Emne: til alle der ikke kan lide vintage ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 02 April 2007 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er en tråd til alle de der besøger vintage forum med der formål at nedgøre, kritiserer eller på anden måde bruge side op og side ned på at fortælle os tilsyneladende tonedøve stokkonservative fjolser der har valgt at kaste vores øres og øjnes kærlighed på vintage grej hvor langt ude i hampen vi er når vi ikke kan hører at grej fra 2007 er svaret på vore bønner.
De vintagefolk som har energi og har lyst til at indgå i endeløse diskusioner med disse farisærer kan gøre det her - så kan de andre tråde/emner i Vintage forum fortsat være forbeholdt de emneroverskrifter hvorunder de er startet
Jeg vil starte med at sætte HIFIIGENS indlæg fra Vintage amp tråden herover - dermed opfordres han og de der vil til at fortsætte her.
citiat:
hifiigenSuper bruger
  Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 214
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu bliver nogle helt uenige med mig, og menr ikke jeg skulle skrive i denne tråd, men: sidst
i 80'erne havde jeg en kollega som var meget glad for sit meget store
og meget dyre Sansui forstærkersæt, ja - sæt, som havde en masse nuller
i modelbetegnelsen og en masse nuller i watt-opgivelsen. Vi arbejde med
audio, og han blev derfor påvirket af nogle nye strømninger dengang i
forstærkertilgange: NAD , Rotel og Proton, som blev anerkendt for deres
spilleri-formåen. Han prøvede en, tror jeg det var, 2x30 Watt Proton, som i størrelse på ingen måde kunne matche han bamse-Sansui_sæt. Han
kom skuffet tilbage (over sit Sansui): den lille madkasse-Proton
bankede hans Sansui sønder og samme i kraft, baspræcision og
spilleglæde, at han derefter intet forstod af det hele. Nu kan jeg så ikke forstå at sådanne vintage-sæt er attråværdige? Hvordan
kan man sige, at nutidens effektbamser mv. ikke tiltros en
vintage-anerkendelse om 15 år, men samtidig synes, at gammel og
umoderne teknologi for 15 år siden er noget godt i dag? Så skrev
en indlægsyder noget negativt om op-amps. Jo, men jeg vil langt hellere
foretrække en vellydende forstærker med op-amps, hvor op-ampsene er
konstrueret af dygtige op-amp ingeniører og anvendt af
færdig-produktingeniører, der ved hvordan den bruges i en forstærker,
og som kan lytte med moderne ører, end en "diskret teknologi-ingeniør",
der hverken vidste hvordan en transistor bedst kredses op, eller som
heller ikke kunne lytte (japanerne især). Det kræver da mere end
almindeligt held hvis en sådan forstærker skulle kunne spille bedre end
en moderne high-end forstærker. Men de fjernøstlige kunne sgu
sætte krom om det hele så det glimtede. Der var sgu rigtig lys i de
store forlygter. Lige som på de første Toyota Crown biler. Er
de i dag en anerkendt vintage-bil? (Min far solgte dem, så kom ikke og
argumenter for at de var gode uden at forvent jeg er enig)
__________________ Mvh
Hifiigen
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
The Dude Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 443
|
Sendt: 02 April 2007 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er meget nemt at svare på, der var bedre tid til at optimere velfungerende metode i gamle dage, det var tiden før vi fik PC'er og Internet ..., huhej ..., vi har så meget regnekraft at vi glemmer, at kreativitet/kunst/finesse tager den tid det tag'
Min lille Dynaco fra 1967 laver bankekød af såvel macho Sansui'en som den "meget vellydende" Proton "dåse" 
Og den samlede op-amp task force ...hyler i kor "det gælder ikke det der, det er jo rør!"
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
Sendt: 02 April 2007 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
@r-l-b Ssshhh - vi har brug for en masse der ikke kan lide vintage, så vi kan købe det rigtigt billigt på dba.dk.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 02 April 2007 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo men de fylder så meget når de ruller sig ud - og budskabet fra deres side er jo feset ind - men det er da rigtigt bortset fra når vi en sjælden gang i mellem ser os nødsagiget til at sælge
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 April 2007 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
jo men de fylder så meget når de ruller sig ud - og budskabet fra deres side er jo feset ind - men det er da rigtigt bortset fra når vi en sjælden gang i mellem ser os nødsagiget til at sælge
|
|
|
Sjovt nok kan jeg godt lide lange indlæg, fra dem jeg er enig med.  Mon ikke det med om andres indlæg fylder for meget, har lidt at gøre med, om man er enig ? Det kan være anstrengende, men så er der da lidt at læse, hvis man kan overskue teksten. Der hvor der skal scrolles flere sider ned, har jeg lidt tendens til at skimme teksten - det er hermed indrømmet. Så vil der opstå et par misforståelser undervejs. Jeg kan godt forstå at folk der har haft 'skelsættende' oplevelser, der taler for det ene eller det andet, bliver lidt revet med. Man skal så bare ikke udelukke muligheden for at andet også kan lyde godt. Jeg er meget glad for vintage, og også for det nye. Meget af det gamle er vitterligt skrammel, som nogen skriver. Men det er meget af det nye også... __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 02 April 2007 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der var jeg blev træt af det - var fordi "plisken" bad om at få anbefalet en vintage amp og "hifiigen" brugte tre sider på at generelt nedgøre vintage grej - forkert tråd og faktisk også forkert forum.
Jeg har ikke noget i mod at folk sparker et indlæg ind hvor de fx ytrer at de ikke har meget fidus til xxx-mærke fra den og den periode pga Known issues elelr problemer i produktionsgangen eller hvad ved jeg - men bare gå ind og ødelægge en tråd med gentagende negative ytringer - det er øv!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 April 2007 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Der var jeg blev træt af det - var fordi "plisken" bad om at få anbefalet en vintage amp og "hifiigen" brugte tre sider på at generelt nedgøre vintage grej - forkert tråd og faktisk også forkert forum.
Jeg har ikke noget i mod at folk sparker et indlæg ind hvor de fx ytrer at de ikke har meget fidus til xxx-mærke fra den og den periode pga Known issues elelr problemer i produktionsgangen eller hvad ved jeg - men bare gå ind og ødelægge en tråd med gentagende negative ytringer - det er øv!
|
|
|
Ja, så går det hen og bliver off topic, hvis det ikke relaterer til trådens emne, efter et par indlæg. Efter et par små sidespring, bør tråden finde tilbage, med mindre drejningen er relevant, på en eller anden facon. Der må man nok bruge 'rapport' knappen, hvis brugeren ikke vil vende tilbage til topic. Vi ser desværre alt for mange gode tråde spoleret i OT og mudderkast. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 02 April 2007 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
100 % enig Men nu har de en tråd hvor de kan skrive lige så tosset de vil  Jeg vil bruge mit krudt på de tråde som jeg synes er sjove Hvad spiller du selv på af vintage grej ??
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 April 2007 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
100 % enig
Men nu har de en tråd hvor de kan skrive lige så tosset de vil 
Jeg vil bruge mit krudt på de tråde som jeg synes er sjove
Hvad spiller du selv på af vintage grej ??
|
|
|
Mine gamle Tannoy Arden, har overlevet to flytninger, og jeg er ved at restaurere to sæt Magnepan, hvor det ene sæt er MG1 fra 1979 (!). De overraskede mig faktisk, med lidt af en aha oplevelse, selvom jeg har hørt dipoler før. Min projektor er en gammel Barco CRT, fra 1995, som der også kan skrues og drejes på. Den har andre linser end de originale, f.eks. Jeg har et par højttalere der ikke er vintage, men helt sikkert bliver det, her hos mig.  Det er de små B&W Matrix 805, der vel vil være vintage om 10-15 år. EDIT: Jeg glemte at nævne min Revox G36 der hører halvspors 15", og er rørbestykket. Dernæst er der en rørbestykket Tandberg spolemaskine, som måske bliver sat i stand om nogle år, når jeg når dertil på listen. To stk Sony spolemaskiner også. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 02 April 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
r-l-b skrev:
100 % enig
Men nu har de en tråd hvor de kan skrive lige så tosset de vil 
Jeg vil bruge mit krudt på de tråde som jeg synes er sjove
Hvad spiller du selv på af vintage grej ??
|
|
|
Mine gamle Tannoy Arden, har overlevet to flytninger, og jeg er ved at restaurere to sæt Magnepan, hvor det ene sæt er MG1 fra 1979 (!). De overraskede mig faktisk, med lidt af en aha oplevelse, selvom jeg har hørt dipoler før.
Min projektor er en gammel Barco CRT, fra 1995, som der også kan skrues og drejes på. Den har andre linser end de originale, f.eks.
Jeg har et par højttalere der ikke er vintage, men helt sikkert bliver det, her hos mig.  Det er de små B&W Matrix 805, der vel vil være vintage om 10-15 år.
EDIT: Jeg glemte at nævne min Revox G36 der hører halvspors 15", og er rørbestykket. Dernæst er der en rørbestykket Tandberg spolemaskine, som måske bliver sat i stand om nogle år, når jeg når dertil på listen. To stk Sony spolemaskiner også.
|
|
|
Sig endelig til hvis du har god plads og mange lommepenge, både undertegnede og en del af omgangskredsen er under konstant pres for at rydde op i krogene
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
Sendt: 02 April 2007 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tager den lige med fra den anden tråd :
tunghør skrev:
Jeg
kunne godt tænke mig at høre lidt om hvad dit lyd-ideal er, Hifiigen.
Er du til en meget analytisk lyd, med meget diskant? Hvordan med
musiksmag, og lyttevaner?
Jeg tror ikke vintagegrej er til dem
der vil analysere og disikere musikken - de finder nok større
tilfredsstillelse i moderne grej. Jeg for min del vil bare høre musik . Masser af fed musik ! Så kan dem der lyster bare disikere derudaf - så længe de ikke blander mig ind i det..  |
|
Hvis du nu havde været så gammel at du huske Vintagegrejet da det
var nyt, og kunne huske behandling af det i diverse magasiner så ville
du kunne huske at der blev analyseret på livet løs. Du ville også huske
at mange af datidens apparater led af diverse transistorsygdomme der
ofte medførte en decideret harsk diskantgengivelse og alvorlige
problemer med at drive virkelige højttalere.
High Fidelitys test fra 11/1973 af Sansui TU9500 påpeger netop
tunerens diskantbetonede klangbillede og den tendens til at fokusere på
sus og anden højfrekvent baggrundsstøj (testen er iøvrig signeret
navnkundige KS Møller)
A.T.Audio tilbyder i 1975 kunderne måling af højttalere m.v. med
udstyr fra B&K, også i hjemmet inden valg af højttaler, forstærker
m.v.
Den tilbagelænede bamsehygge er af nyere dato, datidens aktører
havde et helt andet afklaret forhold til teknik og målinger, men det er
jo blevet umoderne, nu skal man føle sig frem, men det gælder jo ikke
kun for hifi Nej, jeg er kun 35, og kender ikke noget vintagegrej fra det var nyt. Jeg har såmænd heller ikke hørt så utroligt meget vintagegrej, andet end tandberg - jeg indrømmer blankt  ! Mit indtryk er bare at vintagegrej generelt har en varme, som moderne apparater ikke rigtig besidder..? Jeg synes generelt dagens hifi er for skrigende, og diskant-orienteret. Selvfølgelig er der både gode og dårlige vintage-grejer, og ditto moderne grej - men det moderne grej der rigtig er noget ved, er bare for dyrt for mig. Måske det også er noget af humlen? Den tandberg tr 2075 jeg spiller på nu, kostede immervæk noget der ligner en halv opel kadett dengang den var fremme - det svarer vel til at jeg skulle kigge på nye forstærkere til 40000-50000 kroner idag..  Med den slags penge, skulle jeg såmænd nok kunne finde noget nutidigt der lød godt i dag. Hørte da engang ganske kort noget manley nede hos lydbutikken, og det lød fedt! Mht hvad de gjorde ud af at måle på grejerne dengang, så ja, det gjorde de da. Og der var da også både wattkrigen, og forvrængningskrigen, og sikkert flere krige jeg ikke lige kan huske - jeg synes bare stadig de valgte en varmere klang i grejet, som i mine ører er mere lagt an på at man kan nyde musikken, og ikke så meget på at den skal analyseres. Og så tillader jeg mig forøvrigt at være fuldstændig ligeglad med alle deres målinger. Selvfølgelig fandtes der også dengang folk der foretrak at analysere musikken - Dem om det  !
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 02 April 2007 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
tunghør skrev:
Jeg tager den lige med fra den anden tråd :
tunghør skrev:
Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om hvad dit lyd-ideal er, Hifiigen. Er du til en meget analytisk lyd, med meget diskant? Hvordan med musiksmag, og lyttevaner?
Jeg tror ikke vintagegrej er til dem der vil analysere og disikere musikken - de finder nok større tilfredsstillelse i moderne grej. Jeg for min del vil bare høre musik . Masser af fed musik ! Så kan dem der lyster bare disikere derudaf - så længe de ikke blander mig ind i det..  | |
Hvis du nu havde været så gammel at du huske Vintagegrejet da det var nyt, og kunne huske behandling af det i diverse magasiner så ville du kunne huske at der blev analyseret på livet løs. Du ville også huske at mange af datidens apparater led af diverse transistorsygdomme der ofte medførte en decideret harsk diskantgengivelse og alvorlige problemer med at drive virkelige højttalere.
High Fidelitys test fra 11/1973 af Sansui TU9500 påpeger netop tunerens diskantbetonede klangbillede og den tendens til at fokusere på sus og anden højfrekvent baggrundsstøj (testen er iøvrig signeret navnkundige KS Møller)
A.T.Audio tilbyder i 1975 kunderne måling af højttalere m.v. med udstyr fra B&K, også i hjemmet inden valg af højttaler, forstærker m.v.
Den tilbagelænede bamsehygge er af nyere dato, datidens aktører havde et helt andet afklaret forhold til teknik og målinger, men det er jo blevet umoderne, nu skal man føle sig frem, men det gælder jo ikke kun for hifi Nej, jeg er kun 35, og kender ikke noget vintagegrej fra det var nyt. Jeg har såmænd heller ikke hørt så utroligt meget vintagegrej, andet end tandberg - jeg indrømmer blankt ! Mit indtryk er bare at vintagegrej generelt har en varme, som moderne apparater ikke rigtig besidder..? Jeg synes generelt dagens hifi er for skrigende, og diskant-orienteret. Selvfølgelig er der både gode og dårlige vintage-grejer, og ditto moderne grej - men det moderne grej der rigtig er noget ved, er bare for dyrt for mig. Måske det også er noget af humlen? Den tandberg tr 2075 jeg spiller på nu, kostede immervæk noget der ligner en halv opel kadett dengang den var fremme - det svarer vel til at jeg skulle kigge på nye forstærkere til 40000-50000 kroner idag..  Med den slags penge, skulle jeg såmænd nok kunne finde noget nutidigt der lød godt i dag. Hørte da engang ganske kort noget manley nede hos lydbutikken, og det lød fedt!
Mht hvad de gjorde ud af at måle på grejerne dengang, så ja, det gjorde de da. Og der var da også både wattkrigen, og forvrængningskrigen, og sikkert flere krige jeg ikke lige kan huske - jeg synes bare stadig de valgte en varmere klang i grejet, som i mine ører er mere lagt an på at man kan nyde musikken, og ikke så meget på at den skal analyseres.
Og så tillader jeg mig forøvrigt at være fuldstændig ligeglad med alle deres målinger. Selvfølgelig fandtes der også dengang folk der foretrak at analysere musikken - Dem om det !
|
|
|
Det står dig frit for at benægte fakta
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 02 April 2007 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror det er særdeles uklogt at hade eller elske udstyr blot pga. produktionstidspunktet. I hvert tilfælde, hvis det er lyden man går op i.
Der er faktisk noget der taler for både nyt og gammelt.
Kigger man på det lidt ældre udstyr, så er fordelen ofte, at det i 80érne og i begyndelsen af 90érne var decideret pauvert at bruge op-amps. Man skal huske på hvad der faktisk sidder inde i sådanne små lakridser. Selv de mest simple af dem indeholder et eller flere dusin transistorer, de mest komplekse kan mageligt have mange flere. En transistor er jo altså i realiteten en elektrisk afbrydelse af signalvejen, hvis den nu engang sidder der. Det er således ikke nødvendigvis en kamp om, at få sat flest muligt af den slags afbrydelser ind i den skrøbelige signalvej. Men ofte betragtes en op-amp som én enkelt komponent, men det er den altså ikke. Forstærkere der er konstrueret med op-amps indeholder ofte unødigt mange transistorer, der sidder i signalvejen, hvor de giver forstærkning i mængder der slet ikke er behov for. Man er derfor nødt til at sætte komponenter ind, for at slippe af med den overflødige forstærkning - og nej - det lykkes sjældent særligt godt. Det er én af grundene til, at udstyr fra tiden før op-ampsene godt kan have kvaliteter der helt uopnåelige med dagens ingredienser.
Omvendt kan den udprægede brug af op-amps ind imellem frelse kunderne fra de allerværste fejltagelser.
Dernæst er der nogle klare skillelinier i historien, hvor der virkeligt skete noget, som udmøntede sig i klart bedre lyd. Man fristes let til at nævne nogle stykker:
- Van den Huls nål (ca. 1980)- intet var længere som før - heldigvis.
- Otala´s endelige aflivning af rørudgangstrin
- Afskaffelse af brickwall filtrene på ADCérne.
- DAC chippenes kvantespring omkring begyndelsen af 90érne.
- Højttalerenhedernes udvikling op gennem 90érne.
Halvlederne er der egentlig ikke sket en dyt med, andet end at småsignaltransistorerne er blevet mindre, hvilket i sig selv ikke er nogen gevinst. Nu om dage skal signalet finde vej gennem en masse loddepasta, hvor man i gamle dage mere brugte loddetinnet som forsegling og befæstigelse af en kontakt der allerede var etableret.
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
Sendt: 02 April 2007 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg benægter ikke fakta Bjørn - jeg stoler bare på at mine ører nok skal fortælle mig hvad der lyder godt, og hvad der ikke gør. Nok om det..
Kurt: uden at det bliver alt for teknisk, hvor er det så gået frem med højttalerenhederne? Som jeg forstår det, så er alnicomagneter, tekstilophæng, og papirmembraner vel stadig nærmest toppen af poppen - eller hur?
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 02 April 2007 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tunghør - uha da nej - Skum - Kevlar - Titanium - Diamant - bla bla bla gør at du slet ikke må lytte til papmembraner og tekstilophæng det er jo skandaløst dårligt og gammeldags og det er et mysterium hvordan nogle af verdens bedste indspilninger har kunnet finde vej gennem studier som har haft monitorhøjtalere af så ubrugelige materialer - tænk bare på et skod mærke som Tannoy som i den grad er en skamplet på audiophiliens selve ånd  Alle vil gerne fortælle dig at at vi med højtalere teknologien forlængst har bosats os på Mars - men det nytter altså ikke noget hvis dine øre stadig er bosat på "the third rock" Målinger og tests er kun redskaber og du kan vælge om du kan bruge dem til mere end dine øre - men umiddelbart kan man godt benægte fakta og være lykkelig Jeg synes Tante Bergs tråd er et smittende godt eksempel på dette - ligesom humlebien der egentlig ikke burde kunne flyve - svæver tanten glad over alle der går og bekymre sig om nu deres ½ gamle digitalt rumkorrigerede anlæg skulle få en dårlig test et eller andet sted så de må ud og omprioritere villaen en gang til for at kaste yderligere en kvart million efter det nyeste nye - Jeg er ærligt talt glad på Tantes vegne han har fundet noget god lyd som i hans øre ikke kunne være bedre - jeg er glad på mine egne vegne fordi jeg også selv har fundet noget grej jeg er ovenud tilfreds med - og jeg har lyttet til nyt grej til mange mange gange mere og jeg synes det lød dårligere - og derfor bekymrer det mig en bjælde om test og målinger siger noget andet.
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 03 April 2007 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er jo (som bekendt?) absolut ikke hader af vintagegrej - så derfor burde jeg ikke være at finde i denne tråd, men så alligevel føler jeg mig hildet til deltagelse:
Jeg har normalt stor glæde af læsningen i dette forum og kaster mig i ny og næ også ind i debatten, når jeg føler den interessant, men denne gang vil jeg gøre en undtagelse.
Generelt synes jeg, at det kunne være interessant at forske lidt i, hvilke konstruktionsforskelle - lydforskelle der er at finde på ældre gear i forhold til nyere gear, men.... undskyld, jeg synes, at diskussionen bevæger sig til niveau, hvor det minder om at kaste lidt efter hinanden(s) - i stedet for på saglig vis at bevæge sig rundt om konstruktionsprincipper - designs - kulturrelle trends - markedsmekanismer - sammensætning af gear - gensidig erfaringsudveksling - reparationshjælp - vedligeholdelseshjælp - minder osv.
Sidste års modefarve var...blå? Den er meget flottere end den farve fra i år, som du siger er flottest...lidt primitivt udlagt, men efter min mening en principiel analogi på diskussionen - den kommer ligesom ikke rigtigt videre.
Jeg har ved tidligere lejligheder ment, at det var irrelevant at tale om, hvad der lød "bedst", nærmest som en art videnskablig dokumentation. Vi er jo ved talrige diskussioner tidligere blevet "punchlined" med, at det er ejeren/lytteren ,som skal vurdere dette. Nogle mener, at en præcis - analytisk lyst betonet diskangengivelse er at foretrække - fint nok - andre mener det ikke - fint nok. Nogle mener, at varmt blødt lydende anlæg er skod - andre mener at det er himlen - fint nok. Jeg er træt af at læse om, hvordan een forstærker "banker en anden forstærker sønder og sammen". Vi kan bare konstatere, at den pågældende lytter har haft en oplevelse af, at han syntes at een forstærker lød bedre i forhold til hans lydideal end en anden - fint nok!
Apparaterne/kombinationerne lyder som de lyder - og jeg vil have lov til at ytre, at min Pioneer - Tandberg - eller for den sags skyld Marantz, lyder utrolig dejligt (for mig) - uden at en anden skal gå ind og tage den glæde fra mig ved at erklære, at den er "håbløst gammeldags" - eller "udviklingen har overhalet din forstærker" - agtig tale. Han er dog hos mig mere end hjertelig velkommen til at fortælle, at han ikke har så gode personlige erfaringer med denne eller denne forstærker/mærke og hvad har vi.
Hvornår er noget godt? Når det skaber en stærk følelse af glæde og engagement hos lytteren, hvis vi skal tale om lyden. Desuden kan der være relevans i at tale om driftsikkerhed/robusthed. Desuden kan der være glæde ved at finde ting og sager fra en svunden tid, som igen nogle har glæde og engagement ved at restaurere, andre ikke. Der er også personer, som glæder sig over at kunne nyde synet af et flot og interessant apparat fra dengang/eller nu.
Hvad er det egentlig vi går efter? Jeg har en opfattelse af, at deltagere er delt i flere - måske to lejre. 1. De som mener, at god lyd = relativt naturtro/neutral lyd 2: De som mener at god lyd er lækker lyd (altså ikke nødvendigvis det samme), men måske. Der er også strømning, som tyder på, at nogle kan lide hestekræfter - potens - rør - rør ikke - 4-kanal - 2-kanal - klasse A - klasse A/B - Single ended - og jeg kunne blive ved. Alle leder efter "deres lyd" - nogle har fundet den - andre leder videre (fint nok!)
Ingen får mig til at tale spotsk om at NAD bliver banket sønder og sammen af Kenwood - eller omvendt. Men jeg ved da eksempelvis godt, hvad jeg bedst kan lide at lytte til eller se på for den sags skyld.
Tanten er slet skjult meget glad for Tandberg, hvilket jeg dybt respekterer - Jeg synes, at det er dejligt at læse om den engagerede tilgang til Tandberg fx og jeg husker da også selv Tandberg fra min pure ungdom og synes at det er dejligt, at nogen ta'r sig lidt af det. Jeg kunne snildt gøre det samme med Marantz, som jeg interesserer mig voldsomt for og samler på. Vi har vel alle vore kæpheste - fint nok!
Jeg bevæger mig ikke så meget i Mp3-forummet (har vi overhovedet sådan et?) - da jeg ikke interesserer mig for det - det siger mig ikke noget, men min søn synes sikkert, at det ville være "cool nok" at læse lidt med der. So be it!, så hvis vintage-gear eksempelvis ikke siger een noget, så er man vel heller ikke tvunget til at deltage her. Jeg kunne eksempelvis aldrig drømme om, at kyle "Mp3 lyder af Lxxx - jeg fatter ikke, at I ikke snart bliver voksne og køber en gammel Marantz!" - ind i et "Mp3"-forum.
Sluttelig vil jeg lige diskutere en enkelt ting (om ikke andet, så med mig selv):
Jeg ved ikke helt, hvor det kommer fra - det med at stille alle apparater op på en linie og se, hvem der først kommer i mål - altså kapløbet, men jeg synes at huske, at mange ekspedienter i HiFi-forretninger altid har haft meget travlt med at fortælle, hvad der "spillede meget bedre" - altså nærmest her var kimen jo lagt til racerløbet.
Jeg synes, at vi skal komme videre, så vi kan komme over i vidensdeling - gensidig hjælp - gode råd - erfaringsudveksling - lækre billeder - minder - oplevelser, som bliver fortalt osv. og lad os nu være glade for vore ting - og have vore drømme. Og lad være med at omtale subjektive oplevelser/følelser som videnskabelige fakta - da disse kun kan findes på kalibrerede målestrimler og dem har jeg mest respekt for, hvis vi skal tælle nuller!
Venligst
Freddy
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 03 April 2007 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Freddy
Det var præcist derfor jeg lavede netop denne tråd - så kan de der vil kaste mudder - tryne - eller hvad de nu gør - gøre det her i denne ene tråd - og så kan vi glæde ved alle de andre tråde i vintage forum - glæde os over at kunne dele hinandens erfaringer, glæder og sorger - og vi kan være ligeglade med hvad der skrives i denne tråd fordi den er costummade til de der ikke kan lide vintage.
hilsen og godnat
r-l-b
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|