| Forfatter |
|
danielskov89 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2011 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 47
|
| Sendt: 26 Maj 2011 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej H4A
Jeg har et meget konkret spørgsmål, som jeg håber på at kunne få lidt hjælp til. Jeg har en surround forstærker, yamaha 1067'er, som har analoge pre outs til alle kanaler. Men...
Hvis jeg gerne vil lave et set-up, så det både kan bruges til surroundlyd og samtidig lækker stereo lyd, kan det så gøres på følgende måde:
Yamaha forstærker, pre out --> effektforstærker, højttalerterminaler --> højttalere..
Vil man kunne løfte effekten af stereolyden ved at bruge denne løsning? Eller er det overhovedet muligt?
På forhånd tak for svar :)
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 26 Maj 2011 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svaret er meget enkelt..! ja du kan.
Og der vil også være stor sandsynlighed for at stereo lyden vil blive forbedret. __________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Maj 2011 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for hjælpen :)
har lige et opfølgende spørgsmål:
Hvad med lydniveauet, det kommer stadig til at blive styret fra Yamaha'en. ikk? :)
Og hvad med udgangseffekten fra Yamaha'en, den har intet at sige når man bruger pre out. vel? :)
:) Thx
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

|
| Sendt: 26 Maj 2011 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det rigtigt – din Yamaha vil fortsat styre volumen (og når du indstiller niveau, for center, bag og fronter – vil den også justerer din pre-out, så det også passer)
Og med hensyn til den udgang, der er indbygget i Yamaha, så vil den nu ikke længere have nogen belastning, så det betyder ikke noget (betragt udgangen, lidt som en stikkontakt, der godt nok 230 volt i den, men hvis du ikke trækker noget ud af stikket, så bruger du ikke noget effekt)
Med det du vil gøre her – kommer du også til at forbedre lyden i de kanaler som Yamahaèn nu skal trække..!? da de kan få lidt mere effekt fra strømforsyningen. __________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Maj 2011 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R, du lader sgu til at have styr på..
her kommer to mere så:
Overvejer at købe en dedikeret cd-afspiller, men indtil videre kører jeg cd'er via min Panasonic blu-ray afspiller. To underspørgsmål: 1) Vil jeg kunne sætte min blu-ray afspiller direkte til effekforstærkeren, hvis jeg bare vil køre stereo-musik, og så skifte tilbage når jeg vil have surround-lyd? 2) Vil jeg kunne sætte en fremtidig cd-afspiller direkte til effekforstærkeren?
og spørgsmål 2: Hvilken farvning vil lyden få? Fra Yamaha-forstærkeren, fra effektforstærkeren, eller dem begge?
:)
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

|
| Sendt: 26 Maj 2011 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
danielskov89 skrev:
CPH-R, du lader sgu til at have styr på..
her kommer to mere så:
Overvejer at købe en dedikeret cd-afspiller, men indtil videre kører jeg cd'er via min Panasonic blu-ray afspiller. To underspørgsmål: 1) Vil jeg kunne sætte min blu-ray afspiller direkte til effekforstærkeren, hvis jeg bare vil køre stereo-musik, og så skifte tilbage når jeg vil have surround-lyd? Nej; din bluray sender fuld effekt ud, så du vil ikke kunne skrue op eller ned. 2) Vil jeg kunne sætte en fremtidig cd-afspiller direkte til effekforstærkeren?Ja; men det kræver at den har variabel udgang. ellers vil du opleve det samme som med blurayèn
og spørgsmål 2: Hvilken farvning vil lyden få? Fra Yamaha-forstærkeren, fra effektforstærkeren, eller dem begge? lt vil jo få en farvning af det udstyr vi sætter til - så her vil det jo være den "favning" begge bidrager med. (og det behøver jo ikke være negativt)
|
|
|
__________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Maj 2011 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var lige godt satans.. To spørgsmål mere:
1) Findes der noget du ikke kan svare på i det her emne?
2) Variabel udgang, gider du forklare det? Og kender du yamaha så godt, at du vil kunne anbefale et mærke som ville klæde yamaha'ens "farve"?
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

|
| Sendt: 26 Maj 2011 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
danielskov89 skrev:
Det var lige godt satans.. To spørgsmål mere:
1) Findes der noget du ikke kan svare på i det her emne?"hvis du har spørsmål nok - rammer vi nok noget jeg ikke ved"
2) Variabel udgang, gider du forklare det? Og kender du yamaha så godt, at du vil kunne anbefale et mærke som ville klæde yamaha'ens "farve"? de 2 phono stik der kommer ud fra CDèn, dem man ikke skrue op og ned for (de giver typisk 1 volt ud) Du kan sammenligne det med eks. du smider en mursten på spederen i bilen, men du vil jo gerne selv bestemme hvor hurtigt du vil køre.? så hvis du vil kunne skrue op og ned, vil det kræve en variabel udgang (en volume kontrol) med alt det sagt, så køre de fleste surround forstærkere direkte igennem, når du køre stereo..!? så om du vælger volume kontrollen i surround forstærkeren eller den der designet i CDèrn, kan "måske" komme "lidt" ud på et.
Da jeg er branche mand, vil jeg ikke gå ind og anbefale noget mærke, og desuden, kender jeg ikke rigtigt lyden på din Yamaha.
|
|
|
__________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Maj 2011 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for hjælpen! :)
|
| Til top |
|
| |
rotelman Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 537
|
| Sendt: 29 Maj 2011 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ca. været igennem det samme som dig... har en Rotel Surround som jeg syntes havde en god stereo i analog by-pass mode (helt uden om de digitale kredsløb).
Jeg købte dog en holfi stereo effektforstærker og satte den til pre-out og fik faktisk lidt bedre stereo lyd.
MEN det var altså først da jeg fik en rigtig stereo forforstærker på effektforstærker at der kommer virkelig god stereo lyd igennem (ja man ved sgu ikke hvad man går glib af før man hører det ). Nok fordi rent stereo grej bare spiller stereo bedre end surround grej nogensinde kan... det er jo et spørgsmål om hvor pengene i desginet er brugt.
Når surround'en bruges så har forforstærkeren en HT bypass mode (Home Theather bypass mode dvs. 100% volume) og dette kan man jo også gøre manuelt ved at skrue op på 100% volume.
Håber det hjalp dig.
|
| Til top |
|
| |