Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 19:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til anmeldelser
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til anmeldelser
Emne Emne: En lille revolution - lyntest af JVC HD-1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HIFI4ALL
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 August 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

For første gang kaster HIFI4ALL.DK sig over en projektor og hvorfor så ikke starte på toppen?

Læs hele anmeldelsen her:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1606&zoneid=3

Til top Vis HIFI4ALL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI4ALL

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 August 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Fantastisk apparat. bare man havde råd til sådan en fætter. Så den på 1080p messen og det var fedt - dog synes jeg, skrevet fra tidligere tråd, at setupet var noget skammeligt i Århus.

Har en kammerat som lige har købt Cineversum black wing Two.

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 August 2007 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

God anmeldelse!

Bare man dog havde plads og ikke mindst råd til den.

Nu er jeg ikke så meget inde på projekter/hjemmebio området, men hvor stor et lærred kræves der for at vise fuld HD optimalt?

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 August 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:

Nu er jeg ikke så meget inde på projekter/hjemmebio området, men hvor stor et lærred kræves der for at vise fuld HD optimalt?

Hvor stort et billede skal være for, at udnytte de 2 megapixel opløsning kommer blandt andet an på afstanden. Hvis vi også snakker skærme, skal den være større end de fleste umiddelbart tror. Det menneskelige øje har nogle begrænsninger, og det kigger ikke i detaljer, men i helheder. De fleste mennesker er jo blevet bildt ind, at det skal være full-hd, fordi så er det bare godt, selvom de måske aldrig får brug for det, eller kommer til, eller får en kilde med den opløsning.

http://www.carltonbale.com/ skriver de en del om om Full-HD. I dette diagram kan man se, afstand vs. opløsning, og hvornår det menneskelige øje vil fande de ekstra detaljer.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 06 August 2007 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Som en lille serviceoplysning til den glimrende figur ovenfor kan jeg oplyse, at 1 foot ca. er lig med ca. 30,5 centimeter.

Dvs.

5 ft = 1,53 m

10 ft = 3,05 m

15 ft = 4,58 m

20 ft = 6,10 m

osv.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 August 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

jeg har en 720p projektor på 88" og en afstand på ca 3,5 meter og burde derfor ligge i 1440p området. Som billedkilde har jeg  en DVD afspiller der jo maks viser noget alla 576 linier og en PC. jeg vil sige at langt de fleste gode (tekniske) DVD film klare det fint - eneste undtagelse er nyere tegne/animerede film - der ser man opløsningen tydeligt af og til.

Jeg har også leget lidt med filmklip fra PC på 720p og der har jeg altså ikke set nogen problemer - så hvis man holder dig til den figur er man (efter min mening) ret sikker på at være på en sikre side .

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

JanM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Sendt: 08 August 2007 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Så kan man se, hvis jeg læser det rigtigt, at man så skal sidde ca 2,5m fra en 42" 720p fladskærm? For bare at få lidt ud af det. Det sgu tæt på?!

JanRecommended Seating Distances and Resolution Benefits

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 08 August 2007 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Som en lille serviceoplysning til den glimrende figur ovenfor kan jeg oplyse, at 1 foot ca. er lig med ca. 30,5 centimeter.

Dvs.
5 ft = 1,75 m
10 ft = 3,5 m
15 ft = 5,25 m
20 ft = 7 m
osv.

Hvis de tal holder, så skal jeg have en ny regnemaskine!  F.eks. 10 x 30,5 - som jeg får til 305 cm = 3,05 meter.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
jdg1 skrev:

Dvs.
5 ft = 1,75 m
10 ft = 3,5 m
15 ft = 5,25 m
20 ft = 7 m
osv.

Hvis de tal holder, så skal jeg have en ny regnemaskine!  F.eks. 10 x 30,5 - som jeg får til 305 cm = 3,05 meter.

Der var vist lige gået lidt kuk i regnestykket (note to self: 30,5 er ikke lig med 35 )

Nu er den oprindelige post opdateret med de korrekte tal

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 09 August 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

JanM skrev:

Så kan man se, hvis jeg læser det rigtigt, at man så skal sidde ca 2,5m fra en 42" 720p fladskærm? For bare at få lidt ud af det. Det sgu tæt på?

Ja, præcis. Det er fordi 720P faktisk er en ganske høj opløsning, hvilket de fleste bare har lidt svært med at forstå, fordi der findes noget der er højere - og, ikke mindst, fordi flertallet af de apparater der postulerer at have 720P (eller 768P) opløsning, i praksis er langt fra at vise hvad 720P kan. Jeg har flere gange udtalt at de færreste har oplevet dén kvalitet et 1080P HD-signal er i stand til at levere. Men der er faktisk heller ikke ret mange der har oplevet 720P i fuld kvalitet... Det betyder i praksis at det er apparaternes kvalitet der sætter grænserne, og ikke de teoretiske grænser for hvad øjet kan se og ikke se.

Jeg synes personligt at en McLaren F1 er en ret hurtig bil, selvom jeg ved at en Bugatti Veyron er hurtigere...

Som en lille service-meddelelse, så er min stue åben for besøg, hvis der er nogle der gerne vil se hvad et 720P billede kan (hvis man tilfældigvis skulle være i Horsens...) Derudover vil jeg prøve om jeg hen over efteråret og vinteren kan få tid til nogle flere arrangementer, hvor jeg vil prøve at illustrere nogle tankevækkende pointer omkring dette...

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 09 August 2007 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Vel er 720p riglige til 100" og man skal over 120" før at 1080p bliver rigtige intrasant, ikke
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2007 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Vel er 720p riglige til 100" og man skal over 120" før at 1080p bliver rigtige intrasant, ikke

Det afhænger fuldstændigt af hvor langt du sidder fra skærmen/lærredet, jf. figuren ovenfor.

Hvis du sidder godt 1.5 meter fra en 42" skærm får du det fulde udbytte af 1080p (hvis man altså tager et stringent udgangspunkt i figuren).

Sidder du 10 meter fra et 120" lærred får du intet ud af 1080p og kun lidt ud af 720p.

Kan du se pointen?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 09 August 2007 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:

Jeg vil hellere sige det sådan, at med 100" og en kigge-afstand på 3,5-4 meter, er det ikke så meget opløsningen der skal afgøre valget. Du skal vurdere projektorerne som helhed, 1080P medfører ofte visse andre fordele også. Det kunne være mindre screen-door ved LCD, eller mindre dithering ved DLP. Derfor kan skala'en ikke bruges som facit-liste, mere til at fortælle dig at du ikke behøver bekymre dig så meget om 720P vs. 1080P, du skal "bare" forholde dig til overall billedkvalitet. Jeg prøver ikke at sige at 1080P er en ulempe, bare at det ikke har så pokkers meget betydning som folk gør det til.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 09 August 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Hvis man skal overføre det til JVC'en, så er dét der gør denne projektor så interessant, først og fremmest at den leverer en hidtil uset kontrast, samtidig med en faktisk ganske høj lysstyrke. Hvis JVC leverede en 720P model til 30.000,-, ville den formentligt fuldstændigt udradere enhver 1080P konkurrent p.t. på markedet i den prisklasse, på billedkvaliteten - men der ville alligevel ikke være et marked for den, for de fleste ville vælge at betale ekstra for 1080P modellen. Nu er det så sådan at man i praksis ikke kan vælge mellem 720P og 1080P hvor resten af projektoren er _ens_, derfor er dét der er væsentligt, ofte ikke 1080P i sig selv, men at du p.t. kun får 1080P på projektorer hvor der også er gjort mere ud af andet end bare opløsningen.

Den dag du får en 12.000,-s 1080P LCD som i bund og grund bare er en Z5 med højere opløsning, så er det tvivlsomt om den højere opløsning vil gøre særligt stor forskel. Personligt glæder jeg mig til at alle displays er 1080P - ikke fordi det vil gøre den helt store forskel, men fordi at vi så forhåbentligt kan slippe for at diskutere opløsning, og bruge noget tid på nogle af de ting der for alvor betyder noget.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 09 August 2007 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Klar svar Otto

Der er mange ting der skal passe sammen, før at man har glæde af 720p eller 1080p.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 August 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Derfor kan skala'en ikke bruges som facit-liste, mere til at fortælle dig at du ikke behøver bekymre dig så meget om 720P vs. 1080P

Det var lige præcis her, at jeg ville hen med, at indsætte diagrammet.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

mikkelfrost½
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2004
Sendt: 18 August 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

dvs  at når jeg kommer til at at side 3 m og ca 30 ca fra  skærmen så kan det ikke betale sig for mig at vente på pioneres 1080P skærm da jeg vil få lige så meget ud af det med den nye 508XD ???
Til top Vis mikkelfrost½'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelfrost½

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Februar 2008 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

jeg har nu læst testen flere gange, og jeg køber den også. Dog er det ikke besluttet ud fra anmeldelsen  Så jeg håber bare de har ret, mht. de gode sider af den. Den virker ihvertfald lovende. Dog ville det have været fedt hvis du kunne havde haft den lidt længere tid og testet den grundigere

MVH INTERFACELIFT

Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes