Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 16:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAC m. volumekontrol + effektforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NesraL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 29 Januar 2012 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Hejsa folkens

Jeg har en effektforstærker til at ligge, som jeg altid gerne har ville prøve af sammen med en forforstærker. Samtidig har
jeg altid gerne ville have koblet en DAC på mit anlæg, for at se hvor stort et løft sådan en kan give. Jeg har nu muligheden
for at prøve de ting, da jeg har solgt mit gamle stereo setup (udover effektforstærkeren selvfølgelig).

Er det mest sikkert, at købe en traditionel forforstærker, og så en DAC ved siden af, som f.eks en Cambridge Dac Magic
eller Musical Fidelity V-Dac II?

Eller burde man kunne opnå et ok resultat, ved at koble en DAC med volumekontrol (man kan vel kalde den en digital
forforstærker?), direkte på effektforstærkeren? I så fald er jeg faldet over nogle produkter jeg synes der ser spændende ud.

Jeg er faldet over produkter som f.eks CAMBRIDGE DacMagic Plus, Emotiva XDA-1 og Matrix Mini-i, som alle skulle være i
stand til at agere forforstærker, og som er prisbillige.

Det skal siges at jeg pt. har effektforstærkeren allerede (Det er en Classic 8.0b - hvis det skulle have noget at sige), og at
jeg nu har ca. 6k til at købe enten digital forforstærker + højtalere, eller en almindelig forforstærker + højtalere (eventuelt
plus en DAC, hvis der skulle være plads i budgettet).

Det skal siges at højtalerne faktisk helst skal være ret beskedne. Jeg har netop solgt et sæt Dali Evidence 470 højtalere, da
jeg ikke har plads til så store højtalere i mit nuværende lytterum. De skal være i stand til at hænge på væggen, og de må et
eller andet sted gerne betragtes som en midlertidig løsning. Jeg vil hellere smide nogle flere penge efter mekanikken, og så
opgradere højtalerne senere hen, når jeg får mulighed for at bedre rum for dem at spille i.

På forhånd tak!

Her er i øvrigt nogle links til de produkter jeg snakker om..

De digitale forforstærkere:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/da-konverter/camb ridge_dacmagic-plus_da-konverter_sort.htm
http://emotiva.com/xda1.shtm
http://www.whathifi.com/review/matrix-mini-i

Min effektforstærker:
http://www.ornec.com/classic-8-0b-power-amplifier_QQC100054C

Almindelige DAC's:
http://www.tapeconnection.dk/Hifi.aspx?id_category=3&product _number=3303033
Jeg har så lige opdaget, i det jeg har lavet dette indlæg, at Dac Magic ikke længere er på HFK's hjemmeside.
Til top Vis NesraL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NesraL

Rotte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 Januar 2012 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Der ligger helt klart noget bekvemt ved at have en forforstærker og DAC i samme enhed, idet du ellers skal vælge
signalkilde to gange. Desuden katapulterer du alle dine digitale kilder med et snuptag på et lækkert niveau.

Vær opmærksom på, at cambdriges DAC plus kun har digitale indgange, dvs. at analoge kilder ikke kan tilsluttes. Det kunne
være interessant at høre nogle erfaringer om, hvor god den er. Tit starter forforstærkere ved 4000 kr og opefter, og her får
du forforstærker (dog "kun" digitalt) og DAC for 3.000.

Hvis du kan udvide dit budget (og også mangler en CD-afspiller) ville jeg også kigge på
audiolabs 8200CDQ . Her får
du DAC forforstærker og CD afspiller i et. (9000 kr.)

Til top Vis Rotte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rotte

NesraL
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2012 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Det er også det jeg tænker. Det kunne være lækkert at have begge dele i samme enhed. Jeg skal heldigvis kun tilslutte en
PS3 via et optisk kabel, samt en Logitech Squeezebox Duet via et coax kabel. Så jeg er faktisk ikke afhængig af at have
specielt mange tilslutninger. Det er et plus med en USB indgang også, men ikke et krav.

Af netop de grunde, kunne et produkt som Dag Magic Plus ligge lige til højrebenet. Så jeg kunne også være interesseret i at
høre lidt om hvor god den egentlig er?

Lige umiddelbart har jeg ikke behov for en CD-afspiller, og jeg vil heller ikke komme til at savne muligheden for at tilslutte
en pladespiller f.eks. Så jeg ser ikke nogen minuser ved at købe et af de overnævnte produkter, som altså kun er digitale.
Det er selvfølgelige såfremt at kvaliteten er okay.

Det skal også siges at jeg ikke noget imod at købe brugt. Jeg har f.eks set en forforstærker som en Rega Cursa (nypris
8000,-) være til salg for 2-3000 kroner en gang i mellem. Hvis jeg anskaffede sig sådan en, eller noget lignende, burde jeg
også kunne få råd til en DAC ved siden af. Jeg frygter ærlig talt lidt af sådan en løsning ville være den bedste
kvalitetesmæssigt. Og jeg siger frygter, fordi jeg synes idéen om en digital forforstærker i en samlet enhed er meget
tiltalende.

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009
Sendt: 29 Januar 2012 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Du kan prøve at undersøge om ikke denne her også kan styre "line out" volumen. Er ikke sikker på om det kun er
hovedtelefonforstærkeren man styrer. Men den får i hvert fald mange rosende ord med på vejen rundt omkring.

LINK
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk

NesraL
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2012 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Hyl.dk skrev:
Du kan prøve at undersøge om ikke denne her også kan styre "line out" volumen. Er ikke sikker på om det
kun er
hovedtelefonforstærkeren man styrer. Men den får i hvert fald mange rosende ord med på vejen rundt omkring.

LINK

Jeg fiskede det her ud af artiklen:
"The only other thing to consider is that the Yulong does not have volume control for the RCA or XLR outputs, so it can’t be
used as a preamp in a system the way these other units can. It has to be paired with a preamp of some type, or used with as
a standalone unit with headphones. That was never a limitation for me but for some people it might matter, so I mention it."

Satans.. Det lignede ellers også en spændende mulighed

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes