Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 18:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: A.alpha 5 tweak (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Elleson Audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 22 April 2004 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Selv om overskriften nok hentyder til at den er tweaket, så er det ikke tilfældet.

Der har jo været så meget snak ang. denons dcd 3560, og min har da også fået hele turen, som miju + div sikkert har strikket sammen, resultatet er superp.

MEN.......Nu vil jeg gerne høre om der er nogle af alle de kloge, der kan gi en "hånd/opskrift" til en "opgradering" af min A.Alpha5+..

Det skal/behøves ikke være så omfattende som på 3560..

Alle ideer er velkomne.

mvh

Martin Logan Clarity
RA Standard Blue
Aksa Equbrillium
CD søges

Savner du en "mis" til de ensomme dage? Tjek mit WWW
Til top Vis Elleson Audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Elleson Audio Besøg Elleson Audio's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 April 2004 kl. 05:32 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nødig "opgradere" min Arcam alpha 5 med fare for at ødelægge dens musikalske signatur. Jeg ville i sin tid end ikke have plus opgraderingen, bedre clock, og det vil jeg stadig ikke. Men LC-audio vil med garanti gerne sætte en ny clock og nogle andre op-amps, med lavere forvrængning, i den!!! Om det så lyder bedre eller bare anderledes, det øh.....
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 23 April 2004 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Hej Elleson.

Jeg har en Arcam Alpha 5+, som er modificeret med ny clock og nye operationsforstærkere af LC Audio. Mit råd til dig er helt klart at gennemføre modifikationen. Flere detaljer, fastere bund, bedre perspektiv, og mere musikalsk og "flydende" lyd, om du vil. Det er det værd umiddelbart, og det levetidsforlænger denne udmærkede spille.

En enkelt ting - kan du få en LClock XO eller XO2 brugt og selv sætte den i, så ville jeg nok gøre det frem for at købe en ny XO3. Jeg havde selv den oprindelige LClock før jeg fik sat XO3'en i, og det gav noget , men så meget gav det ikke. Men fra den oprindelige clock til den først LClock skete der virkelig noget.

Held og lykke.

Med venlig hilsen

Jens Mortensen

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

Elleson Audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2004 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Tak for svar, jeg har købt maskinen for at prøve om jeg ikke kunne lave en cd-spille, der passede i design til min spark, og når den nu alligevel ligger på bordet i stumper kunne man jo lege lidt med den..

Jeg læste lidt om noget med en seperat strømforsyning til konverter delen, er der nogen der ved om det er en "original" opgradering?? (det lød som om det var)

Ville det være spild af penge, at skifte phonobøsningerne ud, med nogle WBT eller så´n der om kring?

mvh

Martin Logan Clarity
RA Standard Blue
Aksa Equbrillium
CD søges

Til top Vis Elleson Audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Elleson Audio Besøg Elleson Audio's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 April 2004 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Elleson Audio skrev:

Hejsa

Tak for svar, jeg har købt maskinen for at prøve om jeg ikke kunne lave en cd-spille, der passede i design til min spark, og når den nu alligevel ligger på bordet i stumper kunne man jo lege lidt med den..

Jeg læste lidt om noget med en seperat strømforsyning til konverter delen, er der nogen der ved om det er en "original" opgradering?? (det lød som om det var)

Ville det være spild af penge, at skifte phonobøsningerne ud, med nogle WBT eller så´n der om kring?

mvh

Hej Elleson.

Kan du ikke smide link eller andet med informationer om afspilleren ?

Jeg tror du kan bruge pengene bedre andre steder end på WBT stik.

Jeg ved heller ikke om WBT er det rigtige valg, mange sværger jo til stik med mindst muligt metal.  

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Elleson Audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2004 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Hej Elleson.

Kan du ikke smide link eller andet med informationer om afspilleren ?

Jeg tror du kan bruge pengene bedre andre steder end på WBT stik.

Jeg ved heller ikke om WBT er det rigtige valg, mange sværger jo til stik med mindst muligt metal.  

[/QUOTE]

Kan ikke finde noget info på den spiller over hovedet, og har heller ikke nogle papirer på den, jeg har dog mailet lidt med en tysker som vil sende mig en service manual, men der går nok lige nogle dage inden den kommer.

Det var nu heller ikke sikkert at det skulle være WBT, og er nu nok lige så meget for udseenet de skal skiftes, da de bliver synlige omme på siden, og alle andre stik er guld og dem her er "chrom", så hvis du kan anbefale nogle sig da endelig til.

mvh

Martin Logan Clarity
RA Standard Blue
Aksa Equbrillium
CD søges

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2004 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Skriver du Google/Alpha5+ skal der nok dukke nogle sider op!!! Ja, spændingregulator for konverteren er standard fra Alpha3 og op!!! 5+ har en bedre clock end 5 uden sufix, så der er nok ikke meget at hente her. Nye op-amps vil give en anden lyd, også renere, men lydsignaturen vil altså ændre sig til noget som IKKE er Arcam Alpha5-lyd, korrekt er det at lyden vil blive mere detaljeret i diskanten, men om det bliver for meget af det gode er et spørgsmål om hørelse og smag!!!

Audiogon har papirer på mange Hifi-apparater, også til Arcam, men det koster penge!!! På Arcam er de heller ikke blege for at svare på spørgsmål og det går sædvanligvis hurtigt. Jeg fik 10hver10fald 6 E-mails på en uge, PDF-filer og brev sendt med posten hjem, og det kun grundet et enkelt lille spørgsmål!!!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2004 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Rent teknisk er det en maskine med CDM9-pro drev, 2 gange TDA1541 D/A-konvertere i differential-mode (15,7bits opløsning) og 1. ordens noiseshaping med passive komponenter.

Unoder: Der kan opstå forvrængning på analogudgangen, så skal muting-kredsen udskiftes!!! Ellers kører den bare år efter år efter.....

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 April 2004 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Rent teknisk er det en maskine med CDM9-pro drev, 2 gange TDA1541 D/A-konvertere i differential-mode (15,7bits opløsning) og 1. ordens noiseshaping med passive komponenter.

Unoder: Der kan opstå forvrængning på analogudgangen, så skal muting-kredsen udskiftes!!! Ellers kører den bare år efter år efter.....

Er du sikker på, at der sidder 1541 i den. Det er en ufattelig gammel grov bandit. 16 Bit fra CDéns barndom . 1985 står der på databladet.
Hvor gammel er Alpha 5?
Det jeg har hørt af Arcam gennem tiderne, hører i den grad til i den bløde og noget summariske ende af skalaen.
Det betyder ofte det samme som, at der sidder kredse i maskinen med FET´s i indgangene og indimellem sidder de såmænd allevegne.
Prøv at nævne navnene på dem der sidder i den.
Jeg er dog lige ved at sige, at med så gammel en DAC chip, så tør jeg ikke ændre på de efterfølgende trin, fordi en optimering af disse, vil give dig et mere nuanceret billede af det trin ders idder før - altså DACérne.
I 3560 er man allerede oppe i justerbare 18 Bit konvertere uden glitch på udgangen. Det er lige de par trin senere. Den gang kom der faktisk nye cutting edge DAC chips hvert år, det stoppede først  i 1993, hvorfor DAC technologien fra dengang stadig sidder i nye apparater.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 April 2004 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 April 2004 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Jeg vil blot bekræfte, at der i Arcam Alpha 5+ sidder en TDA1541A, som er en Phillips 16-bit D/A-konverter fra 80'erne. Den kan fås i 3 versioner, en standard, samt en single crown og en double crown version. Alle typer kan findes på nettet. Single og double crown versionerne skulle begge være bedre end standard versionen, men det er jeg ikke gået så meget op i. Der findes et firma, som leverer nye CD-afspillere med TDA1541A fordi de mener det er den bedste D/A-konverter. Desværre kan jeg ikke huske navnet på firmaet, og det dukkede ikke op, da jeg søgte på google med TDA1541A. Men de kan være, at I er heldigere end jeg er.

Med venlig hilsen

Jens Mortensen

Elleson Audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2004 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev

Audiogon har papirer på mange Hifi-apparater, også til Arcam, men det koster penge!!! På Arcam er de heller ikke blege for at svare på spørgsmål og det går sædvanligvis hurtigt. Jeg fik 10hver10fald 6 E-mails på en uge, PDF-filer og brev sendt med posten hjem, og det kun grundet et enkelt lille spørgsmål!!!

Takker for det.. F.C.

------------------------------------------------------------

Kurt von Kubik

Prøv at nævne navnene på dem der sidder i den.

Det er et problem, da den er på værksted for at få et nyt løbeværk, men skal nok lige komme med nogle navne på tirsdag, når jeg få den tilbage..Det du skriver ang. FETs, er det godt eller skidt?

Martin Logan Clarity
RA Standard Blue
Aksa Equbrillium
CD søges

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2004 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Ja, det er slemt!!! Hr von Auspuff kan ikke fordrage MOS-FET´s!!! Så vidt jeg ved er udgangen opbygget af passive komponenter. Korrekt er det, at dyret har disse TDA1541A, 2 stk i differential-mode, oldgamle DA-convertere indbygget!!!

I udlandet diskuterer man stadig lyd fra de simple DA´ere fra gamle dage og så lyden fra 1-bit, 18-20-bit og såmænd RingDAC!!!

Rega var en af dem, som valgte "bedagede" DA-convertere, da de endelig tog sig sammen/følte at CD-mediet var produktmodnet; deres filosofi var; "koncentrer jer ikke om hvordan det er lavet, men hvordan det lyder"

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2004 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Via Google er der masser af sider med TDA1541, A, A-R1, A-S1 og S2, alle 28DIL no-oversamling 16-bit og ifølge mange af siderne er det da ikke en helt ueffen DA-converter, den kan endda justeres til -6dBfs (3. MSB) med forvrængning så lav som 0,006%???

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2004 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Hr von Kubic; mange har ændret på opsætningen af en TDA1541, ifølge hjemmesider set via Google!!! Flere har endda pillet clocken 74VHC74 af og erstattet den af en hjemmehøvlet generator. Kredsen har flere lighedspunkter med den lidt senere TDA1543!!!

Elleson Audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2004 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Via Google er der masser af sider med TDA1541, A, A-R1, A-S1 og S2, alle 28DIL no-oversamling 16-bit og ifølge mange af siderne er det da ikke en helt ueffen DA-converter, den kan endda justeres til -6dBfs (3. MSB) med forvrængning så lav som 0,006%???

Det må jeg lige ud og læse lidt om, ik fordi at jeg tør at justere noget, da det som regel går galt , men det kunne jo være noget, man blev klogere af at læse lidt om.. Lidt info om tingene skader jo aldrig..

Er der så nogen der ved lidt om hvilke år (fra-til) AA5+ blev produceret, da jeg kun falder over brugt markeder og andre forums, når jeg søger på den.. (Google.dk)

mvh

Martin Logan Clarity
RA Standard Blue
Aksa Equbrillium
CD søges

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2004 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Alpha 5 fra 1993-96 og plus-versionen fra 1996-98!!! Serien hed dengang A5, A5+, A6 og Delta. Fra 1998 kom så modelserien 7, 8, 9 og Delta og fra 2001-02 kom så modellerne 6x, 8x, 9x og FMJ (full metal jacket). Endvidere har de også lavet "stand alone" DA-convertere Black-box 3, 5, 50 og senest 500; 3 og 5 er rene DA´ere, mens 50 og 500 også er forforstærkere med digital volumen, 50´eren knap så vellydende, 5´eren er stadig min yndlings 18-bit hybrid!!!

Elleson Audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2004 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Takker for svarene...

Martin Logan Clarity
RA Standard Blue
Aksa Equbrillium
CD søges

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2004 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Rettelse: Black box 50 har ikke volumenregulering, men 3 samplefrekvenser; DAB 32Khz, CD 44,1Khz og DAT 48Khz, desuden har den slaveclock fra en Delta 250!!! Black box 500 har volumenregulering i det digitale domæne, men den lyder altså bedst med volumen på max. og så sat almindeligt til en linieindgang på en integreret forstærker, altså i følge min lyttesans og ydmyge mening!!!

Arcam Alpha 5 og 5+ har SAA 7220 digitalfilter, 2x TDA1541A i seneste version (1993) og analogudgangen er lavet med Signetics 5534.

Signalniveaulevel ved -60dB=-0,01 ved -70dB=-0,02 ved -80dB=-0,80 og ved -90 og -100dB=-2,00

Håber at du kan bruge det til noget!!!

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 April 2004 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Ja, det er slemt!!! Hr von Auspuff kan ikke fordrage MOS-FET´s!!! Nu er det godt nok kun FETér jeg har været efter, men SOM HOVEDREGEL kan du medregne MOSFETTERNE til skod dimser også. Så vidt jeg ved er udgangen opbygget af passive komponenter. Korrekt er det, at dyret har disse TDA1541A, 2 stk i differential-mode, oldgamle DA-convertere indbygget!!! UHADADA!

I udlandet diskuterer man stadig lyd fra de simple DA´ere fra gamle dage og så lyden fra 1-bit, 18-20-bit og såmænd RingDAC!!!  Tjah! det er der altid nogen der vil gøre. Der er faktisk også nogen der i ramme alvor mener at man kan spille skidegod musik gennem flere kilo jern (trafoer i udgangen). Min holdning til den slags er lidt ligesom til julemanden - "det ville være rart om det var sandt"

Rega var en af dem, som valgte "bedagede" DA-convertere, da de endelig tog sig sammen/følte at CD-mediet var produktmodnet; deres filosofi var; "koncentrer jer ikke om hvordan det er lavet, men hvordan det lyder"  Og der står stængerne så sadig

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes