Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Logitech igen igen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 01 Juni 2011 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Hej,

helt ny på området, så må trække lidt på ekspertisen her:

Lytter idag meget til internet radio via min pc, bruger Winamp.

Vil nu prøve Logitech, Duet eller Touch, hvilken giver bedst "hifi lyd"?

Kan jeg via Logitech få adgang til tjenesten SHOUTcast Radio (super glad for Radio Paradise kanalen)? 

Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Juni 2011 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg skulle have sådan en, så skulle det helt klart være en Squeezebox Touch, da den har fået meget fine anmeldelser -
også i high-end sammenhæng. Grunden til dette er bl.a. også at den understøtter op til 24bit/96kHz, så du kan høre de fleste
hi-res titler fra f.eks. HDTracks, DVD-Audio osv. Der står ikke noget om Duet'en, om den understøtter højere sample rates
end CD, så Touch'en er vejen frem, hvis du vil have garanteret god lyd og være fremtidssikret. Du kan starte med at bruge
de analoge udgange, men det anbefales kraftigt at skaffe en ekstern DAC af god kvalitet og tilslutte den via S/PDIF-kabel.
Det kan f.eks. være en Cambridge Audio DACMagic - den er fantastisk god til prisen og pænt billig i forhold til lydkvaliteten.

Dog skal du være opmærksom på at ingen af disse Logitech-komponenter har særlig meget processor-kraft, hvilket
sandsynligvis er det der gør, at nogle folk mener, at de kan høre forskel på WAV og FLAC når de afspiller på squeezebox'en,
selvom indholdet er det samme. Hvor stor den forskel egentlig er, ved jeg ikke, og det kan jo være at du er ret ligeglad med
det - i så fald, så er Touch'en perfekt.

Så, der er en del ting at overveje. Hvis du vil have rigtig god lyd, så er det Touch'en. Hvis du vil have fantastisk god lyd som
kan måle sig med andet i high-end kategorien, så er det Touch'en og en god DAC - DAC'en må man ikke spare på, men som
sagt er DACMagic et røverkøb som du ikke går galt i byen med. Ellers skal du kigge på nogle helt andre produkter. Jeg ville
ikke selv vælge Duet'en, hovedsageligt fordi den nok ikke understøtter højere sample rates.

Jeg er ret sikker på at alle Squeezeboxes kan modtage internetradio, men ligepræcis hvilke protokoller den understøtter osv
- det ved jeg ikke. Det kan være der står noget om det i manualen, hvis man kan hente sådan en fra Logitech's hjemmeside
- ellers må der være andre her på hifi4all der ved noget om dette.

Jeg håber at du vælger Touch'en, hvis det skal være en Squeezebox. Du må have god fornøjelse med hvad end du vælger -
og spørg endelig igen, hvis der er flere spørgsmål. Vi er mange herinde der gerne vil hjælpe

damkel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Juni 2011 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Jeg lytter da tit til Radio Paradise på min squeezebox.
Kræver ikke noget særligt :-)

Jeg købte min duet før jeg var klar over at der var nogen kvalitetsforskel mellem disse og fordi jeg ville have den smarte
fjernbetjening. Fjernbetjeningen bruger jeg dog ikke mere, da jeg bruger min Android mobil istedet...
Om man kan fjernbetjene en Touch med din mobil vej jeg faktisk ikke, men det går jeg ud fra man kan.
Idag ville jeg helt sikkert kigge på Touchen.

Et must er en anden strømforsyning - den der følger med er ikke ret god og det giver et godt og billigt løft at skifte den ud -
når jeg siger billigt, så mener jeg nok ved at bygge en selv. Jeg er ikke nogen lodde ekspert, men jeg har selv lavet en med
hjælpe fra folk på forum - kostede ikke alverden og var ikke svært.
Forskellen er til at høre!

Det siges, at bedst lyd fås med USB harddisk (vist nok også med egen strømforsyning) og filer i wav.
Personligt kører jeg med flac over netværket (tråd - wlan skulle også være noget skidt) - indtil jeg har prøvet wav fra ext.HD
syntes jeg det er fint. På den anden side set, har jeg også problemer med at høre forskel på kabler, så måske jeg er lidt døv

Personligt tror jeg, at næste er en ext. DAC - jeg skal lige prøve en ved lejlighed...
Ext. DAC tror jeg er vigtigere end Ext. HD og wav - men, det er kun min mening.

Altså:
Touch.
1. opg. ny strømforsyning
2. opg. Ext. DAC
3. opg - eller midt imellem...tweake (findes en hel tråd bare om det), filformater og netværk kontra usb harddisk...

Hvis du beslutter dig for flac, så anbefaler jeg dbpoweramp - suverænt og henter covers etc. uden problemer (kender jeg
ikke andre der gør til flac). Du kan hente den til 30 fri test - herefter koster den lidt for at få adgang til databasen med tags
og covers.

Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel

damkel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2011 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

En lille tanke omkring DACMagic.
På et tidspunkt var den udråbt til verdens 8. vidunder (overdrivelse fremmer forståelsen), mens den nu syntes at blive rakket
ned mange steder.
Om der reelt findes noget bedre til pengene, kan jeg dog ikke rigtigt finde ud af og hvor meget mere man skal op i for at få
noget bedre - mange af dem der rakker ned på den bruger så vidt jeg kan vurderer gladeligt 10.000+ på en DAC og det er i
hvertfald over mit DACbudget...

Så vidt jeg kan bedømme, så er der i virkeligheden ikke rigtigt et marked for DAC's i prisklassen op til omkring 2000kr - eller
er der?

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Juni 2011 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

TOUCH'en er bare super meget bedre end de andre!!! og den har kunnet købes til ca. 1500 kr på nogle tidspunkter!

Ja en extern DAC og linear PSU til touch'en er helt klart vigtigere end WAV vs. FLAC , USB HD vs. LAN streaming osv.

Til 1500 kr er DacMAgic et rigtig godt køb der kan meget og XLR udgangens lyd er ok, men det bliver sgu aldrig high-end... eller hvad man nu kalder det.

Men jeg tror faktisk man skal en del op for at få noget bedre... ca. 3500-4000 kr

Og den billigste "high-end" for mig er M2tech Young DAC'en til ca. 7000-8000 kr.

Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

damkel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2011 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Hmmmm, jeg har vist XLR indgang på min Thule, måske jeg skulle give DacMagic'en et prøvelyt - måske det ville være en
forbedring....
(undskyld, det er vist ikke min tråd det her...)

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Juni 2011 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har også Dac Magic. og fint tilfreds med dens XLR udgange. Mit anlæg kan fint afsløre at det ikke er den bedste DAC. Men prisen er jo en vigtig faktor, hvilket nok også forklare DAC Magic'ens populatitet. Har selv overevejet M2tech Young, men har indtil videre nøjedes med den lille USB-converter, som snart kommer med posten, hvilket skulle give mig muligheden for galvanisk adskillelse samt lav jitter, hvilket DAC magic'en skulle være glad for. Igen et spørgsmål om penge VS ydelse. Jeg ved udemærket godt at man kan finde meget bedre og mere lækkert gear, men der er kun mig til at tjene pengene  

Jeg vil da også kigge på Touch'en og så senere prøve at låne en DAC Magic, så du kan prøve om det overhovedet giver dig det som du ønsker, inden du bruger pengene. Der er ikke nogen endegyldige sandheder i denne verden - det er dit anlæg og dine øre

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Juni 2011 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Ja, det er muligt at man kan få bedre end DACMagic til prisen. Og skal det være rigtig highend, ja, så skal man jo nok have
noget andet - det er jeg sådan set enig i.

Det med at skaffe eller lave en anden PSU til Touch'en er en fantastisk god ide. Jeg har selv gjort tilsvarende til min
DACMagic og andre komponenter, og det kan virkelig gøre meget.

Jeg bruger selv min DACMagic med XLR->RCA-konvertere, da jeg også selv synes det er bedre end RCA-udgangen. Med et
godt signalkabel og en ekstern strømforsyning med væsentligt mere overskud end vægadapteren, så ved jeg at det bliver
lidt dyrt når jeg engang skal ud og have mig noget der er bedre, hvis man kan sige det på den måde. Den tid, den glæde

Det skal også nævnes at jeg ikke bruger DACMagic via USB, da jeg synes den lyder skrækkeligt på den måde. Jeg bruger et
coax S/PDIF-kabel fra mit Asus Xonar Essence STX i min Linux-computer hvor jeg bruger MPD (Music Player Daemon) - alt i
alt en noget mere avanceret "Squeezebox" der kan opgraderes på alle mulige måder, hvis det skal være endnu bedre. Det
er indtil videre den bedste digitale lyd jeg har hørt der hjemme - jeg troede at DACMagic'en ville give op på et tidspunkt,
men den har afsløret alle former for forskelle på den digitale signalkildes side - det kan jo kun blive endnu bedre med en
anden DAC.

I øvrigt - hvis man ikke er tilfreds med Touch'ens S/PDIF-udgang, så kan man vist nok tweake sig til at kunne bruge en USB-
to-S/PDIF converter i stedet, har jeg læst noget om i Stereophile. Så kan man jo bruge Halide Bridge eller M2Tech-
konverteren eller hvad man nu måtte have lyst til.

