Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 17:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: MFSL Ultradisc. Lavere lydniveau? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 November 2010 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Hej alle...

Jeg har to éns titler af albummet "Companion" med Patricia Barber. Den ene er en almindelig CD og den anden er en udgave fra MFSL (Mobile Fidelity Sound Lab). Sidstnævne er tilsyneladende "indspillet" betydeligt lavere. Mellem 3dB og 6dB lavere, vil jeg tro.

Er dette normalt?

Har CD'erne fra MFSL generelt et lavere lydniveau?

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010
Sendt: 30 November 2010 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Det vil da umiddelbart give mening, ifht. loudnesswar, hvor de skruer op for lyden....
Til top Vis jacobjron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacobjron

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 November 2010 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Hej Niels.

Det du oplever, er formentligt følgevirkningen af en optagelse som ikke er komprimeret i smadder i mastering-processen: Det gennemsnitlige lydniveau er holdt nede, for at give "plads" til de fornødne udsving uden at komprimere niveauet.

Hygge,
Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 30 November 2010 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Brok skrev:

Hej Niels.

Det du oplever, er formentligt følgevirkningen af en optagelse som ikke er komprimeret i smadder i mastering-processen: Det gennemsnitlige lydniveau er holdt nede, for at give "plads" til de fornødne udsving uden at komprimere niveauet.

Hygge,
Brok

Det lyder fornuftigt. Jeg oplever MoFi-udgaven (Ultradisc) som langt mere organisk og "analog". Originaludgaven lyder også rigtig godt, men jeg kan konstatere en ganske svag hårdhed og betoning af f.eks s-lyde. Ikke meget...men dog hørbart.
PB's udgivelser er generelt ikke "maximerede" og jeg har aldrig oplevet "Loudness-War" på hendes udgivelser - måske med undtagelse af den seneste "Mythologies" som virker en anelse komprimeret og ulden..!

Mvh.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 November 2010 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Det er samme optagelse, men forskellig mastering-process.

De fleste MFSL skiver er super gode. Der er dog enkelte undtagelser f.eks. Queen News of the World som er direkte elendig.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Sendt: 30 November 2010 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

ØØØh.

Hej SSHD. Er lige nysgerrig.... da jeg tilfældigvis har den omtalte Queen-skive stående.

Hvorfor er den elendig. Bare af ren nysgerrighed. Det ville være rart med en lidt mere dybborende beskrivelse... end at den bare er direkte elendig

Vi er trods alt nørder her... og et enkelt ord til at beskrive at noget er enten godt eller skidt... er sgu for tyndt

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 November 2010 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Hej

Mange af dem er sådan har haft de fleste af dem.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Sendt: 30 November 2010 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:

Hej SSHD. Er lige nysgerrig.... da jeg tilfældigvis har den omtalte Queen-skive stående.

Hvorfor er den elendig. Bare af ren nysgerrighed. Det ville være rart med en lidt mere dybborende beskrivelse... end at
den bare er direkte elendig

Ja det er måske en lidt tynd beskrivelse fra min side.

MFSL har udgivet fire skiver med Queen: A Night at the Opera, A Day at the Races, The Game og News of the World.

De tre første lyder glimrende og er masteret ud fra MFSL normale linje: Direkte fra originale masterbånd, fuld dynamik,
ingen kompression og eventuel en lille eq tweaking.

News of the World følger ikke denne linje. Den kommer muligvis direkte fra masterbåndet, men har fået minimum 6 dB
boost fra kompressor. Lyden er ubehagelig hård og betydelig ringere end den originale EMI skive.

Der er en lang tråd om de bedste Queen udgivelser her.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Sendt: 30 November 2010 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

ok... tak for den beskrivelse og link.

Min nysgerrighed skyldes mine for nyligt spæde skridt inden for brugen af DAC via PC. Da jeg skulle til at prøve FLAC og andre højopløste indspilninger. For at se om der var noget om snakken.

Og den der Queen var en jeg købte for 12 år siden i Hifiklubben, i troen om at det var en vidunderligt indspillet skive. Men jeg har lige sat den på igen. Og må indrømme at din beskrivelse rammer ganske fint. Den lyder da ikke forfærdeligt. Men bestemt heller ikke så godt som jeg husker den fra dengang.

Men nu har jeg jo også lige skiftet udstyr igen, til noget mere afslørende... så det har nok også lidt med det at gøre   tiderne skifter jo

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes