Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 00:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Boxee som flac player ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Skydiver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2011 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Jeg er netop i gang med at eksperimentere med streaming af flac som så mange andre herinde. I den forbindelse vil jeg høre om nogle har overvejet Boxee ?
Men først lidt af mine egne erfaringer og bevægegrunde til overhovedet at kunne overveje at inddrage sådan en lille plastic boks i hifi verden.
Min erfaring er at flac afspillere samt fileservere SKAL være trådet for at få hifi kvalitet.
Selvom mit trådløse netværk umiddelbart virker perfekt på mine notebook's uden udfald etc, sker der alligevel pakketab med dertilhørende retransmissioner bagom ryggen som ikke er acceptabelt til hifi (hvis man ikke stiller store krav og benytter komprimeret lydformater/begrænset opløsning/minimal sampling kan trådløs evt bruges).
Til gengæld slår PC'en med digital ud og extern DAC med flac alle de CD afspillere jeg har været i nærheden af.
Jeg er overbevist om at den rigtige løsning er NAS til data gemt af vejen og KABLET til routeren, samt en stream afspiller (standalone hardware løsning eller software på PC ligeledes KABLET til router).
Så jeg er næsten klar til at konvertere trosretning.
(Hvis der er nogle gamle vinyl drenge der læser med; Så bare rolig jeg beholder pladespilleren, men jeg har indset at CD afspilleren hverken er fugl eller fisk. Så streaming til så orginalt afspilning som muligt samt komfort i dagligdagen, og pladespilleren beholdes til hyggen).
Der mangler lige den detajle at når cd skiverne pensioneres, så skal betjenningen også være optimal. At vælge musik med keyboard og mus er helt udelukket. Det bliver man meget hurtigt træt af. Sonos er selvfølgelig en mulighed men jeg er ikke sikker på at betjenningen med deres controller/ipad er det rigtige, desuden har jeg ikke behov for multiroom.
Så kom jeg til at tænke på Boxee som egentligt nok er mest tiltænkt video afspilning- hvilket jeg ikke har brug for. Men den har en RF fjernbetjenning som skulle være let at bruge kombineret med boxee's brugerflade.
Som forsøg har jeg downloadet Boxee softwaren til PC'en (PC HDMI -> Harman Hardon receiver der står for DAC, billedet sendes videre til TV'et som bruges som "jukebox skærm".
Resultatet er igen forbløffende med samme høje kvalitet. Jeg kan ikke høre forskel på boxee playeren og Winamp (begge flac). Anlægget jeg benytter er ikke high-end, men bestemt heller ikke dårligt: Harman Kardon AVR-460 og B&W XT-8 (faktisk synes jeg det spiller som en drøm:)
Eftersom boxee basalt set blot er en PC (dog en begrænset CPU), har jeg en formodning om den kan performere lige så godt og man får en god bruger flade med RF fjernbetjenning som kan benyttes UDEN at kigge på den samtidig med den ikke er retningsfølsom. Som bonus er den også ganske fin til photos fremviser etc.
Er der andre der har gjort sig nogle erfaringer/tanker om Boxee som flac player ?

Til top Vis Skydiver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skydiver

sonny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Januar 2011 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

hvis din behov er musik streaming så finder du ikke noget bedere end sonos... ZP90 slut den til dit anlæg (køb en brugt ipod tach) så er du bilig kørende...

BoxeeBox er udtenkt som video afspiler--- musik afspiling l på den er serdeles besverlig

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Januar 2011 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Jeg tror hurtigt du bliver træt af at skulle tænde fjernsynet for at vælge musik, det holdt ihvertfald kun kortvarigt her hos mig.

Jeg lagde ud med xbmc på min htpc til at styre musikken, men jeg blev hurtigt irriteret over at skulle tænde tv'et hver gang der skulle pilles og det var ret tungt at navigere rundt og lave playlists og den slags, på trods af at xbmc ikke hører til i den tossede ende. En måneds tid senere røg jeg på en sonos og jeg har ikke set mig tilbage siden, det er bare en HELT anden oplevelse.

Jeg har kun overfladisk kendskab til boxee, så jeg skal ikke kunne sige hvor nemt det er at komponere playlists og den slags på det system.

Alternativet kunne være en netbook og bruge mus og taster til at plukke musik ud, men så er det ikke længere fjernbetjent og du har jo også sagt ms og taster er udelukket.

På papiret er der ikke noget i vejen for at bruge tv'et som jukeboks, men i praksis synes jeg det er en klods om benet.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

telum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 Januar 2011 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Der findes nogle programmer der virker med en IPOD Touch over netværket så man ikke behøver bruge sit TV - men jeg er ikke klar over om man kan installere den slags på en Boxee.
Til top Vis telum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af telum

søren N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Januar 2011 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

køb et af de gamle apple tv, download ATV Flash, og lig det ind på dit apple tv. dette cracker dit apple tv så det kan afspille alle filer og ikke kun fra dit itunes biblo, desuden ligger det også boxee ind på dit apple tv. nu kan du styre al din musik trådløst fra din ipod touch eller iphone, uden at tænde tvét først.
Jeg har kørt med sqeezebox duet før, og dette her er meget bedre, enklere og køre helt uden problemmer.

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N

Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 07 Januar 2011 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Har ikke Boxee, men for mig ligner det en "vidoe" afspiller og det er i min verden også det den er tiltænkt til (pirat film *host*) . Som en konkurrent til WD live f.eks.

Er selv nybagt Sonos ejer (ZP90) og det er et fantastisk produkt. Opsætning (trådet hos mig) tog ca 10 minutter og havde taget mindre hvis ikke det var fordi den til at starte med ikke kunne se min NAS. Men da den var fundet var det oppe at køre lynhurtigt. Bruger min android telefon og 2 bærbare som kontrollere. Og det virker bare og lyden er top notch. Kører med extern dac. Interfacet er suverænt. På sigt skal jeg have en ipod touch eller hvis pengene rækker en ipad. App'en er gratis til "i" produkterne. Og til android og pc for den sags skyld.

Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Sendt: 07 Januar 2011 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

søren N skrev:
køb et af de gamle apple tv, download ATV Flash, og lig det ind på dit apple tv. dette cracker dit apple tv så
det kan afspille alle filer og ikke kun fra dit itunes biblo, desuden ligger det også boxee ind på dit apple tv. nu kan du styre al
din musik trådløst fra din ipod touch eller iphone, uden at tænde tvét først.Jeg har kørt med sqeezebox duet før, og dette her er
meget bedre, enklere og køre helt uden problemmer.

hej søren
jeg kører også sb, men din løsning lyder interessant. funger det også med netradio og podcast?

kan du eventuelt smide et link?
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

Thyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Januar 2011 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Fasen skrev:

Har ikke Boxee, men for mig ligner det en "vidoe" afspiller og det er i min verden også det den er tiltænkt
til (pirat film *host*) . Som en konkurrent til WD live f.eks.

Er selv nybagt Sonos ejer (ZP90) og det er et fantastisk produkt. Opsætning (trådet hos mig) tog ca 10 minutter og havde
taget mindre hvis ikke det var fordi den til at starte med ikke kunne se min NAS. Men da den var fundet var det oppe at køre
lynhurtigt. Bruger min android telefon og 2 bærbare som kontrollere. Og det virker bare og lyden er top notch. Kører med
extern dac. Interfacet er suverænt. På sigt skal jeg have en ipod touch eller hvis pengene rækker en ipad. App'en er gratis til
"i" produkterne. Og til android og pc for den sags skyld.

Findes der en officiel app til styring af sonos til Android? Eller hvilket app bruger du til det?

Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 07 Januar 2011 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

*off topic*

Nej der findes endnu ikke en officiel app til android, men jeg bruger den er hedder Andronos som virker super fint og er udviklet af en dansker (så vidt jeg kan se)

Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen

søren N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Januar 2011 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:
søren N skrev:
køb et af de gamle apple tv, download ATV Flash, og lig det ind på dit apple tv. dette cracker dit apple tv så
det kan afspille alle filer og ikke kun fra dit itunes biblo, desuden ligger det også boxee ind på dit apple tv. nu kan du styre al
din musik trådløst fra din ipod touch eller iphone, uden at tænde tvét først.Jeg har kørt med sqeezebox duet før, og dette her er
meget bedre, enklere og køre helt uden problemmer.

hej søren
jeg kører også sb, men din løsning lyder interessant. funger det også med netradio og podcast?

kan du eventuelt smide et link?

http://firecore.com/atvflash

her er et link til atv flash

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N

Skydiver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg leget videre med boxee på tv'et. Jeg kan godt lide den enkle betjenning med klik på store billeder af kunstere og albums og efter et par klik har du fundet album og det spiller derud. Men den er mangelfuld omkring playlister (kommer nok i næste opdatering).

Men jeg tror du har ret strandvasker omkring at blive træt af tv'et. Mit problem er bare jeg hader fjernbetjenninger man skal se på mens man bruger dem. Pest eller kolera.. hmm.. jeg henter en sonos i morgen og prøver den. Man kan jo altid tage en Ipad med, så kommer den sociale 'storskærm' igen ind i billedet.

Til top Vis Skydiver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skydiver

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Skydiver skrev:
Men jeg tror du har ret strandvasker omkring at blive træt af tv'et. Mit problem er bare jeg hader fjernbetjenninger man skal se på mens man bruger dem. Pest eller kolera.. hmm.. jeg henter en sonos i morgen og prøver den. Man kan jo altid tage en Ipad med, så kommer den sociale 'storskærm' igen ind i billedet.

Jeg har det grundliggende på samme måde når det kommer til fjernbetjeninger, jeg vil have en jeg kan betjene uden at kigge på den, hvor jeg kan mærke med fingeren hvad jeg har gang i. Det er bare ikke praktisk når man har en stor musiksamling.

Dengang jeg havde en alm. cd afspiller var det helt fint at jeg ikke kunne se displayet fra sofaen, jeg kunne jo høre hvilken plade der lå i og det var helt fint at skifte frem og tilbage mellem numrene indtil der var det nummer jeg ville høre. I bilen havde jeg en cd-changer med 6 cd'er og det var også helt fint at navigere rundt på de 6 skiver med nogle piletaster uden at tage øjnene fra vejen. Men at natigere blindt rundt i de hundredevis af skiver jeg har liggende på mit lydsystem idag er alt for langsomt og upraktisk, det er ganske enkelt uholdbart.

Det efterlader 3 mulige løsninger:

1) Jeg kan tænde tv'et så jeg kan se hvad jeg laver ovre fra sofaen.
2) Jeg kan købe en Squeezebox Touch og forsøge at læse hvad der står i displayet ovre fra sofaen.
3) Jeg kan benytte en ipod/android ting så jeg har et display ovre i sofaen.

Når jeg ser film på mit mediecenter bruger jeg en klassisk fjernbetjening med knapper jeg kan føle mig frem til, det kunne jeg ikke drømme om at bruge min ipod til. Til gengæld er jeg helt vildt med ipod'en til at styre musikken, ikke nok med at jeg slipper for at tænde for tv'et, men den er også hurtigere, nemmere og mere overskuelig at drøne rundt på end det jeg kan opnå med en almindelig remote og tv'et tændt.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes