Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Nas til squeezebox (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boyec
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Maj 2011 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Er der nogen som kan bud på en nas som helt sikkert kan afvikle squeezebox server tilfredsstillene.

Jeg køre SB server fra min stationær og betjener den med min ipod touch, og det køre fantastisk.

Jeg har læst utroligt meget om nas servere vs SB server. Og kan ikke finde noget klart svar på hvilken nas man skal have for at det køre tilfredsstillende.

Håber at der er nogle med real life erfaring som kan give et bud her.

Til top Vis Boyec's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boyec

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 14 Maj 2011 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

Readynas - er lavet til SB. Den har indbygget SB server fra starten. Køb dog ekstra RAM og en lydløs ventilator.  virker perfekt, og kører 100% stabilt. Dog er søgetiden ikke så hurtig som en alm pc server, men OK aligevel
Til top Vis QWERTY126's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af QWERTY126

Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Maj 2011 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Kører med Synology 207+ virker fint
Til top Vis Fimpe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fimpe

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 Maj 2011 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har en readynas duo som kører med en squeezebox touch. kører stabilt og uden problemer. Kan nogle gange fås for 999,- i elgiganten med en harddisk på 1tb.
Til top Vis sonyes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonyes

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Sendt: 14 Maj 2011 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Boyec skrev:

Er der nogen som kan bud på en nas som helt sikkert kan afvikle squeezebox server tilfredsstillene.

Jeg køre SB server fra min stationær og betjener den med min ipod touch, og det køre fantastisk.

Jeg har læst utroligt meget om nas servere vs SB server. Og kan ikke finde noget klart svar på hvilken nas man skal have for at det køre tilfredsstillende.

Håber at der er nogle med real life erfaring som kan give et bud her.

Hvis du vil bruge plugins som sql playlist, trackstat o.s.v så er en almindelig Readynas Duo for langsom. Har selv en. Jeg bruger som regel min computer til at afvikle SBserver på og min readynas som musikbibibliotek. Jeg kører dog også en skrabet udgaver af SBserver på min readynas. Den er uden avancerede plugins. Og så går det an.

Men jeg vil minumum gå efter en ReadyNas Ultra II. Og hvis der er penge nok så en ReadyNas Ultra Pro men de er lidt dyre.... Men så har du også krammet....

Selve konceptet med Raid sikring(spejling) i ReadyNas serverne fungerer bare fint. Har selv 2 x 1 TB i Raid mode. Den ene disk stod af. Jeg spillede videre med den anden. Ny disk med posten. Stopper den i og den laver synkroniseing helt automatisk.  Alt sammen mens musikken spiller.... Super løsning. Har så også en helt 3 kopi liggende på mit arbejde i tilfælde af brand/tyveri.

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2011 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg en ReadyNas Duo - og skifter den ikke ud.

Men hvis jeg skulle starte forfra - vil jeg ikke bruge en NAS server. Vil købe en Laptop (lav strømforbrug - billig) og et antal USB diske - og kører remote desktop. Wake Up over Lan skal være aktiv. Du kan installerer flere programmer og en Laptop kører hurtigerer end en NAS.

Mht til spejling af diske, så kan man køre et program som spejler/kopiere diskene f.eks hver 24 timer - det er vel ok til alm forbrug.

Hilsen

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Maj 2011 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Er Netgear's "Ready Nas" ikke ret død efterhånden? De halter da ret bagefter med deres specs.

Du kan få en Synology eller Q-Nap med 1-2 stk. 1.6Ghz ATOM CPU fra. ca. 2k

I min bog noget lettere at have med at gøre i forhold til en netbook med 1-4 "løse" diske.

EDIT: Jeg kan se, at Netgear's større/kraftigere Ready NAS 2 (PLUS) er nede i et fornuftigt prisleje. Kan fåes til ca. 2½. Og det er inkl disk.

Boyec
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2011 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Har selv tænkt meget på løsningen med en netbook pga stor processorkræft og meget lavt strømforbrug.

Er dog i tvivl om sådan en fætter kan holde til at køre 24/7

Vil man evt kunne starte en netbook med wake on lan via ipod touch med ipeng installeret ?

Kan man evt få en netbook som kan starte og lukke ned med en timer ?

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Maj 2011 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

QWERTY126 skrev:
Readynas - er lavet til SB. Den har indbygget SB server fra starten. Køb dog ekstra RAM og en lydløs ventilator.  virker perfekt, og kører 100% stabilt. Dog er søgetiden ikke så hurtig som en alm pc server, men OK aligevel

Har du et link til ventilator or ram?

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2011 kl. 07:20 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:

QWERTY126 skrev:

Har du et link til ventilator or ram?

bla. denne

http://www.streamtech.dk/nas-og-medieservere-41/readynas-68/ 1-gb-ram-opgradering-596.html

læs evt. på Readynas side, hvilke Ram blokke de anbefaler.

ventilaltor

http://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?f=24&t=22612 &start=75

denne kan lige passes ind:

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=585851

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2011 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

gæst skrev:
Er Netgear's "Ready Nas" ikke ret død efterhånden? De halter da ret bagefter med deres specs.

Du kan få en Synology eller Q-Nap med 1-2 stk. 1.6Ghz ATOM CPU fra. ca. 2k

I min bog noget lettere at have med at gøre i forhold til en netbook med 1-4 "løse" diske.

EDIT: Jeg kan se, at Netgear's større/kraftigere Ready NAS 2 (PLUS) er nede i et fornuftigt prisleje. Kan fåes til ca. 2½. Og det er inkl disk.

Nu findes der jo flere ReadyNas servere med forskellige specs...

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2011 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

QWERTY126 skrev:

Mht til spejling af diske, så kan man køre et program som spejler/kopiere diskene f.eks hver 24 timer - det er vel ok til alm forbrug.

Det kommer jo så lidt an på hvor meget musik du har liggende. Når jeg laver en ekstern kopi af min Readynas med USB harddisk tager det altså 10,5 timer. Derfor er synkron spejling smart.

volleborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 15 Maj 2011 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

QWERTY126 skrev:

Men hvis jeg skulle starte forfra - vil jeg ikke bruge en NAS server. Vil købe en Laptop (lav strømforbrug - billig) og et antal USB diske - og kører remote desktop. Wake Up over Lan skal være aktiv. Du kan installerer flere programmer og en Laptop kører hurtigerer end en NAS.

Hilsen

Jeg ville ikke bruge en laptop til det formål.

Så ville jeg hellere bygge en miniserver baseret på f.eks. et Mini-ITX board som f.eks. Intels D510MO eller D525MWV.

Men hvis jeg i dag skulle købe en nas til en Squeezebox,  tror jeg, jeg ville købe en ReadyNAS Ultra 2 (+), da den skulle være hurtig, og Logitech udbyder serversoftwaren til platformen.

I dag bruger jeg en Synology 210+, men jeg har haft periodiske udfald med streemingen på 2-5 min efter opgraderingen til sidste version af firmwaren, da cpuload kommer op på 100%. Desuden er det ikke nyeste version af Squeezeserver, man kan installere direkte. Har derfor også tidligere brugt SSODS, men det kan jeg heller ikke få til at virke med seneste version af firmwaren. 

Ellers har jeg altid været tilfreds med Synology.

Til top Vis volleborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af volleborg

Boyec
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2011 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Ligesom volleborg har jeg også kigget på readynas ultra 2.

Men er den kraftig nok til at køre squeezeservers webinterface styret med ipeng.

Vil meget gerne høre fra en som har prøvet den combo eller med en tilsvarende nas.

1,8 ghz processor og 1 gb ram burde jo være nok men er det det

Rotte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Maj 2011 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Hvor kraftig skal en NAS server være for at understøtte en squeezebox på hensigtsmæssig vis?

Jeg har en Seagate
Black Armor 110
.
Kan den overhovedet bruges, hvis man ikke vil have en PC kørende ved siden af?
Til top Vis Rotte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rotte

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Maj 2011 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Squeezebox-server (eller hvad den nu hedder for tiden) kørende på en lille Atom-baseret maskine. Det er en Asus EEE Box, og den bruger vist omkring 17-20 watt. Men så fungerer den også som postmaskine, DHCP og DNS for hele familien og lidt websider til familiebillederne og den slags.
Musikken ligger på en Buffalo Linkstation ved siden af. Den bruger vist også omkring 20 watt.
Slim-serveren kunne for så vidt godt køre på min Linkstation alene, men den er lidt mere indviklet at lege med. Arm-processor og ingen USB-understøttelse lige ud af boksen. Og når jeg nu har en Linkstation til backup i forvejen, kan den lige så godt have musikken også, men slimserveren er nemmest på EEE Box'en.

Måske de nyere Buffalo-maskiner er nemmere at arbjede med. Hvis jeg skulle købe nyt, ville jeg i hvert fald kigge den vej.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2011 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

På ReadyNas ligger en "light" version af SB server - som vist ikke kan helt så meget som de normale SB server. Men til mit behov er ReadyNas SB server fint nok, og den er også hurtig nok - da jeg ikke søger i min mappper.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Maj 2011 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

callesoroe skrev:
QWERTY126 skrev:

Det kommer jo så lidt an på hvor meget musik du har liggende. Når jeg laver en ekstern kopi af min Readynas med USB harddisk tager det altså 10,5 timer. Derfor er synkron spejling smart.

Du skal jo bare bruge noget software der kun flytter ændringer over. I fald du allerede har kopieret det hele over, vil en komplet "backup" tage et par minutter. Og backup'en vil bare kontrollere at alt er kopieret over.
Lægger du en ny CD ind vil den blive kopieret med over til backup'en, mens softwaren er intelligent nok til at konstatere at der ikke er nogen grund til at tage en kopi af resten.

Robocopy kan den slags på Windows, men den er noget tåbelig i længden. rsync er meget bedre og klarer synkronisering på tværs af næsten hvilken som helst maskine du kan få findre i idag.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2011 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

fordelen ved en PC som Asus EEE Box og lign. mini PCér med f.eks win 7- er at du kan installere alm. PC programmer. NAS serverer er ret begrænset med antal programmer som kan  installeres. Ved en NAS server er afhængig af speciel udviklet programmer, som måske ikke matcher windows 7 programmer i kvalitet.

neumann.8700
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Maj 2011 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

QWERTY126 skrev:

Men hvis jeg skulle starte forfra - vil jeg ikke bruge en NAS server. Vil købe en Laptop (lav strømforbrug - billig) og
et antal USB diske - og kører remote desktop. Wake Up over Lan skal være aktiv. Du kan installerer flere programmer
og en Laptop kører hurtigerer end en NAS.

Mht til spejling af diske, så kan man køre et program som spejler/kopiere diskene f.eks hver 24 timer - det er vel
ok til alm forbrug.

Hilsen

Hvordan for man bedst en laptop til at fungere som NAS? Er Win7 ok eller skal man finde en anden løsning eg. Linux.
Jeg har en extra laptop "på lager" og overvejer at eksperimentere lidt med den som NAS-drev/medie-center.
Til top Vis neumann.8700's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af neumann.8700

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes