| Forfatter |
|
mn1974 Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3519
|
| Sendt: 20 Marts 2012 kl. 07:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problem imellem Sonos og Server???
Baggrundsviden:
Sonos sat til netværk via homeplugs ala disse
her.
Anlægget står i stuen og Nasserver Qnap 209 pro står på 1. sal.
Efter to år at have kørt problemløst med Sonos har jeg fået et problem.
Når musikken spiller er der ikke problemer. Det er imellem numrene på en plade - så opstår der efterhånden konsekvent en
voldsom høj knitren, næsten som pladestøj bare meget højt
Det gør sig gældende både ved Flac formatet og når jeg lytter til baggrundsmusik på spotify.
Til gengæld er der ikke problemer når jeg hører radio og der ikke er pauser imellem numrene;-)
Det er super irriterende og jeg håber at nogen af jer derude, har et bud på troubleshooting. __________________ mvh
|
| Til top |
|
| |
High sky Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 279
|
| Sendt: 20 Marts 2012 kl. 08:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da retro med lidt vinyl ridser.
Men træls er det da. Jeg synes jeg hører om for mange problemer med Sonos, af samme grund har jeg ikke selv købt det endnu.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 20 Marts 2012 kl. 08:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
High sky skrev:
Men træls er det da. Jeg synes jeg hører om for mange problemer med Sonos, af samme grund har jeg ikke
selv købt det endnu. |
|
|
Du må lytte andre steder end jeg gør, jeg synes netop aldrig man hører om problemer med
Sonos.
Mit har kørt upåklageligt al den tid jeg har haft det, og det samme har nm1974s vel også før nu.
mn1974: Du må gå systematisk frem.
Prøv
... med kabel i stedet for plugs
....at køre analog ud fra zp90
....med pc som kilde
.. osv, osv __________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
mn1974 Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2012 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
jkjaers skrev:
High sky skrev:
Men træls er det da. Jeg synes jeg hører om for mange problemer med Sonos, af samme
grund har jeg ikke
selv købt det endnu. |
|
|
Du må lytte andre steder end jeg gør, jeg synes netop aldrig man hører om problemer med
Sonos.
Mit har kørt upåklageligt al den tid jeg har haft det, og det samme har nm1974s vel også før nu.
mn1974: Du må gå systematisk frem.
Prøv
... med kabel i stedet for plugs
....at køre analog ud fra zp90
....med pc som kilde
.. osv, osv |
|
|
Vil jeg gøre.
Det eneste der mangler at blive efterprøvet er netop at køre med kabel, da det er et kabeltræk på min. 25 meter. Et sådan
har jeg desværre ikke liggende.
Tænker at det nok kan være problemet;-) Altså homeplugsne... but why...
Har dog heller ikke efterprøvet at bruge pc som kilde! __________________ mvh
|
| Til top |
|
| |
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 20 Marts 2012 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er inde i Sonos'en selv, at problemet opstår. Sonos tilgår selv filerne på din filserver, så det har intet med "støj på linjen" at gøre.
Jeg har hørt problemet før på ASIO-afspilnings metoder, på lydkort til PC. Når de er forbundet digitalt, til en DAC fx, via enten Coax eller SPDIF, kan der nogle gange forekomme støj mellem nummerskift.
Der er derfor levet en funktion der hedder "Gapless mode", som eliminere problemet.
Måske har din Sonos en indstilling der hedder "Gapless mode"?
__________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
mn1974 Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Marts 2012 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dan R. Hansen skrev:
Det er inde i Sonos'en selv, at problemet opstår.Sonos tilgår selv filerne på din filserver, så det har intet med "støj på linjen" at
gøre.Jeg har hørt problemet før på ASIO-afspilnings metoder, på lydkort til PC.Når de er forbundet digitalt, til en DAC fx, via
enten Coax eller SPDIF, kan der nogle gange forekomme støj mellem nummerskift.Der er derfor levet en funktion der hedder
"Gapless mode", som eliminere problemet.Måske har din Sonos en indstilling der hedder "Gapless mode"?
|
|
|
Hej Dan, det lyder som en mulig forkalring, men synes alligevel at det er noget mærkeligt, når problemet er opstået ud af det blå.
Mit sonos setup har kørt smooth i to år, pludselig kom problemet;-(
Desværre er der i min sonos opsætning ikke en funktion der hedder Gapless mode;-( __________________ mvh
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Marts 2012 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
mn1974 skrev:
Dan R. Hansen skrev:
Det er inde i Sonos'en selv, at problemet opstår.Sonos tilgår selv filerne på din filserver, så det har intet med "støj på linjen" at
gøre.Jeg har hørt problemet før på ASIO-afspilnings metoder, på lydkort til PC.Når de er forbundet digitalt, til en DAC fx, via
enten Coax eller SPDIF, kan der nogle gange forekomme støj mellem nummerskift.Der er derfor levet en funktion der hedder
"Gapless mode", som eliminere problemet.Måske har din Sonos en indstilling der hedder "Gapless mode"?
|
|
|
Hej Dan, det lyder som en mulig forkalring, men synes alligevel at det er noget mærkeligt, når problemet er opstået ud af det blå.
Mit sonos setup har kørt smooth i to år, pludselig kom problemet;-(
Desværre er der i min sonos opsætning ikke en funktion der hedder Gapless mode;-( |
|
|
Opdatering, med en "bug" måske? Kan man på en eller anden måde lave en total "reset"? Måske er der gået kage i nogle internet indstillinger? Og nu hvor jeg tænker over det, kan det da også være digital inputtet på dit anlæg, der kan lave numre. Altså hvis det er sådan det er sluttet til? Har du prøvet at høre om det stadig knitre, hvis du piller digital stikket ud i modtager enden, mens den stadig forbliver på den "kanal"?
__________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
gæst Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 529
|
| Sendt: 27 April 2012 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der en opdatering i sagen?
__________________ Udstyr: lidt af hvert
|
| Til top |
|
| |
mn1974 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2012 kl. 01:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
gæst skrev:
| Er der en opdatering i sagen? |
|
|
hej og ja. den digitale volumekontrol er frakoblet i sonossen. Det afhjalp det hele. Derudover kører jeg tråsløst fra
masserver til sonos zp 90 via bridge.
Nu er der ingen knitren og eller støj iøvrigt. Det spiller bare, selvom det nok ikke er den mest hifirigtige måde at gøre det
på;-) __________________ mvh
|
| Til top |
|
| |
James Rabundus Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 28 April 2012 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
mn1974 skrev:
gæst skrev:
|
|
hej og ja. den digitale volumekontrol er frakoblet i sonossen. Det afhjalp det hele. Derudover kører jeg tråsløst fra
Nu er der ingen knitren og eller støj iøvrigt. Det spiller bare, selvom det nok ikke er den mest hifirigtige måde at gøre det
på;-) |
|
|
Jo det er det, digital volumekontrol SKAL frakobles, den ødelægger ALT der har med HiFi at gøre. __________________ Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 April 2012 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
James Rabundus skrev:
mn1974 skrev:
gæst skrev:
|
|
på;-) |
|
|
Jo det er det, digital volumekontrol SKAL frakobles, den ødelægger ALT der har med HiFi at gøre. |
|
|
Sandt!. __________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
mn1974 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2012 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
James Rabundus skrev:
mn1974 skrev:
gæst skrev:
|
|
Nu er der ingen knitren og eller støj iøvrigt. Det spiller bare, selvom det nok ikke er den mest hifirigtige måde at gøre
det
på;-) |
|
|
Jo det er det, digital volumekontrol SKAL frakobles, den ødelægger ALT der har med HiFi at gøre. |
|
|
Rolig rolig rolig. Det er vist bare et parameter ud af mange, i forhold til hvad der er hifi rigtigt eller ej. det jeg mener
med at det måske ikke er den mest hifi korrekte løsning pt jeg har vlagt er, at jeg fra min NAS server spiller trådløst til
min Sonos ZP 90. Det kører klippefast og har ikke oplevet udfald overhovedet eller under hovedet for den sags
skyld;-) __________________ mvh
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 April 2012 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
mn1974 skrev:
James Rabundus skrev:
mn1974 skrev:
gæst skrev:
|
|
Nu er der ingen knitren og eller støj iøvrigt. Det spiller bare, selvom det nok ikke er den mest hifirigtige måde at gøre
det
på;-) |
|
|
|
|
Rolig rolig rolig. Det er vist bare et parameter ud af mange, i forhold til hvad der er hifi rigtigt eller ej. det jeg mener
med at det måske ikke er den mest hifi korrekte løsning pt jeg har vlagt er, at jeg fra min NAS server spiller trådløst til
min Sonos ZP 90. Det kører klippefast og har ikke oplevet udfald overhovedet eller under hovedet for den sags
skyld;-) |
|
|
Du har gjort det rigtige.  Det er nemlig ikke alle digitale "software" volumen kontrol systemer som behandler lyden lige godt. Du har fjernet et af de dårlige led i kæden, så alt er da godt. __________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
James Rabundus Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 29 April 2012 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
mn1974 skrev:
Det er vist bare et parameter ud af mange BARE, nej det vigtigste parameter
fra min NAS server spiller trådløst til min Sonos ZP 90 JA sådan skal det da være |
|
|
__________________ Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
Gbemi Forum Bruger

Tidl. Hifi4real
Bruger siden: 20 September 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 209
|
| Sendt: 29 April 2012 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at lave et reset på din ZP90. Tag power stikket ud af væggen. Vent et par sekunder......... Hold mute knappen ned og hold den nede mens du tilslutter strøm. Hold knappen nede til ZP90 lyser rød i det lille display. Slip knappen og vent - herefter laver den selv en "genstart" og den er resat....... Det har hjulpet mig en enkelt gang.
Mvh
|
| Til top |
|
| |