Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 11:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Netværksafspilning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
160067
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Hej eksperter

Da mit nuværende Lyngdorf-setup efter alt at dømme skal skiftes indenfor en overskuelig fremtid, skal der findes
alternativer.
Jeg er hooked på at skippe cd-afspilleren, så anlægget kommer til at bestå af en NAD C375BEE + indbygget DAC-modul.
So langt så godt.

Al min musik kommer derfor til at ligge på min computer, men vil gerne have musikken over på en netværksharddisk. Men
hvordan bruger/styrer jeg sådan en NAS? Jeg har ikke en smartphone som skal bruges til formålet, så er der et alternativ,
hvis jeg ikke ønsker at dedikere min computer som afspiller? Kan Sonos' fjernbetjening f.eks. styre hifiklubbens VERBATIM
MediaShare NAS 2TB Netværksharddisk, eller kun andre Sonos produkter.

Synes generelt at hele emnet er forvirrende i forvejen, så vil påskønne hvis svarene bliver holdt på et "begynderniveau".

Mit budget for NAS + evt. fjernbetjening er 3500,- og netop et dedikeret display (bliver ikke mit fjernsyn eller computer) er
en vigtig feature for mig.

Nogle forslag/råd?

I forvejen tak.

Til top Vis 160067's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 160067

Thomas Bidstrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

En nas er udelukkende et lagringsmedie, ligesom harddisken i en pc - du kan altså ikke som sådan "styre" din nas.

Enten skal du have dig noget sonos/squeezebox til at styre musikken med eller også skal du afspille fra din computer.
Til top Vis Thomas Bidstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Bidstrup

160067
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Okay.. hvad er fordelen så ved en NAS i forbindelse med musikafspilning hvis jeg har tilstrækkeligt plads på min computer?

Men kan der så lagres musik på sonos/squeezebox? Så jeg på den måde slipper for at have computeren tændt og tilkoblet?
Til top Vis 160067's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 160067

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

160067 skrev:
Okay.. hvad er fordelen så ved en NAS i forbindelse med musikafspilning hvis jeg har tilstrækkeligt plads på min computer?

Men kan der så lagres musik på sonos/squeezebox? Så jeg på den måde slipper for at have computeren tændt og tilkoblet?

Hvis du har en Squeezebox og en NAS server, kan squeezebox serverprogrammet(Det som bruges til at styre musikken) køre direkte på din Nas server. Er standard indbygget i ReadyNas serverne fra Netgear og understøttet af producenten af Squeezebox(Logitech). Hvis du vælger denne løsning, skal du gå efter en ReadyNas Ultra NAS, da den har mere power til at afvikle programmet. De mindste NAS kan gå, hvis du ikke bruger nogle af de rigtig smarte plugins, der findes til squeezebox. Men ReadyNas Ultra er faldet meget i pris, så den vil jeg virkelig anbefale. Du kan så aktivere tidsstyring i den, så den selv stopper og starter.

vifarmi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Thomas Bidstrup skrev:
En nas er udelukkende et lagringsmedie, ligesom harddisken i en pc - du kan altså ikke som sådan "styre" din nas.Enten skal du have dig noget sonos/squeezebox til at styre musikken med eller også skal du afspille fra din computer.

Det er nu ikke helt korrekt, Synology NAS har et indbygget program der hedder Audio Station, som kan fjernbetjenes fra din pc eller smartphone. Der er (lyd) USB udgang fra NAS'en fra synology, som kan kobles til en DAC eller USB højttalere.

Jeg har selv en Synology DS210J, som jeg bruger som afspilningsmedie til min DAC og videre til forstærkeren. Det fungerer fint.
Til top Vis vifarmi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vifarmi

FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Oktober 2011 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

160067 skrev:
Okay.. hvad er fordelen så ved en NAS i forbindelse med musikafspilning hvis jeg har tilstrækkeligt plads
på min computer?

Du er selv lidt inde på det. Fordelen ved en NAS (Network Attatched Storage) er at du ikke behøves at have din computer
tændt for at afspille musik. En NAS er typisk tændt i de vågne timer om dagen alt efter hvad man ellers bruger den til, og
den bruger noget mindre strøm end en tændt PC.

Men fra musikken ligger gemt på NAS'en til signalet kommer ind i forstærkeren, kræver der noget ekstra. Som sagt kan
nogen NAS servere smide lyd direkte ud (transportere) og afvikle software dertil, ellers skal der en "audio stream" device
imellem NAS og Amp. Det kunne være en squeezebox, men der findes efterhånden UTALLIGE løsninger til brugerinterface +
transport.
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes