| Forfatter |
|
tadman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 438
|
| Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der overhovedet nogen kloge hoveder på denne side, eller er det kun folk som taler i øst og i vest? Jeg står med et konkret problem, og jeg
hører intet! Come on, en eller anden, nogen må sgu da vide noget om dette emne!
Hej
Er der nogen her, som kan hjælpe mig med at lave digital output på min cdp? Det drejer sig om en Kenwood L-D1, som jeg er meget tilfreds med.
Den kører vist nok med TDA 1547, kender ikke filteret...
Jeg forestiller mig, at en og anden kan lave det hele for mig, da jeg ikke har forstand på digital teknik. Afregning finder vi ud, enten via ting eller
cash!
vh
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
En kenwood L-D1 har digitalt output allerede, så hvad er problemet?
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
| En kenwood L-D1 har digitalt output allerede, så hvad er problemet? |
|
|
Hvis han ellers vil snakke ordentligt.
Tror han mener digital in
Ellers en fed gammel spille den køkkenmaskine der
Prøv at kontakte highend musikservice. Måske de kan hjælpe dig __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
| Tror han mener digital in |
|
|
Kan ikke lade sig gøre på nogen afspillere generelt. Hvis de ikke er desinget fra starten med digital ingang, så kræver det et add-on kredsløb med SPDIF->I2C-konverter, indgreb i mute og kontrolkredsløbet i afspilleren, samt en switch (mekanisk eller elektronisk) til at vælge CD eller extern input...med andre ord et pænt avanceret projekt som måske er muligt, men som jeg ikke engang gad at give mig i kast med hvis det var min egen afspiller.
Det er nemmere og billigere at købe en konverter som bruger samme DA chip og så måske ændre analogkredsløbet i den til det man ønsker at den skal lyde som.
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man bruger ikke cdafspillere mere, det er forældet teknologi.
Man ripper cd'en til en harddisk med er passende program.
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
|
|
|
|
Du har ret det er forældet teknologi, men nu afhænger det også af præferencer. Man kan jo også have begge dele
__________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
Møffe-manden Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Oktober 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
|
|
|
|
Cdafspilleren er da på ingen måde død eller forældet.
Jeg bruger selv sonos/ dac kombo som har erstattet min cdafspiller, men det er egenligt kun fordi at LP er min primære lydkilde. Sonos/dac er kun taget ibrug pga det brugervenlige/ nemme i dagligdagen. Men ofre man en ordenlig slat penge på en god cdafspiller (godt drev) så er det altså at foretrække.
Så bare fordi at du ikke bruger cdafspiller, betyder det jo ikke at den hverken er død eller forældet. Måske mangler du bare at høre en ordenlig en 
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
M�ffe-manden skrev:
Boman skrev:
|
Man bruger ikke cdafspillere mere, det er for�ldet teknologi.
|
|
|
Cdafspilleren er da p� ingen m�de d�d eller for�ldet.
Jeg bruger selv sonos/ dac kombo som har erstattet min cdafspiller, men det er egenligt kun fordi at LP er min prim�re lydkilde. Sonos/dac er kun taget ibrug pga det brugervenlige/ nemme i dagligdagen. Men ofre man en ordenlig slat penge p� en god cdafspiller (godt drev) s� er det alts� at foretr�kke.
S� bare fordi at du ikke bruger cdafspiller, betyder det jo ikke at den hverken er d�d eller for�ldet. M�ske mangler du bare at h�re en ordenlig en  |
|
|
Jo - den er forældet. Man får bedre data ved at rippe med et ordentligt program, end hvad en cdafspiller kan gøre. En program kan gentage læsningen indtil data er pålidelige, hvor en cdafspiller interpolerer, hvis den ikke kan læse data (der er normalt 2-300 læsefejl per sekund, hvor de fleste heldigvis kan korrigeres perfekt). __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad folk måtte mene om hans valg af lydkilde er totalt uden for relevans.
Hans projekt er svært og personligt bliver jeg nærmest oprørt over at han overhovedet overvejer at ødelægge noget som jeg
betragter som et samleobjekt.
Begge dele er dog hans eget valg, men han skal vide at han har valgt den sværest mulige vej frem og at samme resultater kan
nås MEGET nemmere som beskrevet af en anden ovenfor.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
Tror han mener digital in |
|
|
I hans oprindelig tråd skriver han også digital out 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Jo - den er forældet.
Man får bedre data ved at rippe med et ordentligt program, end hvad en cdafspiller kan gøre.
En program kan gentage læsningen indtil data er pålidelige, hvor en cdafspiller interpolerer, hvis den ikke kan læse data (der er normalt 2-300 læsefejl per sekund, hvor de fleste heldigvis kan korrigeres perfekt). |
|
|
Og digital er kedelig lyd...
Bare fordi noget er forældet behøver man ikke skifte det ud med det samme. Ligesom nogen synes om at håndtere vinylplader, så kan det måske tænkes at nogen synes om at håndtere cd'ere frem for at skulle rippe og alt det der.
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
Og digital er kedelig lyd... |
|
|
Hvis du mener, at digital er kedelig lyd, så er det måske fordi dit anlæg ikke har det "godt" med digitale signaler. Læs den "Indsigtsartikel" jeg har skrevet om " Digital DIY korrektion af højtalere"__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
Møffe-manden Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Oktober 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
M�ffe-manden skrev:
Boman skrev:
|
|
|
|
Jeg bruger selv sonos/ dac kombo som har erstattet min cdafspiller, men det er egenligt kun fordi at LP er min prim�re lydkilde. Sonos/dac er kun taget ibrug pga det brugervenlige/ nemme i dagligdagen. Men ofre man en ordenlig slat penge p� en god cdafspiller (godt drev) s� er det alts� at foretr�kke.
S� bare fordi at du ikke bruger cdafspiller, betyder det jo ikke at den hverken er d�d eller for�ldet. M�ske mangler du bare at h�re en ordenlig en 
|
|
|
Jo - den er forældet.
Man får bedre data ved at rippe med et ordentligt program, end hvad en cdafspiller kan gøre.
En program kan gentage læsningen indtil data er pålidelige, hvor en cdafspiller interpolerer, hvis den ikke kan læse data (der er normalt 2-300 læsefejl per sekund, hvor de fleste heldigvis kan korrigeres perfekt). Det er netop her at jeg mener at et godt drev er at foretrække. Ja det "gætter" når det fejllæser. Men et godt drev kendes netop ved at kunne korrigere perfekt, hvor et computerdrev ikke har de samme gode korrigerings egenskaber. Et godt cddrev er lavet til at få mest ud af en cd (musikalsk) et computerdrev er lavet til at læse data og det syntes jeg at det kan høres.
Jeg syntes at musikken er klinisk og alt for digital ved rippning, det kan den også være ved cd, men ikke i samme omfang.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Hvad folk måtte mene om hans valg af lydkilde er totalt uden for relevans.
Hans projekt er svært og personligt bliver jeg nærmest oprørt over at han overhovedet overvejer at ødelægge noget som jeg betragter som et samleobjekt.
Begge dele er dog hans eget valg, men han skal vide at han har valgt den sværest mulige vej frem og at samme resultater kan nås MEGET nemmere som beskrevet af en anden ovenfor. |
|
|
Enig
Ja hvorfor købe den for så alligevel at ændre den
At ændre et så lækkert samleobjekt som enda er meget sjælden er helt ude i hampen imo __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Møffe-manden skrev:
Boman skrev:
M�ffe-manden skrev:
Boman skrev:
|
|
|
|
S� bare fordi at du ikke bruger cdafspiller, betyder det jo ikke at den hverken er d�d eller for�ldet. M�ske mangler du bare at h�re en ordenlig en 
|
|
|
Jo - den er forældet.
En program kan gentage læsningen indtil data er pålidelige, hvor en cdafspiller interpolerer, hvis den ikke kan læse data (der er normalt 2-300 læsefejl per sekund, hvor de fleste heldigvis kan korrigeres perfekt). Det er netop her at jeg mener at et godt drev er at foretrække. Ja det "gætter" når det fejllæser. Men et godt drev kendes netop ved at kunne korrigere perfekt, hvor et computerdrev ikke har de samme gode korrigerings egenskaber. Et godt cddrev er lavet til at få mest ud af en cd (musikalsk) et computerdrev er lavet til at læse data og det syntes jeg at det kan høres.
Jeg syntes at musikken er klinisk og alt for digital ved rippning, det kan den også være ved cd, men ikke i samme omfang.
|
|
|
|
|
|
Dette er jeg yderst enig i. Der er noget ved rippning som skaber digital fnidder (kedelig lyd). Skal ikke kunne sige om det er konvetering, sampling, digital jitter eller noget andet. Har dog også hørt at det koster en formue hvis man skal have highend rippning. Dertil er cd afspilleren ikke nær så sårbar.
Påtænker ikke at eksperimentere så meget med det mainstream og rippning, da sjælen og charmen stadig er at foretrække ved min cd afspiller. Den spiller nemlig analogt og uden fnidder. __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
| Læs den "Indsigtsartikel" jeg har skrevet om "Digital DIY korrektion af højtalere" |
|
|
Det er der ikke behov for. Jeg ville bare vise dig at du ikke er den eneste der kan lave et totalt irrelevant indlæg i forhold til hvad trådstarter spurgte om.
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
|
Har dog også hørt at det koster en formue hvis man skal have highend rippning. Dertil er cd afspilleren ikke nær så sårbar.
|
|
|
Termet 'Highend ripning' giver ikke rigtig mening, enten rippes en cd korrekt ellers også gør den ikke, visse programmer bl.a dbpoweramp sammenligner checksummen med hvad andre folk har fået, og ud fra denne statistik kan man så vurdere om det rip der er foretaget er korrekt eller ej. Om man så synes at det lyder bedre fra en cd-afspiller frem for computerafspillet musik kommer an på flere ting bl.a hvor god en dac man har spændt for.
Jeg vil henvise til denne tråd hvor emnet cd vs. ripning har været oppe og vende: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=84141
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
exciter skrev:
Music4life skrev:
|
Har dog også hørt at det koster en formue hvis man skal have highend rippning. Dertil er cd afspilleren ikke nær så sårbar.
|
|
|
Termet 'Highend ripning' giver ikke rigtig mening, enten rippes en cd korrekt ellers også gør den ikke, visse programmer bl.a dbpoweramp sammenligner checksummen med hvad andre folk har fået, og ud fra denne statistik kan man så vurdere om det rip der er foretaget er korrekt eller ej. Om man så synes at det lyder bedre fra en cd-afspiller frem for computerafspillet musik kommer an på flere ting bl.a hvor god en dac man har spændt for.
Jeg vil henvise til denne tråd hvor emnet cd vs. ripning har været oppe og vende: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=84141
|
|
|
Vi er da fuldstændig enig i at det er dacen som sætter standarden. Hørte om Qsonic løsningen som var smart, funktionelt, men hundedyrt. __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
M�ffe-manden skrev:
Boman skrev:
|
|
|
Jeg bruger selv sonos/ dac kombo som har erstattet min cdafspiller, men det er egenligt kun fordi at LP er min prim�re
lydkilde. Sonos/dac er kun taget ibrug pga det brugervenlige/ nemme i dagligdagen. Men ofre man en ordenlig slat penge p�
en god cdafspiller (godt drev) s� er det alts� at foretr�kke.
S� bare fordi at du ikke bruger cdafspiller, betyder det jo ikke at den hverken er d�d eller for�ldet. M�ske mangler du
bare at h�re en ordenlig en  |
|
|
Jo - den er forældet.Man får bedre data ved at rippe med et ordentligt program,
end hvad en cdafspiller kan gøre.En program kan gentage læsningen indtil data er pålidelige, hvor en cdafspiller interpolerer,
hvis den ikke kan læse data (der er normalt 2-300 læsefejl per sekund, hvor de fleste heldigvis kan korrigeres
perfekt). |
|
|
Well ja, og hvad betyder det, når et godt drev læser alt rigeligt præcist. Og DAC + analog og digital-kredsløb har så
uendeligt meget mere at sige for det endelige resultat, end de små fejl der måtte kunne opstå under læsningen af en CD. __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
tadman skrev:
Er der overhovedet nogen kloge hoveder på denne side, eller er det kun folk som taler i øst og i vest? Jeg
står med et konkret problem, og jeg
hører intet! Come on, en eller anden, nogen må sgu da vide noget om dette emne!
Hej
Er der nogen her, som kan hjælpe mig med at lave digital output på min cdp? Det drejer sig om en Kenwood L-D1, som jeg
er meget tilfreds med.
Den kører vist nok med TDA 1547, kender ikke filteret...
Jeg forestiller mig, at en og anden kan lave det hele for mig, da jeg ikke har forstand på digital teknik. Afregning finder vi
ud, enten via ting eller cash!
vh |
|
|
Dit eneste problem er at du vil modificere et samlerobjekt. Lev med den, eller køb en anden
|
| Til top |
|
| |