| Forfatter |
|
Hygom Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folkens.
Jeg har en densen beat 100 forstærker, som jo ikke har nogle digitale indgange, koblet sammen med et par Vienna Haydn
Grand.
Mit Musik ligger i itunes, og det meste er købt derover, eller rippet fra CD'er så det ligger i itunes biblioteket. Normalt sætter
jeg min macbook pro til via et phono-->minijack kabel, men da jeg har anskaffet mig en Apple cinema display, som jeg sætter
den bærbare til hver gang og jeg synes det er lidt besværligt at skulle sætte computeren til anlægget hver gang der skal lyttes
søger jeg noget streaming baseret.
Jeg er egentlig ok tilfreds med lydkvaliteten i øjeblikket, men vil helst ikke forringe det via streaming.
Hvilke løsninger har jeg? Jeg har overvejet Apple airport express (men har hørt at den digitale udgang skulle være ringe) og
Sonos ZP90, som er lidt en dyr løsning synes jeg..? :S
I begge tilfælde skulle det være muligt at styre musikken fra en iphone, hvilket jeg godt kan lide ideen om.
Jeg er studerende, så budgettet skal holdes indenfor rimelighedens grænser, og taget i betragtning at min musik ikke er FLAC
osv. da jeg i øvrigt nok ikke kan høre forskel...
Jeg hører også at folk skriver man skal have en ekstern DAC mellem en evt. airport express eller sonos zp90... Er dette noget
ved i mit tilfælde?
MVH.
|
| Til top |
|
| |
KlausH Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 186
|
| Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har også hørt den tale om at "Airport Express" digitale udgang skulle være dårlig. Nok herinde fra .....
Hvor er der en test, eller lign. der fortæller det....??? Er lidt tvivlende....
Den analoge udgang er ikke verdensklasse. Måske nogen kommer til at bytte rundt på de to...?
Bruger selv "AE" og bruger så en ekstern DAC. Det spiller bare. Også med LossLess filer...
Er sikker på at en DAC vil hjælpe selv med dine "IKKE FLAC" filer.... (Hedder ALAC i iTunes)
"AE" koster ca 700,-. En DAC fås vel fra 7-800 og op til 2.000,- der kan dække dit behov. Mere er nok overflødigt... ;-)
så længe du ikke bruger ALAC ;-)
Go dag
Klaus
|
| Til top |
|
| |
jacobjron Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har du nogle dejlige komponenter i dit anlæg, som din kilde SLET ikke lever op til.
KlausH er inde på noget af det rigtige, den optiske udgang i en AE er lige så fin som alle andre, den analoge er dog noget møg
da DAC'en i en AE er skidt.
Den billigste løsning er at købe en AE og en DAC, DAC'en kan senere opdateres.
Streamer i øvrigt selv fra min Macbook Pro til en AE, det virker fremragende.
KlausH skrev:
dine "IKKE FLAC" filer.... (Hedder ALAC i iTunes)
|
|
|
???
|
| Til top |
|
| |
jakobdam Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2011 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 01:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv valgt Apple Airport Express, også fordi jeg har en iPhone.
Det er SÅ lækkert og versatilt; jeg kan styre iTunes på PC'en via min iPhone, eller jeg kan bare sætte min iPhone til at
outputte gennem Airport Express'en uden at skulle tænde PC'en, når jeg afspiller det musik jeg har på 'fonen. Uden at skulle
trække ledninger (PC og anlæg står i modsatte ender af stuen). Og besøgende med iPhones kan også drage nytte af det.
DAC'en der er indbygget i Airport Express'en er du bedst tjent med at gå udenom. Jeg var meget overrasket da jeg fandt ud
af at den faktisk kunne outputte digitalt, og da jeg fik kablet hjem til det (jeg havde spdif ind i min daværende receiver) var
forskellen ENORMT stor!
Nu har jeg så en langt bedre forstærker uden DAC og uden spdif in, og hertil har jeg så købt en DAC, som andre også
foreslår. Jeg har en LA 100 som koster 3500,- fra ny, men ellers er der DAC Magic til omkring 2.000. Billigere end DAC
Magic'en kan godt blive noget rod mht. kvaliteten.
Ang. FLAC / ALAC; begge er tabsfrie formater; blot kan intet apple-software afspille FLAC (eller jow men det er besværligt
og ALAC som er "lossless AAC" i iTunes, er sådan set lige så fint som FLAC).
Mht. en dedikeret DAC versus den DAC der er i Airport'en, så vil selv en 90 kbps MP3 afsløre forskellen mellem de to
løsninger. Som sagt - DAC'en i Airport'en er usansynligt ringe. Jeg tror mit gamle digitalur med diktafon fra mid 90'erne har
en bedre DAC indbygget. Seriøst...
Et 3,5mm minijack => spdif kan bl.a. købes på ebay:
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m57 0.l1313&_nkw=3%2C5mm+spdif&_sacat=See-All-
Categories
Jeg købte et til vistnok omkring 30 pund inkl. fragt. Det spiller ganske fint; jeg har ingen problemer med jitters, men det er
nok primært pga. de fine clocks i min LA 100 DAC.
|
| Til top |
|
| |
strecker Udelukket fra forum

Permanent
Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 552
|
| Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 05:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
en anden mulighed er at finde en brugt Squeezebox Touch, de ryger for omkring en 1000,-
jeg kører selv med en SB touch som styres via iPeng ( SB app ) fra min iPhone og iPad og det fungerer fantastisk..
den kører uden problemer dit iTunes musik men den har samtidig indbygget server så du kan smide en harddisk med musik direkte på, eller streame din musik fra Wimp uden at ha en pc/server stående tændt..
endnu en bonus er at den har en yderst fornuftig DAC og analog udgange..
|
| Til top |
|
| |
jakobdam Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2011 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lille sammenligning mellem Squeebox Touch herfra:
Logitech
Squeezebox Touch
Max rate 24-bit
Max transp 96 kHz
Audio Connection RCA out
DAC below avg
Digital out spdif
Coax
Harddisk (NAS) JA (USB)
WLAN Printer Nej
AAC + ALAC JA
FLAC JA
Kortlæser SD-kort
Display 4,3” touch farve
Fjernbetjening Nej
WLAN n-mode Nej
Router-funktionalitet Nej
PRIS kr 1.769,00
Apple
Airport Express
Max rate &n bsp;16-bit
Max transp 44.1 kHz
Audio Connection &n bsp; 3,5mm minijack
DAC extremely poor
Digital out &nb sp;spdif via 3,5mm
Harddisk (NAS) & nbsp;Nej
WLAN Printer ; JA (USB)
AAC + ALAC &n bsp;JA
FLAC &n bsp;Nej
Kortlæser &nb sp; Nej
Display ; Nej
Fjernbetjening &nbs p; JA
WLAN n-mode JA
Router-funktionalitet &nb sp; JA
PRIS &n bsp;kr 699,00
Bemærk; min rating af DAC-kvaliteten er naturligvis subjektiv. På et andet forum har en poster skrevet at hans synes at
Squeezebox'ens DAC slår den kendte DAC Magic.
- Beklager iøvrigt formatteringen; jeg startede med at fjolle det hele ind i et regneark... ^_^
|
| Til top |
|
| |
Hygom Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for alle jeres svar. Tror det bliver til AE og en eller anden brugt DAC! :)
|
| Til top |
|
| |