| Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med en betydningsfuld grundlyd i en konverter er altså noget vrøvl men en meget almindelig misforståelse. Når der er forskellig forskel i lyd på dem, skyldes det at de reagerer forskellig på støj, liniaritet og hastighed i strømforsyningen, samt forskellige jitterstrukturer, samt har det forskelligt med effektiviteten af stelplanet.
Det er konvertere fra digital til analog er en enkel størrrelse i dag, så længe du har ren, liniær hurtig strøm, ultra rent jitter og stift stelplan. Men det er opnå den kvalitet på strømmen og jitter kan være meget svært, hvis ikke nærmest umuligt.
Kvaliteten på en konverter bestemmes derfor i dag ud fra, hvor følsom den er for clock og data jitter, samt følsomheden og kravene til strømmen. Det er det kvalitet handler om i dag.
Når nogle af de der gamle multibitter fungerede så godt var det netop fordi de dels var relativt ufølsomme for dårlig strøm og jitter. Jeg fatter heller ikke hvorfor man i den grad er gået væk fra dem, man har såmænd skubbet problemet hen et sted hvor det er dyrere at håndtere ordenligt. Endnu et typisk eksempel på misforstået kompleksitetsreduktion i design af et produkt.
http://trustrelations.dk/konens-nye-radio-viser-kompleksitet sreduktions-tyraniet/
Det er jo enkelt at se på en 1bitter. Smækker du støj på strømmen og krydrer det med lidt jitter, jammen så får man det smidt lige ud i hovedet.
Kan i huske de første 1 bittere fra HK. De spillede helt hæderligt. God strømforsyning samt diskret udgangsdel.
Jeg vil såmænd også lige slå et slag for de sidste Onkyo multibit maskiner, de var såmænd også med slag i bassen. De lyd i øvrigt en million gange bedre end de 1bit maskiner der kom bagefter. Her var NAD sgi godt med på de billige modeller efter min vurdering. Har du lyttet til de onkyo modeller?
|