| Forfatter |
|
Nilef Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 72
|
| Sendt: 02 April 2012 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har læst en hel del her på siden om DAC´s (såsom dacmagic fra Cambridge), men jeg må indrømme, at jeg har simpelthen ikke forstået det endnu !
Og slet ikke hvordan tingene sluttes sammen, og hvad der virker, og hvad der ikke virker - med hensyn til at gøre lyden bedre.. 
Jeg har en Densen integreret forstærker og får musikken fra min ipod via en denon ipod-docking station. En ganske simpel løsning.
Sådan set synes jeg, at det lyder godt, men da jeg oplevede en gevaldig forbedring ved at skifte forstærker er jeg selvfølgeligt interesseret i, hvad der kan gøre lyden endnu bedre.
Og så er det jo at jeg er kommet frem til, at det måske kunne forbedre lyden at koble en dac ind et sted i signalvejen. Er det korrekt ? Det vil sige formentlig fra ipod --> docking station --> til DAC --> til forstærker..
Og i så fald - hvad skal jeg bruge af kabler ? Densen er kommet med en ny enhed de kalder "FabelDAC". Det er vel en DAC formoder jeg med min begrænsede viden ?
Når jeg kigger på billedet af "fabeldac" fra nyheden på hifi4all så ser det ud som om, at det er et almindeligt signalkabel der går ind i den - jeg troede det krævede en usb indgang for at få et digitalt signal ind i en dac ?
Er jeg helt galt i byen her ? jeg er temmeligt forvirret over det her. 
På forhånd tak.
Mvh.
Niels A
|
| Til top |
|
| |
lAMME Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 127
|
| Sendt: 03 April 2012 kl. 02:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er selv lidt en amatør, så måske det kunne være en god idé med en forklaring af mig nu vi er på bølgelængde. Så kan folk
jo altid rette i det jeg siger, hvis det er forkert.
Inde i din harddisk (hvad enten den ligger på iPod, cd eller computeren) har du nogle musikfiler. Disse er, modsat vinyler,
digitale. Dvs. de består ikke af "bølger" men af en masse 0'er og 1'er. Helt utroligt mange. De ser sådan her ud
110101100001010101011010100osv.osv.osv.
De digitale filer har haft et problem med tabuisering indenfor HIFI-verden, da man ikke mener disse talkombinationer kan
opnå samme lydkvaliteter som den analoge vinyl-lyd. Dette er primært fordi, de ofte er komprimeret ned til Mp3-filer på få
megabytes. En cd fylder ti gange så meget, og derfor er der naturligvis gået lyd tabt i reduceringen. De ukomprimerede,
tabsfrie digitale musikfiler er dog efterhånden bredt accepteret.
Problemet er imidlertid, at din forstærker ikke kan spise disse digitale signaler - den skal have de analoge. Det er processen
fra digital til analog DACen bliver vigtig. Hvordan får man lydkvaliteten i din tabsfrie, digitale musikfil over i din forstærker
bedst muligt? Det gør et onboard lydkort ikke specielt godt. Derfor er en DAC et godt værktøj.
De tre indgange i signaletvejen fra harddisk/iPod til DACen som du skal vælge imellem er: USB, optisk, coax. Jeg ville for
nemhedens skyld vælge USB, da det jo er noget vi alle er vokset op med og forstår.
På den anden side af DACen finder du så de udgange, der skal sende det analoge signal over til forstærkeren. Her bruges
signalkabler ligesom hvis du skulle forbinde en cd-afspiller.
Det er en sprød forstærker du har og jeg ville ikke med tøve droppe den iPod og investere i en ordentlig signalkilde med en
budget DAC. Det giver altså et løft. Kender ikke til dine højtalere, men det er jo altid vigtigst.
|
| Til top |
|
| |
lAMME Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 127
|
| Sendt: 03 April 2012 kl. 02:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
... og lige præis densen fabel er lidt speciel da den skal indbygges i forstærkeren.. Hvis du bestiller den over hifi-freaks gør de
dette gratis. Jeg ville dog vælge en ekstern som du kan lege lidt med og få et forhold til. Herinde er utallige dac-topics!
Dette er nogle stykker der alle er meget simple: http://www.highend-sound.com/produkter/hrt-music-streamer--- pc--laptop-
dac.aspx
Bare ind med USB-kablet og så et sæt signalkabler du allerede har. Men igen, hvis du afspiller komprimerede filer fra en iPod
kan det (næsten) være hip som hap :)
|
| Til top |
|
| |
Spaceman_2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 500
|
| Sendt: 03 April 2012 kl. 07:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej . kender ikke din forstærker, men dens omdømme skulle vist være mere end ok. Som Iamme skriver - vil jeg anbefale en seperat dac. Jeg vil anbefale at du går ind her på siden og læser nogle anmeldelse af DAC. Endvidere var der en bruger der havde en vist nok lidt ultimativ opbygning af digital signal kilde og gengivelse, men kan dog ikke huske bruger, men det var vist temmeligt ultimativt.
Ved at købe en seperat Dac , får du jo nogle muligheder i kombinationer, som en evt indbygget dac har- Dog kan den indbyggede dac nemt rumme fremtidige mulugheder,. Derfor bør du overveje. Hvad der tjener dit foremål bedst.
Jeg har lavet en anmeldelse af MDX 600 Dac- ikke sagt , at det er den bedste, men giver en rette snor- hvad du evt skal gå efter ifølge pengepung og ydelse. Flere indgange og udgange gør , at du har sådant sikret dig lidt ud i fremtiden.
Må jeg ønske dig god fornøjelse , og ikke mindst - hygge med musikken
mvh Space __________________ I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
|
| Til top |
|
| |
FreZh Branchemedlem

Ansat hos Dali
Bruger siden: 07 August 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 550
|
| Sendt: 03 April 2012 kl. 07:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan sige, at når man vil afspille en digital lydfil, så er det en kritisk proces (Digital to Analog Conversion) for at
"opretholde" lydkvaliteten i den digitale musik. Derfor KAN det være en fordel at adskille denne process til et dedikeret
komponent såfremt dette dedikerede komponent gør "10101001010" til et mere korrekt elektrisk analogt signal.
|
| Til top |
|
| |
Moke Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 03 April 2012 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skriver du ikke hvilken Denon dock du har. De fleste docks har IKKE digital udgang, kun analog og så kan man ikke slutte dem til en DAC. Jeg kan anbefale Pure i-20. Den er kompakt, billig og lyder godt.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 03 April 2012 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilef
Jeg kan anbefale dig, at kigge lidt på Onkyo ND-S1 til 1400kr. Måske er den lige det du søger.
www.tapeconnection.dk __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Nilef Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 72
|
| Sendt: 04 April 2012 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for jeres indlæg. Det er rart at få de basale begreber på plads - så er det meget lettere at læse videre på emnet.
Mvh. Niels A
|
| Til top |
|
| |