| Forfatter |
|
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
| Sendt: 17 April 2011 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle,
Endnu et af de evige indlæg omkring DACs.
Jeg har besluttet mig for at skifte min DacMagic ud, jeg har haft en HEGEL HD10 og HD20 hjemme og syntes det hjalp en del
på lyden. Mit budget lyder på 5000,- klassen og køre med et par Audio Physics YARA II Superior højtalere med en Vincent
226 mkII i ryggen.
Jeg lytter til næsten alt, men favorit er garage rock, gode rock klassikere (dire strait) og alt det normale man høre på P3
undtagen Klassisk musik. Fortrækker en lidt varm side af neutral lyd hvor man ikke bliver lyttertræt, da jeg gerne har det
kørende i baggrunden når jeg laver andre ting..
Hvilken DACs kan i anbefale i 5000 kr klassen? og hvis i kender et sted i KBH området hvor man kan prøvelytte/låne et
eksemplar med hjem så må i meget gerne sige til.
Jeg har overvejet REGA DAC, HEGEL 10... hvad mere er der?
|
| Til top |
|
| |
Dranov Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
| Sendt: 17 April 2011 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er selv igang med samme jagt og prisleje.
Listen ser indtil videre sådan ud med et par første indtryk fra lyttesessions og/eller reviews:
Rega dac: Stærk kandidat. God præcis men også varm lyd
Musical Fidelity dac M1: lidt mere korrekt og analytisk, men også en super dac
Music Hall dac 25.3: har ikke hørt denne endnu, men skulle være varm i lyden med egne rør
Stello da100 signature: har ikke hørt endnu. Får gode reviews, skulle være meget "forward" i lyden?
Xindak dac5 eller 8: meget lidt info omkring disse, kunne evt. være et stærkt vildcard - også med egne rør
Har også tænkt på et billigere alternativ med en Thule dac200 suppleret med en asynkron musical fidelity usb/spdif converter
Det er hunting ground so far, men venter lidt da markedet lige nu eksploder i nye dacs i dette prisleje.
__________________ /Dranov
|
| Til top |
|
| |
Dranov Forum Bruger

|
| Sendt: 18 April 2011 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte lige
Peachtree idac. Ret ny dac og ingen reviews endnu. Koster 999 usd og er ikke prissat i dk endnu. Deres iNova og iDecco får dog store roser og
indholder næsten samme dac.
|
| Til top |
|
| |
Zwonkie Forum Bruger

|
| Sendt: 18 April 2011 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kan jeg lige tilføje hvad jeg syntes om HEGEL D10-20 - i forhold til DacMagic, har ikke hørt så meget andet.
Hegel d10-20: kontrolleret, aldrig bange for anslaget på trommer eller garage rock guitar solo (de kan lyde noget så
skrattende/skræmmende på en kold analytisk DAC) - en bas som er god rund - neutral, lidt til den varme side?
Jeg har allerede pre-RØR i min vincent, så ved ikke om jeg vil vælge en RØR-DAC da det måske gør lyden lidt for sløret/blød?
Åhh. kan se du har JBL L100, i mit hjørne står mine JBL L25 Prima - tror vi har samme smag ;)
Jeg ved ikke hvor længe jeg kan vente, kan ikke rigtig nyde musikken som den står nu med min DacMagic, det er for
rodet/koldt - får følsen af forvirring og ondt i hovedet efter lang tid afspilning.
|
| Til top |
|
| |
Zwonkie Forum Bruger

|
| Sendt: 18 April 2011 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.lydportalen.dk/produkter/type/product.php?id=894
??
|
| Til top |
|
| |
rotelman Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 537
|
| Sendt: 18 April 2011 kl. 07:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis I har råd burde i også kikke på M2tech Young DAC'en... den går op til 32/384 (det er der ikke andre i prisklassen der kan) og har en super async. USB indgang og blev på PMF udråbt til et best-buy til pengene. Men Stello'en har jeg også hørt og den spiller dejligt.
PS: bruger du XLR udgangen på din DacMagic for ellers får du ikke max ud af den. Man kan købe et XLR til RCA kabel billigt i musik (gitar) shops.
|
| Til top |
|
| |
endukender Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?
Bruger siden: 18 December 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 18 April 2011 kl. 08:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
rotelman skrev:
|
PS: bruger du XLR udgangen på din DacMagic for ellers får du ikke max ud af den. Man kan købe et XLR til RCA kabel billigt i musik (gitar) shops.
|
|
|
Mig bekendt er den balancerede udgang på DACMAGIC lavet, ved at man tager den ubalancerede og spejler. Dvs et ekstra forstærkerled i den balancerede. Hvis du så alligevel kører det tilbage til ubalanceret igennem et XLR -> RCA kabel, er det jo ren tilsæt...
Det er en velkendt fejlantagelse, at balanceret pr definition altid lyder bedst, selvom det sjældent er tilfældet. Men tror man på det, kan man også høre det.
|
| Til top |
|
| |
Dranov Forum Bruger

|
| Sendt: 18 April 2011 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig i din kommentar omkring at passe på med "rør på rør". Har også selv rør i min pre (og til dels også i effekten) så jeg hælder også mod at finde en dac uden rør, som er så præcis og detaljeret så mulig, men uden at den bliver kold og taber musikaliteten.
Så er Xindak og Music Hall jo ude af billedet :-)
|
| Til top |
|
| |
strecker Udelukket fra forum

Permanent
Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 552
|
| Sendt: 18 April 2011 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har lige købt en Audio Note Dac zero som jeg er yderst tilfreds med..
der er modellen større ( Dac 1 ) til salg på dba.dk for 4500,-, syns da bestemt den er et kig værd..
|
| Til top |
|
| |
Zwonkie Forum Bruger

|
| Sendt: 18 April 2011 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dranov, præcis! vi søger nøjagtigt det samme.. Måske kan vi finde et købe to for en pris deal? ;)
Jeg køre med XLR->RCA og det har hjulpet meget på roen omkring lydbilledet! Men det har ikke fjerne lyttertrætheden og anspændthed når jeg høre musik gennem denne DAC. Jeg troede det var omvendt med DacMagic, altså at den har en opamp eller hvad de hedder extra i den ubalanceret udgang, så det er derfor den lyder "dårligere" gennem RCA.
strecker, Audio Note Dac er med RØR ik? Kan du give en beskrivelse af hvor den ligger, kold, neutral, varm?
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 18 April 2011 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
endukender skrev:
rotelman skrev:
|
|
|
|
Mig bekendt er den balancerede udgang på DACMAGIC lavet, ved at man tager den ubalancerede og spejler. Dvs et ekstra forstærkerled i den balancerede. Hvis du så alligevel kører det tilbage til ubalanceret igennem et XLR -> RCA kabel, er det jo ren tilsæt...
Det er en velkendt fejlantagelse, at balanceret pr definition altid lyder bedst, selvom det sjældent er tilfældet. Men tror man på det, kan man også høre det. |
|
|
Det er nu omvendt. Ved brug af XLR får du signalet direkte ud, ved brug af RCA går det igennem endnu et forstærkertrn (OP-amp). Så teoretisk set burde man få det bedste signal via XLR tilslutningen.
|
| Til top |
|
| |

Permanent
|
| Sendt: 18 April 2011 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
den hælder nok til det lidt varme og jo det er med rør..
hvis du vil lytte en dag du nærmer dig kbh, så siger du bare til..
den er et perfekt match til mit Marantz / Vincent og Sonus Faber setup..!
|
| Til top |
|
| |
Zwonkie Forum Bruger

|
| Sendt: 18 April 2011 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bor i budding, så det er slet ikke utænkeligt ;) Strecker, hvilket Vincent udstyr har du? eller sagt anderledes køre du så RØR på RØR?
|
| Til top |
|
| |

Permanent
|
| Sendt: 18 April 2011 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zwonkie skrev:
|
Jeg bor i budding, så det er slet ikke utænkeligt ;) Strecker, hvilket Vincent udstyr har du? eller sagt anderledes køre du så RØR på RØR?
|
|
|
min forstærker ( receiver ) er Marantz, derpå er der koblet en Vincent sp 997 effekt på hver front.. der er ingen rør i vincent effekterne.
|
| Til top |
|
| |
Dranov Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2011 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så lige at der er kommet et review af Rega Dac vs. Musical Fidelity m1 vs. Dacmagic i Stereophile May issue. Her er link med et par af
kommentarerne. Se kommentar på side 11.
http://www.head-fi.org/forum/thread/536513/arrived-new-rega- dac/150
|
| Til top |
|
| |
Zwonkie Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2011 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har mulighed for at sammenligne SlimAudio Moon 100D og REGA DAC´en hen over påsken.
I får et lille review bagefter.. Men jeg kan allerede sige nu at SlimAudio Moon 100D er lidt over i DacMagic lydmæssigt
(neutral?), men MEGET mere livlig og på en MEGET overbevisende måde, sindsyg ro i lydbilledet men med hvert instruments
hurtige dynamik lige i skabet! Jeg er imponeret indtil videre..
Men glæder mig til at høre REGA DAC, det lyder som det jeg ønsker af en dac, men nu må vi se..
|
| Til top |
|
| |
Zwonkie Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2011 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg endelig valgt min nye DAC.
Valget stod mellem.
HEGEL HD10:
Lidt tilbage trukket i mellemtonen, dyb bas. Fint sammenhængene ubesværet kontrolleret lyd - for indelukket lyd i mit setup
HEGEL HD20:
Det samme som HD10, bare lidt mere ro og kontrol.
SimAudio Moon 100D:
Fantastisk opløftende at høre på, især ved jazz/klassisk, meget fokuseret på dynamik og lyse transient lyde - aldrig har jeg
hørt en trompet lyde så godt. God sammenhæng - kan blive lidt for lys i visse sammenhæng/sange
REGA DAC:
Tilbagelænende uden at blive indlukket, ingen skinger diskant her, god bassen. Den lød godt, men var af en eller anden
mærkelig grund bare for kedelig..
STELLO DAC 100 U2:
Fyldig hele vejen op igennem frekvenserne, nok den mest analoge DAC jeg har hørt sammen med REGA. I forhold til de
andre lyder det lidt som om der er lagt lidt ekstra ekko eller reverb ind som giver den den fylde jeg har snakket om. Hvad
den er gør, så syntes jeg det lyder godt.
Og vinderen er:
STELLO DAC´en.
Selvom den måske ikke er super præcis og kan virke lidt for bombatisk, så passer den perfekt til mine slanke Audio Physics
Superior II samt Vincent 226 mk-II med TAD 8033 rør.
Runner-up:
SimAudio Moon. Den er bare fantisk at høre live musik på.. hvis jeg nogensinde skulle lave en lytter session, så skulle det
bruges, for den er fantastisk i lyden. Desværre blev den på visse sange en anelse trættene i længden, når den stod og kørte
musik i baggrunden mens jeg lavede andre ting..
Så Dranov, giv STELLO et lyt, det kan være du kan lide den..
|
| Til top |
|
| |
Dranov Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2011 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Zwonkie,
Tak for ovenstående beskrivelse og tillykke med dac'en.
Jeg må også tage mig sammen og få lånt et par stykker med hjem til lytte-sessions.
Kan se at Vassago har bestilt en ny batch hjem af Stelloen til samme tilbudspris. Skal nok teste en lånemaskine derfra. Hvor
lånte du Regaen fra?
Har Stelloen ændret sig over de par uger du har haft den nu eller var den fuldt spillet til?
/Dranov
|
| Til top |
|
| |
Zwonkie Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2011 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak og selvtak,
Jeg købte en af de sidste fra den sidst batch tror jeg ;)
Den jeg lånte hjem og købte har kun havde været spillet til i en dag eller to. Efter at have spillet en god uges tid (4 timer om
dagen, 90% konstant tændt) har den ændret sig lidt, men dyder er stadig de samme, bare lidt blødere overall. Den ændrede
sig mest de første 2-3 dage. så hvis du kan så, lad den stå tændt i 3 dage og lyt derefter, først da nærmer den sig til spillet
(som jeg ser det).
Jeg tror faktisk den DAC er perfekt til mine JBL L25 (næsten lige som dine), kan være jeg smækker dem til en af dagene..
Jeg lånte REGA dac´en i HIFI-forum, falconer allé ..
Lad mig høre hvad du finder ud af, held og lykke.. kim
|
| Til top |
|
| |