| Forfatter |
|
Svoldgaard Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 340
|
| Sendt: 13 November 2011 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
jeg overvejer at skifte min rotel rcd 1072 cdafspiller ud med
noget andet gerne BRUGT har set lidt på Lyngdorf cd-1 /Bel canto e.one cd2
de har fået gode anmeldelser men
er der nogle der har haft dem og hvad er jeres mening.
Skal være med XLR audio outputs
andre foreslag er også velkommen.
Esben __________________ Ting behøver ikke at ændre verden for at være vigtigt
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 13 November 2011 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at gå over til at rippe musikken til en harddisk i Flac-format, i stedet for at investere i gammeldags teknologi.
Hvis du ripper med er ordentlig program, som benytter "AccurateRip" er du sikker på, at alle nuller og ettaller bliver læst
korrekt, og så undgår du alle de gæt/interpolationer, som cdafspillere laver.
Hvis du så anvende en velkonstrueret DAC (med buffer og reclocking) eller digital forstærker så er du langt bedre stillet, end
med 1980'er teknologi.
Da man lavede cd'en (til musik) lavede man et ret primitivt fejlretningssystem, hvorimod datacd'en og senere DVD mm - hvor
man ikke må miste en enkelt bit, har et noget bedre fejlretningssystem.
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
Svoldgaard Forum Bruger

|
| Sendt: 13 November 2011 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Hvad med at gå over til at rippe musikken til en harddisk i Flac-format, i stedet for at investere i gammeldags teknologi.
Hvis du ripper med er ordentlig program, som benytter "AccurateRip" er du sikker på, at alle nuller og ettaller bliver læst korrekt, og så undgår du alle de gæt/interpolationer, som cdafspillere laver.
Hvis du så anvende en velkonstrueret DAC (med buffer og reclocking) eller digital forstærker så er du langt bedre stillet, end med 1980'er teknologi.
Da man lavede cd'en (til musik) lavede man et ret primitivt fejlretningssystem, hvorimod datacd'en og senere DVD mm - hvor man ikke må miste en enkelt bit, har et noget bedre fejlretningssystem. |
|
|
Du har sikkert ret men det ligger lidt over mit budget.
__________________ Ting behøver ikke at ændre verden for at være vigtigt
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 13 November 2011 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da billigere end en cdafspiller.
Du har formodentlig en pc der kan læse cd'er, programmet koster et par hundrede kroner og en harddisk er ret billig i vore
dage.
Så kan du afhængig af dit ambitionsniveau investere i hvordan du får signalet til din forstærker.
Det kan gå fra det indbyggede lydkort, over Squeezebox Touch til en ekstern DAC eller til Lyngdorf digitale forstærkere
(som jeg benytter).
Der er vanedannende at have al sin musik let tilgængelig.
Jeg benytter tit at lade programmet vælge tilfældige numre eller album, så får man hørt musik man ellers ikke hører så tit.
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
beta Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 13 November 2011 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Hvis du ripper med er ordentlig program, som benytter "AccurateRip" er du sikker på, at alle nuller og ettaller bliver læst
Hvis du så anvende en velkonstrueret DAC (med buffer og reclocking) eller digital forstærker så er du langt bedre stillet, end
med 1980'er teknologi.
Da man lavede cd'en (til musik) lavede man et ret primitivt fejlretningssystem, hvorimod datacd'en og senere DVD mm - hvor
man ikke må miste en enkelt bit, har et noget bedre fejlretningssystem. |
|
|
Vil det sige, at man får et bedre signal fra en DVD-afspiller til en DAC, end man får fra en CD-afspiller, som løbeværk? Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 13 November 2011 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, en musikcd er lavet i henhold til "Red Book" standarden, altså med et primitivt fejlretningssystem, det bliver ikke ændret af
afspilleren.
Det er ikke unormalt at der er 1-200 læsefejl i sekundet, hvoraf de fleste heldigvis kan korrigeres 100% med "Red Book"
standarden, men alle fejl kan ikke rettes korrekt, og så bliver der interpoleret. Datacd'er kan rette stort set alle læsefejl, hvis
ikke cd'en er alt for beskadiget.
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
Svoldgaard Forum Bruger

|
| Sendt: 13 November 2011 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen der kender de to afspiller  __________________ Ting behøver ikke at ændre verden for at være vigtigt
|
| Til top |
|
| |
UptiVupti Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2010 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 13 November 2011 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må støtte Boman.. Har solgt min CD og netop bestilt en squeezebox touch...
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 13 November 2011 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hallo, Kuk Kuk. Vågn lige op drenge. Manden spørger om en CD AFSPILLER.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 13 November 2011 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er tankevækkende at "HiFI Choice" vurderer Oppo BDP 95EU til at være én af de 3 bedste cd-afspillere i kategorien under 10K. Denne fremragende multiformat maskine - der vel først og fremmest er en BD-afspiller - udmærker sig bl.a. ved en fremragende dac, balancerede udgange og en superlyd uanset formatet.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 13 November 2011 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svoldgaard skrev:
|
Hej
jeg overvejer at skifte min rotel rcd 1072 cdafspiller ud med
noget andet gerne BRUGT har set lidt på Lyngdorf cd-1 /Bel canto e.one cd2
de har fået gode anmeldelser men
er der nogle der har haft dem og hvad er jeres mening.
Skal være med XLR audio outputs
andre foreslag er også velkommen.
Esben
|
|
|
Hej
XLR er ikke en fordel,, og slet ikke når det ikke er lavet rigtig Bal...
Prøv at se om du ikke kan finde en brugt Eera DL 0,5 det er en klasse afspiller ikke mange over 20000kr spiller bedere end den.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 14 November 2011 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Nej, en musikcd er lavet i henhold til "Red Book" standarden, altså med et primitivt fejlretningssystem, det bliver ikke ændret af
afspilleren.
Det er ikke unormalt at der er 1-200 læsefejl i sekundet, hvoraf de fleste heldigvis kan korrigeres 100% med "Red Book"
standarden, men alle fejl kan ikke rettes korrekt, og så bliver der interpoleret. Datacd'er kan rette stort set alle læsefejl, hvis
ikke cd'en er alt for beskadiget. |
|
|
...Og alligevel lyder afspilning vha. et godt cd-drev næsten altid bedre. Jeg synes, at det er underligt. Men det er et faktum. Måske stiller sagen sig anderledes om 3-4 år? Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2011 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
..Og alligevel lyder afspilning vha. et godt cd-drev næsten altid bedre.Jeg synes, at det er underligt. Men det er et faktum.Måske
stiller sagen sig anderledes om 3-4 år?Mvh.Niels |
|
|
Det er ikke min erfaring, men det afhænger formodentlig af hvordan det digitale signal bliver håndteret på vej hen til
højttalerne.
Jeg mener, at første betingelse for at opnå den optimale lyd er at sikre, at man aflæser cd'en korrekt, så vi ikke afspiller
gæt/interpolationer. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 14 November 2011 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Nej, en musikcd er lavet i henhold til "Red Book" standarden, altså med et primitivt fejlretningssystem, det bliver ikke ændret af afspilleren.
Det er ikke unormalt at der er 1-200 læsefejl i sekundet, hvoraf de fleste heldigvis kan korrigeres 100% med "Red Book" standarden, men alle fejl kan ikke rettes korrekt, og så bliver der interpoleret. Datacd'er kan rette stort set alle læsefejl, hvis ikke cd'en er alt for beskadiget. |
|
|
Det lyder voldsomt, jeg forventede meget få læsefejl ved en ikke ridset cd. Hvor har du tallene fra?
Exact Audio Copy er gratis, og laver også en 100% bitcorrect kopi(medmindre cd er for ridset).
Men er nu en helt anden diskution, at lave en PC løsning, som jeg personligt også kan lide, men der skal nok ligges noget arbejde i det for at få lige så god lyd som en ren CD afspiller. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2011 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Boman skrev:
Nej, en musikcd er lavet i henhold til "Red Book" standarden, altså med et primitivt
fejlretningssystem, det bliver ikke ændret af afspilleren. Det er ikke unormalt at der er 1-200 læsefejl i sekundet, hvoraf de
fleste heldigvis kan korrigeres 100% med "Red Book" standarden, men alle fejl kan ikke rettes korrekt, og så bliver der
interpoleret. Datacd'er kan rette stort set alle læsefejl, hvis ikke cd'en er alt for beskadiget. |
|
|
Det lyder voldsomt, jeg forventede meget få læsefejl ved en ikke ridset cd. Hvor har du tallene fra?
Exact Audio Copy er gratis, og laver også en 100% bitcorrect kopi(medmindre cd er for ridset).
Men er nu en helt anden diskution, at lave en PC løsning, som jeg personligt også kan lide, men der skal nok ligges noget
arbejde i det for at få lige så god lyd som en ren CD afspiller. |
|
|
Det med læsefejlene har jeg fra http://groups.yahoo.com/group/regsaudioforum/ hvor der deltager flere professionelle
studiefolk.
Jeg startede med at rippe med Excact Audio Copy, men dBpoweramp er meget nemmere at arbejde med, og koster kun
$38.
Ja, det kræver mere arbejde, end at at hive dankortet frem og købe en cd-afspiller.
Når man som jeg bruger Lyngdorf digitale forstærkere er det ikke svært at få bedre lyd end med en cd-afspiller. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 14 November 2011 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Boman skrev:
afspilleren.
ikke cd'en er alt for beskadiget. |
|
|
...Og alligevel lyder afspilning vha. et godt cd-drev næsten altid bedre.Jeg synes, at det er underligt. Men det
er et faktum.Måske stiller sagen sig anderledes om 3-4 år?Mvh.Niels |
|
|
Det er absolut ikke et faktum! Hvor får du det fra?
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
kanonlyd Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 14 November 2011 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
med 1980'er teknologi.
man ikke må miste en enkelt bit, har et noget bedre fejlretningssystem. |
|
|
Og der er naturligvis ikke andet der betyder noget end at det skal være bitkorrekt, jeg vil gå så vidt til at sige at det nok er det som betyder aller mindst, dermed ikke sagt at det ikke er godt at det er bitkorrekt, det er det da bestemt.
En pladespiller som jeg i rigtig mange situationer synes er mere hi-fi og dermed mener jeg lyder tættere på den ægte vare/live musik end både CD og især i forhold til de forskellige former for streaming.
Hvor stor en opløsningen er det som helhed muligt at få fra en grammofon, i forhold til det oprindelige signal, Jeg tror man skal være meget meget heldig hvis der kan opnås 12- 13 bits nøjagtighed, et dynamik område på 60 db er vil tæt på maksimum og det svarer faktisk til 10 bit.
Hvis man omregnede unøjagtigheden i LP afspilning/og trykning til antal bit tør jeg slet ikke tænke på hvor mange "bitfejl" der er i forhold til det oprindelige signal, det er uden tvivl et astronomisk antal.
Det fortæller ihverttilfælde mig at der er en del andre ting end lige det at signalet er bit-korrekt som betyder noget for hi-fi oplevelsen.
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 14 November 2011 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidder lige og afprøver at bruge mit interne CD/DVD drev på min bærbar hvor jeg har sat mit hiFace til og det lyder da slet ikke tosset, faktisk bedre end andre forsøg jeg har lavet med andre maskiner via SPDIF. Måske er et vejen frem at kører rent asynkron fra start til slut, fordi SPDIFen er for mig i det mindste et mysterium, at der kan være forskel på ren digitalt plan.
MEDION® AKOYA® P6512 (MD 98380)
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
LoudandClear Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 963
|
| Sendt: 14 November 2011 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
HAAAAAALLOOOOOOO!!!
tråden er om en CD-afspiller og ikke en diskussion hvorvidt pc-løsning eller CD-afspiller er bedst! opret da jeres egen tråd hvis
det skal diskuteres!
Lyngdorfs er rigtig fed og lytte til, dejlig realistisk og blød lyd, har ikke hørt den anden du disker op med desværre
God Jagt!
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 14 November 2011 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu skriver jeg det jo ikke for at reklamer for Lyngdorf, men alle asynkrone digital konverter
at CD afspilleren måske er yt og alligevel har vi en DAC i vores CD, DVD, og nogle i vores forstærker
( når jeg tænker mig om så har jeg nok 9 styk (inkl PCer))
summen af disse overgår langt det at købe 1, ja en asynkrone digital konverter og bruge den i hele anlægget
men okay det er så bare mit syn på det at vi har 5 skovle og 3 hammere, hvor 1 af hver der virkede er nok
alt forandring starter med første lille skridt og det kunne jo måske ende med at være en stor glæde uden mærke religion
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |