Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 16:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Ground Loop Isolator (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AndersKousgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 23 November 2010 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Hej Hifi-hoveder

Jeg spiller musik fra min computer og sender det videre over i et digitalt externt lydkort og derfra til preamp osv....

En af mine venner har anskaffet sig en ground loop isolator, og siger at den modvirker at noget brænder af.., som han nemlig har været udsat for....
Er der nogen risiko for at brænde forstærker (eller andet af) hvis hele setuppet kører over samme stik-dåse... Det skal tilføjes at det er nogle gamle rådne el-installationer uden jord eller andet fint...

Er der nogen på dette forum der har forstand på funktionen af en ground-loop-isolator..?
P.S. Kan en ground loop isolator fåes i balanceret udgave, eller er det uden betydning...
P.P.S Mit lydkort har 2 Jack udgange (mono og ubalanceret) som jeg fyrer over i en preamp (RCA)... Denne preamp har også mulighed for at køre fuldt balanceret via XLR in og out... Men kan det anvendes til noget med det lydkort jeg har idet det ikke har XLR-out.? (det er også S/PDIF out på mit eksterne lydkort, men ikke digital indgang i preampen...)

Hvordan sammensætter jeg mit gear bedst ? Burde man anskaffe sig et lydkort med balanceret XLR out til sin com.. eller måske endda få noget til det lydkort jeg allerede har, som kan optimere forbindelsen (ved ikke om det overhovedet optimerer, eller om jeg bare ved for lidt om setup-teknik) ved at omdanne S/PDIF til et balanceret signal som kan gå i XLR inputtet på min preamp...?
(forestiller mig det bedste jeg kan gøre er at sætte en ground loop isolater imellem lydkort og preamp via mono-jack to RCA, og så nøjes med ubalanceret)

På forhånd tak for du gad og læse hertil, og ekstra mange tak for et svar hvis du har det.. :P
Til top Vis AndersKousgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndersKousgaard

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Sendt: 23 November 2010 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Hvis du har en digital forbindelse over i din dac - fx usb eller toslink så burde du ikke have et problem.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 November 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

spdif standard har per definition indbygget ground loop isolation. Dog ses det ofte at de elektriske spdif forbindelser ofte ikke følger standarden. Optisk spdif er altid isoleret.

Single end analog udgange er aldrig isoleret, så her vil en ground loop isolator være en god idé. Balancerede udgange har som regel ikke brug for det, men der er undtagelser. Hvis balanceringen er elektronisk, kan det godt være det er nødvendigt. Hvis balanceringen er udført med audio transformer er det sikkert ikke nødvendigt.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

AndersKousgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2010
Sendt: 23 November 2010 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Huu., altså har en Computer, en Mbox2 og en Electrocompaniet 4.7 ... mm  :-)

Computer og M-box2 sidder sammen via USB.., men mellem Mbox2 og til EC 4.7 er bare sat en almindelig RCA (ubalanceret forbindelse)

Bruger ikke den digitale udgang i lydkortet......, men hvis jeg skal det skal jeg så skaffe mig en D/A converter......, evt denne???
http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/andet-tilbehor/ cambridge_dacmagic_solv.htm

Vil nødigt (meget nødigt) brænde noget i mit setup af, og vil heller ikke gå på kompromis i nogle dele af setuppet.... Derfor jeg gerne vil køre balanceret idet jeg har læst mig til at det fjerner den sidste baggrundsstøj.....

(og idet forforstærker, effekforstærker kan kører 100% balanceret og der videre er rig mulighed for at effektforstærker og højtaler kan køre bi-wire så sys jeg lige så godt jeg kan gå "all in".... :P  )
Til top Vis AndersKousgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndersKousgaard

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes