Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er en tråd hvor alle der har glæde af en rigtig power reciever fra 70erne kan ytre sig - Vi har længe haft fornøjelsen af Tante Bergs afsmittende glæde ved Tandberg TR 2075 og nu vil jeg stemme i med førstehåndsindtrykket af en anden af disse 70'er perler - min netop ny-erhvervede Pioneer SX-980 men først et lille billede jeg har lånt fra nettet indtil jeg får taget et der yder denne kæmpes smukke sølvfacade og valnødde kabinet fuld retfærdighed:  Jeg fik min lille 20 kg tunge baby på qxl for 2 CD'ers pris :-) Det var tydeligt at den havde stået et stykke tid men efter en gang rens og efterfølgende kontakspray tændte jeg og rummet blev badet i et blidt men autoritært lys fra den flotte aluminimumsfacade. Alle lamper og aller knapper fungerede 100% - jeg kunne næsten ikke få sat højtalerne hurtigt nok til - jeg måtte høre om denne legendariske super reciever fra "Pioneers Silver Decade" kunne leve op til forventningerne. Vel vidende at 1980 var året hvor sx980, sx1280 og mastodonten sx1980 som supernovaer oplyste hi-fi himmelen med sølvstrålende power design for uigenkaldeligt aller sidste gang var det også med en hvis portion andægtighed at jeg satte mig til rette og afventede de første toner fra Gladys Knights nye plade "Before Me" (god lyd, men tilpas retro) Jeg har lært et nyt ord idag - Soundstage - og hvis det som jeg kort fik forklaret det af Krenzler betyder rum, højde dybde og bredde i lydbilledet - så skal jeg da nok love for at Pioneer sx-980 forstår at transformere sin egen imponerende meget håndgribelig fysik til en musisk rummelighed der næsten ikke kan være der for bare sprudlende spilleglæde. En stor varm musikalsk imødekommende og dog kontroleret gengivelse af lydbilledet - og endnu har jeg ikke afprøvet den meget roste phono-indgang ligesom FM delen må vente til jeg har fået et antennestik der passer. Det var kort om Pioneer SX-980 - er der andre der i det daglige glæder sig over en super reciever fra 70erne måske som "hoved styrmand" i et vintage anlæg eller måske som et suplement til den daglige bruge af et "super high end anlæg anno 2007" så skriv og del jeres glæde og erfaringer - jeg vender tilbage med billeder og med flere lytteindtryk
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 01:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fåååårk!!
1250'eren løb fra dig men du har da ellers fået gedigent karma payback. Modellerne (som din) lige under de aller største TOTL monstre spiller sikkert fuldt ud lige så godt. Og så er de tilmed kønnere takket være de lidt mere moderate (om end stadig fyldige) dimensioner.
Jeg glæder mig til at se billeder og høre om flere lytteoplevelser. Du har vist (næsten) uden at overdrive gjort årtiets scoop.
Damn!
|
Til top |
|
|
747DK Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 488
|
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 05:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke ! sikke et lækkert stykke isenkram. jeg så den godt derinde.. men til den pris har du virkeligt gjort en handel
jeg er overasket over at den uden den store renovering allerede nu kan give sådan en "ud af kroppen" lydoplevelse.. Hold os endelig opdateret.. __________________ Teknikken er midlet ikke målet.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den blev god skyllet igennen med både kontakt rens og wd 40 og så havde den stået med strøm på et stykke tid før den fik højtaleren sat til
Jeg tror nok at den vil åbne sig mere som dagene går - jeg glæder mig
|
Til top |
|
|
skovboel Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 87
|
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej du har sku været heldig...jeg har havde engang en strørre Nikko reciever, den spillede sku godt alt taget i betragtning og sikken et lys den havde. bliver helt nostalgisk af tanken...
mvh
Skovboel 
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
AudioKarma har en fin Pioneer afd. Af de gamle japanske receivere ville jeg nok helst eje en Pioneer eller Sansui.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
AudioKarma har en fin Pioneer afd. Af de gamle japanske receivere ville jeg nok helst eje en Pioneer eller Sansui.
|
|
|
Tak for audioKarma linket - dem havde jeg ikke lige tænkt på Jo matched med de rigtige højtalere er det nok også de to monster-receiver-producenter jeg vil gå efter - udseendet er jo ret forskelligt så der må smag og behag råde. Jeg har lige koblet min sx 980 fra - den skal lige have lov at stå og dampe wd 40 og kantakspray hørmen af Derfor er det nu den lille Sansui AU 555 A der med sine kun 2x22 watt trækker de store revox højtalere bx 4100 med ders 8 basser pr. side. Den brokke sig ikke det fjerneste og Grant Green jazz-guitar lyder helt formidabelt på vinyl (den lille nye thorens 318 med om 30 leverer også stort og til min irretation lyder den bedre end revox B790 pladespilleren med sin flollede lille tangentialarm - men jeg giver nu ikke op på 790eren og det komplette revox anlæg - det skal bare fintunes -skal det ja!!) Jeg tror jeg skal bygge et par store højtalere dedikeret til Pioneeren - så bliver det bare at finde et sted hvor der er plads til den - help! måske den vil lyde godt sammen med f3 lyd Focus højtaleren - dem har jeg jo stadigvæk stående. Hvem var ellers med i kapløbet om de store receivere Sony ? Marantz ? JVC ? Technics ? __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
The Dude Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 443
|
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sansui lavede nogle virelig STORE receivere ..., bla. model G-22000 og G-33000
hvor power-amp'en kunne afmonteres fra pre-amp/tuner sektionen (front),
meget praktisk hvis ejeren ikke havde en pladsering der var dyb nok til,
at have den stående i "normal" mode,
så kunne de to sektioner pladseres oven på hinanden eller på flere hylder 
Der er en del tråde på AK om dem 
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marantz var i højeste grad på banen med store eller vellydende receivere - model 18 - 19 - 2270 - 2325 - 4400 - 2385 - 2500 - 2600.- søg selv løs på nettet - Ebay og hvad har vi.
Disse receivere var/er i særklasse og går for astronomiske summer på brugtmarkedet, hvis man kan finde dem. De spiller stadig rundt omkring og er lydmæssigt på toppen. Mange af disse, som så meget andet vintage hifi, trænger i ny og næ til at få kigget på, om der skulle være behov for udskiftning af dele, som normalt ikke holder evigt - fx elektrolytkondensatorer.
Jeg har haft de fleste af disse modeller gennem hænderne og lyttet på dem - og der er smæk for skillingen - både hvad angår kræfter, men også meget høj lydkvalitet. Her tænkes især på modellerne - 18 - 19 - 2325 - og 4400 (blot min smag)
Lige nu har jeg en model 18 - en model 19 + 2 model 4400 til at stå og det er en sand fornøjelse!
og så skader det vel heller ikke, at de er Ski..flotte - nogle af dem med lækre oscilloscoper til drengerøvene!
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var de også med i effekt-racet som fx pioneer sx 1980 der toppede med 2 x 270 watt ??
Når du skriver du har dem til at stå - betyder det så at de får lov at spille ?
Har du billeder ?
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lækker sag - tillykke med den, Rlb
Audiokarma er et rigtig godt sted at snuse sig frem til oplysninger på de gamle recievere, og et rigtigt hyggeligt forum.
Fredmarantz: har du haft 2270'eren, og i så fald, hvad syntes du om den?
-tunghør
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til R-L-B:
Effektræset:
Marantz 2600
http://www.classic-audio.com/marantz/2600.html
RMS Power Per Channel |
300 @ 8 ohms, 400 @ 4 ohms |
Pioneer SX-1980:
http://www.classic-audio.com/pioneer/sx1980.html
RMS Power Per Channel |
270 watts |
Sansui G-33000: Kunne ikke lige finde noget, men den går for ca. 300Watt - nogle hævder måske fejlagtigt 330W (8 Ohm RMS)
Technics SA-1000: Kunne heller ikke lige finde noget, men søg gerne selv. Så vidt jeg husker - også omkring de 300 - 330 Watt (Ohm RMS)
Antagelsen af, at Pioneer SX-1980 skulle være den kraftigste er ikke sand, men dybest set finder jeg det uinteressant, da ingen af os kan høre forskellen på de watt - i den ende. Store er de i hvert fald - og TUNGE!
Mine apparater får alle lov at spille i ny og næ - efter tur, da de jo skal holdes i form. En lidt "flot" bemærkning fra mig, men jeg har mange units - og da de fleste efterhånden har erfaret, at jeg samler på Marantz især - har jeg naturligvis mange sjove modeller derfra - deribland netop receivere. Jeg synes Personligt, som jeg også skrev tidligere, at Marantz's model 18 -19 - 2325 - 4400 lyder utrolig godt - ej heller at forglemme model 2230 - fantastisk lyd, men den falder ligesom ud fra trådens emne: De store drenge! Model 18 og 19 er ikke i den forstande store, men de var det største på deres tid 1968-1972.
Nej - jeg har ikke billeder - jeg har aldrig haft et digitalkamera før for en uge siden - skal lige lært at bruge det - og ikke mindst uploade billeder, bl.a. hertil.
Til "Tunghør"
Jeg har aldrig haft 2270'eren, men har hørt den flere gange. Spiller fint (dog ikke i klasse med 2230 - 2325 - virker lidt hårdere i lyden end disse. Den skulle efter sigende have problemer med at håndtere loads på 4 ohm. Men flot er den - har du sådan een??
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, jeg har et par gamle tandberg recievere - En 2055 og en 2075, og er egentlig godt tilfreds (selvom jeg stadig arbejder på at få dem ordentligt op at køre..)
Men der er helt sikkert også noget over de gamle marantz recievere, og jeg troede egentlig 2270'eren var en af de bedste. Det er vel egentlig bare af nysgerrighed jeg spørger  . Kan jo være den rigtige dukker op en dag, og så ville jeg da nok lige teste sådan en derhjemme  .
-tunghør
|
Til top |
|
|
Haugaard Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 924
|
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
En af mine venner havde en Kenwood receiver som vist også var opgivet til et par hundrede watt. Jeg kan sgutte lige huske hvad modellen hed (?) Den var ihvertfald imponerende at se på.
Haugaard
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der var en del om buddet dengang. Det afhænger vel af hvilken lyd man foretrækker. De forskellige fabrikanter havde hver deres "house-sound" så at sige. Marantz er vel nogle af dem der var varme og fyldige i lyden? Yamaha f.eks. var vist ret så neutrale o.s.v. De ældre modeller fra starten af 70'erne og før med kondensator i udgangen lyder varmere end senere modeller.
Kenwood's store dreng dengang hed KR-9600.
Onkyo havde TX-8500 MkII.
Yamaha CR-3020.
Sony STR-7800SD.
Der var også nogle der hed Concept der lavede en kæmpe en (model 16.5).
De største modeller (som G-33000) vejer ca. 45kg.
Der var indtil for nylig en side på nettet (chopfell.com) hvor man kunne læse om alle TOTL monstrene (én side til hver) men desværre findes den ikke mere. Gutten der kørte siden (Chris) er den priviligerede ejer af ca. 30 stk. TOTL (top of the line) modeller - hvilket må være så godt som alle sammen?
Det er rigtigt at lige præcis 2070 modellen i Marantz 2xxx serie har store problemer med 4 ohm. Det skal man ikke byde den hvis man har dens liv kært.
|
Til top |
|
|
Haugaard Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 924
|
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yes Krenzler, der var den 
Så var det ikke en TOTL min ven havde. Jeg tror hans var en KR-9400

Stor var den s** alligevel 
Haugaard
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke,R-l-b med den flotte Pioneer SX980.Recievere forever  Konceptet 'reciever' holder hele vejen.Jeg har haft 18 Tandberg-recievere(for at danne mig et lyd-billede af hvad Tandberg leverede af lyd,for snart mange år siden) igennem huset her i det sidste lille års tid,og har stadig 6 tilbage.Uden at afspore tråden om top-of-the-line-recievere,så vil jeg bare sige at selv mindre Tandberg-recievere gør det ualmindeligt godt,parret med de rigtige højttalere.
Jeg har valgt den største af Tandberg's recievere i 1975,en TR2075.Men den leverer ikke 300 Watt,'kun' 75 Watt...minimum  Egentligt underligt at Tandberg aldrig kom højere op i effekt?Men recievere gik af mode,og da jeg selv skulle ha' stereoanlæg dengang,blev jeg decideret frarådet at købe reciever.For tænk hvis tuneren gik i stykker,så skulle man undvære forstærkeren også under rep.......  Det er de selvsamme recievere der er i omløb endnu  Og smukke er de,rigtigt mange af dem.Jeg kan godt li' looket på mange af Marantz recieverne.Især dem med blåt i displayet,selvom det ikke er HELT Tandberg-blåt  Spøg til side,jeg er sikker på at der var en del andre,der lavede fede og vellydende recievere end Tandberg.Men jeg ville nu ikke bytte med noget.
Og reciever skal det være.Det er genialt at man ikke skal ha' en eller anden skod-tuner til sit stereoanlæg.Rigtigt mange nedprioriterer tuneren,og jeg forstår dem.Det er no problem i en fed reciever.Der er det hele bare lækkerier  Der er kælet for alle detaljer,og for Tandberg TR2075's vedkommende,så er der tænkt på alle eventualiteter.Den har ALT hvad jeg skal bruge.Valget af materialer fortjener den største ros,og finishen er fantastisk.Lyden er,som alt andet ved denne reciever, præcis så fed som man kan ønske sig.Det bliver ikke bedre
R-l-b,har Revox lavet store recievere a la Tandberg,Marantz osv?
P.S.For ca 15 år siden havde jeg en kort overgang en ret stor DUX-reciever(sølvfarvet,med hvidt/grønt lys i displayet). Husker ikke modellen.Den var noget skinger i det,men spillede tåleligt med Trapez X.
__________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tante Berg Det er fint med Tandberg Receiverne - Tunghør har også spurgt om jeg synes at det vil afspore tråden hvis der kommer lidt anmindelig Receiver snak i tråden - det gør ikke mig det fjerneste så længe vi holder det til det store receiver årti - gider ikke læse om surround receiver i denne tråd - men gerne qudrofoni  jeg kan ikke huske om revox lavede en reciever men de lavede en pre-ceiver - altså en forforstærker og tuner bygget sammen - en ordenlig krabet - og da det var tuneren fra b760 de byggede i var det ret god FM modtagelse. Til fred Marantz - du har ret det ikke handler om hvem der har flest watt - men det vare mere for at illustrere over for de - der ikke husker det at det netop var et årti hvor de store Receiver producenter kappedes om flere ting - flest watt - flest knapper - største og tungeste kabenet - mindste forvrængning Mit første rigtge hi-fi køb var som tidligere nævnt pioneer sx 434 (2x15) watt - jeg en stående i kælderen - og jeg husker mange nætte i mine teenageår hvor jeg lå og hørte svensk natradio - værten hed ""Smokerings" til mellemnavn og spillede fed jazz - den var silver front men med blåt display og oplyste rummet med samme iver som Tante Bergs TR 2075 - scala pinden var akryl med en skæv slebet spids så lyse et sted inden i maskinen lyste lidt orange gult for enden - MAGIC Så altså på opfording fra Tunghør - har i noget på hjertet om Receivere fra den gyldne tid og står i og flover jer lidt over at Watt'ene er knap såmange så husk på at SX 980 blot var på 80 Watt og TR 2075 (som jeg uanset hvad anser for en Super receiver) kun var på 75 Watt - derfor aunset watt skriv og del jere s glæde - frustrationer - erfaringer Hvilke modelelr har i fået til at lyde godt med hvilke højtalere og signal kilder m.m.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
det gik da også lidt over gevind for nogle med monster design Modular Component Systems 3275
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har læst en del indlæg med japanske forstærkere og receivere der er kede af 4 ohms højtalere og jeg ser at mine revox BX 4100 er 4 ohm
Er der nogen der har erfaring med om pioneer sx 980 kan gå i stykker med 4 ohms højtalere ?
|
Til top |
|
|