| Forfatter |
|
fuzzyboy Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 82
|
| Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 07:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der ved hvor i Danmark eller EU der sælges en converter fra SPDIF (coax/optisk) til XLR (AES/EBU)? Noget i retning af
f.eks. Hosa ODL 312 (men til salg i EU):
http://www.hosatech.com/product/340200/ODL-312/_/Digital_Aud io_Interface,_SPDIF_Optical_to_AESEBU
|
| Til top |
|
| |
tobiazz Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 08:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9410
|
| Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan gøre direkte. De fleste moderne apparatere med AES/EBU kan sagtens tage spdif direkte. Der kommer en impedansmistilpasning, men hvis man holder sig til korte kabler har det ikke den store betydning.
Dette kan naturligvis kun gøres med coax.
Du kan læse mere her, og der er opskrifter på impedanstilpasning også (hvis du selv kan lodde lidt)
http://www.rane.com/note149.html
|
| Til top |
|
| |
Moke Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil sikre kvaliteten på signalet, kan du f.eks. bruge en Monarchy Audio Digital Interface Processor, selv om den måske er lidt overkill rent prismæssigt. Jeg har en jeg ikke bruger, som du kan prøve, hvis du vil.
|
| Til top |
|
| |
fuzzyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for informationen og de hurtige svar :-)
Jeg spørger fordi at købe dimsen fra USA vil koste moms + fragt etc og lander mig på omkring 1250-1500, hvilket jeg synes er
en pæn sjat (der er også en Mutec MC-1 til omkring 1650).
Basalt set skal jeg bare føre outputtet fra min PC (SPDIF - optisk eller coax) til en aktiv digital højtaler der accepterer XLR
(AES/EBU) som input.
Jeg vil helst ikke ud i at skulle lodde og lave for meget fixfaxeri (det er ikke min stærke side). Nogle bud på, hvordan jeg
nemmest/billigst får lavet den forbindelse uden at skulle i gang med DIY? :)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
fuzzyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo DACs du linker til? Jeg ved ikke om jeg har misforstået noget, men logisk set giver det ikke mening at konvertere
PC'ens digitale output til et analogt output og så transportere det til den aktive højtaler med en indbygget DAC der så
konverterer det analoge signal tilbage til digital?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
fuzzyboy skrev:
Det er jo DACs du linker til? Jeg ved ikke om jeg har misforstået noget, men logisk set giver det ikke mening at konvertere PC'ens digitale output til et analogt output og så transportere det til den aktive højtaler med en indbygget DAC der så konverterer det analoge signal tilbage til digital? |
|
|
Det er primært USB til SPDIF-AES/EBU konvertere - altså digital til digital konverter.
|
| Til top |
|
| |
fuzzyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
fuzzyboy skrev:
Det er jo DACs du linker til? Jeg ved ikke om jeg har misforstået noget, men logisk set giver det ikke mening at
konvertere PC'ens digitale output til et analogt output og så transportere det til den aktive højtaler med en indbygget DAC
der så konverterer det analoge signal tilbage til digital? |
|
|
Det er primært USB til SPDIF-AES/EBU konvertere - altså digital til digital konverter. |
|
|
Ok - hvad er ideen med at bruge USB frem for den digitale udgang på lydkortet?
|
| Til top |
|
| |
fuzzyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg læste lige lidt mere - den første (Trends) viser sig at løse et andet problem jeg har forsøgt at løse (med en headphone
amp).
Er der kvalitetstab ved konverteringen fra f.eks. digitalt optisk til digitalt AES EBU?
|
| Til top |
|
| |
fuzzyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
fejlpost :)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er forskellige måder at viderebringe digitale signaler. Jeg kan ikke huske hvordan Trends gør, men hiface EVO gør det via asynkron hvilket betyder den kan arbejde med op til 24 bit 192 khz digital signaler. Den kan den normale USB standard ikke klare.
Mange mener at asynkron operation er spdif overlegent. Det går jeg ikke så meget op i, men det er sikkert sandt.
Men, fordelen ved Trends er at den er billigere en andre spdif til AES/EBU konvertere og du beholder et ægte AES/EBU signal med korrekt impedans. Det gør du ikke ved at konvertere direkte fra SPDIF med et stik til 80 kr.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
fuzzyboy skrev:
Jeg læste lige lidt mere - den første (Trends) viser sig at løse et andet problem jeg har forsøgt at løse (med en headphone amp).
Er der kvalitetstab ved konverteringen fra f.eks. digitalt optisk til digitalt AES EBU? |
|
|
Nej, på den rene audio del er spdif og AES/EBU protokollerne ens. Der er på andre områder som jeg ikke husker der er forskel.
|
| Til top |
|
| |
fuzzyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Der er forskellige måder at viderebringe digitale signaler. Jeg kan ikke huske hvordan Trends gør, men
hiface EVO gør det via asynkron hvilket betyder den kan arbejde med op til 24 bit 192 khz digital signaler. Den kan den
normale USB standard ikke klare.
Mange mener at asynkron operation er spdif overlegent. Det går jeg ikke så meget op i, men det er sikkert sandt.
Men, fordelen ved Trends er at den er billigere en andre spdif til AES/EBU konvertere og du beholder et ægte AES/EBU signal
med korrekt impedans. Det gør du ikke ved at konvertere direkte fra SPDIF med et stik til 80 kr. |
|
|
Tak for info - 16/44 er fint til mit brug, så jeg hælder til Trend udgaven. Mange tak for hjælpen :-)
|
| Til top |
|
| |