Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 17:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Surround og højtalerimpedanse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vanquish99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 02 Januar 2011 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Hej her inde,

Har netop anskaffet mig en Marantz 6004, og har den fået tilsluttet mine højtallere. Igår vil jeg så se min første film på dyret og ja godt inde i Bruce Wills actionscene ja der vælger min nye forstærker så at slukke og jeg får et rimeligt højt "bump" fra min ene baghøjttaler. Marantzen står og blinker rødt i dioden og vil umiddelbart ikke tænde igen... Får hurtigt målt alle mine kabler for gennemgang og kan ikke umiddelbart finde nogen fejl på dem.

Læser så i maunalen at fejlen kan skyldes forkert højttalerimpedance, hvortil min spørgsmål så kommer i det jeg har et par fronthøjttalere af typen SA Comet, som er beskevet som 8 ohms på SA's side, min center er en SA 520AV, som så står beskrevet som en 4-8 Ohms? Den kan bi-ampes men det bruger jeg ikke, så portene er koblet sammen, men hvordan søren menes der med 4-8 Ohms? for Marantzen kan kun æde 8-6 Ohm i følge terminalbeskrivelse?

Skal lige siges at mine baghøjttalere består af et sæt JBL 138SAT, som jeg har googlet mig til kun er på 4 Ohm, så dem er jeg klar over jeg ikke kan køre med, men bliver i tvil om jeg også må til at skifte min center ud?

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 Januar 2011 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

De impedans-opgivelser er altid en tilnærmet værdi, så jeg tror ikke, man kan sige med sikkerhed, hvad din reciever kan trække, og hvad den ikke kan trække. Men det er vist sandsynligt, at forskellen mellem dine fronter og baghøjttalernes 4 Ohm gør, at din reciever skal arbejde for meget for at trække baghøjttalerne - selvom strømforsyningen i din reciever tilsyneladende er på hele 650W.

Jeg gætter på, at det vil blive bedre med 8 Ohms baghøjttalere.

Kommer problemet kun, når der er skruet højt op?

Er recieveren indstillet til små højttalere?
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

vanquish99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Januar 2011 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Hej dysterland og tak for din repsons.

Jeg har netop købt et par SA505 som er på 8 ohm, og har lige set en film, uden den har slået fra så håber det har afhjulpet
problemet. Ja må sige at jeg er noget i tvivl omkring hvor vidt jeg skal indstille mine højtallere som små eller store i setup,
men når den laver autosetup med målemikrofonen, ja så sætter den dem som store, men det lidt ligesom om min subwoofer
bliver glemt lidt, så den vil jeg egentlig gerne ha til at ta sig af de dybe toner, men hvis jeg så instiller dem til små, så lyder de
os for tamme.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes