Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 17:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Første Stereo setup 10K (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CLub21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2011
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 14 Januar 2014 kl. 02:39 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg har fornyelig afskaffet mig mit surround setup, tilhørende noget Dali concept og Onkey forstærker.

Det gamle er solgt, og det er tid til noget nyt. Er derfor på udgik efter en forstærker med et par højtalere.
Har været rundt i Aarhus by og lytte lidt ved de forskellige forhandler, Tapconnection og HFK. Er dog ikke blevet meget
klogere. Vil også gerne købe brugt, da jeg klart vil få mest value for money her.

Har i lang tid været på udkig i det brugte marked, det er mig meget svært at se om et par højtalere vil lyde rigtigt med
en vis forstærker?

Designmæssigt kan jeg god lide B&W CM5 (Ved godt jeg skal vælge med mine øre), det spiller bare en rolle her at det
også ser lækkert ud :)
- Efter jeg har læst mange tråde er jeg fundet frem til XTZ 99.26, de fleste skam roser denne enhed. Problemet er dog
at jeg ikke føler mig overbevist om at have et kæmpe monster af en forstærker til at kunne trække den.
Kan det virkeligt passe af folk kun henviser til deres egen forstærker (XTZ Class AP100)?

Har også haft denne for øje, men kan den håndtere et sæt XTZ 99,26)
AudioLab - 8000Q - Forforstærker
AudioLab - 8000P - Effektforstærker
http://www.audioenz.co.nz/2007/audiolab_q-p.shtml
De kan fås brugt for 4000,-

Denne er dog kun analog, så vil have brug for en ekstern DAC til apple tv og computer.

ELLER burde jeg bruge mine spare penge på at købe et andre sæt højtallere fra brugt marked? Altså ville der være mere
lyd i at smide 6.000,- efter et par brugte istedet for et sæt NYE XTZ 9,26)

Jeg har et lytte rum på ca. 20kvm
Høre Blues, Rock og en smule hiphop.
Skal være stander højtalere.
Budget 10.000,- +/-
Bruger digital indgang fra Appl tv og til computer

Ser frem til at høre fra HIFI folket der ude, da jeg står lidt i en gråzone her :)
Mvh. Christian
Til top Vis CLub21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CLub21

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Januar 2014 kl. 07:03 | IP-adresse registreret  

Velkommen til
Om der er mere lyd i brugte end i nye, næ, men du kan spare nogle penge, som du kan bruge til andet grej, og det er ikke så ringe. Standerhøjttalere
er en god ide til mindre rum, her er der også mulighed for Dynaudio, de laver i mine øjne ganske gode højttalere, og er man heldig kan man købe
dem til rimelige penge med standere. Afhængig af prisen vil jeg mene du skal bruge ca. Halvdelen af dine penge til højttalere, om det så skal være
integreret forstærker eller for- og effekt, det kommer an på hvad der er til salg nu. De fleste vil da altid referere til grej de selv har, for de kender
fordele og ulemper netop af disse . Du skal også huske på, at vi hører forskelligt, og har en forskellig opfattelse af lyd. B&W syntes jeg er nogle
fede højttalere, har selv cm9, men skulle jeg ud og kigge i dag, med et beløb som dit, så vil jeg skele til brugt Dynaudio, som udgangspunkt, for det
kunne jo være at der var nogle gode tilbud .

Struktøren
Nok for nu, spændende at se hvad der kommer af input andre steder fra, men nu skal jeg til Horsens.
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

CLub21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2014 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Tak for dit input. Som du selv nævner, har vi alle forskellige øre. ellers havde det heller ikke været spændende med alt
det HIFI.

Lige præcis med Dynaudio, har jeg også haft dem i tankerne. De laves dog ofte som en en aktiv højtaler, med integreret
forstærker. Der er bare et eller andet over at have disse to seperat -og at kunne tweake of tilføre senere hen. Men skal
da helt sikkert have lyttet til et sæt, de for da kun gode ord med på vejen :)

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2014 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Hej igen
Og velbekom. Ah, det er ikke kun aktive . Var forbi den blå, søgte på Dynaudio og fandt en model der hedder Dynaudio audience 42c, brugt,
googlede det, og kom ind til en dansk side, hifistore.dk, hvor du kan få nyt for -50%, det er da en overvejelse? Ved dog ikke helt hvordan de lyder,
men tror ikke man går helt galt i byen her
Struktøren

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2014 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Og ige på den blå kan du købe samme mærke Audience 52 med stander for under 4000,- og det er i Lystrup. Så er der 5400 cirka til hvad du
ellers ønsker dig

Struktøren

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2014 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Også fandt jeg en sjov en her, ved dog ikke om den umiddelbart er sådan en du søger, når du tænker på streaming, men kig under forstærker, Aarhus
og så kommer en Acurus DIA 100, googlede den, og fandt en yderst positiv anmeldelse og det i mente og så til de penge... Jeg ville ikke betænke
mig, hvis det var mig der stod for indkøb, at give den et lyt
Hmm. Nyder faktisk at søge efter spændende ting på nettet, men igen, det er ej heller mine penge, der skal købes for

Struktøren

CLub21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2014 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Det er nogle gode bud du kommer med. Skal ihvertfald lige have lyttet lidt til Dynaudio. De bemærker sig ved at lave
overvejene god HIFI, når jeg læser på forums, anmeldelser og lign.

Hvad ang forstærker, er den mest optimale løsning en mindre for forstærker med tilhørende effekttrin eller intg.
forstærker. Gerne noget som har power til at drive de svære højttaler med hensyn til lav følsomhed, da mange kvalitets
kompakthøjtaler har dette.

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2014 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Så tror jeg stadig du skal kigge på den jeg har foreslået, men igen, den skal ses og høres, men de reviews jeg har læst, betegnes den som lydende
high end, og stærk til at drive mange højttalere , så ud og lyt
Struktøren

CLub21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2014 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg været i byen for at lytte til lidt Dynaudio Må sige jeg er imponeret over str. på deres mindre kampaktenheder,
kontra lyd. Det spiller super. Det kunne være spændene om andre havde noget at byde ind med? :)

CLub21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2014 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Efter en del søgen er jeg kommet frem til følgende, vil det mon passe sammen?

Dynaudio Focus 140 højttaler
Rotel RA-06 intergreret forstærker 2x70W
Rotel RB-06 Effektforstærker 2X 70W

E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 Januar 2014 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan undvære analoge indgange, kunne en DACMagic Plus som forforstærker være en god løsning. Den er på tilbud til 2000kr nu. Sammen med feks de Dynaudio Focus 140 eller feks B&W 685 og en brugt effekt forstærker vil du være godt kørende.

Nu hvor DACMagic plussen er sat 1000kr ned, kunne du vælge og opgradere den med en BOTWS strømforsyning eller ligene. Det giver et godt løft i lyden, som bliver mere analog og med et bedre lydbillede.

Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA

CLub21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2014 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Det er ikke en mulighed jeg har overvejet. var egentlig ikke klar over at en DAC ville være fornuftig som forforstærker.
Hvis jeg forstår dig ret, så vil kvaliteten af stereo setup'et komme til kende, i den valgt effektforstærker, da DAC'en er
udelukende digital og dermed ikke medvirker til det endelige lydbillede?

Hvad angår en ekstern strømforsyning er det noget som kan komme til senere, da det primære behov lige nu er
højttalere og stereo anlæg. Men det er da med i overvejelserne :)

E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2014 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

DACMagic Plussen er en DAC og forforstærker der er bygget sammen- dog må man undvære tonekontrolerne. Det skal ikke forståes sådan at en DAC ikke har indflydelse på lyden. Den har stor indflydelse, hvor en dårlig af slagsen tit lyder spids og kold.

Jeg mener at du godt kan købe en brugt effekt forstærker, da udviklingen ikke er så hurtig for dem, som feks på DACér. En god effekt fostærker i dit prisleje kan feks være en NAD, Denon, Rotel, en Technics class AA osv. Det gode ved at købe brugt er selvfølgelig at du får mere for pengene, samt at hvis du har undersøgt markedet, og givet den rigtige pris, så kan du sælge det igen uden det store tab, hvis du ikke skulle være tilfreds med lyden.

Det med strømforsyningen til DACén er en upgrade, og er noget du hen ad vejen kan overveje hvis du vil have en forbedring i lyden.

CLub21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2014 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Tak for dit input. Det har helt sikkert give nye overvejelser om systemet. Mange brugte forstærker, kræver nemlig i
forvejen en DAC hvis man skal have digitale lydsignaler tilsluttet.

E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2014 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Vil lige tilføje at der er et sæt B&W DM685 til salg til 1400kr stk. Det er billigt, så jeg ville tage dem med i mine overvejelser, hvis jeg var dig: http://www.hifiklubben.dk/Products/b-w-dm685-kompakthojttale r-64941/

CLub21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2014 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Du har ret, det er billigt, har også set og hørt dem. Syntes dog umiddelbart der er mere at hente for 3000,- i det brugte
marked

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes