Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 13:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAC? Hjælp en rookie (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 21 December 2010 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Hej forum

Jeg er lidt på bar bund i spørgsmålet om jeg har brug for en DAC eller ej. Er der nogen der kort gider forklare mig hvad fordelen ved sådan en er?

Jeg har et surround 5.1 setup med Dali IKON og en Harman Kardon AVR460, som hjerte i anlægget. Jeg afspiller alt fra et mediecenter, hvor jeg overfører billede med HDMI og lyd med coax.

Har jeg noget at vinde ved at smide en DAC ind i systemet?

På forhånd tak.

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 December 2010 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Det kommer an på, om den DAC, du køber, er bedre end den indbyggede DAC i din Harman Kardon AVR460.
Du skal også være opmærksom på, at en hifi-DAC kun laver stereo-signal.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

SAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2010 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

@dysterland: Okay, ja så kan jeg da godt se jeg måske løber ind i problemer hvis man fodrer den med et stereosignal, det bliver også fandens til kabelbytteri. Når jeg hører musik foregår det som regel i 2 kanals stereo, men til alt andet får den lov til at køre i surroundformat.

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 December 2010 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Ideen med en dac er at få lavet en bedre oversættelse fra digitalt til analogt. For eksempelt har jeg et hjemmebygget mediecenterbaseret på et bundkort der er bygget til at være billigt og konkurrencedygtigt. En af de ting fabrikanter af bundkort typisk sparer på er kvaliteten af stumper til det indbyggede lydkort. Vælger jeg at tage lyden analogt ud fra bundkortets lydkort, lytter jeg til stumper der sandsynligvis er ofret under en dollar på. Tager jeg istedet lyden digitalt ud og fodrer signalet ind i en ekstern dac bliver resultatet klart bedre, da der generelt er ofret langt mere på ordentlige stumper i en dac. I en ekstern dac er det at omsætte lyden det absolut primære = der er kælet for detaljerne. På et bundkort er lyden en nærmest ligegyldig detalje = det er gjort billigst muligt.

Personligt tror jeg ikke du får noget ud af en dac i dit system. Du tager allerede lyden digitalt ud fra dit mediecenter via hdmi og coax. Efterfølgende lader du den indbyggede dac i HK'en om at lave det digitale om til lyd, den dac er garanteret også bygget med helt anstændige stumper, dvs på højde med det du finder i en ekstern dac. Hvis nu du så alligevel går ud og smider penge efter en super dac i topklasse, fodrer den med det digitale signal fra mediecenteret og kører den analoge lyd fra dac'en ind i HK'en, så vil HK'en sandsynligvis starte med at lave den analoge lyd om til digitalt, køre det digitale gennem HK'ens signal processor og til sidst køre tingene gennem den indbyggede dac i HK'en inden det ryger ud til højttalerne.

Efter min bedste overbevisning får du ikke noget ud af en ekstern dac når lyden efterfølgende skal igennem en digital fætter som en surround receiver, idet receiveren laver det analoge om til digitalt og kører det gennem egen indbyggede dac. Havde du i stedet en klassisk analog stereoforstærker kunne der være god pointe i et bruge en ekstern dac til at lave lyden.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

SAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2010 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Så blev jeg meget klogere og sparede nok også 3-4000 :-)! Så burde man næsten finde en effektforstærker bare for at fejre det :-D

Tak for hjælpen!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes