Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hvad er effektforstærker & rørforstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Chronic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Maj 2011 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Hey.

Jeg har lige så lige investeret i et sæt Dali 6 concept. Dertil skal jeg have fat i en ny forstærker, og så kom jeg pludselig til at
tænke på... Jeg ved jeg skal have en receiver, men hvad med effektforstærkere og rørforstærkere... Hvad gør de egentlig? Er
der nogen som kort har tid til at forklare hvad der ligger i de to udtryk?

Tak for hjælpen.

MVH
Jesper
Til top Vis Chronic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chronic

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Maj 2011 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Inde i en recierver findes der en Tuner, forforstærker, effekt-forstærker. Idag er det svært at finde en receiver med en god kvalitet i forstærkerne. Derfor kan det hele købes séparat. Tuner for sig, forforstærker for sig og effekt for sig...en mellemting er Tuner og integreret forstærker som indeholder forforstærker og effekt...det er ofte en god løsning .

Forforstærker er den du skruer op og ned med samt vælger kilde...effektdelen er den der leverer power til dine højtalere...tuneren modtager radio.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Chronic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2011 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

ahh, okay, takker :) hvad er så forskellen på en almindelig forstærker og en rørforstærker?

hvilken forstærker vil du anbefale til mit dali sæt?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 15 Maj 2011 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Her har du en rør forstærker  .....Og her har du en transistor forstærker. Jeg vil anbefale dig at søge lidt rundt i diverse indlæg og læse lidt om disse to principper. Rørene kom først for mere end 100 år siden og transistorene kom sidst i 50'erne og starten af 60'erne. De lød rædsomt de første mange år, men gav en hel del mere effekt end rørene. Men søg lidt på disse to emner i alle de fine indlæg, der er skrevet gennem årene her på Hifi4all. Der er god lyd at hente i begge principper.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2011 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Rørforstærker er noget man lærer at sætte pris på når man bliver gammel nok til at nyde rød orlik og single malt (forforstærker og effekt)

Altså når man har lært at rigtig lytte og har et super anlæg

Det ér også noget gammeldag´s noget som bare ikke VIL dø

Du skal nok have noget Harman Kardon....nogle vil nok sige Denon, men de er noget skarpe i lyden og jeg har fundet ud af hvorfor.

Der er jo osse den her; http://957716.shop09.dandomain.dk/shop/xtz-forstaerkere-145c 1.html

mvh

Chronic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2011 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Jeg ryger ikke, men har da et par whisky flasker stående, så vil da ikke mene det er helt uden for min kategori

Dog er det her mit første sådan rigtige anlæg, så nok lidt for tidligt... Håber på at kunne holde mig indenfor omkring 3000 kr.
for en forstærker, men hvad siger i til Harman/Kardon AVR255?
link

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2011 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Det var oz bar gazzz med et stænk ironi...jeg ønsker da kun der var flere unge som som ville få sig et rigtigt hifi system.

Den forstærker løber hurtigt tør for juice...

mvh

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Maj 2011 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

"....nogle vil nok sige Denon, men de er noget skarpe i lyden og jeg har fundet ud af hvorfor."

Tubemania, vilk du ikke nok uddybe den dér???  Har et par venner, som ville blive mere end lykkelige, hvis der kunne gøres noget ved det, udover at skifte det ud!!!!!

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2011 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Jeg skal nok komme med en forklaring på fænomenet...jeg skal prøve at forfatte det så jeg selv kan forstå det...så kan andre som regel osse I mellemtiden kan du måske fortælle mig hvad det er for nogle. Du må gerne gøre det med Pm for ikke at hijacke tråden medmindre Chronic siger vi gerne må vende den her.

mvh

Chronic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2011 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

det må i da gerne, jeg har fået svar på mit spørgsmål :)

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2011 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Tak Chronic,

TubeMania, er ikke sikker på at jeg forstod, hvad du mente. Hvad for nogle hvad????

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2011 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Nåå..det var bare hvilke modeller dine venner har...det er nemlig mest udtalt på modeller under hundrede W

Nå, men altså..jeg har repareret et utal af Denon forstærkere og det har altid undret mig hvor de klippede meget grimt. Nu skulle man tro at så længe man spiller lavt er der ingen problemer og lad os bare sige at sådan er det. Men når man går lidt til makronerne vil man blive overrasket over hvor tidligt forstærkere klipper...det ses tydeligt på et oscilloscope. Det ses væsentlig tidligere end man kan høre det...skal fakstisk være ret groft.

Langt de fleste forstærkere klipper på denne måde og det er meget vigtig at forstærkere opfører sig korrekt  også i dette område

Denon klipper på denne måde. Det skal lige indskydes at dette er en så grov klipning at den altid ville lyde dårlig, men jeg garanterer at problemet osse var at se og høre ved minimal klipning. Får jeg en Denon ind skal jeg gerne vise det.

Og DET lyder ikke godt...det er altså den sandsynligvis årsag til at de er noget skarpe...nu er det et godt stykke tid siden jeg har haft fat i en Denon, men dem jeg havde fat i gjorde det alle...store som små. Jeg tror de med en mindre modifikation kan bringes til at ophøre med dette, men jeg er stået lidt af på den slags nu.

mvh

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2011 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Ok, hæ hæ,

aner det ikke, da mærket ikke siger mig særligt meget, men har på fornemmelsen, at du vil bevæge dig ud i noget med "tynd" strømforsyning, eller????.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes