Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: 44.1 vs 48 Kzh på Dac (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
martingl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 01 Maj 2012 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Når jeg bruger optisk kabel fra min imac til dac viser dacens display 44.1 Hz...Når jeg bruger M2tech hiface med koax kabel
viser dacen 48 Hz...Hvad er rigtig/bedst? hvorfor er der forskel? ka ikke umiddelbart høre nogen forskel...håber nogen vil
hjælpe??
Til top Vis martingl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martingl

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 01 Maj 2012 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Det har egentligt ikke nogen betydning, så længe du får fin lyd igennem. Det er blot samplings frekvensen, som der er tale om alt efter digital kildens output. Går ud fra det er komprimerede filer af en art du spiller.

martingl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2012 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Det har egentligt ikke nogen betydning, så længe du får fin lyd igennem. Det er blot samplings
frekvensen, som der er tale om alt efter digital kildens output. Går ud fra det er komprimerede filer af en art du spiller.

kilden er min computer med itunes go apple losless filer...så kilden er den same i begge tilfælde...????

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2012 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Jamen, så er det blot op til dig om du vil benytte den elekstriske udgang eller den optiske. Din Dac låser sig jo fast til kilden som den skal så du kan spille din musik.

martingl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2012 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

forstår stadig ikke hvorfor frekvensen er forskellig afhængig af hvilket kabel jeg bruger....har nærlyttet lid og bilder mig selv
ind optisk direkte i dac (44 hz) lyder bedre end hitech2 med koax (48)...sådan burde det vel ikke være...

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2012 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Den optiske kan godt lyde bedre end den elektriske og omvendt. Men det vist noget at gøre med, at den optiske ikke kan arbejde med andet end 44.1khz. Den elektriske er bedre egnet til større frekvenser helt op til 192khz sampling frekvens. Men studs ikke over det, vælg det du synes er bedst lige nu hos dig.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Maj 2012 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Nu et Apples optisk udgang altid låst til 44.1kHz (CD kvalitet), hvis man skal havde en beder lyd kvalitet ud af en Apple, er vej at gå over en DAC med indbygge USB eller som du gø at bruge en M2tech hiface USB til S/PDIF converter,
som igen give dig en fordel at kunne sende lyden tabsfri til en DAC op til Sampling Frequency 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz, 96kHz, 176.4khZ, 192kHz, og derved få tilgang til high-resolutions musik.

Og så smide en puremusic i din Mac, så ville du kunne få glæde af musik fra bl.a. www.hdtracks.com, så er det mere
op til din DAC om hvilken Sampling Frequency den kan modtage over S/PDIF indgang, så hvis du kan undgår den optisk udgang på din iMac er den rigtig vej at gå, den som du gør ved at bruge en M2tech hiface
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 01 Maj 2012 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

martingl skrev:
forstår stadig ikke hvorfor frekvensen er forskellig afhængig af hvilket kabel jeg bruger....har nærlyttet lid
og bilder mig selv
ind optisk direkte i dac (44 hz) lyder bedre end hitech2 med koax (48)...sådan burde det vel ikke være...

Hvad bruge du af program til at afspille musik fra din Imac og har du hente Mac drive til M2tech hiface ned ?

driver

martingl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2012 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

tak skal I ha for hjælpen...startrack, jeg bruger itunes...har henter mac driver....

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 01 Maj 2012 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

martingl skrev:
tak skal I ha for hjælpen...startrack, jeg bruger itunes...har henter mac driver....

Prøv med puremusic, ved ikke hvad der er gået galt, for hvis din musik ligger i 44,1khz skulle din dac ikke vise 48khz, ved
mindre at der er et sted hvor musiken blive upsampled til 48khz, for iTunes kan kun sende 44,1khz ud (hvis man da ikke
bruger puremusic), så må problem ligge i den indstilling på din M2tech hiface som så er sat til at upsampled til 48khz, og det
ville sikke ikke lyde godt.

martingl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2012 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
martingl skrev:

Prøv med puremusic, ved ikke hvad der er gået galt, for hvis din musik ligger i 44,1khz skulle din dac ikke vise 48khz, ved
mindre at der er et sted hvor musiken blive upsampled til 48khz, for iTunes kan kun sende 44,1khz ud (hvis man da ikke
bruger puremusic), så må problem ligge i den indstilling på din M2tech hiface som så er sat til at upsampled til 48khz, og det

Ok...det er sikkert derfor jeg synes optisk lyder bedre men hvordan ændre man det???

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 02 Maj 2012 kl. 02:16 | IP-adresse registreret  

martingl skrev:
StarTrek skrev:
martingl skrev:
tak skal I ha for hjælpen...startrack, jeg bruger itunes...har
henter mac driver....

Ok...det er sikkert derfor jeg synes optisk lyder bedre men hvordan ændre man det???

Fandt lige dette info fra manualen:

"7.2. Sampling frequency coding in the bitstream

S/PDIF standard requires that some information are encoded in the S/PDIF data stream.
Amongst them, the sampling frequency must be indicated. hiFace doesn’t comply to this
requirement. This feature leads normally to no problem. However, some DAC’s use those
information to display the music’s sampling frequency on the front panel. When using
hiFace with such equipment, the sampling frequency indication always remains on
“48kHz”, even if the DAC is correctly converting 44.1, 96 or 192kHz bitstreams. User
shouldn’t be fooled by this indication and refer to the sampling frequency information
displayed by the player on the computer.
".

Så det give forklaring på at du se 48khz i display selv om du afspiller fx. 44.1.

Ja så er det at bruge den løsning der lyder best, eller gå en klasse over M2TECH
HIFACE til fx en M2TECH HIFACE EVO, eller se hvad puremusic kan gøre for M2TECH HIFACE.

martingl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2012 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
martingl skrev:
StarTrek skrev:
martingl skrev:
tak skal I ha for hjælpen...startrack, jeg
bruger itunes...har
henter mac driver....

Fandt lige dette info fra manualen:

"7.2. Sampling frequency coding in the bitstream

S/PDIF standard requires that some information are encoded in the S/PDIF data stream.
Amongst them, the sampling frequency must be indicated. hiFace doesn’t comply to this
requirement. This feature leads normally to no problem. However, some DAC’s use those
information to display the music’s sampling frequency on the front panel. When using
hiFace with such equipment, the sampling frequency indication always remains on
“48kHz”, even if the DAC is correctly converting 44.1, 96 or 192kHz bitstreams. User
shouldn’t be fooled by this indication and refer to the sampling frequency information
displayed by the player on the computer.
".

Så det give forklaring på at du se 48khz i display selv om du afspiller fx. 44.1.

Ja så er det at bruge den løsning der lyder best, eller gå en klasse over M2TECH
HIFACE til fx en M2TECH HIFACE EVO, eller se hvad puremusic kan gøre for
M2TECH HIFACE.

fedt..tak for svaret...har hentet en demo af pure music...så må vi se hva det kan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes