Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 19:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Digitalkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 03 Juli 2012 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at skifte min V-Link ud med V-Link 192, til det har jeg brug for et digitalt XLR kabel. Jeg synes det er svært at finde et til en overkommelig pris. Det skal være 5m langt og de få, jeg har fundet, fra kendte anderkendte mærker koster flere 1000kr.

ViaBlue NF-S2 Silver Digital XLR Kabel, pris ca. 1000kr.,ser fornuftigt ud, er der nogen der har prøvet det?

Er der nogen der har erfaringer med andre kabler fra ViaBlue (tysk kabelfirma) ?

Er der nogen der har gode erfaringer med et andet digitalt XLR kabel - (ikke mikrofonkabel)?

på forhånd tak.

Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 Juli 2012 kl. 03:30 | IP-adresse registreret  

det er nok bare mig der er naiv men jeg ville prøve DMX kabler 3 pol XLR 6 meter set til 79,00 kr
f.eks her
eller her
DMX512 har "characteristic impedance of 120 Ohms"
Characteristic_impedance
Som "intet" har med DC impedansen at gøre, men er den impedans kablet har ved de frekvenser det arbejder og ved
digitale kabler handler det om firkant signaler som kræver at kablet er omkring 110-120 ohm, ved signaler op i flere MHz.
Hvis kablet ikke er lavet godt, så reflekteres signalet bare tilbage eller forsvinder ud i intetheden, dvs signal tab.
Vi kender det fra 75 ohm TV kabler, hvis det er elendigt så får du ikke andet en skygger og andet støj på skærmen.

Vi er ikke i det analoge domain men i det digitale og der handler det om impedans tilpasning og skærmining, så signalet
kommer frem uden reflektioner eller støj. Med andre ord, kravet om gyldne HIFI kabler med magiske engenskaber er totalt
fraværende.
Lidt forklaring om det emne
I LF området taler man om DC impedans og Kapacitet på kablet, da disse er koblet parallelt eller serielt med indgangs
trinnet, ved høje frekvenser taler man om HF tilpasning, da man aldrig få signalet frem ellers, dvs firkant signaler bliver til
andre kurver som aldrig ville kunne forståes eller fortolkes af det digitale indgangstrin.

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Juli 2012 kl. 04:48 | IP-adresse registreret  

Hold dig væk fra ViaBlue,
Jeg har hørt et par af deres kabel produkter det er all show and no go.
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz

kennlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Juli 2012 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

Enig med ovenstående, jeg er heller imponeret over ViaBlue kabler...
Til top Vis kennlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennlh

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Juli 2012 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

Tjek om BlueJeansCable.co.uk ikke kan lave et til dig. De par gange jeg har handlet kabler der har kvaliteten været i orden og kablerne gode.

tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Sendt: 03 Juli 2012 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Hej Mellemtone,

Jeg kan godt forstå du er lidt frustreret over udbuddet af 5meter XLR kabler, fordi digitale kabler SKAL have en helt bestemt elektrisk impedans for at opfylde standard normerne og for at transmittere rigtigt.
I et Coax (alså ubalanceret RCA) skal impedansen være 75 Ohm, og i et balanceret digital kabel SKAL det være 110 Ohm.

Det vil sige at du ikke blot kan vælge den længde der passer dig !!!!
Kablet skal være konfektioneret til 110 Ohm ellers er kablet ikke neutralt.
-og det er grunden til at du ikke bare kan finde et 5meter digital XLRkabel til 19kr.

Hilsen Leif
Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 03 Juli 2012 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 Juli 2012 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Længden har ikke noget at sige. Impedansen bliver stort set alene bestemt af kablets geometri (tykkelse, afstand mellem
lederne).

5m til 15 EUR
5m til 16 EUR
10m til 79 EUR

Alternativt kan du købe et løst kabel til ingen penge og selv sætte nogle gode XLR stik på:
AES/EBU cable (110ohm)
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 03 Juli 2012 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:
5m til 15 EUR

Jeg bruger Cordial XLR-, phono- og coaxkabler. Har ikke erfaring med deres AES/EBU, men synes generelt at man får meget for pengene.
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 Juli 2012 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

+1 til bluejeans cable dvs. man får meget for pengene i UK afdelingen. Jeg har prøvet deres Canare LV-77S til digital Coaxial i
RCA men det bliver dog nemt slået af mit Tara Labs AIR Digital.
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2012 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres råd, som dog alt i alt ikke virker alt for atraktive, og tak for advarslen omkring ViaBlue.

Hvis jeg opdaterer til V-link 192, virker det andet alternativ mere atraktivt, nemlig et 5m usb kabel ( Wirewold ultaviolet). Jeg er ikke særlig begejstret for et 5m usb kabel, men på den anden side er den datastream der går igennem det sendt som pakker med en vis jitterkontrol, mens streamen gennem det andet kabel er helt ren stream uden kontrol, så det er nok bedst det er helt kort.

Hvis I ellers har gode forslag eller kommentarer, er det helt velkomment.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Juli 2012 kl. 06:46 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart vil jeg ikke ligge ret meget i fancy USB kabler.

Der er nogen der snakker om at kunne høre forskel, men umiddelbart er min holdning, at det er ren voodoo. Så efter min mening vil du fint kunne
trække 5 meter USB. Bare din DAC kører asynkront, hvilket de fleste efterhånden gør.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 04 Juli 2012 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Hvis man vil have solidt og fornuftig kvalitet uden at det koster R... ud af bukserne, så bøb Neutrik fra Monacor.

Har kun haft gode erfaringer med Neutrik

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2012 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Grunden til min beslutning om at opdatere er, at der nu er kommet test frem i England og USA,der skamroser V-link 192, også i sammenligning med den oprindelige V-link. Jeg er også ramt af den bakcille med at ofre mange penge på den mindste forbedring.

Efter jeres indlæg, bestemte jeg mig for et 5m usb kabel og valgte Wirewold Starlight, det dyreste jeg har råd til, grundet mine betænkeligheder med et langt usb kabel. Oprindeligt brugte jeg et næsten standard usb kabel, men udskiftede det til Wirewold ultaviolet, med en kraftig lydforbedring til følge. Valget faldt på Wirewold, grundet dette kabels effektive isolering af forsyningspændingen, da V-link boksene får strøm gennem usb kablet. V-link 192 har ikke toslink udgang, hvilket er skyld i kabel problematikken. I dag kom Starlight kablet hjem fra UK.

Første test:

Oprindelig opsætning: Laptop - 1m Wirewold Ultraviolet - V-link - 5m Atlas toslink - Lyngdorf

Test opsætning: Laptop - 5m Wirewold Starlight - V-link - 5m Atlas toslink - Lyngdorf

Test opsætningen gav en anelse mindre renhed, dvs. en anelse mere jitter, dette var helt forventet, og forskellen var så beskeden, at jeg håber det bedste, og fortsætter opdateringen.

Jeg vender tilbage når opdateringen er på plads.

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2012 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

Så kom V-Link192 hjem.

Opstilling: Laptop - 5m Starlight - V-Link192 - ½m Supra Trico koax - Lyngdorf

Katastrofe, lyden var Lo-Fi, ikke ren, mørk (endnu værre med Wasapi) og rodet ved stort lydbillede. Jeg flyttede laptoppen hen til forstærkeren, udskiftede usb kablet med 1m Violet kablet og det lød vidunderligt. Starlight kablet lød meget bedre i den tidligere opstilling med V-Link.

Det hundedyre Starlight kabel er ubrugeligt, mulige årsager:

Kablet er defekt - usandsynligt

Kablet er en kopivare - usandsynligt - Høj finish, indpakning ser ok ud, alt ser ok ud.

Det asynkrone design i V-Link192, fungerer ikke ordentligt med et 5m usb kabel, noget bedre med  V-Link - mest sandsynligt.

Jeg har bestilt et 4m Supra Koax, og vender tilbage med det endelige resultat. 

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 16 Juli 2012 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Bruger du Windows? Fulgte der drivere med?
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2012 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Windows 7

En tilpasset Asio driver fulgte med - V-Link192 virker ikke uden.

V-Link bruger Windows native drivers

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2012 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Jeg lånte et 5m standard usb kabel, lyden var ok mellemkvalitet, men langt bedre end Starlight kablet. Så jeg har sendt Starlight kablet tilbage som defekt, mere om denne historie senere.

Nye tests:

Laptop - 1m Wirewold Ultraviolet usb - V-Link192 - ½m Supra Trico koax - Lyngdorf. Den bedste lyd jeg har hørt, absolut hi-end. Vidunderlig bas. Men desværre for kort til sofabordet.

Laptop - 1m Wirewold Ultraviolet usb - V-link - 5m Atlas toslink - Lyngdorf. Den oprindelige opsætning, som er svær at slå, hi-end, næsten så god som den første test, men ikke helt den samme renhed og præcision.

Laptop - 1m Wirewold Ultraviolet usb - V-Link192 - 4m Supra Trico koax -Lyngdorf. Lyden er rigtig god, men noget præget af jitter (ikke nok præcision, ikke nok renhed), Medium hi-fi, ikke en løsning der er god nok for mig.

Laptop - 5m standard usb - V-Link192 - ½m Supra Trico koax - Lyngdorf. Denne opsætning er god nok til Low/Medium hi-fi. billig løsning.

Laptop - 5m defekt Starlight usb - V-Link192 - ½m Supra Trico koax - Lyngdorf. Virkelig ringe løsning.

Resultat: Massivt spild af penge, men lærerigt og spændende. Svært at slå den oprindelige toslink løsning. Måske kommer jeg tilbage, hvis jeg finder en bedre løsning. Kommentarer og forslag er velkomne.

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2012 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Sidste nyheder:

Jeg sendte Starlight kablet tilbage til Hificables.co.uk, de hævdede godt nok, at kablet var ok, men refunderede prisen. Fin service. Det kan jo også godt tænkes, at kablet bare ikke var kompatibelt med V-link192. Jeg bestemte mig så for, at prøve med et AES/EBU kabel på 1,5 m, så V-link192 står under hifi-møblet + et 3,5-4m usb kabel, det blev i første omgang denne opstilling:

Laptop - 4m Supra audio usb - V-Link192 - 2m Supra XLR AES/EBU - Lyngdorf. Bingo - denne opsætning er fuldt på højde med den oprindelige, en anelse mere detaljeret og ren. Den oprindelige er mere cremet og blød, men også med færre detaljer.

Hvad kan man lære af dette. Det var ikke pengene og besværet værd, men sjovt og lærerigt, og bliver man ved lykkes det måske til sidst.

Jeg er imponeret over usb kablet fra Supra, rimelig pris og lyder rigtig godt, så det kan jeg klart anbefale. Generelt! Hold kablerne så korte som muligt.

Jeg er nu fuldt tilfreds, så dette bliver formodentlig sidste indlæg.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes