Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 03:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Lydkort vs D/A Konverter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 01 Januar 2012 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Det creative lydkort jeg købte, soundblaster x-fi hd usb, fik jeg 25% rabat på, fri fragt og det lyder godt. Men det der med d/a konverter hvordan er det lige med lydkort vs d/a konverter ?

Kan man nøjes med en d/a konverter eller skal man også have et lydkort ?

F.eks http://www.tapeconnection.dk/Hifi.aspx?id_category=3 sælger nogen prisrimelige d/a konverter. (selv om jeg ikke lige bor i nærheden og derfor skal regne med lidt i fragt) og der var det jeg tænkte om man også skal man have et lydkort eller om man kan nøjes med en d/a konverter ?

Mit creative usb lydkort er ikke ret gammelt så jeg vil ikke overveje at købe en d/a konverter hvis ikke det giver bedre lyd end at bruge mit usb lydkort.

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 02 Januar 2012 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Hej Gasolin

Det er et svært spørgsmål. Du kommer nok til at skrive lidt mere om hvad det skal spille sammen med? Hvilken højtalere, forstærker osv. En DAC i en god kvalitet med acynkron USB indgang kan sagtens være et godt valg til computer, men jeg kender ikke det lydkort du skriver om, så et godt råd kan jeg ikke give. Hvis det skal spille sammen med et par computerhøjtalere, så bare behold det du har

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2012 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Har et sæt behringer b1030a med et sæt supreme 1 meter kabel med xlr i den ene ende, phone i den ande i et creative sound blaster x-fi hd usb lydkort, nogen audioquest gummi fødder der er lavet specielt til cd afspiller,forstærker med mere, men have ikke andet til at stille dem på(skrivebord), audioquest ferrit kerner på strømkablerne og et valhalla strømskinne med netstøjfilter.

Bærbar:Asus N50VN med p8400 cpu 4 gb ram,nvidia gforce 9650m gt og 7200 omd harddisk

Jeg aner helt ærlig ikke om man også skal have et lydkort når man køber f.eks den billige d/a konverter i mit link, for tænker jeg på de ting jeg ved,har læst om lydkort, d/a konverter  så er der mange  der har både  et lydkort og d/a konverter,b hvad skal tilsluttes først hvis man nu kan tilslutte begge dele til computeren via usb, lydkort-d/a konverter eller omvendt ? Hvorfor ? (hvis nu man skal bruge begge dele)

Er det kun et hifi anlæg man har, skal man jo nok ikke have et lydkort, kun et kabel fra cdafspilleren (noget digitalt) og så f.eks et alm phone kabel til forstærkeren

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Sendt: 02 Januar 2012 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Tror ikke jeg kan hjælpe dig, men vil i stedet anbefale dig at låne en dac hvis muligt. Så må du lytte og selv afgøre om det er pengene vær.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2012 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

BCBC skrev:

Tror ikke jeg kan hjælpe dig, men vil i stedet anbefale dig at låne en dac hvis muligt. Så må du lytte og selv afgøre om det er pengene vær.

Spørger jo ikke hvad der er pengene værd

Men om det også er nødvendigt med et lydkort når man har en d/a konverter (og omvendt)

Hvis det er nødvendig hvad man så skal tilsluttes først til computeren.

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Sendt: 02 Januar 2012 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Du linker til 6 forskellige apparater

Men hvis du vælger en USB dac, så er lydkortet overflødigt da lyden tappes direkte fra USB og ind i DAC og derefter direkte i
din forstærker.

Musical Fidelity V-Link, er ikke en DAC men et apparat der sørger for at dit USB signal bliver gjort så godt som muligt og lavet
om til digital out vai Phonostik.
Dertil skal en DAC

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2012 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:
Du linker til 6 forskellige apparater

Men hvis du vælger en USB dac, så er lydkortet overflødigt da lyden tappes direkte fra USB og ind i DAC og derefter direkte i
din forstærker.

Musical Fidelity V-Link, er ikke en DAC men et apparat der sørger for at dit USB signal bliver gjort så godt dom muligt og lavet
om til digital out vai Phonostik.
Dertil skal en DAC

Var jeg så ikke lige helt klar over, men ihvertfald hifi klubben http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/da-konverter/ har en del d/a konverter til under 2000 kr(næsten ingen penge bare for få år siden kostede den billigste d/a jeg kendte til 2000kr i hifiklubben) og skal man bruge sådan en skal man så også bruge et lydkort ? (som man jo undgår med et hifi anlæg)

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Sendt: 02 Januar 2012 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Lydkort kan du undvære hvis:

1. Du har toslink out (lysleder ud) på din computer og DACen kan modtage dette signal
2. Coax out (digital out via phonobøsning) på din computer og DACen kan modtage dette signal
3. Hvis DACen kan modtage USB

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2012 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:
Lydkort kan du undvære hvis:

1. Du har toslink out (lysleder ud) på din computer og DACen kan modtage dette signal
2. Coax out (digital out via phonobøsning) på din computer og DACen kan modtage dette signal
3. Hvis DACen kan modtage USB

ja vel, hvad er så fordele,ulemper ved lydkort kontra d/a konverter for så vidt jeg ved er der også en d/a konverter i et lydkort

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Januar 2012 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Du kan købe en ekstern dac og slippe af med pc'ens støj miljø, stor forbedring, du behøver kun USB forbindelse + et godt afspiller software som f.eks. J Rivers medie center (det bedste) koster ca. 50 USD efter 30 dages brug. 
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 07 Januar 2012 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:
Du kan købe en ekstern dac og slippe af med pc'ens støj miljø, stor forbedring, du behøver kun USB forbindelse
+ et godt afspiller software som f.eks. J Rivers medie center (det bedste) koster ca. 50 USD efter 30 dages brug. 

Jplay er, af alle jeg kender, testet som den absolut bedste PC afspiller når det kommer til lydkvalitet. Har du sammelignet de
to?

Edit: Og Jplay sammen med en JKDAC er highend til lige omkring de 500 euro   
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 Januar 2012 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

lydkort vs d/a konverter : Et lydkort er en D/A konverter
Fordelen ved USB er at den buffer dvs jitter fejl kan nedbringes i signalet og ellers handler det om smag og behag !
jeg bruger hiFace fra USB til SPDIF, og lyder væsentligt bedre en Sony XA50ES der engang kostede mere end 10k.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes