Emne: Auto tænd/sluk af forstærker ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
BoneyB Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 30 September 2011 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har et ret enkelt setup bestående af Sonos Bridge og en ZP90 som er tilsluttet en NewClassD effektforstærker, og den
gode lyd strømmer ud af et par Dynaudio Audience 52SE højttalere. Som menneske er vi jo ofte mageligt indrettet, og jeg har
længe drømt om hvor dejligt det ville være at min effektforstærker automatisk tænder når der er audio på indgangen, og
slukker efter et stykke tid uden audio. Mit spørgsmål går på om der er nogen der er bekendt med om man kan købe sådan en
dims, der kan detektere på et audio line signal? Evt. må modulet gerne kunne indbygges i forstærkeren.
Med venlig hilsen
Steen
|
| Til top |
|
| |
Ningbo Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 757
|
| Sendt: 30 September 2011 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg lavede engang en sådan dims for elektronikbladet 'ny elektronik', så hvis du kikker '79, '80 og '81 årgangene igennem (bør kunne lånes på biblioteket) kan du finde en byg selv konstruktion.
Den var opbygget så der også var relæ på højttaler udgangen, men det er ikke sikkert du behøver det, hvis forstærkeren allerede har et.
Jeg har desværre ikke et diagram ved hånden, men det er ikke atomvidenskab, alle med lidt bygge konstruktionserfaring bør kunne konstruere det.
Kredsløbet kan fx bestå af en OpAmp der forstærker og ensretter audiosignalet, udgangen forbindes direkte til en kondensator (C), der oplades. Kondensatoren aflades af en modstand (R) og der går desuden en modstand til basis på en transistor (gerne darlington). Transistoren trækker relæet (husk beskyttelses diode over relæspolen). Relæet tænder/slukker 230 volten (skal gøres ordentligt, da 230 volt farligt).
Hele skidtet forsynes af en lille 12 volt /100 mA strømforsyning der så skal være tændt hele tiden. Kondensatoren C og modstanden R skal udgøre en tidskonstant og kunne holde transistoren trukket i 5-30 minutter efter der ikke er noget inputsignal.
/Michael __________________ mvh
Ningbo
|
| Til top |
|
| |
Hans Mortensen Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 30 September 2011 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Steen.
Jeg ved ikke om man kan købe sådan en dims, men du kan se en konstruktion på http://sound.westhost.com/project38.htm - og hvis du ikke selv gider lodde det kan du måske finde en, der kan hjælpe. På samme website er der andre lignende konstruktioner. Men du kan også gå en helt anden vej: I Aldi købte jeg for ikke længe siden en fjernbetjent afbryder: Du putter den i kontakten, slutter grejet til og griber fjernbetjeningen, trykker og musikken kommer. Det kan gøres fra lænestolen. Så vidt jeg husker kostede den 150 kr. eller derunder. Harald Nyborg har noget lignende til en lignende pris. Go' fornøjelse ....
vh
Hans Jørgen
|
| Til top |
|
| |
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
| Sendt: 01 Oktober 2011 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans Mortensen skrev:
Hej Steen.
Jeg ved ikke om man kan købe sådan en dims, men du kan se en konstruktion på
http://sound.westhost.com/project38.htm - og hvis du ikke selv gider
lodde det kan du måske finde en, der kan hjælpe. På samme website er der andre lignende konstruktioner. Men du kan også gå
en helt anden vej: I Aldi købte jeg for ikke længe siden en fjernbetjent afbryder: Du putter den i kontakten, slutter grejet til
og griber fjernbetjeningen, trykker og musikken kommer. Det kan gøres fra lænestolen. Så vidt jeg husker kostede den 150 kr.
eller derunder. Harald Nyborg har noget lignende til en lignende pris. Go' fornøjelse ....
vh
Hans Jørgen
|
|
|
Jeg har selv, en af disse trådløse tænd/sluk fjernbetjent afbryder, jeg ville ikke sætte den mellem stik kontakt og anlæg. Jeg
har ikke engang forsøgt, da det er et ekstra led i strømkæden, hvor strømmen skal forbi. Hvis du har en stor strømsugende
effekt, kan du risikere, at der kommer en flaskehals på strømmen fra stikkontakt. __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
BoneyB Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Oktober 2011 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Tak for jeres svar.
For lige at præcisere, så er det et Projekt 38 jeg leder efter (så mange tak for linket). Ideen er jo, at jeg bare snupper min
smartphone med Sonos App på, og vælger den musik jeg gerne vil høre, og så er der lyd på højttalerne uden at have gjort
andet. Det er jo ganske mageligt. Og når vi nu er ved det magelige, så havde jeg en ide om at det var rimeligt simpelt at lave,
og at der sikkert var nogen der i forvejen havde lavet det, og at man også kunne købe det. Således vil jeg selv slippe for
besværet. Så derfor hører jeg stadig gerne om nogen kender et sted hvor man kan købe sådan en dims?
Jeg har kigget nærmere på projekt 38 http://sound.westhost.com/project38.htm og det ser jo ganske fornuftigt ud. Det
er simpelt og med standard komponenter. Jeg kender nogen, der sysler lidt med at få lavet print i små styktal, så måske kan
det endda laves forholdsvis billigt.
Mvh
Steen
|
| Til top |
|
| |
BoneyB Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2011 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er nu gået igang med at tegne diagram og lave printlayout, og vil prøve af få lavet et print. Så måske kommer denne tråd
til af fortsætte i DIY forum senere.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|