| Forfatter |
|
ikeaboy Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 276
|
| Sendt: 01 September 2010 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg vil hører om i synes det vil være pengene værd af opgradere fra dette Prodigy hifi 7.1 lydkort(dac) http://www.xs-sound.dk/data/products/prodigy71hifi/index.htm l til en Cambrigde Dacmagic.
Evt. kører signalet videre fra prodigy kortet via optisk til dacmagic og videre med xlr til forstærkeren.
Er det pengene værd eller vil forskellen være så lille at man nok ikke kan hører det.
|
| Til top |
|
| |
Ingeniør-dude Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 162
|
| Sendt: 01 September 2010 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den wolfson DAC der sidder på lydkortet er opgivet til at have et S/N 103dBr ved 48kHz hvorimod dacmagic har sit opgivet til 112dB. Dette er nok den væsentligste forskel i specs på de to. Det er i sig selv ikke noget dårligt lydkort men cambridgen er altså markant renere.
Om dette er hørbart på netop dit anlæg og med dine ører, er straks sværere at svare på. Det bedste ville jo være om du kunne låne en med hjem, så du i ro og mag kan vurdere.
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 01 September 2010 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har begge.
da jeg kunne få lydkortet til at virke (xp) kunne jeg ikke høre forskel på den analoge udgang på denne og på min dacmagic.
Der skulle eftersigende være noget at hente ved at bruge spdif udgangen på dit HIFI til DAcmagic og så analogt til forstærkeren, men jeg har ikke kunnet teste dette da jeg ikke kan få prodigy Hifi til at virke med Win 7 - kan du det??
Jeg tror umiddelbart at du kan vælge en dac til lidt flere penge, da jeg synes at forskellen på dit lydkorts D/A convertering og Dacmagic er minimal. - se evt DAC stortest på forsiden af HIFI4all.dk
|
| Til top |
|
| |
ikeaboy Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2010 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres svar.
Til _Nissemanden:
Nej jeg bruger det også på en pc der kører xp, hvor jeg bruger RCA til forstærkeren. Har fået det til at virke på win7, men volumen på pcen bliver mærkelig og der var vidst også et par andre issues så installeret xp.
Men kan man ikke bruge spdif udgangen hvis man kører xp ?
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2010 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo det kan man.
Du skal være opmærksom på at der er et eller andet program i xp der sænker lydkvaliteten, jeg kan desværre ikke huske hvad det hedder, eller hvordan man kommer udenom det.
Jeg kan overhovedet ikke instalere driveren i 7. rimeligt øv for det har da kostet lidt knaster.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 01 September 2010 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nissemanden skrev:
Jo det kan man.
Du skal være opmærksom på at der er et eller andet program i xp der sænker lydkvaliteten, jeg kan desværre ikke huske hvad det hedder, eller hvordan man kommer udenom det.
Jeg kan overhovedet ikke instalere driveren i 7. rimeligt øv for det har da kostet lidt knaster. |
|
|
Kmixeren i windows forringer ikke direkte lyden, men den er teknisk set ikke synkron rent tidsmæddigt, og hvis du piller ved volumen, så roder du direkte i dynamik området.... Det vil man altid gøre, når man justere noget digitalt, det kommer man ikke uden om.
Men hvis du volumen stå på maks. så er det nok ikke registrerbart på nogen måder Og tidsmæssigt, er det jo ikke et problem når man bare afspiller, men mere i forbindelse med optagelse på mange parallelle kanaler samtidig (studie brug).
Men hvis man vil, så kan du installerer eks. ASIO4ALL driveren. Og alle enheder der understøtter USB Audio Device standarden, de fungere med denne. Andre lydkort bør du tjekke specs. for om de kan.
Men ellers så er fordelen ved Dacmagic jo at, den upsampler signalet. USB Audio Device standarden foreskriver en opløsning på maks. 16bit, og samplerate på 48khz. i stereo. Sammenlignet med, at nok størstedelen af din musik samling, er lagret i 16bit/44,1khz./stereo (redbook cd) Så det passer jo fint nok, og så lade Dacmagic upsample signalet i dens indbyggede DSP. (Hvilket den i øvrigt gør ganske fortræffeligt! Bedre end meget andet i hvert fald.) Lidt mere teknisk forklaring på Cambridges løsning kan læses her: http://www.cambridgeaudio.com/assets/documents/840Cwhitepape rwebedit.pdf Det er bare beskrevet for en 840C Men upsamplings princippet er det samme, når man ser bort fra sample frekvensen. og DACs og analog del osv.
Nogle vælger også at modificere Dacmagic, med andre opamps osv. For dem der er monteret som standard, er nok ikke verdens bedste, og de har desuden en ekstra opamp siddende, kun til at lave det balancerede signal til single ended (RCA). Men den kan dog også nemt omgås med en XLR - RCA adaptor.
|
| Til top |
|
| |
ikeaboy Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2010 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nissemanden skrev:
Jo det kan man.
Jeg kan overhovedet ikke instalere driveren i 7. rimeligt øv for det har da kostet lidt knaster. |
|
|
Mener det var via denne tråd jeg fik det til at virke med win7 http://hardforum.com/showthread.php?t=1494603
Men som der også står i tråden virker pcéns volumekontrolen ikke, den er skruet helt op hele tiden, og det program der følger med kortet virker heller ikke (synes jeg dog heller ikke virker korrekt med xp, men virker overhovede ikke med win7)
|
| Til top |
|
| |
ikeaboy Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2010 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg nået lige ned i klubben og lånte en dacmagic inden lukketid, og ja den giver helt sikkert et hørbart løft i lyden. Bassen blev mere stram og præcis, diskanten mere hørbar og rar i lyden, alt i alt et meget mere homogent lydbillede end bare med prodigy kortet. Kørte spdif ud fra kortet til dacmagic og rca til amp.
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 02 September 2010 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet den guide - men jeg prøver igen i weekenden - hvis man kan høre forskel vil jeg fandme have det til at virke!!!!
|
| Til top |
|
| |
Ingeniør-dude Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 162
|
| Sendt: 02 September 2010 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
ikeaboy skrev:
| Jeg nået lige ned i klubben og lånte en dacmagic inden lukketid, og ja den giver helt sikkert et hørbart løft i lyden. Bassen blev mere stram og præcis, diskanten mere hørbar og rar i lyden, alt i alt et meget mere homogent lydbillede end bare med prodigy kortet. Kørte spdif ud fra kortet til dacmagic og rca til amp. |
|
|
Alletiders. Første gang jeg spændte en DAC foran en ellers middelmådig lydkilde var jeg selv overrasket over forbedringen i detaljeniveauet.
tak for tilbagemeldingen. Det er dejligt når en tråd bliver fulgt til dørs.
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 02 September 2010 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk at køb DAcmagicen på det tilbud de har for deres kundeklub pt. 1400 kr - det samme som jeg gav for min brugte^^
|
| Til top |
|
| |
ikeaboy Forum Bruger

|
| Sendt: 03 September 2010 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nissemanden skrev:
| Husk at køb DAcmagicen på det tilbud de har for deres kundeklub pt. 1400 kr - det samme som jeg gav for min brugte^^ |
|
|
Var nede og købe en igår aftes 
|
| Til top |
|
| |