| Forfatter |
|
mali Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 07 Juni 2011 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
I anmeldelsen af McIntosh MCD500 her på siden beskrives lyden som meget analog, når den afspilles på McIntosh MCD500 .
Det er vel ofte en så lidt digital lyd som muligt vi søger. Det kunne derfor være spændende at høre om andre digitale produkter, hvor brugerne herinde oplever en lyd, der ikke har digitalt præg.
VH. Mali
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 07 Juni 2011 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er "digitalt præg" Man har jo i dag forskellig højopløst lyd format, og de skulle gerne over det rigtig DAC, ikke havde et "digitalt præg", og de skulle gerne have en bedre lydkvalitet en analoge lyd formater. Der er jo hele ingen der siger at fx. SACD har et "digitalt præg", eller musik fra Blu-ray i PCM eller DTS-HD Master Audio. Så hvis lyde har et "digitalt præg", så er det et anden sted i lydkæde at det er gået galt. Og ikke at forglemme så er næste alt musik, i dag indspillet digital.
|
| Til top |
|
| |
kvickly Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 07 Juni 2011 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle af de få cd afspillere jeg har hørt som ikke har en tynd peaket digitallyd er
Naim CDS2, Linn Karik/Numerik/Ikemi, Rega planet, Naim CD5
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4926
|
| Sendt: 07 Juni 2011 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Digital" lyd er, når lyden får en "kant", som generer éns hørelse, og man konstant tænker, at der er noget forkert ved gengivelsen. Den oplevelse havde jeg aldrig med McIntosh MCD500!
Min ellers udmærkede Lyngdorf CD-1 har denne "kant", om end den er meget teknisk kompetent... men den spiller "teknik" - ikke musik!
Denne "kant" i lyden vil jeg påstå, aldrig vil kunne opleves med analog afspilning, f.eks. vinyl.
Der er sikkert en person her i forummet, som er mere teknisk kompetent end jeg, og som kan forklare det forvrængnings-fænomen, som er skyld i denne "kant" i digital gengivelse.
|
| Til top |
|
| |
mali Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2011 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man ikke synes lyden kan have et digitalt præg, så er det jo bare super. Men det er nu min opfattelse, at del godt kan opleve dette.
Så tak til kvickly for indsparket.
|
| Til top |
|
| |
mali Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2011 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Havde ikke lige set Mikkels indlæg inden min sidste kommentar, men han beskriver ganske godt, hvad jeg mener.
Og jeg er bare nysgerrig om der er andre produkter, hvor man får denne meget analoge lyd som Mikkel åbenlyst har oplevet med McIntosh MCD500.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4926
|
| Sendt: 07 Juni 2011 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil lige tilføje, at det ikke nødvendigvis er den digitale indspilning, som er skyld i den "digitale" lyd. Jeg mener, at fejlen sagtens kan ligge i de analoge kredsløb efter D/A chippen i en CD-afspiller.
Rent dynamik- og opløsningsmæssigt er CD'en vinylen overlegen (uha, nu får jeg snart tæv), og mange producenter af CD-afspillere og DAC's stræber efter at udnytte denne opløsning maksimalt. Men det ender ofte med at afspilleren bliver for "neutral" i sin klang, med tilhørende "hårdhed" klangen.
Nogle forsøger så med rør i udgangen, og det kan give en "analog" og "musikalsk" klang, men ofte med manglende detaljer og opløsning som følgesvend, hvis rørene ikke udnyttes korrekt. Andre, f.eks. Audio Research CD-5, gør lidt af det samme, men med transistorer. Også her mangler de sidste detaljer og opløsning. Men den spiller musik, ingen tvivl om det!
MCD500 kan så begge dele, både det tekniske og det musiske, til overflod! Undskyld min begejstring, men jeg har hørt rigtig mange andre afspiller, som har været rigtig gode til det ene eller andet, men aldrig det hele... som MCD500! Og det var både billigere og dyrere afspillere...
I fremtiden får jeg flere CD-afspillere ind til test, som slår sig på at de spiller analogt, men det må I vente med at læse om 
|
| Til top |
|
| |
mali Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2011 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen det bliver spændende, hvilke produkter det er...og spændende hvordan de klarer opgaven
|
| Til top |
|
| |