Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 04:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Dirac RoomCorrection fra Mac/PC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KnockKnock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 September 2013 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt programmet Dirac i et års tid, det er virkelig godt. Og så er det legende let at bruge.
Nu er prisen så faldet til under 3000 DKr.
Det bliver også implementeret i det nye Amarra, jeg bruger det fortrinsvis sammen med AudirvanaPlus eller PureMusic.
Prøv Dirac gratis i to uger på www.dirac.se

De bedste hilsener
KK
Til top Vis KnockKnock's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KnockKnock

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 September 2013 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Hej KK

Det ser ganske spændende ud. Ved du om det eksempelvis vil fungere mes wimp? Tænker lidt at når de snart lancerer deres musik i cd kvalitet ku det
være ret så spændende at prøve. Eller fungerer programmet kun med "almindelige" afspillere?

Mvh
Bonde
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

KnockKnock
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2013 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Hej Bonde

Det virker med ALLE afspillere, da det "lægger sig som sidste led i kæden" ud fra din computer. DVs. det er ligegyldig om du bruger Wimp, iTunes,
VLC, youtube mm. Det er computerens udgang som drager fordel af Dirac,hvilket er ret godt tænkt.
Havde det været lavet som en plug in, ville det fx kun virke i ProTools, men ikke i alle andre programmer. Så ligemeget hvilken lydkilde du bruger, så
længe du benytter en computer (Mac eller PC) så virker Dirac!

Håber det hjalp på forståelsen ;)

De bedste hilsener KK😄

Bonde1985 skrev:
Hej KK

Det ser ganske spændende ud. Ved du om det eksempelvis vil fungere mes wimp? Tænker lidt at når de snart lancerer deres musik i cd kvalitet ku det
være ret så spændende at prøve. Eller fungerer programmet kun med "almindelige" afspillere?

Mvh
Bonde

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 September 2013 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Det lyder ganske fornuftigt synes jeg. Det er hel sikkert værd at overveje. Har kigger lidt på amara versionen, men der er rumkorrektionen tilknyttet
amara afspilleren, og da jeg lytter fra lidt forskellige afspillere virker Dirac's version mest tiltalende. Vist også der samme program amara bruger...

Er det let nok at sætte op i forhold til at måle med mikrofonen osv?
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

KnockKnock
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2013 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Ja, Amarra folkene har købt sig ind i Dirac, og det bliver snart implementeret i den næste Amarra. Men som du selv påpeger, så bruger man jo tit
forsk. afspillere, eller ser YouTube eller fx TV programmer. Der virker Amarra jo ikke, så Dirac som selvstændigt program er RET gennemtænkt.
Og ja, jeg havde osse mine tvivl mht brugervenligheden, da jeg har læst en masse om sværhedsgraden med andre programmer på nettet. Der skulle
man mindst være IT ingeniør! Men det her er altså pærenemt, man bliver guidet igennem på bedste vis på skærmen, og efter 5-10 min. er man
igang.
Det kræver dog en målemikrofon og en Mic->USB konverter. Begge dele kan man købe hos Dirac for under en tusse såvidt jeg husker.
Men du kan jo lege lidt med programmet (uden dine egne målinger) i to uger, før du investerer i Mikrofon og software.
Det er nok den største forbedring jeg nogensinde har oplevet med en enkelt "komponent", forskellen er langt større end skift af fx kabler, forstærkere,
CD afspiller mm

God fornøjelse
KK

Bonde1985 skrev:
Det lyder ganske fornuftigt synes jeg. Det er hel sikkert værd at overveje. Har kigger lidt på amara versionen, men der er
rumkorrektionen tilknyttet
amara afspilleren, og da jeg lytter fra lidt forskellige afspillere virker Dirac's version mest tiltalende. Vist også der samme program amara bruger...

Er det let nok at sætte op i forhold til at måle med mikrofonen osv?

Berdel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2012
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 September 2013 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

KnockKnock skrev:

Det er nok den største forbedring jeg nogensinde har oplevet med en enkelt "komponent", forskellen er langt større end skift af fx kabler, forstærkere,
CD afspiller mm

Fuldstændig enig, jeg har også fået store forbedringer på mit anlæg.

Jeg har skrevet lidt om mine oplevelser med programmet her

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125414&title=d igital-rumkorrektion-med-dirac-rcs
Til top Vis Berdel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Berdel

KnockKnock
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2013 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Berdel

Det er godt skrevet, og matcher meget godt det som jeg selv har oplevet

Keep up the good work ;=)

KK

Berdel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2013 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Takker!

Hvad er dine erfaringer med kurver, og hvad er du kommet frem til lyder bedst?

KnockKnock
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2013 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Synes det er klart bedst at følge den målte kurve, og IKKE lave en snorlige kurve. Det lyder nemlig ikke godt!
Bare følg den målte, og så udglat udsvingene

Berdel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2013 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Ja, flad kurve lyder for mig meget kedelig. Jeg følger også sådan kurven nogenlunde men giver den en pukkel i bunden.

lidt ala:

Jeg synes Dirac ryder op i "unoder" fra bassen, men fjerner også så meget at der kommer til at mangle bund. Hvis den så
lige får lidt ekstra frem til 100hz så får jeg det igen dog uden "bulder" som jeg tidligere døjede med.

Jeg lader den dog dale lidt mere end vist på billedet fra 1k til 20k da jeg synes at man skal passe på med boost i toppen. Hos
mig begynder det at blive hårdt for ørene.

Men jeg har efterhånden glemt alt om at tweeke mit system med højttalerkabler. Hvis man vil have mere i top eller bund så
flytter man bare på kurven i stedet for at smide 10 af de lange

Jeg forstår ikke hvorfor dette program ikke er mere udbredt. Det er som sendt fra himlen for os der bruger en computer
som lydkilde

KnockKnock
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2013 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Berdel, jeg er helt enig. Ville gerne kommentere lidt mere, men er igang med efteruddannelse, og derfor ikke så meget tid/overskud til hifi mm disse
dage

De bedste hilsener Kurt 😄

Berdel skrev:
Ja, flad kurve lyder for mig meget kedelig. Jeg følger også sådan kurven nogenlunde men giver den en pukkel i bunden.

lidt ala:

Jeg synes Dirac ryder op i "unoder" fra bassen, men fjerner også så meget at der kommer til at mangle bund. Hvis den så
lige får lidt ekstra frem til 100hz så får jeg det igen dog uden "bulder" som jeg tidligere døjede med.

Jeg lader den dog dale lidt mere end vist på billedet fra 1k til 20k da jeg synes at man skal passe på med boost i toppen. Hos
mig begynder det at blive hårdt for ørene.

Men jeg har efterhånden glemt alt om at tweeke mit system med højttalerkabler. Hvis man vil have mere i top eller bund så
flytter man bare på kurven i stedet for at smide 10 af de lange

Jeg forstår ikke hvorfor dette program ikke er mere udbredt. Det er som sendt fra himlen for os der bruger en computer
som lydkilde

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 September 2013 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Jeg kender slet ikke Dirac programmet, men når I kalder det rumkorrektion, er det så ikke en underdrivelse? Er det ikke nærmere korrektion af rum
og højttalerne? Rumkorrektion opfatter jeg som noget der stopper efter 500 Hz og opefter, hvorimod højttalerkorrektion foregår i hele området.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

Berdel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2013 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Det er et godt spørgsmål og jeg tror ikke jeg kan svare dig på det. Jeg har selv prøvet med forskellige filtre også at stoppe
korrigeringen fra 800hz og op men jeg har konstateret at det bare lyder bedre med full range korrektion.

Dirac promoverer sig selv ved at de også forbedre noget de kalder impulse response. Hvad præcist det går ud på skal jeg
være svar skyldig men de skriver således i deres manual:

The impulse response measures how a transient such as a drum beat is reproduced in the room. Reflections, diffraction,
resonances, misaligned drivers, etc., combine to smear out the transient. As the name indicates, the impulse response shows
how the system and room responds to an impulse input signal. An ideal speaker adds no ringing, coloring, or time smearing
to the recording, so its impulse response should look just like the input impulse.
The similarity between the different loudspeakers’ impulse responses at the listening position affects the perception of stage
and image. The more similar the impulse responses, the more easy it is to trick the brain that the loudspeakers are not really
there, and that the sound emanates from a virtual stage spanned by the physical speakers.
The performance of Dirac Live® is quite unique in that it is so successful in making the system response resemble that of an
ideal speaker. This is thanks to robust design of so-called mixed-phase filters. The result of applying Dirac Live® can be
viewed in the Dirac Live Calibration Tool™, by clicking the IMPULSE button in the Filter Design tab.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes