| Forfatter |
|
ZulluZ Udelukket fra forum

Ballademager!
Bruger siden: 20 Januar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 72
|
| Sendt: 25 Marts 2012 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en lille undren.
Jeg har købt mig en Hegel Hd11 sidste fredag, og jeg har haft den tændt lige siden.
Men jeg synes at der har været ubalance i stereo billedet, det var som om at hjøre højtaler var mere dominant, iser når der blev sunget.
Men i dag er det som om det hele er kommet i fokus igen, super perspektiv og dybde, kan virkelig høre at dac'en er blevet kørt til, og f**k hvor spiller
den godt nu.
Så mit spørgsmål går på, om fordi at der tale om to monoblokke, der kører uafhængig af hinanden, kan være ubalance i lydbilledet indtil dac'en er
kørt til ?
Håber der er nogle kloge hifi's der kan svare på dette.
|
| Til top |
|
| |
FreZh Branchemedlem

Ansat hos Dali
Bruger siden: 07 August 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 550
|
| Sendt: 25 Marts 2012 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener du med ubalance at der er niveau forskelle mellem venstre og højre kanal? I så fald kan du nemt måle på DAC'en om
der er forskel i niveauet den smider sender ud med et multimeter, for at se om det er den der "driller". Så sent som i forrige
uge målte jeg 0,07Vrms forskel på højre og venstre kanal i en dog lidt billigere DAC end Hegel Hd11. Det er i hvert fald nok til
at det er hørbart.
|
| Til top |
|
| |

Ballademager!
|
| Sendt: 25 Marts 2012 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ubalance på kanalerne, men det er som det er væk nu.
Også var det mit spørgsmål gik på, om det var fordi dac´en ikke var indspillet, og derved skabte ubalance, fordi blokkene kører på hver sin udgang fra dac´en. Og måske fordi at dac´en er balanceret, ville kanalerne måske smide forskelligt output ud, som så ville give en ubalance i lydbilledet, fordi at der er en forstærker på henholds vis højre og venstre kanal. Håber jeg har fået formuleret mig forståeligt.
|
| Til top |
|
| |
beta Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 25 Marts 2012 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet at bytte om på blokkene?
At det skulle være dac'en, er næppe sandsynligt.
Det kan være der har været en lille ubalance i det første nummer du har spillet og er blevet en smule forskrækket og ladet en
fjer blive til fem høns, og som tiden er gået har du ikke haft så meget focus på ubalancen. Ergo: Ubalancen fandtes i dit hoved
ikke i systemet.
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |

Ballademager!
|
| Sendt: 25 Marts 2012 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
beta skrev:
Har du prøvet at bytte om på blokkene?
At det skulle være dac'en, er næppe sandsynligt.
Det kan være der har været en lille ubalance i det første nummer du har spillet og er blevet en smule forskrækket og ladet en
fjer blive til fem høns, og som tiden er gået har du ikke haft så meget focus på ubalancen. Ergo: Ubalancen fandtes i dit hoved
ikke i systemet.
Med venlig hilsen |
|
|
Ubalancen sider ikke i mit hovede, den er blevet rettet,
Nej det har været ret tydeligt, så meget at jeg har undret mig om der var et alvorlig fejl et sted i set-up'et.
Men som sagt tror jeg det har været dac'en som skulle indspilles,
også er det min teori, at fordi der sider en forstæker til hver kanal, at det har været meget tydeligt, at høre .
Lyder perfekt nu, helt vildt godt for at sige det mildt
|
| Til top |
|
| |
FreZh Branchemedlem

Ansat hos Dali
Bruger siden: 07 August 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 550
|
| Sendt: 25 Marts 2012 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der sidder altså altid en forstærker på hver kanal (l/r), når der spilles stereo. Det er bare et spørgsmål om forstærkerne sidder
i samme kabinet med hver deres eller en delt strømforsyning. Og såfremt 2x1 kanals (mono) forstærkerne er fra samme
produktionsserie og de er "slidt" ens, så kan man ikke sige de vil spille mere "forskelligt" de to kanaler i mellem end dem i en
almindelig 2-kanals stereo forstærker.
|
| Til top |
|
| |

Ballademager!
|
| Sendt: 25 Marts 2012 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
FreZh skrev:
Der sidder altså altid en forstærker på hver kanal (l/r), når der spilles stereo. Det er bare et spørgsmål om forstærkerne sidder
i samme kabinet med hver deres eller en delt strømforsyning. Og såfremt 2x1 kanals (mono) forstærkerne er fra samme
produktionsserie og de er "slidt" ens, så kan man ikke sige de vil spille mere "forskelligt" de to kanaler i mellem end dem i en
almindelig 2-kanals stereo forstærker. |
|
|
Det kan du jo have fuldstændig ret i, troede bare at mono forstærkere var mere følsomme, pgr. af de sad i hver sit kabinet og har sin egen
strømforsyning, alså hundrede procent balanceret, i forhold til integrede fortærkere...
|
| Til top |
|
| |