Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 05:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Cowon (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifiteknik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 02 November 2010 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at købe en Cowon afspiller.

Den skal bruges til musik og lydbøger.

Er Cowon et godt køb efter jeres erfaring?

Hvilken model skal jeg gå efter da jeg ikke skal bruge den til video?

Til top Vis hifiteknik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiteknik

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 November 2010 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har en cowon d2 som jeg elsker. Den spiller rigtigt godt og har lange bateritid. Dog er dens brugerflade en smugle besværlig.

Jeg har ikke fortrudt mit køb.

Hvilke hovetelefoner har du?
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

hifiteknik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2010 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Beyer Dynamic DT 770 Pro

hifiteknik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2010 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Lige nu står valget mellem følgende to modeller.

COWON IAUDIO9 (kun 16GB men koster kun ca 900 kr)

COWON IAUDIO S9 (32GB men prisen er også over 1700 kr)

Hvilken model ville I vælge og hvorfor?

Hvor meget musik kan der være på 16 GB?

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 November 2010 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

hifiteknik skrev:
Hvor meget musik kan der være på 16 GB?

Det kommer an på hvilket format du har musikken liggende i.

Min musiksamling fylder ca. 350 MB pr. cd når den er rippet som FLAC og ca. 130 MB pr. CD i 320 kbit mp3.

16 GB rækker til noget der ligner 45 cd'er hvis det skal være tabsfri FLAC eller 125 cd'er hvis du kan leve med 320 kbit mp3. Vælger du 192 kbit eller 128 kbit mp3 kan der være endnu mere, men så begynder du muligvis også at kunne høre tabet i lydkvalitet i forhold til originalen.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

hifiteknik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2010 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Tanken var nok at gemme alle mine cder i et format hvor mindst muligt går tabt.

FLAC vs 320 kbit mp3?

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 November 2010 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

hifiteknik skrev:
Tanken var nok at gemme alle mine cder i et format hvor mindst muligt går tabt.

FLAC vs 320 kbit mp3?

Start med at rippe din pladesamling i et tabsfrit format (fx. flac eller Apple's alac). Det kan du fx. gøre med dbpoweramp http://www.dbpoweramp.com/cd-ripper.htm som er et ret fikst program. Programmet genkender den plade du ripper og når den er færdig med at rippe regner den en checksum ud og undersøger på nettet om du har fået samme checksum som andre der har rippet samme plade. Hvis du får en anden checksum end flertallet er der nok gået noget galt undervejs og du kan bede programmet forsøge igen.

Når du er færdig har du en mappe med alle dine plader rippet i et format der har præcis de samme informationer som der var på pladerne, dvs. lydkvaliteten er 100% intakt.

Herefter bruger du dbpoweramp batch converter til at lave en plade om til 320 kbit mp3 og 128 kbit mp3. Du har nu tre versioner pladen, den tabsfrie flac version, en 320 kbit mp3 version hvor der er smidt noget lyd væk du ikke burde kunne høre alligevel og en 128 kbit mp3 version hvor der er smidt noget mere lyd væk som du ikke burde kunne høre.

Tid til at lytte om du kan høre forskel. Til det brug vil jeg anbefale dig programmet Foobar http://www.foobar2000.org/ med ABX modulet http://www.foobar2000.org/components/view/foo_abx som ekstraudstyr. Der ligger en vejledning i installationen af ABX modulet på hjemmesiden.

Du starter foobar op, trækker Stairway to Heaven i flac version over og trækker Stairway to Heaven i 128 kbit mp3 version over. I foobar markerer du begge filerne, højreklikker og vælger Utilities, ABX test.

ABX testen er en kasse med en række knapper. Når du trykker på Play A og Play B kan du høre de to forskellige versioner, og hvem ved, måske kan du godt høre at 128 kbit versionen lyder en smule klemt og mudret i forhold til flac versionen. Når du har fundet ud af at høre forskellen, så klikker du på Play X og Play Y knapperne for at finde ud af om det er X eller Y der er 128 kbit versionen. Når du er sikker på at Y er den samme som A og X er den samme som B klikker du på knappen "Y is A, X is B" og får at vide om du ramte rigtigt.
Herefter klikker du igen på X og Y for at høre hvad der er hvad, og når du er sikker i din sag klikker du enten "X is A, Y is B" eller "X is B, Y is A" og ser om du ramte rigtigt. Gentag forsøget fx. 10 gange indtil du er sikker på om du kunne høre forskel eller om du bare gættede.

Personligt kunne jeg høre forskel på flac og 128 kbit, dog ikke på alle numre. Der hvor jeg tydeligst hørte forskel var på numre med tydelige bækkenslag, i 128 kbit virkede bækkenerne "blævrede" mens de ringede uden "blæver" på flac versionen. Når der var tydelige bækkener kunne jeg kende forskel 10 ud af 10 gange. På andre numre havde jeg sværere ved at høre forskel.
På 320 kbit vs. flac var det skidesvært, jeg syntes at jeg kunne høre en lille smule forskel, men jeg endte med scores fra 4 ud af 10 til 6 ud af 10, hvilket indikerer at jeg faktisk ikke hørte nogen forskel alligevel.

Resultatet af min lyttetest er blevet at jeg nu har min musik liggende i to formater, det tabsfrie flac format jeg bruger når jeg hører musik i stuen og 320 kbit mp3 som gør at jeg kan have hele min pladesamling med på min transportable afspiller.

Hvis nu du ender med at finde ud af du sagtens kan nøjes med fx. 320 eller måske 192 kbit mp3, så behold alligevel de originale flac filer. Harddiskplads koster ikke alverden idag og det er skidesurt at skulle rippe hele din pladesamling om hvis du en dag får nogle nye lyttebøffer hvor du KAN høre forskel.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 November 2010 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Min D2 er 16 gb - det går fint. Jeg har den pt. ikke engang fyldt helt op, det skal jo også være musik man gider høre. Jeg har det meste i Flac, men kan ikke høre forskel på det og 320 kbit mp3.

Du kan jo bare prøve oprette en mappe på din pc, fylde din yndlingsmusik i og se hvad det fylder.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes