Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Primare sikring (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lrsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 Juli 2012 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Vi har gennem længere tid undret og over at vores Primare I21/vienna Accoustics slet ikke har levet op til vores forventning.

Det har lydt meget tyndt og som om bas og diskant ikke rigtigt hænger sammen :(

Vi eksperimenterede med nye kabler og desværre gik det galt da jeg hotswappede kablerne.
Nu er der gået en sikring i forstærkeren som slet ikke vil tænde igen :(.

Kan man selv købe og udskrifte sikringen eller skal den sendes helt til sverige for at blive fikset ?
Og kan den dårlige lyd vi oplever være en gl. defekt i forstærkeren ?

Tak !

Til top Vis lrsn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lrsn

lrsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2012 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

AH, lige et til spørgsmål - hvad med de gammeldaws RadioTv reperatører - tør man overlade sig grej til sådan en ?
Jeg har indryk af at nogle af dem næsten er mere kompetente end fabrikanterne :)

staffi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2006
Sendt: 07 Juli 2012 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Prøv at tage sikringen ud og sus ned i den lokale elektronik forretning... De skulle nok kunne hjælpe dig...
Til top Vis staffi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af staffi

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Juli 2012 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Sikringen sidder bagpå tilslutningen ved strømkabler  om der sidder nogen inde i  er jeg dog i trivl om

lykke til

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

lrsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2012 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

Tak for gode svar!

Jeg kiggede lige i manualen for at se hvor sikringen sidder. Og som du rigtigt nok skriver skulle den sidde omme ved strømindgangen.
Men den er ikke ser ikke ud til at være tilgængelig uden at åbne den - er der nogen som kan bekræfte dette ?

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 Juli 2012 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

lrsn skrev:
Tak for gode svar!

Jeg kiggede lige i manualen for at se hvor sikringen sidder. Og som du rigtigt nok skriver skulle den sidde omme ved strømindgangen.
Men den er ikke ser ikke ud til at være tilgængelig uden at åbne den - er der nogen som kan bekræfte dette ?

Du skriver i dit første indlæg at der er gået en sikring - hvordan har du konstateret det ?

(formoder du ved hovedafbryderen sidder lidt fjollet)

lrsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2012 kl. 02:26 | IP-adresse registreret  

Jeg fomoder at det er sikringen efter at have hotswappet ht. kabler og den ikke længere vil tænde.
Jeg har ikke fantasi til at forestille mig så meget andet kan gå galt ved den operation.

Jeg ved godt hvor hovedafbyder sidder.

Filmtosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Juli 2012 kl. 02:45 | IP-adresse registreret  

Primare har et værksted her i Danmark, har selv haft en A32 til rep der, skal nok lige sende en pm med  nummer og adresse

lrsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2012 kl. 03:26 | IP-adresse registreret  

Tak !
Det kan være det bliver nødvendigt.

Jeg har desværre ikke et multimeter - men jeg har fjernet sikringen og prøver lige en tur i brinck elektronik først.
Mon ikke det bare er sikringen der er gået sig en tur.

Men jeg tror dog ikke den skuffende lyd skyldes sikringen :D

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2012 kl. 04:48 | IP-adresse registreret  

lrsn skrev:
Hejsa,

Vi har gennem længere tid undret og over at vores Primare I21/vienna Accoustics slet ikke har levet op til vores forventning.

Vi eksperimenterede med nye kabler og desværre gik det galt da jeg hotswappede kablerne.

Kan man selv købe og udskrifte sikringen eller skal den sendes helt til sverige for at blive fikset ?

Tak !

Hvilken bund snakker du om ?  og tynd i lyden....

Nu kender jeg ikke lige de der Viennaer du skriver om, men jeg har lige selv købt en Primare DVDI 10 til sønnen  sammen med et par systemaudio  mantra 30  jeg menere både din I21 også DVDI 10 eren ligger omkring de 75W i 8 ohm ;-)  det setup med mantra30 er der kanon lyd og sammenhæng uden der mangler noget  OK  det er ikke en SW højttaler til discomusik..

vi prøvede også med Audiovector i k3 serien  det var meget mere hårdtslående  men ikke så musikalsk..

jeg strikket det sammen med billig kobber højttaler ledning 2x4 meter 6mm  det passer udmærket sammen  ind til han får flyttet om hvor det skal spille på en anden måde  så skal vi prøve med et Chord Odyssey 4 i shotgun  da det er et kabel jeg får i overskud  men hvordan det spiller vil bare tiden vise  men det er et godt kabel til det meste

rummet vi spiller  i er 5x5 meter  og ca 4 meter til loftet   der kan spilles højt  uden nogen form for problemmer  men er ganske sikre på havde vi valgt storebroren Mantra 60  så havde vi ikke fået dem til at spille i det rum

Så du skal også overveje placeringen af højtalerne i dit rum

du skriver heller ikke hvilken model der er du har  jeg ved nogle af dem er så tørstig efter en strømstærk forstærker godt med watt, at man tror det er løgn

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Juli 2012 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Jeg kaster lige et indlæg, læste om dit problem og søgte et par billeder på nette for at se om jeg kunne spotte evt sikringer, bagpladen er der i hvert fald ikke nogen sikringsholder på.

men nu snakker i om en sikring ved afbryderen og det må være den som jeg har mærket main fuse.

på selve effektkortet sider der også nogle sikringer som måske kan være brændt, men ellers har jeg ikke kunne spotte nogle sikringer på tilgængelige billeder på nettet.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 Juli 2012 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

lrsn skrev:
Jeg fomoder at det er sikringen efter at have hotswappet ht. kabler og den ikke længere vil tænde.
Jeg har ikke fantasi til at forestille mig så meget andet kan gå galt ved den operation.

Jeg har repareret mange forstærkere hvor der desværre er gået meget andet galt. Kortslutning af udgange, selv kortvarigt,  er den direkte årsag til de fleste afbrændte udgangstrin.

Men nu skal vi jo ikke tage sorgerne på forskud, du kan jo være heldig.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Juli 2012 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Darwin skrev:

lrsn skrev:
Hejsa,

Tak !

Nu kender jeg ikke lige de der Viennaer du skriver om, men jeg har lige selv købt en Primare DVDI 10 til sønnen  sammen med et par systemaudio  mantra 30  jeg menere både din I21 også DVDI 10 eren ligger omkring de 75W i 8 ohm ;-)  det setup med mantra30 er der kanon lyd og sammenhæng uden der mangler noget  OK  det er ikke en SW højttaler til discomusik..

vi prøvede også med Audiovector i k3 serien  det var meget mere hårdtslående  men ikke så musikalsk..

jeg strikket det sammen med billig kobber højttaler ledning 2x4 meter 6mm  det passer udmærket sammen  ind til han får flyttet om hvor det skal spille på en anden måde  så skal vi prøve med et Chord Odyssey 4 i shotgun  da det er et kabel jeg får i overskud  men hvordan det spiller vil bare tiden vise  men det er et godt kabel til det meste

rummet vi spiller  i er 5x5 meter  og ca 4 meter til loftet   der kan spilles højt  uden nogen form for problemmer  men er ganske sikre på havde vi valgt storebroren Mantra 60  så havde vi ikke fået dem til at spille i det rum

du skriver heller ikke hvilken model der er du har  jeg ved nogle af dem er så tørstig efter en strømstærk forstærker godt med watt, at man tror det er løgn

hvis jeg ikke husker helt forker så er effekt delen i DVDI 10 et klasse D trin og I21 benytter et klasse A-B trin så de lyder nok ikke ens.

lrsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2012 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Det her må være et af DK's bedste forums - tak for jeres tid til alt hjælpen!

Nu har jeg ledt efter sikringer på effektkortet - der er desværre ingen. Fra hvad jeg kan læse mig til er der vist ikke det mest normale.
Men hovedsikringen er ikke til at tage fejl af den sidder lige under strømindgangen.
Jeg håber at være heldig det "bare" er den som er gået. Den vil jo slet ikke tænde mere.

Det er desværre ikke det bedste billede men det viser hvor hovedsikringen sad :

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Sendt: 08 Juli 2012 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

De tre små røde du kan se på billedet, en til højre for køleplade, hvor ledningerne går ind, og de to hvor "bændelen" går ned på printet er sikringer. De sidder ovenikøbet i en lille sokkel.

lrsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2012 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Det kan man bare se !
Den ser jo ud til at være let nok at skrifte - men kan man købe dem i elektronik forretninger ala https://www.elextra.dk/main.aspx?page=butik1

tak for hjælpen alle !

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Sendt: 08 Juli 2012 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

De kaldes printsikringer, fåes både med lange og korte ben, du skal bruge de korte, eller hvis du ikke kan få dem, så bare klip dem af i samme længde somdem, du ta´r ud. Kan ikke finde dem på Elextra, men her:

http://elektronik-lavpris.dk/index.php?cPath=7130_5817_5825

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2012 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
Darwin skrev:

lrsn skrev:
Hejsa,

Tak !

hvis jeg ikke husker helt forker så er effekt delen i DVDI 10 et klasse D trin og I21 benytter et klasse A-B trin så de lyder nok ikke ens.

Jo DVDI 10 er klasse D forstærker  trode enelig også ay I21 var men det er måske bare deres hel nye der er

lrsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2012 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Lige en opfølgning hvis andre skulle komme i lignende problemer.

Jeg fik nye sikringer som skulle være kompetible hos Brinch elektronik. Efter at have skiftet kom der lys i den igen - dog fik den ikke strøm nok så displayet var svagt og den kunne ikke spille.

Efter at have prøver lidt frem og tilbage fant jeg ud af at de bagerste printsikringer skulle være de (virkende) originale og så spiller det hele som den plejer!

Tak for alt jeres hjælp herinde !

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes