Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 09:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: SONOS/// HJÆLP...... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dylan65
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 02 September 2010 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Kære kloge brugere her på HIFI4ALL....

Jeg har en bekendt (kvinde) som kører med Sonos system derhjemme - i henholdsvis kælder, stue og 1 sal. Hun har skiftet internet udbyder og PC. NU er det således at hun IKKE kan overføre musik eller høre radio - hun bruger den gamle ruter for overhovedet at kunne få adgang til hardisk. NU vil jeg jo gerne være hende behjælpelig - MEN aner ikke mine levende råd - jeg har forsøgt mig ved at kontakte Stofa mht. mac adr osv - (I kan godt høre jeg er på den).

Jeg har forsøgt at tage enhederne fra - og "starte" op påny.... UDEN held......

Er der nogen gode råd...

VH. Anders - fra Næstved (byen skriver jeg fordi det KUNNE jo være der var en expert fra byen så skrev - den hjælper jeg dig lige med face 2 face)....  ;-)

Til top Vis Dylan65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dylan65

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Sendt: 02 September 2010 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Mit gæt:

Din venindes gamle router delte lokale ipadresser ud som hed noget i stil med 10.0.0.x hvor x var et tal mellem 2 og 254. Den nye router tildeler lokale ipadresser i segmentet 192.168.0.x, men det har sonos'en endnu ikke opdaget og leder derfor efter hendes harddisk på den gamle 10.0.0.x adresse.

Prøv på sonos'en under Music Library at klikke på Folders, mit bud er at den så skriver noget i stil med //ipnummer/sharenavn på hendes harddisk. Notér det ipnummer den mener harddisken bør befinde sig på.
Hvis du klikker tilbage til der hvor du kan vælge Music Library er der for neden noget der hedder Settings og derunder About Your Sonos System. Et sted på den side der kommer frem kan du se hvilket ipnummer sonos'en mener den har. Det skriver du også ned.

På din venindes pc starter du en kommando prompt, den finder du sandsynligvis ved at klikke på Start, Kør og skrive cmd i det felt der kommer frem. Herefter får du en kommando prompt frem og i den skriver du ipconfig og ser hvad den svarer tilbage. Den skriver noget med netværksadapter og så kommer den med tre linier der hedder Ip Address, Subnet mask og default gateway, på dansk bliver det nok til netværksnummer, undernetmaske og standard gateway.

Prøv at checke de ting ud og skriv eventuelt de numre du finder frem til her, både dem sonos'en bruger og dem hendes pc skriver, så hjælper jeg gerne med at hitte hoved og hale på dem..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

quadmand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2008
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 02 September 2010 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
Mit gæt:

Din venindes gamle router delte lokale ipadresser ud som hed noget i stil med 10.0.0.x hvor x var et tal mellem 2 og 254. Den nye router tildeler lokale ipadresser i segmentet 192.168.0.x, men det har sonos'en endnu ikke opdaget og leder derfor efter hendes harddisk på den gamle 10.0.0.x adresse.

Prøv på sonos'en under Music Library at klikke på Folders, mit bud er at den så skriver noget i stil med //ipnummer/sharenavn på hendes harddisk. Notér det ipnummer den mener harddisken bør befinde sig på.
Hvis du klikker tilbage til der hvor du kan vælge Music Library er der for neden noget der hedder Settings og derunder About Your Sonos System. Et sted på den side der kommer frem kan du se hvilket ipnummer sonos'en mener den har. Det skriver du også ned.

På din venindes pc starter du en kommando prompt, den finder du sandsynligvis ved at klikke på Start, Kør og skrive cmd i det felt der kommer frem. Herefter får du en kommando prompt frem og i den skriver du ipconfig og ser hvad den svarer tilbage. Den skriver noget med netværksadapter og så kommer den med tre linier der hedder Ip Address, Subnet mask og default gateway, på dansk bliver det nok til netværksnummer, undernetmaske og standard gateway.

Prøv at checke de ting ud og skriv eventuelt de numre du finder frem til her, både dem sonos'en bruger og dem hendes pc skriver, så hjælper jeg gerne med at hitte hoved og hale på dem..

Ojj  Hvem der bare kunne finde ud af sådanne noget.

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2010 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

quadmand skrev:
   Ojj  Hvem der bare kunne finde ud af sådanne noget.

Ja, lad os nu se hvor meget jeg kan finde ud af når Dylan vender tilbage med nogle ipnumre..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 September 2010 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Problemet er hos Stofa.

Køb en billig router og sæt i stikket på Stofa modemmet. Herfra videre som I plejer, så spiller det.

Stofa nye smarte enheder kan KUN tildele 1 stk. IP og dine netværksenheder skal bruge 1 hver. Skulderklap til Stofa for at leve i IT alderens barndom

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

sonny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 September 2010 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

jeg har hørt at telia går der sammen nummer  med dæres modems

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 September 2010 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

sonny73 skrev:
jeg har hørt at telia går der sammen nummer  med dæres modems

Det er fordi Telia og Stofa er det samme.......

Dylan65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2010 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Hej Alle Kloge brugere.... (beklager den lange ventetid)

Jeg har fundet lidt numre - håber de kan give nogen af de svar som jeg så inderligt ønsker mig. Følgende numre er fundet:

ZP 100 Office - IP 192.168.113

ZP  80 Living Room - IP 192.168.112

ZP 100 Bedroom - IP 192.168.116

Zonebridge IP 192.168.1.11

På Sonos finder jeg følgende IP nummer  192.168.1.220

På PC - hvor jeg søgte kør - fandt jeg frem til følgende;

IPv6-adresse 2002:d40a:607b::d40a:607b

Standardgateway  2002:co58:6301:co58:6301

JEG håber det giver mening (er total uforstående overfor det).

Mht. at køre med en gammel router og tilslutte stofa - så er det det som er gjort, det giver adgang til bibliotek MEN nyt musik kan ikke ligges ned samt kan radio ikke høres.....

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2010 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Damn, mit indlæg forsvandt, jeg må på den igen..

Det lyder okay med de ipnumre, hendes gamle router ser ud til at dele ud af numrene 192.168.1.xx (jeg formoder at 192.168.113 er et 192.168.1.13 hvor der er smuttet et punktum).

Jeg formoder at hvis du tilslutter hendes computer direkte til stofa modemmet så kommer hun på internettet, ikk?

Jeg har ikke erfaring med stofa, men er det noget med at hun skal taste et brugernavn og kode for at logge på internettet hver gang hun har startet sin computer? På Stofas hjemmeside snakker de om noget der hedder "Always On" man kan tænde for så man altid er på nettet uden at skulle skrive kodeord. Det lyder som en god idet at få tændt for "Always On" inden du begynder at lege med router.

Når du har tændt "Always On" og computeren er på internettet, så tager du netværkskablet ud af computeren  og sætter det i stedet til hendes gamle router i det hul der hedder enten WAN eller Internet. Når du tænder routeren bør stofa modemmet tro at hendes gamle router er en almindelig pc og være glad.

Hendes gamle router har også et eller flere huller der hedder enten LAN eller har numre 1, 2, 3 og 4 (eller hvor mange huller den nu har). Sæt hendes computer til hullet LAN eller et af hullerne med nummer. Nu bør hun efter en genstart af computeren kunne komme på internettet uden at skulle skrive kode.

Hvis du kan komme på internettet gennem både router og modem bør du være i mål. Herefter er det bare at koble sonos'erne til routeren også, så kan de også se internettet og lave netradio og alt det der..

Jeg håber du får det til at virke.. Hvis det stadig driller, så prøv at oplyse navn og modelnummer på hendes gamle router og stofas modem, så er det lidt nemmere at undersøge hvad kasserne kan og ikke kan..

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 September 2010 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Dylan65 skrev:

Hej Alle Kloge brugere.... (beklager den lange ventetid)

Jeg har fundet lidt numre - håber de kan give nogen af de svar som jeg så inderligt ønsker mig. Følgende numre er fundet:

ZP 100 Office - IP 192.168.113

ZP  80 Living Room - IP 192.168.112

ZP 100 Bedroom - IP 192.168.116

Zonebridge IP 192.168.1.11

På Sonos finder jeg følgende IP nummer  192.168.1.220

På PC - hvor jeg søgte kør - fandt jeg frem til følgende;

IPv6-adresse 2002:d40a:607b::d40a:607b

Standardgateway  2002:co58:6301:co58:6301

JEG håber det giver mening (er total uforstående overfor det).

Mht. at køre med en gammel router og tilslutte stofa - så er det det som er gjort, det giver adgang til bibliotek MEN nyt musik kan ikke ligges ned samt kan radio ikke høres.....

hej

Der må være nogle andre adresser også. (på pc'en altså)

Hvis ikke der er det, har du et alvorligt problem. De øverste adresser fra div. zonos apparater er såkalte IPv4 adresser. Men de nederste fra pc'en er IPv6 adresser. De to typer netværksprotokoller er ikke kompatible. Du kan kun få dem til at arbejde sammen hvis din router kan håndtere begge protokoller. Det kan nogle af dem, men ikke alle. Særligt ikke de lidt ældre routere.

Hvis jeg kigger på min maskine lige nu, så ser ip tabellen således ud: (din burde ligne, men med andre numre)

Ethernet-netværkskort Onboard LAN:

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : opasia.dk
   Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fd80::9cf8:1cba:fbed:586%12
   IPv4-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.10.7
   Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
   Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.10.1

Du er nødt til at sørge for at de forskellige enheder kører på det samme netværks-segment og undernetmaske. Ellers kan de ikke snakke sammen.

Håber det kan hjælpe dig videre.

mvh.

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

Dylan65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2010 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svaret....

Jeg går FLUKS igang - og skriver senere resultatet - indtil nu har min hjælp til hende varet i          7 måneder - og adskellige timer er blevet brugt på sætningen; Jeg tror at hvis man gør således...

Problemet ligger bla. i at det er PC - Sonos og internetudbyder - dvs. man skal have forstand på mere end en ting....

Fortsættelse følger..........

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 September 2010 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
Mit gæt:

Det er sgu' i orden "Strandvaskeren"..!  

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2010 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Det er sgu' i orden "Strandvaskeren"..!  

Alt hvad jeg skriver er sgu iorden.. altså undtagen når det smutter..

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 06:50 | IP-adresse registreret  

Dylan65 skrev:

Mange tak for svaret....

Jeg går FLUKS igang - og skriver senere resultatet - indtil nu har min hjælp til hende varet i          7 måneder - og adskellige timer er blevet brugt på sætningen; Jeg tror at hvis man gør således...

Problemet ligger bla. i at det er PC - Sonos og internetudbyder - dvs. man skal have forstand på mere end en ting....

Fortsættelse følger..........

Har du fået det til at spille ??

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Dylan65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Kære Rysz & andre................

Jeg forsøgte med det skrevne MEN MEN MEN - det fungerer bare ikke - til sidst benyttede jeg mig af Sonos hjælp fra USA - Californien. Han overtog styringen af PCén - for til sidst at bede om lov til at ringe.  Vi havde en samtale på 1½ time UDEN at han kunne finde ud af det - kunne netop ikke finde IP adr. - ret svært at tale amerikansk kl. 01.00 om natten omkring noget man stort set IKKE har forstand på ;-)   det er jo både hifi, web, pc.....

Til sidst nåede vi dertil hvor vi begge ikke orkede mere - han var ualmindelig venlig og som Bukowski ville udtrykke det; This is the day We´re not going to make it. og sådan blev det...

Løsningen vil blive at skifte internetudbyder..... Vil jeg mene.......

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes