Emne: FM / DAB ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
CAPS Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 89
|
| Sendt: 28 September 2010 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hello Folks
Spørgsmål som nok er stillet mange gange
Men her endnu en gang fra mig
En god FM Tuner i 6000 kr. klassen mod en også god DAB tuner ligeledes i 6.000kr. klassen
det er samme musik som de to tunere , skal gengive FM tuneren modtager sit signal fra DR P4
source fra en PC .
DAB tuneren modtager sit signal fra DR DAB P5 . source fra en PC
På hvilken tuner kan man forvente at lyden er bedst .
MVH. CAPS
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 28 September 2010 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv at brug P2 der er lyden altid i orden forhold til de andre kanaler så får du helt sikkert det svar du selv efter spøre
|
| Til top |
|
| |
CAPS Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2010 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hello nhj4
Jaeeeee men nu var det DR. P 4 mod DR. P 5 DAB , jeg ville have i duel
stort set alt det musik disse to kanaler spytter ud , stammer jo fra en PC.
Er godt klar over at en direkte transmision fra en concert sendt på DR. P2 , er
i bedre kvalitet rent teknisk .
MVH. CAPS
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 29 September 2010 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
CAPS skrev:
|
Hello nhj4
MVH. CAPS
|
|
|
hej igen !
jeg skal lige høre om du har antenne på taget eller signalet fra et af de der selskaber ???
vi her i huset har vores egen antenne på taget så vi får FM fra Gladsakse senderen og der kan jeg kun sige at der er lydee god frem for det fra kabel net. P2 er der ikke node at udsætte på, P4 lyder bæst efter 21/22 tiden der lyder det til at de har slukket for de der buster/kompræsser der bliver brugt og går så galt i gen ved 3 4 tiden igen , P3 nej tak, P1 lytter jeg aldrig til.
har hafe et par venner der bode i Rødover og der kunne de se Gladsaks senderen fra deres sorve værelse, der laved vi et forsøg med signalet fra kabel og signalet fra Gladsakse sendren og jeg kan kun sige at der var stor forskælt, bægge tuner havde A/B antene indgang så det var bare og skifte, når vi gik på kabel var det lige som alt det spænden gik tabt, mindre lyd billed, den øverste diskant forsvandt,mellemtonen misted pusten og den dybe bas der nu bliver sendt ud var gået af fløjten og hver gang vi gik på luft antenen var der ikke et øje tørt og vi brugte bare som antenne til at fange Gladsakse med en 2m 230v ledning og sprætted den op så der var to ledninger på 1 meter der havde vi et signal på 98/99 db frem for det signaler på 65 db fra kabelnet, jeg har fået nogle forklaringer på hvorfor det er så dårligt på kabel fra de værse udbyder, og det er konveteringen fra TDC den måde de gør det på.
|
| Til top |
|
| |
CAPS Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2010 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hello
Grunden til at jeg startede dette indlæg er at , mange i HIFI4ALL , har debateret
FM kontra DAB , Jeg har en rimelig god FM Tuner fra Onkoy T9090 kostpris ca. 6000 Kr.
og en billig men god DAB fra International Receiver Company. ADP1217DAB kost pris ca. 650kr.
en lyttetest mellem dem , det var Eldorado med Mylledrengen , kunne ikke vise nogen vinder
"ja vil du så nok sige hva f...... er det for noget musik , du laver test med " , jamen det er jo
det som vælter ud af vores , radioer , så er det vel også rimeliget at det , sådan noget jeg
sammenligner med .
Min antenne er bare et stykke , lampeledning på ca. en meter , antennen kan se Gladsaxe
senderen og jeg har 105 db. i signal styrke på displayet på FM tuneren
DAB tuneren har ligeledes bare et stykke lampeledning , som antenne her er signal og kvalitet
i 100%.
Folk hyler og piber over at DAB er meget dårligere end FM , jamen hvis det matriale som DR.
sender ud i æteren feks. på FM P4 er i så dårlig teknisk kvalitet , at det kan sammenlignes
med det som sendes på DAB P 5 128K.Bit/sec. , hvorfor så ikke bare nøjes med , en billig DAB
til 600-1000 kr.
Husk intet led i en kæde er stærkere end sit svageste led. her ( DR. P 4 )
DR. P2 er noget andet og skal ikke sammenlignes teknisk med DAB P5
Dab´en er nu pt. i mit sommerhus og forsyner et gammelt BEOCENTER 5000 med lyd , og
jeg må her sige at Dab´en er mange, mange ,mange gange , bedre end FM delen i B&O´en
rent succes til Dab her.
MVH. CAPS
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 29 September 2010 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
CAPS skrev:
|
Hello nhj4
MVH. CAPS
|
|
|
hej igen !
jeg skal lige høre om du har antenne på taget eller signalet fra et af de der selskaber ???
vi her i huset har vores egen antenne på taget så vi får FM fra Gladsakse senderen og der kan jeg kun sige at der er lydee god frem for det fra kabel net. P2 er der ikke node at udsætte på, P4 lyder bæst efter 21/22 tiden der lyder det til at de har slukket for de der buster/kompræsser der bliver brugt og går så galt i gen ved 3 4 tiden igen , P3 nej tak, P1 lytter jeg aldrig til.
har hafe et par venner der bode i Rødover og der kunne de se Gladsaks senderen fra deres sorve værelse, der laved vi et forsøg med signalet fra kabel og signalet fra Gladsakse sendren og jeg kan kun sige at der var stor forskælt, bægge tuner havde A/B antene indgang så det var bare og skifte, når vi gik på kabel var det lige som alt det spænden gik tabt, mindre lyd billed, den øverste diskant forsvandt,mellemtonen misted pusten og den dybe bas der nu bliver sendt ud var gået af fløjten og hver gang vi gik på luft antenen var der ikke et øje tørt og vi brugte bare som antenne til at fange Gladsakse med en 2m 230v ledning og sprætted den op så der var to ledninger på 1 meter der havde vi et signal på 98/99 db frem for det signaler på 65 db fra kabelnet, jeg har fået nogle forklaringer på hvorfor det er så dårligt på kabel fra de værse udbyder, og det er konveteringen fra TDC den måde de gør det på. |
|
|
Ja, det er utroligt så sølle en FM-kvalitet der kommer fra "fællesantennestikket". Jeg har en lille antenne på taget, som er optimeret til P2. Dét lyder fremragende! P2 fra 'stikket' (på samme tuner) er helt jammerligt. Jeg véd faktisk ikke hvad det er der giver den forfærdelige 'kvalitet'. Er der nogen der positivt véd hvad der går galt? Samt hvem der er ansvarlig? Mvh. Niels L.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 29 September 2010 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
nhj4 skrev:
CAPS skrev:
|
Hello nhj4
MVH. CAPS
|
|
|
hej igen !
har hafe et par venner der bode i Rødover og der kunne de se Gladsaks senderen fra deres sorve værelse, der laved vi et forsøg med signalet fra kabel og signalet fra Gladsakse sendren og jeg kan kun sige at der var stor forskælt, bægge tuner havde A/B antene indgang så det var bare og skifte, når vi gik på kabel var det lige som alt det spænden gik tabt, mindre lyd billed, den øverste diskant forsvandt,mellemtonen misted pusten og den dybe bas der nu bliver sendt ud var gået af fløjten og hver gang vi gik på luft antenen var der ikke et øje tørt og vi brugte bare som antenne til at fange Gladsakse med en 2m 230v ledning og sprætted den op så der var to ledninger på 1 meter der havde vi et signal på 98/99 db frem for det signaler på 65 db fra kabelnet, jeg har fået nogle forklaringer på hvorfor det er så dårligt på kabel fra de værse udbyder, og det er konveteringen fra TDC den måde de gør det på.
|
|
|
Ja, det er utroligt så sølle en FM-kvalitet der kommer fra "fællesantennestikket". Jeg har en lille antenne på taget, som er optimeret til P2. Dét lyder fremragende! P2 fra 'stikket' (på samme tuner) er helt jammerligt. Jeg véd faktisk ikke hvad det er der giver den forfærdelige 'kvalitet'.
Er der nogen der positivt véd hvad der går galt? Samt hvem der er ansvarlig?
det der går gal er den måde de komprimere det ned på, det systen er af en ringe slaks, de komprimere det hele ned og pakket det så ud når det når boksen ude i kælleren eller før, husk på at det er TDC der sænder det ud via kablerne og det skulle være der det går galt, derfor den dårlige lyd, de har købt noget lordt som jeg kan se det og sparet på det forkerte sted for de kunne være så godt vis de lige gav det det nu ville koste så ville alle tingene være på plas fren over
Mvh. Niels L.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|