Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 08:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Opgradering fra surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Claus Sikora
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Hejsa..

Jeg har brug for lidt hjælp. Efter en periode på 10 års tid hvor jeg primært har beskæftiget mig med surround er jeg nu
begyndt at ty lidt mere til et stereo setup. Dette skal dog gerne forenes med konens ønsker om fortsat at have surround.
Mit nuværende setup er:
5 x B&W M-1
B&W AS-2 Subwoofer
Cambridge Azur 540R Surround forstærker.
Cambridge Azur 650BD Blu-Ray
Sonos ZP90 (Apple lossless)

Jeg har fra mit gamle anlæg stående et sæt Energy acoustics e:XL26 som ikke har været brugt i lang tid.

Surround-delen er jeg fint tilfreds med men det kniber lidt mere med ren musik. Jeg savner lidt dynamik og detalje når jeg
spiller via sonos. Sonos er koblet til forstærkeren med et optisk kabel.
Spørgsmålet er så om jeg vil hente en forbedring i lyden ved at smide en f.eks dacmagic ind imellem sonos og forstærkeren
eller vil det være meningsløst ?
Yderligere vil jeg også gerne vide at når nu jeg har en forstærker der er optimeret til surround om jeg så kan forvente at
den også er rigtig god til almindelig stereo ?
...og sidst med ikke mindst om det vil være bedre hvis jeg købte en Azur 840 v.2 og satte til mine energy højttalere som står
i et andet rum om jeg så ville få et væsentligt bedre resultat end hvis jeg blander surround-anlægget ind i det ?
Sidstnævnte eksempel vil naturligvis indbefatte en DAC (evt. dacmagic) samt en ZP90 fra Sonos...

Musikstilen jeg lytter til er typisk: Tina Dickow, Jack Johnson, Dave Weckl, Dire straits, Norah Jones, Søren Sko osv osv...

/Claus

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 17 Februar 2011 kl. 06:09 | IP-adresse registreret  

tror svaret er at få udskiftet den lille surround receiver du har stående..

jeg er ligesom dig meget glad for stereo men vil ikke undvære min snurre rundt lyd og har heller mulighed for et seperat stereo setup, så har været en del surround receivere igennem og er nu endt op med en Marantz...

læste flere steder at Marantz gør meget ud af stereodelen i deres receivere og det er sgu sandt..!

har haft flere modeller fra Denon, Onkyo og de har slet ikke kunne måle sig med den Marantz jeg har nu.. og hvis du køber en af de større modeller er en Dacmagic også overflødig da Marantz`en har bedre DAC`s, har selv prøvet at smide en Dacmagic mellem min Squeezebox og min Marantz og fortrækker klart lyden fra Marantz..

du er meget velkommen til at kigge forbi og lytte til hva Marantz`en kan præstere..! jeg bor selv i kbh.

jesper

Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

Benny D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Februar 2011 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

har du pre out på din forstærker? så kunne du sætte en effetforstærker til at trække dine fronter

Arcam P31
Oppoe bdp-93eu
Audiovector SI6
Til top Vis Benny D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benny D

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Sendt: 17 Februar 2011 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Benny D skrev:
har du pre out på din forstærker? så kunne du sætte en effetforstærker til at trække dine fronter

de ændrer desværre ikke på den ringe stereo behandling i hans receiver..!

kæden er ikke stærkere end det svageste led..

Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Sendt: 17 Februar 2011 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet med de  Energy acoustics sat til din Surround Receiver?

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

Claus Sikora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2011 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke prøvet at tilslutte min cambridge til energy'erne men det tror jeg lige skal testes ;)
Jeg var i hifiklubben idag for at afhente min blu-ray fra rep. og fik en snak med en om det. Selvom jeg ikke blev super
meget klogere fortalte han dog at hvis jeg vil have lyden fra en f.eks 10.000,- stereoforstærker så skal jeg gange prisen op
med ca. 3,5 for at få noget tilsvarende ud af en surroundforstærker og hvis det er rigtigt er det pludselig ikke så interessant
mere.
Han fortalte også at pre-out på min nuværende cambridge ikke er et rent pre-out men derimod blot et modul der er sat ind
på højttalerudgangen og så er jeg som "strecker" siger ikke hjulpet videre.

Jeg tænker også lige så meget om mine højttalere ikke blot er bedre tjent med at blive brugt til surround da det jo trods alt
er satelitter (Dog syntes jeg de har en rigtig god lyd taget størrelsen i betragtning) og så finde noget fornuftigt til mine
energy ?

Hvis jeg skal lave den med pre-out fra min surround ud i en anden forstærker vil det også kræve at jeg kobler mine
nuværende højttalere (M-1) til 2 forstærkere samtidigt eller at jeg har et ekstra sæt fronthøjttalere stående.

Jeg er som sådan klar til at smide en ordentlig røvfuld penge efter en Nad M15 men jeg føler bare at det vil være overkill i
forhold til de højttalere jeg har nu og hvis de også skal skiftes tør jeg ikke tænke på hvad banken siger selvom de også lige
er gået konkurs :D

I skal ihvertfald have tak for de foreløbige svar ;)

/Claus

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2011 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Jeg synes du skal begynde med højttaler, det vill gøre meget mer for lyden end nogen forstærker.
Måske lyder musik meget bedre med dïne Energy acoustics.

Typisk vil en god højtaler lyde rimlig godt med en medioker forsærker men en medioker højttaler vil også lyde medioker med en Supergod forstærker.

Claus Sikora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2011 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu prøvet at sætte mine energy til cambridge surround forstærkeren og det gav et væsentligt løft men stadig ikke
derop hvor jeg vil have det...
Det jeg savner sådan billedligt talt (jeg er ikke så god til fagudtrykkene) er at musikken kommer ind i rummet med armene
bredt helt ud og æder rummet op (Ja det var lidt melodramatisk). Jeg kan ud af mine M-1 sagtens få en fornuftig dynamik
men der mangler detalje og specielt sammenhæng mellem mellemtone og diskant ned til subwooferen. Det er lidt som om at
der går lidt jantelov i den og musikken ikke rigtigt kommer udover.
Jeg har ihvertfald konkluderet så meget at de energy jeg har stående ikke helt lever op til hvad jeg havde håbet og inderst
inde vil jeg helst have det kombineret således jeg ikke skal ind i et andet rum hver gang jeg skal lytte musik.
Jeg tror næste skridt vil være at prøve en fornuftig DAC og se hvad der sker. Hvis det ikke løfter det nok op (Hvad jeg ikke
tror det gør) så må jeg prøve at søge markedet igennem efter en ny front og højere klasse surround forstærker.

Jeg er blevet smask-forelsket i B&W's CM9 men det er udelukkende på grund af udseendet. Dog kan jeg i forvejen godt lide
B6W's lyd så det kunne være man skulle prøve at lytte på dem i hifiklubben med en ordentlig forstærker spændt for.

/Claus

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 17 Februar 2011 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Undskyld jeg bryder ind her,men hvad betyder "medioker" ? Har aldrig hørt det udtryk før.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Claus Sikora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2011 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Medioker er som jeg læser det middelmådig ;)

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2011 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Claus Sikora skrev:
Medioker er som jeg læser det middelmådig ;)

Det er også sån jeg mener det. :)

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2011 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

En idé er att du behåller din surroundreceiver og skaffer en god stereoforstærker med HT bypass/throughput. Så kobler du din surroundreceivers front preout til den den stereoforstærker og stereoforstærkeren til dine nye CM9. :)

Då vil du optimalt stereolyd og sandsynlig også meget bedre lyd for surrond.

Claus Sikora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2011 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Jeg tror løsningen er fundet ;)
Jeg var idag en tur i hifiklubben i kbh og lytte til B&W's CM8 og CM9 med en Denon AVR4311 spændt for.
Det var en sand fornøjelse at lytte til :D
CM8'eren var jeg ikke et sekund i tvivl om var lige det jeg søgte. en meget frisk, detaljeret og yderst kontrolleret lyd dog
uden noget videre i bassen. CM9'eren derimod lød også rigtigt godt men den var bare mere mudret og lød mere som om den
ville det hele på halve tid. Den havde slet ikke samme kontrol som lillebroren. Diskanten på CM8 blev kørt lige til grænsen
uden det blev for meget hvor CM9 der forsvandt den lidt i mudderet.
Endvidere kunne AVR4311 fra Denon fint levere den lydkvalitet jeg ville have i et stereo setup. Vi snakkede lidt om en Nad
istedet men dens "spillestil" var ikke noget jeg brød mig synderligt om.
Så vi gør det at vi tager en 4311 og et sæt CM8 og blander ind i vores nuværende surround-setup og de overskydende
højttalere bliver så til siderne istedet således at vi kan køre 7.1.

Så drejer det sig bare om at finde en der er interesseret i et komplet sæt energy og en cambridge forstærker til surround ;)

Tak for alle inputs omkring det og rigtig god weekend til jer alle ;)

/Claus

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes