Forfatter |
|
bogo Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2015 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 11
|
Sendt: 05 Januar 2015 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære forum,
Jeg er ny mand og hilser goddag!
Jeg er ret begejstret for de gamle B&O produkter som jeg har serviceret et par stykker af. Afbrændte skalalamper, defekte
sikringsholdere, opgraderede strømbusser til bashøjttalere så de dybe toner høres bedre, defekte delefiltre, modstande der
overskrider tolerancen er småting jeg har repareret på. Forleden sendte mit Beocenter 1600 en mindre røgfane ud, men jeg
nåede lige at hive netproppen før det gik helt galt. Det viser sig at R 67 (1 kohm, 1W) var blevet overophedet, men jeg vil gerne
kende årsagen. Derfor mit indlæg! Længe før observerede jeg at udgangstrinnet var påfaldende varmt, selvom forstærkeren ikke
arbejdede. Jeg tænkte, at det vel måtte være i orden, siden der ellers ikke var noget at bemærke. Er der nogen af jer der har
oplevet noget tilsvarende? Er det bare en gammel, billig 10% Witrohm-modstand der har besluttet sig for at ændre værdi, som
jeg tidligere har set det i et af fjernsynene, hvor billedet "klappede" sammen til en streg eller er der muligvis andre giftigheder
på færde?
p.s. En af mine opstillinger er et Beocenter 4600 der er forbundet med en iMac fra 2006 via lysleder. Centret er koblet til et sæt
billige TEAC 3-vejs højttalere fra 1978 der er blevet stabiliseret med blygummi og udstyret med en bedre strømbus samt nyt
delefilter. Pludselig kunne man høre de dybe orgeltoner meget bedre. Denne opstilling kan behandle alle kendte signalkilder,
analoge som digitale. Og lyden er imponerende. -Omkostningerne imponerende lave!
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 06 Januar 2015 kl. 08:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyyy bogo,
nu har jeg ikke lige et diagram på BC1600 ved hånden, men en helt alm. fejl på de ældre ting er, at potmetrene til justering af tomgangsstrøm til sidst bliver så dårlige, at rotorarmen simpelthen falder af på grund af korrosion/iltning. De skal ikke renses, de skal skiftes . Det kunne være årsagen til den højere varme, når den står uden at spille. En anden ting er, at alle de røde lytter (hvis der er sådanne i den) er aldeles udtørrede den dag i dag og bør skiftes over en kam. Derudover har du ret i, at de gamle kulmodstande, specielt højohms, har det med at vokse i værdi, hvilket kan forårsage alverdens unoder på disse gamle forstærkere. Bare gå i krig . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
bogo Forum Bruger

|
Sendt: 06 Januar 2015 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boydk,
Mange tak for svar. Jeg vender tilbage, inden længe!
|
Til top |
|
|
bogo Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2015 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boydk,
Kender du nogen der sælger de røde lytter?
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2015 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, men jeg ved ikke hvad pokker du vil med dem. Udover at de nogen steder har en (svag) klangmæssig betydning, tørrer de temmelig hurtigt ud. Hvis du finder NOS (New Old Stock) har de garanteret ligget på hylden så længe, at deres påtrykte kapacitet allerede er halvveret. Brug nogle gode standard ELNA Cerafine-Duorex eller Silmic/Silmic II. Hvis du absolut ikke vil høre  så: http://www.ebay.com/sch/umut1001/m.html?ssPageName=STRK%3AME FSXS%3AMESOI&_trksid=p2053788.m1543.l2654 Søg på ROE, (de er "by the way" AAAAAAAAAlt for dyre)  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
bogo Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2015 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, jeg er lutter ører  og du har ret i at de gamle må være ret tørre, men jeg ledte efter nogle nye og kunne ikke finde den
specielle 2x3000 mf. De havde allesammen for høje prøvespændinger og var for tykmavede. Jeg kigger på ELNA kondensatorerne.
Mange tak for tip!
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2015 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nååhhh, troede det var de "små" du mente, men bare søg på det link jeg gav dig. Han har et kæmpeudvalg og fælles for ALLE hans produkter = ingen "fakes"  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2015 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du ku´ jo også lige skrive målene, det ku´ jo være, at jeg havde et par stykker liggende  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
bogo Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2015 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der sidder 3 stk. 2x3000 mf 50V, 40 mm lange og 30mm i diam. Der er ikke meget plads at give af, desværre!
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2015 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener du, at der er 2 stk 3000 uF i hver 40 x 30??? Altså 3 ben (1 minus og 2stk. +ben) på hver kondensator????
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2015 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan simpelthen ikke passe, det må være en skrivefejl fra din side. Det normale ville være 3 stk. 3000uF/50 volt. 2 stk udgangskondensatorer og 1 stk. til udglatning af forsyningsspænding.
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
bogo Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2015 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, præcis!
ELNA har en 3300 uf 50V med diam. 18 mm. De er for tykke! Der er ikke 36 mm til parallelmontage.
Der findes også en Panasonic, sikkert ikke til audio, men med samme diam.
Spurgte en reparatør af B&O om denne komponent: De kan ikke opdrives eller er for dyre, sagde han. Han kunne ikke længere
sælge restaureret B&O. For dyrt, simpelthen. Men der er reparatører af B&O. De må vel have adgang til brugbare komponenter
|
Til top |
|
|
bogo Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2015 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er tre tilledninger på dem! En stel og to plus.
|
Til top |
|
|
bogo Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2015 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige set på diagrammet. Det ser ud til at du har ret. Men hvorfor tre tilledninger på en elko? hvis den ikke er dobbelt?
Ganske vist er den ene terminal mærket med sort, der hvor der udgår to ledninger.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2015 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er meget almindeligt med et "støtteben". Det burde ikke være forbundet. Den terminal, der er mærket med sort er = minus. Hvis dit diagram ikke siger, at den er dobbelt, er den det heller ikke. B&O i de dage, lavede ikke ret meget om på noget som helst = If it works, don´t fix it. Det jeg beskrev ovefor er fra Beomaster 3000. Det skulle undre mig meget, om det ikke er det samme i din. Har 3 stk. 6800uF/50 volt liggende her med de rigtige mål. Send en PB hvis du er interesseret. Det vil alt andet lige gi´ en anelse bedre afkobling af din forsyning og en lidt lavere nedre grænsefrekvens på dine højttalerudgange  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2015 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kigger på den fysiske kondensator, skulle der gerne være en påskrift, ligesom benene i bunden typisk er markeret med sort/trekant/firkant. På siden kan du så se, hvad der er hvad. Den ene skulle gerne hedde N.C. = no connection, eller to af benene bare er parallelle indeni (det kan måles)  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
bogo Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2015 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal have mange tak for hjælpen. Nu kan jeg komme videre med arvestykket. Jeg har stor respekt for konstruktioner der er
bygget af menneskehænder i stedet for det åndløse plastik vi trasker rundt med, i dag.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2015 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
bogo skrev:
I stedet for det åndløse plastik vi trasker rundt med, i dag. |
|
|
Hvad mener du med "vi"??? Tal for dig selv    __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
bogo Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2015 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så gør jeg det. Men endnu engang, ha´det godt og mange tak for hjælpen
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2015 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv tak, det var så lidt, og som sagt, så ligger der 3 lytter med de rigtige mål hér og "flyder", hvis bare du gider betale portoen  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|