Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Båndoptagere er jo i sagens natur allmost vintage uanset hvad - men det er klart at det jeg her ønsker er alle indputs og brugerberetninger om vintage bånooptagere. Spolebånd - Kassettebånd - Elcasette (jeg skal nok rette det hvis det staves anderledes) samt evt. andre typer jeg ikke har fået nævnt - men ikke DAT bånd. Her kunne jeg tænke mig at vi der stadig aktivt bruger bånd skrev og de der har brugt bånd om med veneration eller afsky ser tilbage på de tider. Hvilke maskiner - hvilke teknikker - hvad bruger/brugte i dem til Jeg kan lægge ud med at nævne de maskiner jeg bruger mest Spolebånd ReVox B77 i 4 og 2 spors udgave sidst nævnte higspeed 38cm - det er god lydkvalitet Spolebånd vintage Sansui undergoing renovation Ønske spolebånoptager en Nagra Kudelski - nogen her der har sådan en vidunderlighed (kan i huske filmen DIVA?) Kasettebånoptagere - ReVox B710 MKII og Studer A700 begge tip top og særdeles god kvalitet Sidste skud på stammen Pioneer CT F9191 der passer til min Pioneer SX 980 receiver - forbavsende god lyd Renovations proekter - B&O Beocord 8000 & Tandberg 340 På ønskelisten Tandberg 910 Hvad bruger jeg dem til: Spolebånd: Live optagelser, LPer, CDer og FM P2 Kassettebånd: CDer og FM2 En af de særlige kvalitetet som bånd har er en sidegevinst - dårlige CDer med mekanisk/harsk metallisk lyd bliver mere analoge / tålelige at lytte til Spolebånd kan være fantastisk dynamiske Der ud over har jeg 4 A77 og et stak kassettebånoptagere som jeg er ved at sende videre ud i verden - så little time and tapes ar hard to get  Det eneste jeg vil frabede mig i denne trå er en overophedet diskussion om hvad der er bedst bånd eller CD - respekter hinadens udsagn ud fra det subjektive aspekt - og lad de der skulle insistere på det ene eller andet forblive i deres tro - beviser, grafer og test flytter alligevel ikke bjerge PS. er der nogen der med held har brugt Video bånd i hifi sammenhæng ? __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Jan Graffo Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 589
|
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sony Elcaset kan ses her http://www.gifford.co.uk/~coredump/audio.htm
Personligt fik jeg først den "næststørste" Tandberg, som havde den gode gearstang, og med den lavede jeg flere gode optagelser med en rockgruppe i Brønshøj-Husum Ungdomshus. Lyden var simpelthen bare vældig god på den maskine.
Så måtte jeg prøve den fantastisk smarte Braun TG1000, som med sine lidt større bånd kan ses her http://www.radiomuseum.org/r/braun_tg10004.html Men da det viste sig at den indspillede et elektrisk signal på båndet, hver gang man havde holdt pause for at skifte plade og satte i gang igen, måtte den tilbage til Fona. Men den spolede helt fantastisk flot og meget hurtigt. Lyden var ikke bedre end på Tandberg.
Næste testmaskine var en Ferrograph, som dels ikke var skruet ordentligt sammen, dels kørte meget ujævnt og dels lød i retning af eller lige så godt som Tandberg.
Ferrograph blev slæbt tilbage til Fona, og vi blev enige om, at så måtte jeg bare have en Revox A77, og den bestilte jeg med indbyggede forstærkere. Det spillede godt alene, men bedre via min Lansing SA600.
Så blev jeg træt af de store bånd, for det var et stort arbejde at registrere musikken på nummeratøren, og hvis man ikke gjorde det, kunne man intet finde - joh, med papirstrimler sat i båndet, men det var også noget rod, så jeg droppede bånd og gik over til kassetter.
__________________ "There's no substitute for experience"
|
Til top |
|
|
Jan Graffo Lukket konto

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 589
|
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elcaset ses bedre her http://www.audioscope.net/sony-elcaset-el-7-p-1077.html  __________________ "There's no substitute for experience"
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
her et billede af Elcaset  Jan - da du gik over til kasette - hvilken og var det stadig tilkvalitetsoptagelser ? Det var måske sådan et Braun set up ?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oh -yeah!
Jeg har også haft og har stadig en del maskiner.
Startede for mange år siden med en Philips 4404 spole - dernæst slaw i slaw - en Philips 4408 - Technics 1506 (2 stk) - Revox A700 - Revox PR-99 (MK1) - Teac X1000R (silver).
Af disse har jeg "kun" Revox PR99 - A700 - og de to Technics-maskiner tilbage. Alle - undtaget PR-99'eren trænger til justering/rep.
Desuden har jeg på Kassettesiden to eksemplarer af Pioneer CT-F1000, som heller ikke kører. Jeg har egentlig lagt projekterne lidt i mølpose, da jeg har meget andet stereogrej, som også trænger til opmærksomhed i ny og næ - det er ikke altid let at finde tid/penge og de rigtige folk til opgaverne - og Jo- jeg HAR talt med Villadsen om A700, som ikke er lige til at gå til, da den er relativt sjælden og anderledes end 77-/99 serien, men den er ikke mere syg end at det ved lejlighed kan fikses - håber jeg.
Jeg har tonsvis af bånd - fortrinsvis Maxells 35-180B
Hvis nogen her kender folk, som VIRKELIG KAN noget alvorligt med reparation af især Technics-maskinerne, så er jeg klar til en deal! (jeg har komplette servicemanualer)
Jeg har 95% brugt maskinerne til ind/afspilning (kan man andet?) - og lidt til optagelser af live-orkestre.
Venligst
Freddy
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 02:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en Studer B67 - pro udgave af A700 - på QXl pt. DR har tilsyneladende solgt ud af en masse i forrige uge så det er måkse værd at holde øje med DB og QXL den næste stykke tid  Ud over villadsen - hvem kan reparere båndoptagere idag ?? og er det andre folk der kan ordne Kassette end Spolebåndoptagere Den technics du har - har en af de flotteste toenhovebroer der er lavet 
Den og Pioneers 707
Er så flot designet at de har en ikongrafisk værdi hvor andre japanske spolebåndoptagere var så ens og anonyme at det ikke er til at skelne mellem Sony, Teac og fx. Akai - selv om Akai på de senere modeller fik et lidt mere markant udtryk  Som før nævnt ville en Nagra være meget velkommen - både den miniature  som minder om spionkameraet fra Minox - konstrueret af
Walter Zapp fra Riga under 2. verdens krig
Minox B (fra ca. 1966) Kameraet som jeg har ser sådan ud:

Men en rigtig Nagra er vel en Nagra Kudelski:
 Jo hvorfor jeg lige nævnte Minox - og Nagra - begge fantastiske kompakte analoge maskiner som idag er overhalet af mindre digitale apparater som dog aldrig får den samme fortryllende udstråling her en ad for min 9191  det er en ret stor bamse  med rigtig god lyd Og til sidst i dette bette indlæg glemte jeg måske foroven at nævne at alle tips og links til hvor man kan skaffe gode båndmedier er mere end velkomne __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 02:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det sådan en Pioneer du har Freddy  I øvrig kan jeg meget bedre lide VU metre frem for leds -
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 03:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg startede med at lege med Tandberg spolebåndoptagere i 12 års
alderen vil jeg tro (Tandberg 15). Da jeg blev lidt ældre, byggede jeg
en af dem om til stereo. Den spillede (og optog) godt så vidt jeg
husker - men den var desværre ikke så pålidelig
Jeg har senere også bygget en afspilleforstærker med rør - og den spiller fremragende (hvis jeg selv skal sige det...).
Til kasettebånd har jeg i mange år brugt en plastik-ting fra Marantz.
Men den gik i stykker for nyligt, så jeg måtte på jagt efter en ny. Jeg
fandt så denne til 7 euro på eBay:
Den kommer fra det i Danmark meget kendte firma "VEB Stern - Radio Berlin Betrieb des VEB Kombinat Rundfunk und Fernsehen" 
Den har overrasket mig meget positivt. Den har et glimrende løbeværk,
der også kan klare "mishandlede" bånd fra bilen m.m. Og lyden er fin -
og der er ikke så meget vibrato på musikken som der var med den gamle...
Her er et billede med låget af:
- der er mange dele i. Og et stort solidt løbeværk...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 07:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Radio Berlin Betrieb des VEB Kombinat Rundfunk und Fernsehen Det er skønt - et navn der er mundret og let at brande -besynderligt at vi ikke har set mere til dom
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
her er et nyttigt link hvordan man "bager" sine gamle bånd http://www.tangible-technology.com/tape/baking1.htmlpå den måde undgår man at løsnet masse pga opløst limlag ødelægger både lyd og bådoptager
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej R-L-B!
Lige her i en fart -
Jeps - den afbildede CT-F1000 fra Pioneer længere oppe er lige nøjagtig sådan een, som jeg så altså har to af, i vældig flot condition - rent kosmetisk. De kører bare ikke - har ikke haft tid til at kigge på dem endnu.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Hej R-L-B!
Lige her i en fart -
Jeps - den afbildede CT-F1000 fra Pioneer længere oppe er lige nøjagtig sådan een, som jeg så altså har to af, i vældig flot condition - rent kosmetisk. De kører bare ikke - har ikke haft tid til at kigge på dem endnu.
Vh
Freddy |
|
|
Hvis vi nu alle sender en masse god energi og vintage audio karma ud i cyberstratospheren kan det være at de snart får det bedre  helt klart synd at så flotte maskiner skal være inaktive __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
tubefreak Lukket konto

Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en Pioneer RT2022 / 2044 2 spors og 4 spors quardro foni og med den hurtige hastighed.
Jeg køber en del vintage færdigindspillet bånd på nettet, både 2 og 4 spor og q4.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har aldrig ejet et færdig indspillet spolebånd - jeg kan huske fra kassettebånd at de ofte når de var færdiginspillede var ret skod - hvordan er færdig indspillede spolebånd ?
Og er de stadig "holdbare" eller klistre de
|
Til top |
|
|
tubefreak Lukket konto

|
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
De bånd jeg har købt er på højde med vinylen ( næsten ). Jeg har ikke haft problemer med defekte bånd 7 9 13.
PS Jeg har aldrig ejet en kasettebåndoptager.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilke hastiheder skal de afspilles ved - kan de afspilles på NAB standard som ReVox køre med Der var et indlæg på et andet forum om et firma i US som skulle til at sælge "særligt fine kopier af master recordings fra USA" men de kunne ikke spilles på NAB stander men på noget som jeg tror blev kaldt ie-?? De brugt en Technicsbåndoptager som den der er vist i denne tråd til at indspille båndene
|
Til top |
|
|
tubefreak Lukket konto

|
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
De kører fint på NAB standard, jeg køber på Ebay der er menge bar søg på reel to reel husk at se efter hastigheden de kører med.
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
tubefreak skrev:
De bånd jeg har købt er på højde med vinylen ( næsten ). Jeg har ikke haft problemer med defekte bånd 7 9 13.
PS Jeg har aldrig ejet en kasettebåndoptager.
|
|
|
Musik på bånd er noget man selv optager, med mikrofoner, alternativt bruger båndoptageren til at afspille/overspille bevaringsværdige optagelser der ikke kan skaffes på andet medie.
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Der er en Studer B67 - pro udgave af A700 - på QXl pt. DR har tilsyneladende solgt ud af en masse i forrige uge så det er måkse værd at holde øje med DB og QXL den næste stykke tid

Ud over villadsen - hvem kan reparere båndoptagere idag ?? og er det andre folk der kan ordne Kassette end Spolebåndoptagere
Den technics du har - har en af de flotteste toenhovebroer der er lavet

Den og Pioneers 707
Er så flot designet at de har en ikongrafisk værdi hvor andre japanske spolebåndoptagere var så ens og anonyme at det ikke er til at skelne mellem Sony, Teac og fx. Akai - selv om Akai på de senere modeller fik et lidt mere markant udtryk

Som før nævnt ville en Nagra være meget velkommen - både den miniature
som minder om spionkameraet fra Minox - konstrueret af
Walter Zapp fra Riga under 2. verdens krig
Minox B (fra ca. 1966) Kameraet som jeg har ser sådan ud:

Men en rigtig Nagra er vel en Nagra Kudelski:

Jo hvorfor jeg lige nævnte Minox - og Nagra - begge fantastiske kompakte analoge maskiner som idag er overhalet af mindre digitale apparater som dog aldrig får den samme fortryllende udstråling
her en ad for min 9191

det er en ret stor bamse

med rigtig god lyd
Og til sidst i dette bette indlæg glemte jeg måske foroven at nævne at alle tips og links til hvor man kan skaffe gode båndmedier er mere end velkomne
|
|
|
http://interstage.dk/index.htm?Sider/Produkter/Varegrupper/1 00/150-000/150-000.shtml~indhold
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|