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 01 Juni 2011 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Nu skriver tråd starter ikke om vedkommende kun hører radio eller om der også høres musik fra en lokal kilde, men hvis det kun er til radio, så vil jeg påstå at det ikke er så vigtig med ekstern dac, ny strømforsyning m.m da det meste internet radio alligevel streames med realtiv lav bitrate.

Anvendes der derimod flac/wav filer, er det lidt en anden snak.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

MichaelDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Juni 2011 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Har også haft en dacmagic tilsluttet Squeezebox duet og syntes næsten ikke det var lydmæssigt værd at have den stående og fylde og til en touch slet ikke. Så dårlig er Squeezeboxen altså heller ikke.
Til top Vis MichaelDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelDK

Moke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010
Sendt: 01 Juni 2011 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke selv til Internetradio, men ifølge Logitechs egen hjemmeside, supporterer squeezeboxen Shoutcast, så mon ikke? Hvis du kun hører radio og mp3, vil jeg anbefale at købe en ældre Squeezebox af en art i den blå avis eller lignende og så koble den til DacMagicen. Det er samme løsning jeg kører på mit lille kontoranlæg og det virker meget godt. Ideen med et ordentligt usb->spdif-interface direkte fra PC'en er også ganske gangbar.
Til top Vis Moke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moke

johnny k
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 Juni 2011 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Hvis han har optisk eller digital indgang på sin forstærker, hvorfor så bruge penge på en DAC?? Der er jo også analog udgang på i forvejen, så det virker allerede når man har sat det til, det behøver ikke blive modificeret med det samme.

Jeg kører det digital, og er helt tilfreds med lyden. Har også prøvet en anden strømforsyning til min duet reciver, ingen ændring. Tilgengæld er et kraftigt trådløst signal et must, under 40% er den ustabil.

Ved godt det er et hifi forum, men alt behøver ikke være Hi-end til hus behov.

Til top Vis johnny k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johnny k

damkel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2011 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Altså, mit udstyr er klart ikke high-end, men min kone kunne tydeligt høre da jeg skiftede strømforsyning. Vi lavede AB test og hun var virkelig forbavset over forskellen.

Hvis det kører gennem en surround forstærker, så har du sikkert ret, da jeg er blevet fortalt, at uanset hvad, så konverterer sådan en alt til et digitalt signal, så det er lidt dumt at bruge penge på en DAC og så konverterer receiveren det tilbage til digitalt. Måske også lidt af forklaringen på hvorfor surround receivere ikke er optimale til stereo brug.

Men, jeg kører pt. uden DAC og syntes faktisk det lyder OK. Men, har heller ikke hørt det med DAC, sååååå deeeeeet

redwine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Juni 2011 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Tak for alle de gode indlæg, det er både lærerigt og giver nye vinkler

Tror det ligger helt klart med valget af  SB Touch og herefter prioritering af opgraderinger som nævnt, men bliver nu personligt udfordret med problemstillingen, hvad hvis det skal være bedre end SB?

Er der nogen som er gået den vej efter de gode erfaringer med SB?

Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine

Moke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010
Sendt: 01 Juni 2011 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Bedre end Squeezebox? Det er vel en Squeezebox spændt foran en bedre DAC. Som digital signalkilde får du næppe noget bedre indenfor en
rimelig prisramme, specielt ikke med en god strømforsyning og evt. Et par mods. Jg har dog bestilt et Halide bridgekabel, mest af nysgerrighed
efter hvordan det lyder sammenlignet med min moddede Touch.
Til top Vis Moke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moke

damkel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2011 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Fra dem som jeg kender, der virkelig går op i highend og har sat sig grundigt ind i tingene, kan vist roligt konkludere, at hvis
man tager en touch, sætter en anden strømforsyning på, bruger en ekstern harddisk også med liniær strømforsyning, sætter
div. parametre korrekt samt har filerne i wav format, så er det vist kun DAC'en der sætter begrænsningen.

Personligt tror jeg, at der er flere af ovennævnte som jeg ikke vil kunne høre forskellen på, men det ved jeg, at der er andre
der kan.

Touch'en kan du komme virkeligt langt med.

Start du roligt med Touch'en og opgrader efterhånden som behov og lyst opstår

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 Juni 2011 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil uden om SB Touch og have high-end så skal du have fat i en PC med disse afspilningsprogrammer jriver eller foobar med kernel streaming og så enten se på en async USB DAC ala M2tech Young eller en M2Tech Evo som faktisk er en highend usb >> spdif konverter og så selvfølgelig en god dac dertil  Men så mister du den nemme betjening med IR remote eller iPhone på SB Touch'en.

Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

johnny k
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Juni 2011 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Citat:  Start du roligt med Touch'en og opgrader efterhånden som behov og lyst opstår

Det var lige præcis det jeg ville frem til med mit indlæg. Ofte behøver man ikke gå direkte til den forkromede løsning

Til top Vis johnny k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johnny k

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes