| Forfatter |
|
Mark Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 27 April 2004 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har et lille problem, jeg har et Aiwa NSX S111 anlæg, men der er kun plads til to højtalere bagi? Ved i hvordan jeg kan få flere på? er der evt. noget man kan købe? Eller?
Ved ikke om det er et dumt spørgsmål, men er rimelig noob til alt det Hifi osv.
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 27 April 2004 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej og velkommen til!
Du kan selvfølgelig sætte højttalerne til 2 og 2, men der er ingen garanti for at dit system vil kunne håndtere den ekstra belastning, så hvis jeg var dig ville jeg nøjes med det som det er, og bruge forstærkeren uden risiko for at den brænder af. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Mark Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2004 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm ok.. æv.
Takker. 
|
| Til top |
|
| |
music 4 all Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1467
|
| Sendt: 27 April 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
gir ronin ret behold det du har ,hvad står der bagpå?4-6-8 ohm?
hvis der står 8 kan du sætte 2sæt 4 ohms på 2 og 2 uden at overbelaste
forstærkeren alt for meget,men det er ikke uden risiko
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 27 April 2004 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
music 4 all skrev:
|
|
|
|
Nej, nej, nej. Kun hvis du seriekobler. Hvis du parallelkobler to sæt 4 ohms højttalere, og det gør man jo, hvis man slutter to sæt til samme terminaler, "ser" forstærkeren en impedans på 2 ohm. Det vil næsten stensikkert brænde sådan en Aiwa af første gang, man skruer op for lyden. For at få 8 ohm totalt med to sæt højttalere, skal højttalerne være 16 ohm! De findes, men er efterhånden sjældne.

__________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |
Mark Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2004 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music 4 all > Jeps der står 6 ohm bagpå
|
| Til top |
|
| |
Mark Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2004 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
donkeyshark skrev:
music 4 all skrev:
|
|
|
|
Nej, nej, nej. Kun hvis du seriekobler. Hvis du parallelkobler to sæt 4 ohms højttalere, og det gør man jo, hvis man slutter to sæt til samme terminaler, "ser" forstærkeren en impedans på 2 ohm. Det vil næsten stensikkert brænde sådan en Aiwa af første gang, man skruer op for lyden. For at få 8 ohm totalt med to sæt højttalere, skal højttalerne være 16 ohm! De findes, men er efterhånden sjældne.

|
|
|
Damn ok.. Men hvis jeg ikke skruer specielt højt op sker der så noget? Og aner ikke hvor mange ohm mine højtalere er? Hvordan finder jeg ud af det?
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2004 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
advarsel
Håber, du når at læse det, jeg har skrevet oven over, inden du brænder din forstærker af. Music 4 all har IKKE ret. Desuden har en 8 ohm's højttaler altid steder på frekvenskurven, hvor impedansen er lavere end 8 ohm. Af og til helt ned til 5 ohm. Det, der står bag på højttaleren, er kun den nominelle impedans, altså den typiske. Laveste rigtige impedans er den "farlige"

__________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |
Mark Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2004 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
donkeyshark skrev:
|
advarsel
Håber, du når at læse det, jeg har skrevet oven over, inden du brænder din forstærker af. Music 4 all har IKKE ret.
|
|
|
Okay.. kobler det af i igen så, har du ellers en anden smart løsning at få flere højtalere på? Skal siges at det er et almindeligt anlæg (med cd afspiller osv) og ikke en forstærker.
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2004 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, kun at bruge højttalere med høj impedans (16 ohm). At det ikke er en forstærker, er i denne forbindelse lidt ligemeget. Der sidder en forstærker i anlægget. Den er formentlig konstrueret specielt til de højttalere, som du har købt sammen med. Der findes forstærkere, som kan tåle at spille med lave impedanser - 2 ohm, eller 1 ohm - men de fleste er dyre. NAD har dog flere modeller, som kan klare to sæt højttalere, uden at de koster en formue. På nogle af dem skal man dog stille en lille kontakt bagpå i stillingen <8ohm, altså mindre end 8 ohm. Vil du have mere forklaring, så skriv igen.
|
| Til top |
|
| |
music 4 all Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1467
|
| Sendt: 27 April 2004 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
donkeyshark skrev:
|
advarsel
Håber, du når at læse det, jeg har skrevet oven over, inden du brænder din forstærker af. Music 4 all har IKKE ret. Desuden har en 8 ohm's højttaler altid steder på frekvenskurven, hvor impedansen er lavere end 8 ohm. Af og til helt ned til 5 ohm. Det, der står bag på højttaleren, er kun den nominelle impedans, altså den typiske. Laveste rigtige impedans er den "farlige"

|
|
|
hold kæft sorry sikke noget l**t var ellers sikker godt der ikke skete
noget troede bare at 2 4 ohms gav en 8 lød da meget rigtigt kunne være jeg
skulle gå iseng igen sorry
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2004 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fint nok, heldigvis er der næsten altid nogle vågne herinde. Næste gang er det måske dig der redder mig, når jeg burde være gået i seng.
mange hilsner og stor respekt for, at du undskylder. __________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |
Mark Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2004 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
donkeyshark skrev:
| Nej, kun at bruge højttalere med høj impedans (16 ohm). At det ikke er en forstærker, er i denne forbindelse lidt ligemeget. Der sidder en forstærker i anlægget. Den er formentlig konstrueret specielt til de højttalere, som du har købt sammen med. Der findes forstærkere, som kan tåle at spille med lave impedanser - 2 ohm, eller 1 ohm - men de fleste er dyre. NAD har dog flere modeller, som kan klare to sæt højttalere, uden at de koster en formue. På nogle af dem skal man dog stille en lille kontakt bagpå i stillingen <8ohm, altså mindre end 8 ohm. Vil du have mere forklaring, så skriv igen. |
|
|
Ellers tak, tror det bliver for avanceret for mig
|
| Til top |
|
| |
Jannick Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 28 April 2004 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mark:
Hvorfor vil du tilslutte flere højttalere til dit Aiwa anlæg? __________________ MVH Jannick Petersen
|
| Til top |
|
| |
Mark Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2004 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jannick skrev:
|
Mark:
Hvorfor vil du tilslutte flere højttalere til dit Aiwa anlæg?
|
|
|
Lol, fordi jeg gerne vil have bedre lyd da jeg har et par ekstra højtalere 
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 28 April 2004 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mark skrev:
Jannick skrev:
|
Mark:
Hvorfor vil du tilslutte flere højttalere til dit Aiwa anlæg?
|
|
|
Lol, fordi jeg gerne vil have bedre lyd da jeg har et par ekstra højtalere 
|
|
|
Du skal jo nok ikke regne med at det vil give dig bedre lyd. du kan jo højest få "mere" lyd da der jo er flere enheder til at deles om arbejdet.
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

|
| Sendt: 29 April 2004 kl. 01:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, det er dér, du vil hen. Jeg troede, du ville have højttalere i et ekstra rum samtidigt. Så skal du, når du får råd, finde to gode, billige brugte højttalere med hjælp fra os herinde og så fyre de fire gamle. Men først skal du prøve at finde ud af, hvad du savner mest i den lyd, du har nu. Ved at beskrive det, kan vi komme med nogle forslag.

|
| Til top |
|
| |