Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 22:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Vintage - også kablerne? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 03 April 2007 kl. 04:26 | IP-adresse registreret  

Mens jeg tossede rundt på arbejdet, begyndt jeg at tænke på alt det lækre vintage grej, som er blevet vist frem over den seneste tid. Og så slog det mig... hvilke kabler benytter folk?

Hvis det skal være rigtig vintage, skulle man jo mene den står på almindelig el-ledninger - men kan det mon passe?

Meget af af det gamle grej, tager jo hverken imod bananer eller sko, så hos mange må det jo stå på afisolerede HT kabler - men hvilke?

Og hvad med signal kabler?

Håber nogle kan følge mig i denne pludselige trang til at suge lidt mere viden til sig.

And pick up your pay check
Til top Vis Plissken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Plissken

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 April 2007 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

er du klar over hvor svært det er at finde den rigtige type af "ringeklokke" ledning  ?

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 April 2007 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger gode tykke højtalerledninger men jeg indbilder mig at jeg ikke vile kunne høre forskel med dem og med kabler til flere tusinde kr. - Går du ud og køber et kanon dyrt kabel så skal du også trække kabler om inde i højtalerene og i spoler i delefiltrert m.m

Mellem forstærker og de andre komponenter bruger jeg kabler til et par hundrede kr. stykket - ikke noget fancy - så korte som muligt

På fx Revox sidder rca indgangene så tæt bagpå at man nærmest skal bruge vold for at få plads til nye tykkere og dyrere stik.

Jeg har prøvet om jeg kunne høre forskel på et 2½ meter langt oxygen frit kabel og et ditto på  kun ½ meter og det kunne jeg ikke  - men hvor jeg kan holder jeg mig til de kortest mulige.

Pt. er det eneste jeg har kunnet høre var dårligere de  tynde små lakrids ledninger og de tynde højtalerledinger.

Hvis man med en tidsmaskine kunne hente sit vintage grej fra hvornår det nu var lavet - og dermed havde det fabriksnyt så alle komponenter m.m. var 100% så kan det være at kabler vil gøre en forskel men jeg må indrømme at det ikke er der jeg lægge de fleste penge.

En ting som dit spørgsmål jo klart sætter spørgsmålstegn ved er de lytte tests der blev lavet af fx. High Fidelity i halvfjerdserne - med den nuancerede beskrivelse de har i dag af sort og hvid lyd klangballance og hvad de ellers skriver som resultat af forskellige kabler må de små lakridsledninger jo have kunnet dumpe et anlæg der havde fortjent bedre...

Jeg er spændt på at høre hvad de andre vintage tosse har at sige om kabler

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 April 2007 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

Hello.

Min erfaring siger : bruge det bedst kabel du kan - altid. Ingen "Vintage-kabler" her! F.eks. vil en gammel reciever ofte have "tryk-stik-udgangsterminaler", altså dem hvor der kan være 1.5 kv ledning eller mindre (eller endnu værre rigtige små skruer!). Er det hvad der er lagt op til, så får det 1.5 kv ledning som også kan være ok. Ingen kæmpe slanger eller noget. Mange ældre RCAer sidder tæt på hinanden og det træk som man kan ligge i dem er nærmest vold. Det kan nemt ødelægge terminalen. Det tjener intet formål andet end forfængligheden. Så er et på  lettere kabler uden spændekrave ikke så ringe og løser opgaven  bedre - for stikkene kan også tages ud igen.

Vintage med omtanke er en sød tanke.

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2006
Sendt: 04 April 2007 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Min egen - omend noget tyndbenede - teori, er at finde noget som er meget neutralt?

Når min "nye" reciever ankommer, bliver mit Clearwater støvet af, da det pt. er det mest neutrale jeg har haft indenfor i huset.

Men på den anden side, tror jeg slet ikke jeg ville kunne få mig selv til at bruge en masse penge på dyre kabler, til vintage produkter. Indmaden i dem, er jo langt fra nyt, og lyd filosofien var vel også noget anderledes back then?

Mon vintage grej, er til for musikkens skyld?

And pick up your pay check
Til top Vis Plissken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Plissken

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 04 April 2007 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Plissken skrev:
Min egen - omend noget tyndbenede - teori, er at finde noget som er meget neutralt?

Når min "nye" reciever ankommer, bliver mit Clearwater støvet af, da det pt. er det mest neutrale jeg har haft indenfor i huset.

Men på den anden side, tror jeg slet ikke jeg ville kunne få mig selv til at bruge en masse penge på dyre kabler, til vintage produkter. Indmaden i dem, er jo langt fra nyt, og lyd filosofien var vel også noget anderledes back then?

Mon vintage grej, er til for musikkens skyld?

Brug de lakridssnører der fulgte med apparaterne, men husk de skal være grå, de nymodens sorte må du endelig ikke bruge. Alternativt find noget gammelt mikrofonkabel med bomuldsaflastning og gummikappe, endelig ikke PVC.

Pas på med "sjove" højttalerkabler, den gamle Pioner har sikkert rigeligt med stabilitetsproblemer i forvejen

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 04 April 2007 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Bjørn du er et ondt menneske når du sådan gør nar af os vintage t**ser 

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2007 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Bjørn du er et ondt menneske når du sådan gør nar af os vintage t**ser 

Mine egne gamle apparater har jeg det fint med, men manien med at kaste sig frådende over de mest glemselsegnede eksemplarer giver mig sgu nervøse trækninger.

Der er jo den lille krølle på historien at jeg faktisk bruger en blanding af nyere, specialbygget og gammelt udstyr uden at det har noget med "vintage interesse" at gøre. F.eks. kan gamle FM tunere og mikrofoner være særdeles gode, langt bedre  end nutidige konstruktioner, formentligt fordi "håndværket" er gået tabt.

Da jeg således selv er "vintage bruger" forbeholder jeg mig ret til at udpege både får og bukke på samme vis som ved alt andet udstyr

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 April 2007 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Der er jo den lille krølle på historien at jeg faktisk bruger en blanding af nyere, specialbygget og gammelt udstyr uden at det har noget med "vintage interesse" at gøre. F.eks. kan gamle FM tunere og mikrofoner være særdeles gode, langt bedre  end nutidige konstruktioner, formentligt fordi "håndværket" er gået tabt.

Ofte er det sådan, at når der kommer ny teknologi, bliver de bedste eksemplarer udviklet på det tidspunkt. Derefter går det ned ad bakke igen, fordi fokus igen flytter sig hen på noget andet. Tag FM tunere som eksempel. De bedste blev bygget, da teknologien blev lanceret. Kæmpe rørkonstruktioner fra McIntosh og Marantz med flergangsdrejekondensator og den slags lækre detaljer. Oplevelsen bestod i den kvalitet teknologien kunne opnå. Så kom faste stationer som feature. Dernæst synthesizerafstemning med digital frekvensudlæsning. Og så kom RDS. I mellemtiden var fokus flyttet fra modtageegenskaber og lydkvalitet. Derfor er det i reglen sådan, at de mest følsomme og vellydende tunere er oldsagerne fra 60'erne.

Og det er da i øvrigt endnu en grund til at holde sig til i vintage forum!

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Sendt: 05 April 2007 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Gode gamle brune bomuldsledninger fra PH lamper fra 40'erne lyder rigtig fint til højttalere. Til overførsen mellem apparater, er mikrofonledninger fra gamle Neumann rørmikrofoner fine, men kan man ikke få fat i det, så er mikrofonledningen fra andre kvalitetsmikrofoner fra sidst i 50'erne også fine.

Russerne har det på det område bedre end os, de har skam kulværker tilbage fra 1950'erne i gang stadigvæk med den gamle 220 volt standard. Kul er jo som bekendt et ægte vintageprodukt
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 05 April 2007 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
manien med at kaste sig frådende over de mest glemselsegnede eksemplarer giver mig sgu nervøse trækninger.

Helt enig her - Der er helt sikkert nogen rigtig spændende ting når man "ser tilbage", men det kan vel ikke være et kvalitetsstempel i sig selv at en forstærker eller højttaler (eller i dette tilfælde kabel) er 30 år gammel.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 April 2007 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

bjørn skrev:
manien med at kaste sig frådende over de mest glemselsegnede eksemplarer giver mig sgu nervøse trækninger.

Helt enig her - Der er helt sikkert nogen rigtig spændende ting når man "ser tilbage", men det kan vel ikke være et kvalitetsstempel i sig selv at en forstærker eller højttaler (eller i dette tilfælde kabel) er 30 år gammel.

Jeg har tænkt lidt af det samme, det er efterhånden rutine at læse om brugtsalg af "vintage" forstærkere/receivere hvor RIAA'en er "fantastisk" ....

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2007 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
RogueAgent skrev:

bjørn skrev:

Jeg har tænkt lidt af det samme, det er efterhånden rutine at læse om brugtsalg af "vintage" forstærkere/receivere hvor RIAA'en er "fantastisk" ....

Jeg er kun bekendt med en eneste "vintage riaa" der kan betragtes som "fantastisk"

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2007 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
Gode gamle brune bomuldsledninger fra PH lamper fra 40'erne lyder rigtig fint til højttalere. Til overførsen mellem apparater, er mikrofonledninger fra gamle Neumann rørmikrofoner fine, men kan man ikke få fat i det, så er mikrofonledningen fra andre kvalitetsmikrofoner fra sidst i 50'erne også fine.

Russerne har det på det område bedre end os, de har skam kulværker tilbage fra 1950'erne i gang stadigvæk med den gamle 220 volt standard. Kul er jo som bekendt et ægte vintageprodukt

De bemeldte mikrofonkabler kan kun bruges på de gamle mikrofoner, det samme gælder de monterede stik. For at undgå personskade henter jeg gerne ganske gratis.

Kul er næppe så meget ældre end olie og gas at det betinger en aldersafhængig særstatus, hvis kul da ikke ligefrem er yngre end de nævnte alternativer.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes