Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 13:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Aktiv digital deling kodet i surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
allankvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 20 September 2010 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der kender til programmer/plugins der kan der kan lave aktiv deling af et digitalt stereosignal og derefter kode det i surround således at surroundforstærkeren eksempelvis bruger 2 kanaler til diskant 2 til mellemtone og 2 til bas?
Jeg har ikke lige fundet nogen men ideen er jo oplagt - Nærmest en gratis måde at opgradere til aktivt delefilter uden signaltab. VH!
Til top Vis allankvist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allankvist

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 September 2010 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Foobar2000 havde en plugin, der kunne lave aktiv deling af stereo til maks 8 kanaler (4-vejs), men så vidt jeg husker fungerer denne plugin kun på ældre versioner af Foobar2000 og disse fungerer kun på Windows XP.

Jeg kender ingen lette løsninger, der virker for nyere version af Windows, samt for alle programmer.

Den svære løsning, der dedikere en PC til både aktiv deling, fasekorrektion samt rumkorrektion, med typisk semiproffesionelle lydkort, findes en guide til her. De gode programmer til at genere filtre koster vist desværre lidt, men jeg tror man kan komme langt med gratis programmer.
Man sender så lyd ind i den dedikerede PC, som bearbejder signalet og sender de nye signaler videre.
En ældre PC er rigeligt, hvis du påtænker at bruge digital overførelse til f.eks. surround receiver tror jeg du kan opnå ganske udmærket lyd, med billige eller indbyggede lydkort.
Den svære løsning kræver meget tid at sætte sig ind i...

Vil du google det så prøv "XO" (cross over = delefilter) og "DRC" (Digital Room Correction).

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 September 2010 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Ovenstående plugin hedder foo_dsp_xover og virker til nyeste foobar2000.

Et alternativ er Audiolense XO med foobar2000, foo_convolver og foo_dsp_mm eller foo_channel_mixer.
Alternativt JRiver istedet for foobar2000 - JRiver skulle have det hele indbygget.

Du kan sikkert få et plugin til dts/encoding af de seks kanaler, alternativt kan du benytter et Auzentech lydkort
med hardware dts encoder.

Er dog ikke sikker på, at en surrounddekoder vægter de seks kanaler ligeværdigt. Men du kan i hvert fald benytte
3x2.0 analog out eller 3x2.0 spdif.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 September 2010 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

dette vil vel blive matrificerede signaler og dermed at sammenligne med de gamle ProLogic surround-formater?
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 September 2010 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

allankvist skrev:
Er der nogen der kender til programmer/plugins der kan der kan lave aktiv deling af et digitalt stereosignal og derefter kode det i surround således at surroundforstærkeren eksempelvis bruger 2 kanaler til diskant 2 til mellemtone og 2 til bas?
Jeg har ikke lige fundet nogen men ideen er jo oplagt - Nærmest en gratis måde at opgradere til aktivt delefilter uden signaltab. VH!

Jeg har undersøgt det samme, og hvis du vil overføre sigalet digitalt, findes der ingen færdige løsninger (jeg fandt ingen). Der var dog nogle der mente, det måtte være muligt. Men, jeg fandt ingen der rent faktisk havde prøvet. Det skal også være i en højtopløseligt format, ellers giver det ingen mening.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

allankvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2010 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Mange tak for de hurtige og fine svar alle sammen. Jeg er godt nok nød til at spørge lidt ind til en del detaljer. Pga min begrænsede tekniske indsigt.

Niels_arl skrev:

Foobar2000 havde en plugin, der kunne lave aktiv deling af stereo til maks 8 kanaler (4-vejs), men så vidt jeg husker fungerer denne plugin kun på ældre versioner af Foobar2000 og disse fungerer kun på Windows XP. 

Vil dette plugin sende lyden ud i et digitalt surroundformat? (jeg skal kun bruge 6 kanaler - 3vejs ht`ere). Jeg har tænkt mig at bruge en ældre Panasonic m. "texas" digitalforstærkere således at signalet forbliver digitalt indtil udgangstrinet. 

Jeg kender ingen lette løsninger, der virker for nyere version af Windows, samt for alle programmer.

Den svære løsning, der dedikere en PC til både aktiv deling, fasekorrektion samt rumkorrektion,

I første omgang har jeg tænkt mig at køre uden rumkorrektion,

med typisk semiproffesionelle lydkort, findes en guide til her. -Ilustrerer meget godt hvor bøvlet niveauindstilingen af de forskelige kanaler bliver uden et lyddødt rum :-)

Som jeg forstår det benytter han her analoge udgange fra lydkortet - Jeg vil derimod gerne holde det digitalt og ukomprimeret hele vejen til udgangstrinnet - Så slipper jeg vel også for at skulle bruge et dyrt lydkort?

De gode programmer til at genere filtre koster vist desværre lidt, men jeg tror man kan komme langt med gratis programmer.
Man sender så lyd ind i den dedikerede PC, som bearbejder signalet og sender de nye signaler videre.

Hovedsagelig har jeg tænkt mig at afspille fra computerens harddisk, men det ville selvfølgelig også være rart nok at kunne bruge pladespilleren gennem en riia m spdif

En ældre PC er rigeligt, hvis du påtænker at bruge digital overførelse til f.eks. surround receiver tror jeg du kan opnå ganske udmærket lyd, med billige eller indbyggede lydkort.

Forestiller mig at bruge en ældre laptop med spdif-udgang.
Den svære løsning kræver meget tid at sætte sig ind i...

Vil du google det så prøv "XO" (cross over = delefilter) og "DRC" (Digital Room Correction).

allankvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2010 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Ovenstående plugin hedder foo_dsp_xover og virker til nyeste foobar2000.

Et alternativ er Audiolense XO med foobar2000, foo_convolver og foo_dsp_mm eller foo_channel_mixer.
Alternativt JRiver istedet for foobar2000 - JRiver skulle have det hele indbygget. Tak for info! Har ikke lige haft tid til at tjekke det ud endnu, men vil gøre det

Du kan sikkert få et plugin til dts/encoding af de seks kanaler, alternativt kan du benytter et Auzentech lydkort
med hardware dts encoder. Findes der eksterne alternativer hvis jeg vælger at brugen en bærbar computer og benytte hardware dsp?

Er dog ikke sikker på, at en surrounddekoder vægter de seks kanaler ligeværdigt. Unskyld men det forstår jeg ikke lige Men du kan i hvert fald benytte
3x2.0 analog out eller 3x2.0 spdif.
- Det lyder rigtig godt - Så vil jeg i så fald springe på 3x2.0spdif

allankvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2010 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
dette vil vel blive matrificerede signaler og dermed at sammenligne med de gamle ProLogic surround-formater?
Undskyld men jeg ved ikke lige hvad matrificeret betyder - Er det skidt?.. Meget skidt?   "Gamle Prologic surround-formater" - Betyder det analoge formater? - Eller noget andet skidt?

allankvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2010 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

allankvist skrev:

Jeg har undersøgt det samme, og hvis du vil overføre sigalet digitalt, findes der ingen færdige løsninger (jeg fandt ingen). Der var dog nogle der mente, det måtte være muligt. Men, jeg fandt ingen der rent faktisk havde prøvet. Det skal også være i en højtopløseligt format, ellers giver det ingen mening.

Det meste af det musik jeg har er i 16bit waw og LP, men der vil nok også blive afspillet mp3 og forskellige andre internetformater. 24bit har jeg indtil videre ikke noget af.

Mener du at projektet er meningsløst med det materiale jeg vil benytte? Kan du forklare hvorfor det hænger sådant sammen?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2010 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

det er surroundformatet der skal være højtopløseligt. dvd-audio f.eks. Almindelige formater dts og dd er at sammenligne med mp3.

Der et altså ikke et rent spdif du får ind i equibit delen af panasonic forstærkeren. Du kan dog modificere, en pansonic til 3 spdif input, men det er ikke for nybegyndere

allankvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2010 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Vil det sige at hvis jeg får kodet de 6 kanaler i DTS eller Dolby digital, vil de i prosessen blive komprimeret? Og hvis det lykes mig at kode dem som dvd-audio vil det ikke ske?

Kan dvd-audio godt overføres via spdif eller er der kopibeskyttelse på så det skal være gennem hdmi?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2010 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

DVD-audio er lossless/tabsfri. Du kan godt bruge spdif, men kun to kanaler svjh. For 6 kanaler skal du bruge HDMI eller firewire.

Hvis du finder ud at at kunne kode til DVD-audio bestemmer du selv om der skal krypteres. Men, om selve HDMI interfacet kan give problemer, har jeg ingen idé om.

Næste "problem" bliver den interne routing. Alle lyde fra PC'en skal jo gennem software delefilteret. Det sker gennem et special program som f.eks. "Jack" eller hvis dit lydkort er en god ASIO implementering, så kan det ske direkte via ASIO.

Texas instruments baserede forstærkermoduler er dog lige om hjørnet. Der findes allerede et 4x10 watts modul, men skal det være kraftigere er det noget på vej (Ellers er der kun kraftige klasse D moduler med analoge indgange).

Så kan du købe et DSP filter med spdif output istedet. Disse fås blandt andet hos www.minidsp.com og www.cadaudio.dk men her sker der også en del for tiden, så mon ikke der kommer mere i fremtiden.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2010 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

det er surroundformatet der skal være højtopløseligt. dvd-audio f.eks. Almindelige formater dts og dd er at sammenligne med mp3.

Der et altså ikke et rent spdif du får ind i equibit delen af panasonic forstærkeren. Du kan dog modificere, en pansonic til 3 spdif input, men det er ikke for nybegyndere

Hvis du vil modificere din forstærker til flere digitale input, så kig her

http://www.switch-box.com/3x_and_4x_S_PDIF_Transceiver_board .html

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes