Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 23:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Alt i et system. hjælp ville være rart :) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 14 December 2010 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har gang i et par projekter her for tiden og mens jeg ikke kan komme på værkstedet og arbejde på mine nye subs og
højtallere så er projektet en HTPC/NAS/ Sonos afspiller Look'a'like/aktivt delefilter.

Jeg regner kraftigt med at kører Windows 7.

HTPC: finders der en masse forskellige muligheder til afspilning af blu-ray/dvd på windows 7, så det fokusere jeg ikke så
meget på. Plus Boxee er begyndt at køre relativt fejlfrit på windows maskiner nu

NAS: Findes igen en masse programmer der kan synkroniserer mine computere. (back-up er vigtigt! husk det nu. ikke så
sjovt den dag du får formateret en harddisk og du pludselig mangler jeres bryllups billeder ;) )

Mine spørgsmål

delefilter: kender i nogen gode X-over programmer til windows. har fundet et par stykker men de fungerede ikke særlig
godt.

Musik: Kender i nogen programmer som kan styres alla sonos over det trådløse netværk, med enten Ipod touch, Ipad eller
en android mobil? for her er jeg virkelig på bar bund, har intet fundet. PS har IKKE brug for multi room funktion.

Jeg har arbejdet på mine projekt ideer i et års tid nu. nu skal de snart vækkes til live.

Det hele startede med jeg ville lave et dipole højtaller setup. Det førte mig ret naturligt til at skulle lave et aktivt setup.
Så jeg har læst nær og fjern om aktive filtre, sammelignet priser vs kvali. mm.

Alt imens blev jeg træt af at skulle tage backup med en ekstern harddisk og flytte den til et anden rum, en gang om
ugen(det bliver hurtigt trivielt). så en NAS er uundgåelig.
Med en NAS er det jo pludselig muligt at rippe alt sin musik såvel som film. i samme sekund jeg indså det blev jeg træt af at
skulle rende og skifte cd'er/blu-ray disk heletiden.

det hele kunne nemt opnås ved køb af grundsound aktive filtre. NAS, en popcorn hour, Sonos zp 90, en DAC og en zonos
controller. det ville man kunne få fra 16000kr eller mere.
Så synes jeg det kunne være meget sjovere for økonomien at bruge pengene på en Intel ATOM pc, med Nvidia ION. smide
et rigtigt godt lydkort computeren, sammen med et par store harddiske. Det ville kunne gøres fra omkring det halve. Det
store plus ligger i at der ikke skal køre en masse forskellige apparater der bruger strøm og at musikken IKKE ville blive
konverteret fra digitalt-analogt signal en tonsvis af gange!

så hvis du har forslag til programmer eller hvis du har forslag til en helt anden måde at gøre det på, Skriv endelig

Og hvis du er kommet så langt at du læser dette vil jeg godt sige et stort og rungende undskyld! for det kan godt være mit
projekt er interessant, men det er min historiefortælling er ihvertfald ikke
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Sendt: 14 December 2010 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Der findes noget der hedder SqueezePlay http://wiki.slimdevices.com/index.php/SqueezePlay som ifølge det jeg forstår er et stykke software man kan installere på en pc og herefter opfører pc'en sig som en Squeezebox. Det skulle også betyde at du får den funktionalitet at kunne styre musikken fra en ipod touch eller en android dims, på samme måde som du kan hvis du køber en ægte Squeezebox. Jeg må dog tilstå at jeg ikke har afprøvet programmet, så jeg refererer kun hvad jeg har hørt og læst mig til.

Jeg synes det er en fin ide at bygge en kombineret nas, htpc, squeezebox etc, men du bør overveje om det er praktisk?

I min verden skal en htpc være så lydløs som muligt, min personlige htpc er en atom 330 med ion i et lille kabinet med en stille disk og en blæser der snurrer langsomt.

Jeg har også bygget en nas, men den har jeg baseret på et atom D510 board som ikke har ion, til gengæld har det 6 sata porte dvs. mulighed for at montere en stribe diske. Jeg vil ikke kalde min nas direkte støjende, men en stribe store diske siger naturligvis altid en smule. Vægten er i stedet lagt på et kabinet med god plads til diske og måske også senere en raidcontroller.

Jeg synes det er lidt modstridende at forsøge at kombinere htpc og nas, den ene er en støjsvag maskine der typisk står i ens stue, mens den anden er en maskine med mange diske der typisk er gemt langt væk. At kombinere de to vil uværligt ende op i et kompromis, og efter min mening aldrig blive rigtigt godt.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 December 2010 kl. 01:50 | IP-adresse registreret  

Ik fordi jeg synes det er nogen god løsning, men du nævner selv Boxee - de har jo en iPhone-app...
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 December 2010 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Delefilter indbygget i HTPC via windows er besværligt.

Du har sikkert set thuneau? http://www.thuneau.com/

Det er nemmere med en PC der er dedikeret til delefilteropgaven. Thuneau kan integreres direkte i winamp, men winamp er ikke valget til en dedikeret HTPC. Det betyder at du internt skal route lydene til winamp/Thuneau. Det gøres med et asio lydkort, eller asio4all sammen med diverse andre gratis programmer.

Jeg har været den vej og opgav. Nu bruger jeg istedet MiniDSP (billigere end groundsound og fuldt digitalt). HTPC er en Asus Eeebox 1501

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Frey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 December 2010 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

HTPC program: http://wiki.xbmc.org/?title=XBMC_Live

Det kræver dog en del modifikationer og linux kendskab, af få den til at understøtte 192 khz...

Har selv købt en Asrock 330HT og streamer alt fra min NAS. Denne løsning kræver dog en meget kraftig NAS når der skal streames 1080p...

EDIT:

Der findes et hav af fremragende remote apps til både android, iphone osv...
Til top Vis Frey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frey

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2010 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren:
Tak. det program tager jeg lige et kig på.

Vi er helt enige om at en HTPC skal være så lydløs som muligt. Derfor har jeg også allerede testet lydniveauet på de
harddiske jeg bruger(WD green drives) Jeg testede dem ved at spænde dem fast i 2 gummibånd og med 1cm filt omkring
buret harddisken hang i. sådan kunne jeg absolut ikke høre harddisken og i det kabinet de ville blive bygget ind i vil de have
endnu bedre dæmpet. Så tanken har skam strejfet mig.

Som studerende har jeg også et alt i et værelse plus toilet, derfor vil NAS'en alligevel stå i samme rum som jeg ser film i.

bhaagensen: Jeg mangler ikke måder at styre filmene på, der skal skærmen jo alligevel tændes. Jeg leder kun efter
eksterne kontrol muligheder til musikken.

Frey: Har selv leget en del med XBMC. skønt program og det bliver nok det jeg afspiller mine film i.

Angående delefilteret har jeg fundet et program nu der ser lovende ud. "Acourate"
Link
og
Link
nogen der har erfaringer med det?

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 15 December 2010 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Har selv en ok - standard løsning.

ReadyNas (Raid1 diske) og Squeezebox Touch + 1 alm squeezebox til streaming af musik til anlægene, og en Asus 0`play som også streamer film fra NASén...

Det er billigt og virker fint. Hvis jeg havde flere TV/projektor kunne jeg købe en ekstra Asus 0´play..

NAS er næsten lydløs - har skiftet ventillatorene til lydløse typer + mere RAM. Den er placeret i et skab. Bruge Wake overup over LAN - og den bruger meget lidt strøm i standby....

NASén medfølger backup program.

Men en NAS er nok ikke så CPU "stærk" som en alm. PC. Så store backup opgaver, meget data på netværk - kræver en kraftig NAS. Jeg vil nok vælge en alm. PC/Laptop som NAS server, og bruge "remote desktop" - hvis jeg skulle vælge forfra.

Til top Vis QWERTY126's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af QWERTY126

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Sendt: 16 December 2010 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

I tråden http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=89303&PN=3 &title=sonos-for-dummies snakkes der om sonos vs. squeezebox og det ser ud til der findes noget software der hedder Softsqueeze http://softsqueeze.sourceforge.net/index.html som tilsyneladende kan installeres på pc og betjenes via fx. en android telefon.

Igen er det ikke noget jeg har testet selv, men jeg faldt lige over det og tænkte at det muligvis kunne være interessant for dig til dit projekt.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 December 2010 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

CasperCU skrev:

Angående delefilteret har jeg fundet et program nu der ser lovende ud. "Acourate"
Link
og
Link
nogen der har erfaringer med det?

Ham her skal du nok spørge til råds

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=85693&K W=Kjeldsen

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2010 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen/Strandvaskeren: Tak det ser ud til at være lige det jeg har brug for, mange tak for hjælpen. Kommer tilbage med
opdateringer når der sker noget af betydning med projektet

QWERTY126: Ja det er en fin standart løsning. havde også selv overvejet noget ligende men pludselig skal man bruge meget
ekstra hardware.
Den løsning jeg kigger på er en samlet box med alt data og en par effekter. Istedet for en Sonos/squeeze, DAC, Nas, Atom pc,
forforstærker, aktivt filter og derefter effektblokkene. eller simpelt 2 vs 7 kasser. lavere energiforbrug/standby forbrug,
pladsbesparende, billigere og mere simpel betjening
Alt i alt prøver jeg at få et system skræddersyet til mine behov.

Synes jeg bruger rigeligt plads med 2 kæmpe subs og fronter

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2011 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

lille update.
Nu er det hele bestilt.

tak til de andre på forummet for at hjælpe med at finde Xover software. Har besluttet mig for at bruge
Audio lense
Multi seat correction mm. og rigtig bruger venligt. så bliver det vist ikke bedre. billigt er det IKKE! men ser ud til at være det
værd.

Til at starte med tror jeg at jeg snyder lidt med hensyn til brugen af de aktive højtallere når jeg bruger surround sound.
bruger Pre-out på min reciever og kører det ind til Line-in på lydkortet.

Hardware er blevet til
Lydkort som understøtter Aiso drivere og alt hvad hjertet kan
begære af muligheder. god lyd og billigt. Via chipsættet der bliver brugt har fået RIGTIG meget ros på diverse hifi forums.

CPU som har et meget
lavt watt forbrug og med mange krafter, integreret grafikkort som er super godt til at rippe og afspille bluray med.

Bundkort, Asus kort med H67 chipsæt, sådan at man kan udnytte grafikkortet i CPU'en.

PSU 80- gold certificeret, så den er blandt de mest
effektive strømforsynger man kan købe. for at holde strømforbruget lidt nede.

Western digital 2TB green harddiske. Overvejer at købe en SSD til styresystemet sådan at den bruger lidt mindre strøm når
den er inaktiv.

8Gb ram. bare så den har lidt at lege med.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes