Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Blæserløs PC til aktivt filter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 10 Maj 2011 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at strikke en pc specifikation sammen til en blæserløs pc som skal bruges som aktivt filter. Denne PC skal have input fra min Squeezebox og fra evt. Foobar. Outputtet skal gå til til en ekstern DAC for diskant og en ekstern DAC for bas/mellemtone. Lydkortets analoge udgang skal bruges til sub senere.

Herunder er en liste over de vigtigste hardware stumper jeg er kommet frem til. Når man nu alligevel skal have en PC i stuen, kan det jo ligeså godt være en multimedie maskine til at indspille TV og den slags. Dette er dog ikke det primære formål med projektet.

Og så ville jeg blot høre om der er nogen bedre forslag?

Blæserløs kabinet:
Silverstone

Blæserløs motherboard:
Asus

Lydkort:
RME

Lydkortet er jeg overbevist om at det skal være RME.

På forhånd tak
Peter

Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Lokalitet: København
Sendt: 10 Maj 2011 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Med det motherboard der virker vare passiv kølet ville jeg vælge den variant af LC19-kabinettet der har 1 meget tyst (19 dB) blæser.

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2011 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Johan N skrev:

Med det motherboard der virker vare passiv kølet ville jeg vælge den variant af LC19-kabinettet der har 1 meget tyst (19 dB) blæser.

Hvorfor? Er det din erfaring at den løber varm?

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Maj 2011 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Du kan sikkert godt klare dig uden blæser, hvis der er luft nok omkring kassen. Det kræver også at kassen er meget hullet og/eller stor.
Kan du godt få plads til det lydkort i det kabinet?

Jeg ville nok vælge et større kabinet, selv om det er grimt...
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2011 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
Du kan sikkert godt klare dig uden blæser, hvis der er luft nok omkring kassen. Det kræver også at kassen er meget hullet og/eller stor.
Kan du godt få plads til det lydkort i det kabinet?

Jeg ville nok vælge et større kabinet, selv om det er grimt...

Jeg kan jo starte uden blæser og tilføje en hvis det bliver for varmt.

Det ville jo være dejligt hvis det ikke er grimt. Ellers skal den gemmes væk og så bliver den endnu varmere.

Motherboardet har PCI-e og SHG påstår at motherboardet og kabinettet passer, og så må PCI-e kortet jo kunne være der - håber jeg

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Sendt: 10 Maj 2011 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har en ældre model med NVIDIA IO grafik chip. Der sidder en blæser inde i boksen, men det er ikke nok, jeg har været nødt til at sætte en på kabinettet også. Desværre kan de kun være 40mm og det kan ikke undgås at de støjer lidt. Så det ville være rigtig rart med en helt blæserløs model.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

Moke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010
Sendt: 10 Maj 2011 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Prøv at kigge på kabinetterne fra Hfx. - http://www.hfx.dk/ De er ret dyre løsninger, men de virker super godt.

Hvis du bygger noget mere simpelt, kan jeg kun anbefale at indbygge en termostatstyret blæser, der går i gang ved for høje temperaturer, så skidtet ikke brænder af.

Hvis jeg var dig, ville jeg droppe tanken om lydkort og bruge asynkrone USB-udgange som Halide, Vlink eller Hiface.
Til top Vis Moke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moke

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Sendt: 10 Maj 2011 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du  kommer til at fortryde den løsning du har valgt. Så vidt jeg kan se er det kun en 120 watt strømforsyning i Silverstone kabinettet. Du er har ingen mulighedder for at skifte hardware. Det kan godt være den er lydløs men jeg tror hurtigt den vil løbe tør for saft og kraft.

Hvis det var mig ville jeg f.eks. vælge denne, så har du alle mulighedder for at sætte det hardware i som du har lyst til uden at være låst af at der ikke er plads.

http://www.silverstonetek.com/products/p_contents.php?pno=gd 01&area=

og f.eks en Cosair strømforsyning

http://alatest.dk/anmeldelser/stationaere-computere/corsair- vx550w-power-supply-550-watt/po3-53160546,28/  

Bundkort et eller andet med en Intel core i3 eller i5 og et passivt kølet skærmkort

Af lydkort ville jeg overveje et Lynx kort

http://www.lynxstudio.com/product_detail.asp?i=16

Jeg har i dag en maskine med en Cosair 550 watt strømforsyning som næsten er helt lydløs. Jeg skal virkelig helt hen til maskinen for at kunne høre den. 

Jeg har en Intel Core i5 processer i min maskine. Hvis jeg belaster maskinen hårdt kan jeg godt høre blæseren. Men det er ikke noget jeg lægger mærke til, og slet ikke når musikken spiller.

Af lydkort har jeg både et RME HDSP 9632 og et Lynx AES16e. Lynx kortet er efter min mening et bedre kort. Lyden er mere ren hele vejen fra top til bund. Bssen mere stram og veldefineret og dybere end RME kortet. Lynx kortet er lidt dyere end RME kortet, men når nu du er i gang så var det måske værd at overveje.

Det kan godt være du ikke får en total lydløs maskine, men i stedet har du en maskine hvor du ikke løber tør for mulighedder og i valg af hardware. Og den er næsten total lydløs. Især hvis du også sætter en SSD disk i.

mvh Michael

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Sendt: 10 Maj 2011 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Prof@

Er du sikker på det går godt med to lydkort ? synkronisering af dem ku man forestille sig blev et problem( de har antageligvis hver deres egen clock ). Har kun personlig erfaring med multikanal lydkort så det er bare et spørgsmål.

Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2011 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Moke skrev:
Prøv at kigge på kabinetterne fra Hfx. - http://www.hfx.dk/ De er ret dyre løsninger, men de virker super godt.

Hvis du bygger noget mere simpelt, kan jeg kun anbefale at indbygge en termostatstyret blæser, der går i gang ved for høje temperaturer, så skidtet ikke brænder af.

Hvis jeg var dig, ville jeg droppe tanken om lydkort og bruge asynkrone USB-udgange som Halide, Vlink eller Hiface.

Jeg blev frarådet at bygge i HFX selv. Men hvor svært kan det være? Jeg har scratchbygget forstærkere og andre ting, så det går vel nok hvis det blev løsningen.

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Sendt: 10 Maj 2011 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:
Johan N skrev:

Hvis alt kører normal vil det nok vare fint men hvad sker hvis en enkel process kommer i en loopIkke sikkert den går varm men hvis bruger CPU-fan-stik på kortet så kan du styre blaseren via CPU-temp så den først starter då CPU-temp er over f.eks 65 grader. På den måden vil du ikke risikere noget og samtidigt vil den vare helt tyst hvis alt er normalt.

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2011 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:

Jeg tror du  kommer til at fortryde den løsning du har valgt. Så vidt jeg kan se er det kun en 120 watt strømforsyning i Silverstone kabinettet. Du er har ingen mulighedder for at skifte hardware. Det kan godt være den er lydløs men jeg tror hurtigt den vil løbe tør for saft og kraft.

Hvis det var mig ville jeg f.eks. vælge denne, så har du alle mulighedder for at sætte det hardware i som du har lyst til uden at være låst af at der ikke er plads.

http://www.silverstonetek.com/products/p_contents.php?pno=gd 01&area=

og f.eks en Cosair strømforsyning

http://alatest.dk/anmeldelser/stationaere-computere/corsair- vx550w-power-supply-550-watt/po3-53160546,28/  

Bundkort et eller andet med en Intel core i3 eller i5 og et passivt kølet skærmkort

Jeg har i dag en maskine med en Cosair 550 watt strømforsyning som næsten er helt lydløs. Jeg skal virkelig helt hen til maskinen for at kunne høre den. 

Jeg har en Intel Core i5 processer i min maskine. Hvis jeg belaster maskinen hårdt kan jeg godt høre blæseren. Men det er ikke noget jeg lægger mærke til, og slet ikke når musikken spiller.

Af lydkort har jeg både et RME HDSP 9632 og et Lynx AES16e. Lynx kortet er efter min mening et bedre kort. Lyden er mere ren hele vejen fra top til bund. Bssen mere stram og veldefineret og dybere end RME kortet. Lynx kortet er lidt dyere end RME kortet, men når nu du er i gang så var det måske værd at overveje.

Det kan godt være du ikke får en total lydløs maskine, men i stedet har du en maskine hvor du ikke løber tør for mulighedder og i valg af hardware. Og den er næsten total lydløs. Især hvis du også sætter en SSD disk i.

mvh Michael

Lynx kortet har ingen analog udgang, men det kunne en ekstra ekstern DAC løse. Men så bliver det ikke lige nu.

Det er kun i nødstilfælde at der kommer blæser i, og bestemt ikke noget jeg vil have med fra starten. SSD disken regner jeg også med kommer i.

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2011 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

reenberg skrev:

Prof@

Er du sikker på det går godt med to lydkort ? synkronisering af dem ku man forestille sig blev et problem( de har antageligvis hver deres egen clock ). Har kun personlig erfaring med multikanal lydkort så det er bare et spørgsmål.

Hvis det blev et problem, kan man måske disable onboard lydkortet i bios?

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2011 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Johan N skrev:
pof@ skrev:
Johan N skrev:

Hvis alt kører normal vil det nok vare fint men hvad sker hvis en enkel process kommer i en loopIkke sikkert den går varm men hvis bruger CPU-fan-stik på kortet så kan du styre blaseren via CPU-temp så den først starter då CPU-temp er over f.eks 65 grader. På den måden vil du ikke risikere noget og samtidigt vil den vare helt tyst hvis alt er normalt.

Lyder fornuftigt...

Moke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2011 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:
Moke skrev:

Jeg blev frarådet at bygge i HFX selv. Men hvor svært kan det være? Jeg har scratchbygget forstærkere og andre ting, så det går vel nok hvis det blev løsningen.

Jamen så svært er det jo ikke, rent håndværksmæssigt. Problemet er at hvis en af heat-pipes'ne ikke forbinder ordentligt til en køleribbe, brænder man let noget af. da jeg byggede min, satte jeg termometre et par stedet som test og fangede en fejl i tide. Cpu'en er sjovt nok det mindst kritiske sted, fordi en Intel i3 automatisk lukker ned hvis den bliver for varm, men north- og south-bridge, samt gpu og et par andre ting, kan brænde af... En i3 kan også underclockes en smule, hvis den ikke køler optimalt.

Hvis du skal bygge en HFX, er det dog ret vigtigt at bruge et motherboard, der er på deres godkendte liste, for ellers passer heatpipes simpelthen ikke...

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2011 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:

l

Grunden til at RME blev nævnt, er at jeg har hørt et superanlæg med RME, så det burde være godt, men jeg har aldrig hørt Lynx.

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2011 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Moke skrev:
pof@ skrev:
Moke skrev:

Jamen så svært er det jo ikke, rent håndværksmæssigt. Problemet er at hvis en af heat-pipes'ne ikke forbinder ordentligt til en køleribbe, brænder man let noget af. da jeg byggede min, satte jeg termometre et par stedet som test og fangede en fejl i tide. Cpu'en er sjovt nok det mindst kritiske sted, fordi en Intel i3 automatisk lukker ned hvis den bliver for varm, men north- og south-bridge, samt gpu og et par andre ting, kan brænde af... En i3 kan også underclockes en smule, hvis den ikke køler optimalt.

Hvis du skal bygge en HFX, er det dog ret vigtigt at bruge et motherboard, der er på deres godkendte liste, for ellers passer heatpipes simpelthen ikke...

Jeg kan ikke lige se den liste med godkendte motherboards?

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Sendt: 10 Maj 2011 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Hvis du har lidt plads i budgettet, kan du få en lækker IXL blæserfri PC med heat pipes og alu ribber fra
http://www.tranquilpc.co.uk/ . De fås med Sandy Bridge cpu og 8 GB RAM så der er kraft til lidt ekstra underholdning. Det
kunne godt blive mit næste computerkøb.

Med flash disc til boot og en støjsvag HD til TV optagelser (som slukker når den ikke er i brug, det burde kunne lade sig gøre
når det ikke er den Windows booter fra) kan det ikke blive meget bedre. Alternativt en NAS til optagelser - jeg ved ikke hvor
driftsikkert windows mediecentre er med en sådan, men vil tro at det kan virke OK med kablet gigabit netværk.

Digital output kunne så måske køre via USB hvis du kan finde et egnet lydkort.

P.S. Det ser ud til at der er en halv højde PCI slot, så hvis du køber uden tuner er der sikkert plads til et lydkort. Tuner kan
så evt. være en ethernet model som f.eks. HdHomerun.
Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

Moke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2011 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:
Moke skrev:

Jeg kan ikke lige se den liste med godkendte motherboards?

Den er her: http://www.hfx.dk/pdf/M2-miniITX.pdf
Undskyld lazy-link, men 'Tilføj Hyperlink'-funktionen virker ikke på denne pc?!?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes