Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 17:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Ortofon MCA76 MC-stepup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 April 2007 kl. 02:15 | IP-adresse registreret  

Der er tale om en MC-stepup enhed, som jeg fandt under oprydning. Og nu spekulerer jeg på, hvordan den klarer sig i forhold til andre step-ups - jeg har p.t. ikke mulighed for at sammenligne med min Dynavector P75. Ved nogle, hvordan den gamle svend lyder?

Mvh

Jens

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 April 2007 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

jeg fandt det her på hi-fi4all i denne tråd
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25857

Ortofon MCA 76 er en aktiv konstruktion som kom på markedet i 1976 (Deraf navnet). Målt med dagens standart er den direkte ringe. Din pickup er derimod efter min mening stadigvæk rigtig god. Pickuppen fortjener derfor noget som er på nogenlunde samme kvalitetsniveau, hvis du vil have det optimale ud af den.

Jeg kender ikke Rothwell, men jeg har set een på ebay. De data som opgives der tyder på at den ikke er det rigtige valg til din PU. Em Mc3000/II har et meget lavt output, hvilket Rothwell tilsyneladende ikke er beregnet til. Din pu har et output på 0,125mv, og Rothwell angiver selv et output på 0,3mv-0,6mv som det korrekte. Den har også kun et gain på 24db, hvilket er ret lidt i sammenligning med T3000 som har et gain på 30db. Selv mener jeg at et gain på mellem 28db og 36db er det som fungerer bedst med MC3000/II.

Hvis det skal være billigt så vil jeg anbafale en Electrocompaniet MC2A. På trods af at den er aktiv så er den ganske støjsvag, jeg har selv anvendt en MC2A med en MC 2000 (Ca. halvt så meget output som MC 3000/300II) uden nogen problemer. MC2A (A´et er vigtigt i denne sammenhæng) er også ekstremt fleksibel, både med henblik på gain og impedans, så den kan tilpasses til langt det meste. En Thorhauge er også et glimrende valg. Der er een til salg for tiden, men jeg synes dog at prisen er i overkanten.

Hvis du er mere til passive stepups, så kunne en Audio Note eller en gammel Audio Innovations (Helst S1000) være en god mulighed som ikke behøver at koste en formue.  En Ortofon T20/II kunne også være interessant. Hold dig fra den oprindelige T20 og T30, de er ikke gode nok til din PU.

Hvis det godt må koste noget så vil jeg anbefale en Oftofon T3000. Den er efter min mening langt bedre end T2000 både til MC 2000 og MC3000. (Den kendsgerning at T3000 ofte er billigere end T2000 brugt gør det jo ikke værre). Jeg har dog ikke prøvet T2000 til MC3000/II, men jeg har ingen grund til at forvente at den skulle være lige så god som T3000 til denne model. Jeg bruger selv T3000/MC3000/II på min ene pladespiller, og det er en kombination som jeg er meget glad for.

Andre interessante muligheder i den lidt dyre klasse er Fidelity research XF1L og evt XF1M (Som dog er for spids itoppen med 3000/II efter min mening). Fidelity Research AGT 5X ville utvivlsom også være et godt valg, men den er svær at finde og oftest temmelig dyr. En Cotter Mk. 2 L ville bestemt også være interessant i denne sammenhæng.

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 April 2007 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Hej

Den er ikke så ringe og minder om et simpelt kredsløb ala Hiraga/Le Audiophile 

Dit problem her og nu pga. den høje alder, er at der sidder 4x 1000µF i indgangen, 1x 100µF i udgangen (pr. kanal) som klart trænger til at blive skiftet til friske kondensatore

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 04 April 2007 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Sakset fra AA:

Freq.response: 20Hz-50kHz within 0.5dB
Gain: 34dB
Input impendance: 75 ohm
Output impendance: < 140 ohm
Max input: 6 mV RMS
Channel sep.: > 60 dB
%THD (1 kHz, max input): 2' harmonic - 0.04%
3' harmonic - 0.01%
Input noise: < 0.05 uV
hum level: 120 dB below max. input
S/N ratio (used with Ortofon MC20; SL20E; 10 cm/s): > 69 dB
subsonic filter: -20 dB at 2 Hz
Price was 500 guilders in '78. This is around US$250.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 04 April 2007 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

34dB er pænt meget gain og de 2 pick-up'er der nævnes (MC20 & SL20E) har da også meget lavt output på 0,07mV.

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes