP90 med min forstærker eller ville det være meget bedre at købe en DAC evt denne her: http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/andet-tilbehor/ cambridge_dacmagic_solv.htm og så forbinde den Sonos med DAC og så videre til min forstærker eller er dette ikke muligt? og sådan som jeg har forstået det så jeg kan styre Sonos inde i min NAS eller skal man bruge en bestemt NAS for at det virker bedst sammen, jeg havde nemlig planer om en WD "my world book"

Jeg håber at I kan følge mine ideer men grunden til at jeg vil kører med Sonos er fordi så slipper jeg for at starte min computer hver gang jeg skal hører musik+ så slipper jeg for den meget trælse blæserstøj, eller er der et andet setup som er bedre til mit behov?

mvh Jens

Til top Vis voldsgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af voldsgaard

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 August 2010 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Skal højttalerne stå i en reol eller på en stander? :)
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

voldsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2010 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

gerne på en stander hvis jeg kan finde nogle som er pæne eller ville det være bedre at ha dem til at hænge på væggen?

mvh jens

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2010 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

lydmæssigt ville det være bedst med stander :)

Mit bud ville være et sæt:
XTZ 93.23

Har selv haft dem, og de spiller forrygende til prisen.

Alternativt kunne du droppe forstærkeren og snuppe dig et sæt Audioengine A5, som er aktive højttalere. Dvs med indbygget
forstærker. De har fået rigtig fine anmeldelser rundt omkring.

God jagt.

voldsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2010 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Jamen så må jeg prøve at se om jeg ikke kan finde en fed stander, kender ikke det mærke XTZ men hvordan arbejdede diskanten og mellemtonen sammen? og jeg ville meget gerne ha mig en forstærker, ja jeg er måske lidt gammeldags men sådan er det jo:)

mvh Jens

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2010 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

XTZ 93.23 spiller i mine ører neutralt. Spilledåser der får dine fødder til at trampe med til musikken. Den har mulighed for
fintuning til rummet, via plug til basreflexporten samt at der sidder en lille switch på bagsiden af højttaleren hvor du kan skifte
mellem -3db og 0db på diskanten. Selv spillede jeg uden plug i refleksporten og indstilling på 0db. Det spillede fortrineligt til
pengene. Stram og kontant bas/mellemtone og seriøs opbygning i 25mm MDF og beklædt med pianolak så konen også er
tilfreds

Der er desværre bare lidt langt til Kbh for at give dem et lyt :)

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 August 2010 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

voldsgaard skrev:
derudover så jeg har tænkt mig at købe en Sonos ZP90 og en Sonos CR200 controller og så en NAS HD men kan jeg forbinde en Sonos ZP90 med min forstærker eller ville det være meget bedre at købe en DAC evt denne her: http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/andet-tilbehor/ cambridge_dacmagic_solv.htm og så forbinde den Sonos med DAC og så videre til min forstærker eller er dette ikke muligt? og sådan som jeg har forstået det så jeg kan styre Sonos inde i min NAS eller skal man bruge en bestemt NAS for at det virker bedst sammen, jeg havde nemlig planer om en WD "my world book"

Du kan godt forbinde ZP90 direkte til din forstærker på en analog indgang. På den måde bruger du DAC'en der er indbygget i ZP90'eren og den spiller hæderligt uden at være prangende. Du kan dog også smide en ekstern DAC ind mellem ZP90'en og forstærkeren hvis du har en DAC der giver et bedre resultat.

Du kan ikke styre Sonos fra en NAS, det bruger du i stedet Sonos controlleren til. NAS'en opbevarer bare din musik og deler den som et "windows share". WD's My World Book burde fungere fint med Sonos'en, jeg kan ihvertfald ikke se noget alarmerende i specifikationerne hos WD så jeg går ud fra den opfører sig som et almindeligt "windows share"..

voldsgaard skrev:
Jeg håber at I kan følge mine ideer men grunden til at jeg vil kører med Sonos er fordi så slipper jeg for at starte min computer hver gang jeg skal hører musik+ så slipper jeg for den meget trælse blæserstøj, eller er der et andet setup som er bedre til mit behov?

Jep, du slipper for at starte computeren.. Har du checket om My World Book har indbygget blæser? Diskene i sådan en vil naturligvis sige en smule. Husk at checke hvilke diske WD anbefaler du bruger til World Book'en, det er ikke alle NAS der glade for de der nye, grønne, eco-diske der spinner ned og går i dvale..

Af alternativer du kan kigge på findes Logitech's Squeezebox, du skal dog være opmærksom på hvis du vælger Squeezebox at den kræver en Squeezebox Server for at virke. En del NAS har indbygget Squeezebox Server, men du må lige nærlæse specifikationerne på World Book for at se om den også har hvis du vælger en Squeezebox løsning..

Sonos kræver ikke special server software, der skal din NAS bare levere et alm. windows share.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

voldsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2010 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

rskriver> ja det har du helt ret i, der er temmelig langt til kbh så jeg tænkte om hifiklubben havde noget som var godt som passer til mit budget?

strand> Jamen dvs at jeg ikke behøver at købe en DAC med det samme når jeg køber Sonos men så har man jo også lidt tid til at få sparet lidt op:), forstår ikke helt hvad du mener med de NAS diske da den som jeg har set på WD world, den har allerede en HD indbygget men kan ikke rigtigt finde nogen info omkring den indbyggede men jeg tænkte på hvilken udgang det kræver på en forstærker at bruge en ZP90? bruger den en særlig udgang eller hvordan?

mvh Jens

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2010 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

voldsgaard skrev:
rskriver> ja det har du helt ret i, der er temmelig langt til kbh så jeg tænkte om hifiklubben havde noget
som var godt som passer til mit budget

Ikke hvis du spørger mig Dali's Concept serie er en kedelig pap-højttaler i mine ører

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Sendt: 28 August 2010 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:

Af alternativer du kan kigge på findes Logitech's Squeezebox, du skal dog være opmærksom på hvis du vælger Squeezebox at
den kræver en Squeezebox Server for at virke. En del NAS har indbygget Squeezebox Server, men du må lige nærlæse
specifikationerne på World Book for at se om den også har hvis du vælger en Squeezebox løsning..Sonos kræver ikke special
server software, der skal din NAS bare levere et alm. windows share.

Jeg er næsten sikker på at World Book ikke kan køre Squeezebox Server. Men du kunne i givet fald overveje den Squeezebox
som heder Touch - fordi denne har indebygget server og kan således fungere ved blot at tilkoble en almindelig USB-disk.
Denne indebyggede server har ikke lige så mange funktioner som den fulde Squeezebox Server har.
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2010 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

voldsgaard skrev:
strand> Jamen dvs at jeg ikke behøver at købe en DAC med det samme når jeg køber Sonos men så har man jo også lidt tid til at få sparet lidt op:), forstår ikke helt hvad du mener med de NAS diske da den som jeg har set på WD world, den har allerede en HD indbygget men kan ikke rigtigt finde nogen info omkring den indbyggede men jeg tænkte på hvilken udgang det kræver på en forstærker at bruge en ZP90? bruger den en særlig udgang eller hvordan?

Du kan godt vente med en DAC, ja.. Når du finder en DAC er det for øvrigt nemt at A-B teste, du sætter ZP90'eren analogt til fx. CD indgangen på din forstærker, herefter trækker du et digitalt kabel fra ZP90'eren til DAC'en og et analogt kabel fra DAC til forstærkerens AUX, så kan du skifte frem og tilbage mellem CD og AUX indgangen for at undersøge om du kan høre forskel på ZP90'ens DAC og den eksterne DAC.

Hvis en WD World har diske indbygget fra fødslen af behøver du ikke spekulere mere over det. Langt de fleste NAS på markedet leveres uden diske så man selv skal fylde i, det gik jeg også udfra at WD'en gjorde, beklager..

Hvis du sætter ZP90 til din forstærker via de analoge udgange er der frit valg på alle hylder, blot må du ikke sætte den til PHONO indgangen. PHONO er beregnet til det svage signal fra pickuppen på en pladespiller og bliver ekstra forstærket, hvis du sætter Sonos'en til der kommer der alt for meget drøn på. CD eller AUX vil være oplagte valg, men du kan også sætte den til TUNER eller TAPE IN hvis du har lyst..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 August 2010 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

voldsgaard skrev:
Godaften

Vil først sige at jeg er helt ny her på siden men ikke helt ny indenfor Hi-fi verden men jeg vil til at kører digitalt istedet for min gamle yamaha cd afspiller som lige er stået af og da min forstærker heller ikke er noget at skrive om så vil jeg ha noget nyt over hele linen, så har brugt mange timer på nettet og læst div tests og lign.

Jeg er kommet til dette setup men har brug for jeres hjælp til at hører om det er helt ude i skoven eller hvad.

forstærker Harman Kardon HK980
højtaler: ? ved det ikke helt fordi jeg vil kun kører stereo og mit værelse er på 10kvm og er fuldstædig 4kantet med mustens vægge så det er her jeg gerne vil ha lidt hjælp af jer, mit budget er på 2000kr og jeg vil gerne ha reolhøjtaler eller er det dumt?

mvh Jens

Masser af computergrej til en mange penge, men kun 2000 kroner til et sæt højttalere..? Er det ikke en lidt skæv fordeling?

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2010 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

voldsgaard skrev:
GodaftenVil først sige at jeg er helt ny her på siden men ikke helt ny indenfor Hi-fi verden men jeg vil til
at kører digitalt istedet for min gamle yamaha cd afspiller som lige er stået af og da min forstærker heller ikke er noget at
skrive om så vil jeg ha noget nyt over hele linen, så har brugt mange timer på nettet og læst div tests og lign.Jeg er kommet
til dette setup men har brug for jeres hjælp til at hører om det er helt ude i skoven eller hvad.forstærker Harman Kardon
HK980højtaler: ? ved det ikke helt fordi jeg vil kun kører stereo og mit værelse er på 10kvm og er fuldstædig 4kantet med
mustens vægge så det er her jeg gerne vil ha lidt hjælp af jer, mit budget er på 2000kr og jeg vil gerne ha reolhøjtaler eller
er det dumt?derudover så jeg har tænkt mig at købe en Sonos ZP90 og en Sonos CR200 controller og så en NAS HD men
kan jeg forbinde en Sonos ZP90 med min forstærker eller ville det være meget bedre at købe en DAC evt denne her:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/andet-tilbehor/ cambridge_dacmagic_solv.htm og så forbinde den Sonos med
DAC og så videre til min forstærker eller er dette ikke muligt? og sådan som jeg har forstået det så jeg kan styre Sonos inde
i min NAS eller skal man bruge en bestemt NAS for at det virker bedst sammen, jeg havde nemlig planer om en WD "my
world book"Jeg håber at I kan følge mine ideer men grunden til at jeg vil kører med Sonos er fordi så slipper jeg for at starte
min computer hver gang jeg skal hører musik+ så slipper jeg for den meget trælse blæserstøj, eller er der et andet setup
som er bedre til mit behov?mvh Jens 
Masser af computergrej til en mange penge, men kun 2000 kroner til et sæt højttalere..? Er det ikke en lidt skæv
fordeling?Mvh.Niels

Kan godt følge ham i at han gerne vil have funktionalitet når han skal høre musik, og det koster desværre sådan et Sonos
system med en NAS :) Men et par tusind oveni højttalerbudgettet ville absolut ikke gøre noget!

voldsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2010 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Mange tak for alle jeres råd og kom endelig med flere af dem

strand> når du skriver analog og digital kabel, kan du så ikke prøve at forklare mig forskellen, jeg kan næsten regne ud af et analog er et alm kabel som man normalt ville forbinde forstærker og CD-afspiller med eller har jeg helt misforstået noget?

Niels-rskriver> jamen hvad har i ellers af forslag til højtaler da det bliver min forstærker og højtaler som bliver købt først så derfor kunne jeg jo godt bruge lidt extra på mine højtaler da det trods alt er dem som levere lyden.

mvh Jens

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 August 2010 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Hvis du har plads til små gulvhøjtalere vil jeg gerne anbefale System Audio. De er smalle (13 cm) og leverer kun bas i moderate mængder, dvs. de er geniale i små rum. Jeg har selv SA 1550 i et rum på 12 m2 og mangler bestemt ikke bas - men tager jeg dem med ud i et rum på 40 m2 opnår man ingen banken i brystet.

På brugtmarkedet kan du finde mange af de gamle gulvmodeller til >2000 og de nyere modeller som fx mine 1550 eller 1280 til >4000.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

voldsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2010 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv siddet og læst lidt omkring Dali Lektor 2, nogen som ved hvordan disse højtalere er?

mvh jens

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2010 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

voldsgaard skrev:
strand> når du skriver analog og digital kabel, kan du så ikke prøve at forklare mig forskellen, jeg kan næsten regne ud af et analog er et alm kabel som man normalt ville forbinde forstærker og CD-afspiller med eller har jeg helt misforstået noget?

Bag på ZP90 er der 3 udgange.

Der er den klassiske lydudgang som man kender fra tunere og cd afspillere, sådan 2 stk RCA/phono bøsninger til et almindeligt lydkabel og ja, der bruger du bare sådan et kabel som du normalt ville forbinde cd afspiller og forstærker med.

Derudover er der to digitale udgange hvor ZP90'eren spytter 0'er og 1'er ud. Den ene er til et lyslederkabel kaldet toslink. Den anden er en RCA/phono bøsning. En ekstern DAC vil typisk have samme muligheder, så du kan enten anskaffe et optisk toslink kabel eller bruge "halvdelen" af et almindeligt lydkabel.

Jeg startede med at køre rent analogt fra min ZP90 til CD indgangen på min forstærker via sådan et helt almindeligt lydkabel.

På et tidspunkt fandt jeg er ekstern DAC med rør jeg syntes så interessant ud, så sådan en købte jeg. Jeg satte udgangen fra DAC'en til min forstærkers AUX indgang med et almindeligt lydkabel og da jeg ikke havde andet liggende brugte jeg også et almindeligt lydkabel mellem den digitale udgang på ZP90'en og den digitale indgang på DAC'en. Den digitale udgang er dog kun 1 stik, så jeg brugte kun den ene side af lydkablet og lod blot den anden side hænge og flagre.

I starten skiftede jeg lystigt frem og tilbage mellem CD og AUX på forstærkeren for at høre om jeg kunne høre forskel på lyden direkte fra ZP90'eren og lyden gennem min eksterne DAC. Der ER en lille forskel, men det er bestemt ikke "nat og dag", generelt synes jeg den indbyggede DAC i ZP90'eren gør det ret fornuftigt. Det er muligt der kan høres større forskel med en anden ekstern DAC end min, det skal jeg ikke kunne udelukke.

Jeg har ikke længere analogt lydkabel mellem ZP90 og forstærker, nu kører det hele via min eksterne DAC. Jeg har også købt et nyt digitalt kabel, så jeg slipper for at have den ene side af et lydkabel til at hænge og flagre - ikke at jeg dog har kunnet høre nogen forskel, det ser bare pænere ud..

Som sagt, start bare med at forbinde Sonos og forstærker med et helt almindeligt lydkabel, så kan du altid på et senere tidspunkt begynde at lege med eksterne DAC's for at se om du kan finde en der gør noget positivt for lyden..

voldsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2010 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Mange Mange tak Strand, det har virkelig været en stor hjælp og nu kan jeg så småt begynde at få mit setup til at gå op i en højere enhed, jeg glæder mig rigtigt meget til at få de ting hjem og laver selvfølgelig en tråd herinde så andre kan se mit setup og ja for at blære mig..bare en lille smule:)

mvh Jens

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Sendt: 29 August 2010 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har ALDRIG hørt noget så fedt som de små højttaler her til 11.000 med indbygget forstærker. (altså i forhold til pris/størrelse.)

http://www.vassagohifi.com/products/avi/avi_adm91.html

Tilslut din PC til dem.

PS. skal retfærdigvis siges jeg ikke render rundt og lytter til så meget. Men her fpr du altså meget lyd for en samlet pris på 11.000 - og det med små højttalere.

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Sendt: 29 August 2010 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

DKsoulman skrev:

Jeg har ALDRIG hørt noget så fedt som de små højttaler her til 11.000 med indbygget forstærker. (altså i forhold til pris/størrelse.)

http://www.vassagohifi.com/products/avi/avi_adm91.html

Tilslut din PC til dem.

PS. skal retfærdigvis siges jeg ikke render rundt og lytter til så meget. Men her fpr du altså meget lyd for en samlet pris på 11.000 - og det med små højttalere.

Det er et meget interessant koncept. Har tit tænkt at surround burde være lavet med "digital til højttaleren" arkitektur med DAC i HT. Så kunne surround forforstærkeren være et computerprogram og et lydkort med 6 spdif kanaler ud. Kablerne er billige og immune overfor støj (optisk). Det er tåbeligt at skulle købe ny surround processor hver gang der kommer et nyt format til. Det burde bare være en gratis SW opdatering.

Jeg har bare lige en ting, der nager lidt. Det er timing imellem kanalerne. De 2 dac'er er jo ikke synkrone da de ikke kører på samme oscillator, så der må nødvendigvis være en variabel tidsforskydning mellem de 2 kanaler. Tidsforskydningen vil i det mest stramme design (med jitter reduktion) være op til 1 ord, svarende til at den ene højttaler står op til ca. 8mm (lydens hastighed sat til 340 m/s 44,1 kHz sample frekvens) længere væk end den anden - nok ikke så slemt.  Det er med en arkitektur hvor DAC clocken er faselåst til word clock (PLL).

Nu skriver de i annoncen et det er "completely jitter free". Det lyder som om der en en buffer imellem spdif input og DAC og data bliver genclocket på en lokal oscillator. Det må nødvendigvis betyde at forsinkelsen bliver større og kan variere mere. Det vil betyde at forsinkelsen til de 2 kanaler varierer hele tiden (timing mæssigt vil det svare til at den ene højttaler bliver flyttet langsomt frem og tilbage). Hvor meget vil det i praksis betyde for lydbilledet?

Andre der har erfaring med kritisk lytning til den slags? Jeg tænker her mest på om timingen og lydbilledet er rigtigt og ikke så meget klangen af højttalerne. Jeg er lidt skeptisk overfor konceptet indtil jeg ser bevis for at det virker.

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes